Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Hope schreef: Maar kan je stellen dat, als de ontlasting goed is, je goed zit met calcium?
Als je hond niet tegen gevogelte kan dan blijft er niet zo gek veel over aan vleesbot om te voeren dan ribben.
Of leg je dan het percentage vleesbot beter wat lager? Ligt hier nu op 45%.
Om nog even op deze vraag terug te komen, ik denk dat je dit per diersoort en per levering moet bekijken. Hoe hard zijn de botten (oftewel hoe oud was het dier toen het geslacht werd), en hoe veel vlees zit eraan. Heel zacht met veel vlees 45%, en naar mate er minder vlees aan zit en/of de ribben harder zijn zakken in percentage. En dan ook nog je ervaringen meenemen van wat je ziet gebeuren met de ontlasting van je hond. De ene hond is de andere niet. Leeftijd speelt een rol, gezondheid speelt een rol, stress speelt een rol noem maar op. Je kan een algemene richtlijn geven, maar een strikt getalletje dat voor elke hond geldt dat is er niet.
pike schreef: Even praktisch voorgesteld: Ik geef mijn hond 500 gram per dag. 10% vleesbot zou dan zijn 50 gram. Welk zeer goed bevleesd bot van 50 gram kan ik me daarbij voorstellen? Een kleine kippennek weegt 50 gram. Een ander vleesbot van dat gewicht ken ik niet.
En één ding weet ik zeker: Met ene kippennek van 50 gram en de overige 450 gram vlees en orgaan en wat groente loopt het mijn Pike dun door de broek.
Zij geven niet iedere dag vleesbot, hooguit maar een paar keer in de week...en al zeker geen kippenek of -vleugel, want teveel bot  :P ...Tja, andere opvattingen...of ik mij hier in kan vinden, is een andere zaak.

Ik haalde het aan als voorbeeld dat je misschien niet kan stellen dat als de poep OK is, dat je dan ook goed zit met de Calcium...dat is misschien helemaal niet zo, of misschien ook wel, ik weet het niet.
Door pike
Annemarie Rijnveld schreef: Zij geven niet iedere dag vleesbot, hooguit maar een paar keer in de week...en al zeker geen kippenek of -vleugel, want teveel bot  :P ...Tja, andere opvattingen...of ik mij hier in kan vinden, is een andere zaak.

Ik haalde het aan als voorbeeld dat je misschien niet kan stellen dat als de poep OK is, dat je dan ook goed zit met de Calcium...dat is misschien helemaal niet zo, of misschien ook wel, ik weet het niet.
Ja, maar ik kan me dat dus niet voorstellen, dat de ontlasting oké is bij 10% vleesbot, tenzij het compleet kaal bot is. Want als dat ook nog flink bevleesd is, dan zal je er toch wel een bindmiddel bij moeten geven om de ontlasting een beetje vastigheid te geven.  :biggrin2:
Door Lizetta
Zij geven 10% kaal bot, wel altijd in bevleesde vorm... En wat ik heel veel tegenkom: diarree, diarree en diarree. Dan gaan ze pompoen toevoegen om de diarree te stoppen  ::)
Wat de Amerikanen doen, zou ik niet als leidraad nemen. Zij beginnen altijd met kipkarbonade voor 3 weken en gaan dan iedere 3 weken een nieuwe soort toevoegen. Organen voegen ze pas toe na een maand of 2/3. M.i. is dat echt niet goed, zeker niet bij een pup
Door pike
Lizetta schreef: Zij geven 10% kaal bot, wel altijd in bevleesde vorm... En wat ik heel veel tegenkom: diarree, diarree en diarree. Dan gaan ze pompoen toevoegen om de diarree te stoppen  ::)
Wat de Amerikanen doen, zou ik niet als leidraad nemen. Zij beginnen altijd met kipkarbonade voor 3 weken en gaan dan iedere 3 weken een nieuwe soort toevoegen. Organen voegen ze pas toe na een maand of 2/3. M.i. is dat echt niet goed, zeker niet bij een pup
Het is of kaal, of in meer of mindere mate bevleesd. Maar kaal in bevleesde vorm is een contradictio interminis.
Een ding is zeker, zolang er mensen zijn die op deze manier overtuigend voeren is het niet zo vreemd dat de overgrote meerderheid van da's tegen barf blijven. Versvoerders zijn altijd nog een minderheid en als dan ook nog een groot deel verkeerd voert dan zal daar nooit iets aan veranderen.
Door Lizetta
je hebt gelijk Pike, ik druk me verkeerd uit. zij voeren 10% bot in hun maaltijd, zoals wij 20 tot 25% voeren. dus het botaandeel is 10%.
zij houden 10/10/80 aan, waarbij voor hen heel veel onder spier valt (hart, long etc.)
ik denk dat onze percentages makkelijker zijn...
Lizetta schreef: je hebt gelijk Pike, ik druk me verkeerd uit. zij voeren 10% bot in hun maaltijd, zoals wij 20 tot 25% voeren. dus het botaandeel is 10%.
zij houden 10/10/80 aan, waarbij voor hen heel veel onder spier valt (hart, long etc.)
ik denk dat onze percentages makkelijker zijn...
Nee, is niet zo Lizette, ik heb het destijds gevraagd in de Rawfeeders Group, wat zij nou precies bedoelen met 10% ''edible bone''. Zo'n vage term waar je alle kanten mee op kan. Ik heb daar toen een expliciet antwoord op gekregen: bevleesde botten. (De Rawfeeders (van de Rawfeeders Group dan, hoor) gebruiken al helemaal geen groentes, geen pompoen, geen pens, weinig of helemaal geen vis, maar wel visolie. Om bij diarree te helpen, wordt er vaak Slippery Elm Bark geadviseerd, en juist niet pompoen.)

Idem trouwens de Barfers in Duitsland die de richtlijnen van Swanie Simon volgen: 10-20% vleesbot (RFK) over 70-80% dierlijke bestanddelen. Voor katten zelfs nog minder...
Lizetta schreef: dat is dan een andere groep dan die ik volg Afbeelding
moet je nagaan wat een verschillen Afbeelding

het valt me sowieso op dat zij veel toevoegen
Klopt!! Over welke groep heb jij het?

De Duitsers voegen inderdaad heel veel toe..
Door pike
Annemarie Rijnveld schreef: Dat vind ik een interessante....De Rawfeeders bijvoorbeeld geven 10% vleesbot (dus hooguit 5% bot, want zij geven zeer goed bevleesde botten) De poep van de honden, zeggen zij, is perfect[/b]. Kan je dan stellen dat een volwassen hond of een pup met deze % genoeg calcium binnenkrijgt en ook opneemt?
Annemarie Rijnveld schreef: Nee, is niet zo Lizette, ik heb het destijds gevraagd in de Rawfeeders Group, wat zij nou precies bedoelen met 10% ''edible bone''. Zo'n vage term waar je alle kanten mee op kan. Ik heb daar toen een expliciet antwoord op gekregen: bevleesde botten. (De Rawfeeders (van de Rawfeeders Group dan, hoor) gebruiken al helemaal geen groentes, geen pompoen, geen pens, weinig of helemaal geen vis, maar wel visolie. Om bij diarree te helpen, wordt er vaak Slippery Elm Bark geadviseerd, en juist niet pompoen.)
Dit rijmt dan toch niet  :-\
Door pike
Annemarie Rijnveld schreef: Nee, maar er rijmt zoveel niet: de term RMB is verboden, men heeft het over ''edible bones''  ;D
Nou daar zit wel wat in. Een RMB van een olifant is niet bepaald edible voor onze honden  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door