Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Echt wel, ik eet precies 200 gram groenten op 100 gram vleesvervanger! :D haha.

Ja, als je het zo bekijkt, dat zal het niet zo precies komen voor Bandit (21 kg).
Handig dat je aan de ontlasting kan zien of de verhoudingen geklopt hebben. Heb je toch een beetje controle of hij genoeg binnenkrijgt.

Dank je wel voor het nuanceren!!

Ik bedacht me, dat ik misschien met 1 barfdag kan beginnen en de rest gewoon KVV. Dat kan he? Dan kan ik er langzaam ingroeien.
Dinsdag komt de kvv. Ik heb er visjes bij besteld. Is voor mij al helemaal nieuw.
Ik weet nog niet of ik het als snack ga geven of als visdag. Het kvv heeft geen vis, dus dan zou het toch kunnen.

Deze week ga ik die zalmkop een keertje proberen, de andere krijgt hij tijdens oud-en-nieuw.
De zalmkop gaat als maaltijd dienen toch? Hij weegt 450 gram. Dan heeft hij toch vlees, 'bot' en orgaan (hersentjes/wang?). Of telt dat niet zo bij een zalmkop?
Border Bandit schreef:Echt wel, ik eet precies 200 gram groenten op 100 gram vleesvervanger! :D haha.

Ja, als je het zo bekijkt, dat zal het niet zo precies komen voor Bandit (21 kg).
Handig dat je aan de ontlasting kan zien of de verhoudingen geklopt hebben. Heb je toch een beetje controle of hij genoeg binnenkrijgt.

Dank je wel voor het nuanceren!!

Ik bedacht me, dat ik misschien met 1 barfdag kan beginnen en de rest gewoon KVV. Dat kan he? Dan kan ik er langzaam ingroeien.
Dinsdag komt de kvv. Ik heb er visjes bij besteld. Is voor mij al helemaal nieuw.
Ik weet nog niet of ik het als snack ga geven of als visdag. Het kvv heeft geen vis, dus dan zou het toch kunnen.

Deze week ga ik die zalmkop een keertje proberen, de andere krijgt hij tijdens oud-en-nieuw.
De zalmkop gaat als maaltijd dienen toch? Hij weegt 450 gram. Dan heeft hij toch vlees, 'bot' en orgaan (hersentjes/wang?). Of telt dat niet zo bij een zalmkop?
1 barfdag bij 6 dagen kvv kan heel goed, dan hoef je ook niet zo op de verhoudingen te letten die barfdag omdat hij toch wel genoeg van alles binnenkrijgt via de kvv. Geef op de barfdag alleen geen of weinig orgaan, want dat zit meestal ruimschoots in kvv.

Als het kleine visjes zijn, kun je die er gewoon bij geven, bij de kvv. Bij grotere vissen zou ik wat minder kvv erbij doen, anders wordt het zo veel. Een hele visdag wil nog wel eens belastend zijn voor de darmen als je vette vis voert (zalm, makreel, sardine o.a.), al verschilt dat per hond. Mijn honden hebben nooit last van diarree na een hele zalmkop als maaltijd, andere honden hoeven maar naar zo'n zalmkop te kijken of ze rennen al met samengeknepen billen naar de voordeur. :D

Hou er dus ook rekening mee dat je hondje vrij dunne ontlasting kan hebben na die zalmkoppen - die inderdaad als hele maaltijd dienen (ervan uitgaande dat je hond zo'n 400 gram per dag eet, normaal gesproken). Het orgaandeel in een zalmkop is denk ik vrij klein, maar dat geeft niet, omdat je verder kvv voert en daar dus al voldoende orgaan in zit. (Overigens hoef je ook qua orgaan niet heul pietjeprecies te doen, hoor. Een keertje minder omdat je die dag een zalmkop voert, is echt geen ramp. Barfen is een stuk relaxter dan het lijkt!)
Oh, bedankt voor alle informatie!!!

Ik ben benieuwd hoe dun de ontlasting gaat worden na die zalmkop.
Stel je voor dat hij hem met oud-en-nieuw krijgt en binnen 1 uur naar buiten moet. Dan schiet ik nog mijn doel voorbij.
Nou, dan heb ik in ieder geval nog tijd om snel iets anders te bedenken. :)

ps. Bandit eet bijna 500 gram kvv per dag. Ik denk dat hij veel verbruikt met rennen. Standaard 15 a 20 km per dag in draf, verdeeld over 3 'wandelingen'.

Wel tof als je zo goed kunt barven dat je er zo relaxed onder kunt zijn en zoveel weet!
Border Bandit schreef:Oh, bedankt voor alle informatie!!!

Ik ben benieuwd hoe dun de ontlasting gaat worden na die zalmkop.
Stel je voor dat hij hem met oud-en-nieuw krijgt en binnen 1 uur naar buiten moet. Dan schiet ik nog mijn doel voorbij.
Nou, dan heb ik in ieder geval nog tijd om snel iets anders te bedenken. :)

ps. Bandit eet bijna 500 gram kvv per dag. Ik denk dat hij veel verbruikt met rennen. Standaard 15 a 20 km per dag in draf, verdeeld over 3 'wandelingen'.

Wel tof als je zo goed kunt barven dat je er zo relaxed onder kunt zijn en zoveel weet!
Nah, ik weet niet zoveel hoor. En wat ik weet, heb ik ook gewoon hier geleerd, door veel te lezen in alle topics. Barfplaats is zo'n leerzaam forum!

Kijk inderdaad even hoe die eerste zalm valt straks. Misschien valt het allemaal wel mee; echt niet alle honden gaan aan de race van zalmkop. Maar het kan dus wel. En in dat geval kun je hem misschien inderdaad beter iets anders geven op oudejaarsavond. In dat geval zou je Dreumelaartje even een privéberichtje kunnen sturen, met de vraag of zij nog een geitje voor je heeft?
mijn border geef ik altijd wat zalmkop met wat spiervlees, zo heeft ze een iets betere ontlasting, maar echt dun is het nooit geweest en ik geef het in het menu als zijnde vleesbot dus wel volledig in het barf weekmenu. Dus mocht hij er erg last van hebben zou je van te voren wat spiervlees kunnen geven.
En het is goed veel te lezen hier, ik gaf eerst ook altijd KVV omdat ik het nog niet helemaal aan durfde maar na een paar keer wat nekken gekocht en gevoerd te hebben en wat goede aderesjes gevonden te hebben + een grotere vriezer was ik voldoende overtuigd dat het goed ging komen (ik las al maanden mee hier). Je moet het uiteindelijk gewoon gaan doen en dan krijg je zelf de feeling erin. als ik karkassen heb die ik bijvoorbeeld 70:30 bot vlees geef, dan doe ik maar 120 gram en daar nog wat spiervlees bij als zijnde vleesbot portie en dan vind ik het ongeveer wel 50:50. maar ieder heeft zijn eigen manier en dat creeer je door gewoon wat spullen te kopen en proberen.
Bedankt voor de tips en ideeën!!

Anne, ik onthoud 'dreumelaartje' voor als de zalmkop niet blijkt te werken. ;)

TomsBorders, fijn om te lezen dat het met jouw honden wel meevalt qua ontlasting. Bandit gaat de zalmkop rond 0.00 krijgen als bezigheid tijdens het vuurwerk. Ik was eigenlijk niet van plan om hem er verder vlees bij te geven. Maar even afwachten hoe hij op de eerste kop gaat reageren. Die wil ik woensdag gaan geven (moet wel tijd hebben mócht hij aan de dunne gaan ;) ). Ik kan daarna besluiten wat ik met oud-en-nieuw ga doen. Ik begrijp van jou, dat vlees erbij geven de ontlasting wat dikker maakt. Goede tip!
Ja, die vriezer ..... ik heb een tafelmodel met 4 lades speciaal voor Bandit gekocht. Ik vrees dat die voor compleet barf voeren te klein is. :(

Ik heb bij oervoer.nl gekeken. Daar kun je een doos van bv 10 kg kopen en die wordt gevuld met kvv en karkassen. Er wordt rekening gehouden met wat de hond wel en niet mag eten. Misschien is dat wel leuk om mee te beginnen. Dan hoef ik nog geen leveranciers voor barf-producten te zoeken, je krijgt het een beetje kant-en-klaar zeg maar.

Aprilsnow, gedroogde kameelkophuid, goh. Wel grappig wat je allemaal niet kan krijgen tegenwoordig. :)
Helaas verstuurt carnivoer niet en het dichtstbijzijnde ophaalpunt is ca 45 minuten fietsen. :(
;) Bedankt! Zo druk met regelzaken de laatste tijd, dat ik blijkbaar even niet meer verder kan denken dan mijn neus lang is. :D

Ik vind je foto zo mooi! Hollandse herder he!? Wij hebben er ook twee gehad. Geweldige dieren!!!
Haha, Bandit heeft net zijn eerste zalmkop gekregen. Eerst keek hij mij aan van: wat moet ik daar nou mee!?
Uiteindelijk voorzichtig gaan likken en daar is hij nog steeds mee bezig.
Ben benieuwd wanneer hij zijn tanden erin gaat zetten......

Tot nu toe is hij niet super enthousiast. Hij gaat ook rustig weer staan om naar buiten te kijken.

Ik heb foto's, die plaats ik er later vandaag bij.
Aha, hij heeft een kieuw ontdenk, die vindt hij toch wel erg lekker.

Maar nog steeds likken he!?
En hij heeft hem al 10 minuten. Ik heb wel het idee dat hij gretiger aan het worden is. Kijkt ook niet meer op en zo.
Ja, die kieuw blijkt verukkelijk te zijn. :D
Jaa, heeeel voorzichtig begint hij stukjes vast te houden (en meteen weer los te laten). Na 20 mintuen!?

Nee, likken blijft toch zijn favoriet.

Goh, dit had ik nooit gedacht. Ik had echt verwacht dat hij meteen zijn tanden erin zou zetten.
Maar goed, het is ook hélemaal nieuw voor hem!

Hij is er wel lang mee bezig, maar of het genoeg afleid als er vuurwerk is, dat betwijfel ik. Hij is erg makkelijk afgeleid. :(

Voor het vuurwerk misschien toch nog snel iets anders zoeken.

Ik geniet wel om naar hem te kijken. Zo leuk om hem te zien ontdekken. Beetje knabbelen, toch maar niet. En dan opeens een heeeel lekker stukje gevonden.

Ik heb wel het idee dat hij iets 'wilder' wordt, meer van: goh, DIT is lekker! :)
Hij geeft het op!?!?

Hij gaat ernaast liggen van: klaar baas!

Jammer. Wellicht als hij leert dat hij erop kan kauwen, dat hij het dan leuker gaat vinden. Maar voor nu is dat blijkbaar nog te vroeg.

Grappig. Hij blijft wel bij de kop in de buurt. Rust even en likt dan toch weer wat.
Wat zal hij geestelijk moe zijn.... :)

Ik ga zijn vlees (KVV) afwegen en op kamertemperatuur laten komen. Hij moet toch wát eten vandaag. ;)

Oh, qua geur vind ik het alles meevallen! Beetje vislucht, maar niet sterk.
zodra hij het ontdekt gaat het een stuk beter hoor. Zorg ook dat ie volledig op kamer temperatuur is, dan is het het lekkerst voor ze (eventueel in een zakje en dan in lauw water).
Daarnaast deed mijn hond er 2 keer 1,5 uur over de eerste zalmkop en die is BARF knauwen gewend dus het kwartje moet nog even vallen denk ik ;)
Oh, dan valt het nog wel mee..... :)

Ik denk wel dat hij op kamertemperatuur was, hij heeft in de koelkast ontdooit en ruim een uur op het aanrecht gestaan.
Het was wel een bonk natuurlijk. Maar tegen de tijd dat Bandit aan de binnenkant begon, waren we wéér 1 uur verder.

Hij heeft er niet mee gesleept, dus dat viel ook al mee. :)

Na 5 kwartier begon hij eindelijk te 'eten' en een kwartier later was alles op. :)
Daarna heeft hij nog lang gezocht of hij nog ergens iets kon vinden of iets verloren was of zo. Zo leuk!

Nu ligt hij voldaan te slapen.
Dat kan haast niet anders he. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door