Moderator: Lizzy
Roosj schreef: Bij de da kun je dwangvoer spuiten krijgen. Die hebben een bredere tuit zodat er dikke drap doorheen kanDan zou ik zo'n spuitzak voor slagroom e.d. gebruiken! Gaat flink wat in en kun je ook nog leuke vormpjes maken.![]()
Ruisje schreef: Dan zou ik zo'n spuitzak voor slagroom e.d. gebruiken! Gaat flink wat in en kun je ook nog leuke vormpjes maken.Haha![]()
Ruisje schreef: Dan zou ik zo'n spuitzak voor slagroom e.d. gebruiken! Gaat flink wat in en kun je ook nog leuke vormpjes maken.Dat is op zich natuurlijk wel een super slim idee!![]()
Lothlórien schreef: Verschil is, dat als je porties moet maken van maar 15 gram per hond (30 gram per dag) en je hebt zoals ik altijd minimaal 10 groentes erin zitten en wil dat ook afwisselen dus je hebt minimaal 2 soorten mixen, eerder drie, dat je dan heeeeeeeeeeel veel porties 'plopschepgroenteknoopjeklaar' hebt. Die heb ik dus niet allemaal in een apart zakje, maar verdeel ik in ijsklontzakjes (1 klontje in zo'n zakje = mooi precies 1 dagportie voor 1 hond) en het is echt een gedoe om dat erin te krijgen.Waarom houd je zo vast aan zoveel groenten en zoveel afwisseling? Maak je het dan voor jezelf ook niet meteen moeilijk? Je kan ook voor minder groenten in een mix kiezen. Voor zeg een week of 2/3 maken en dan weer een volgende mix met andere groenten.
Ik doe het zo: trechter in ijsklontzakje stoppen. Groenteprut in de trechter scheppen. Loopt echt niet zomaar vanzelf erin, of alleen het sap en dan moet het vaste deel nog. Dus ik stop een pollepelsteel in de trechter en duw de prut daarmee door de trechter in het zakje. Dan moet ik tegelijk het ijsklontzakje goed om de trechter vasthouden om te voorkomen dat hij eraf glijdt en om de prut goed te laten verdelen moet het zakje liefst hangen dus ik hou het gewicht omhoog en tegelijk vastgeklemd om die trechter. Elke keer als ik wat prut in het zakje heb, moet ik het ook naar beneden wrijven om alle vakjes te vullen en tussendoor af en toe ontluchten. Uiteindelijk trechter eruit, zakje dichtknopen, en dan heb ik na een aantal zakjes echt al wat kramp in mijn vingers van het vasthouden om die trechter. En er gaat altijd wel wat naast dus het wordt ook glibberig.
Als ik met minimaal aantal groente mix maak, heb ik toch vaak al per soort een stuk of 8 van die zakken te vullen. Over het algemeen doe ik over groentemix maken en portioneren ruim 2 uur...
En wat ik een beetje tegenstrijdig vind in de adviezen hier: waarom zou groentemix niet een paar dagen in de koelkast kunnen staan, als je je groente in de groentela van de koelkast ook gewoon een paar dagen bewaart?
Lothlórien schreef: Tja.... waarom zo veel groente.... eigenlijk vooral omdat ik denk dat met meer groenten erin de kans dat ze het juiste eruit kunnen halen groter is. Maar misschien is dat ook meer een gevoel.Omdat mijn groenteporties ook niet zo groot zijn scheur ik een strook folie af en knip die doormidden. Dan heb ik vierkantjes
Wat bedoel je met 'rollen in vierkante huishoudfolie'?
Lothlórien schreef: Tja.... waarom zo veel groente.... eigenlijk vooral omdat ik denk dat met meer groenten erin de kans dat ze het juiste eruit kunnen halen groter is. Maar misschien is dat ook meer een gevoel.Op zich volg ik je gedachte prima hoor, maar ik denk dat je juist omdat je zoveel mix maakt en het dus ook lang moet bewaren je de voedingsstoffen eerder terug laat lopen dan toevoegd.
Wat bedoel je met 'rollen in vierkante huishoudfolie'?