Moderator: Lizzy
Kaela schreef: Hert en ree is wat mij betreft net zo'n verschil als kip en eend. En duif. Tja, zoveel wordt dat ook niet gevoerd of aangeboden, dat wordt meestal onder de verzamelnaam duif gedaan. Tam en wild lijkt me op zich duidelijk genoeg.Voor mij geldt dat dus ook. En tam en wil maakt bij mij ook een wereld van verschil. Wat vogels bijvoorbeeld betreft, het maakt ongetwijfeld verschil of je bijvoorbeeld een grauwe gans of een kolgans of een nijlgans voert. Al was het maar omdat ze niet altijd hetzelfde voedsel tot zich nemen. Wist je bijvoorbeeld dat nijlganzen zich volstoppen met engerlingen als ze de kans krijgen? Ben ik ondanks achtergekomen. Altijd gedacht dat ganzen grassen enzo aten. Voor de honden ga ik echter niet zover dat ik daar ook nog een onderscheid in maak. Maar het feit dat de mens een verschil in smaak kan waarnemen tussen de diverse ganzen- en eendensoorten betekent denk ik toch wel dat er een verschil is tussen die soorten wat betreft samenstelling van voedingsstoffen.
Kaela schreef: Hert en ree is wat mij betreft net zo'n verschil als kip en eend. En duif. Tja, zoveel wordt dat ook niet gevoerd of aangeboden, dat wordt meestal onder de verzamelnaam duif gedaan. Tam en wild lijkt me op zich duidelijk genoeg.
pearlsofpassion schreef:Hoe zit dat dan met loopeenden![]()
Dat kan voor jou wel zo zijn, maar biologisch gezien klopt dat wel langs geen kanten.Voor mij zijn het alletwee 'herten', een kip is een loopvogel en een eend een watervogel. Misschien wel zoals eend en gans vb of kip en parelhoen.
Maar goed, ik snap de opdeling dus wel, terwijl de soorten duiven opsplitsen mij redelijk onhoudbaar lijkt.
pearlsofpassion schreef:Beetje flauw niet. Je zegt hier precies wat ik bedoel, alleen ik kies per ongeluk een watervogel in mijn voorbeeld ipv een loopvogel. Punt was wel duidelijk lijkt mij.![]()
Dat kan voor jou wel zo zijn, maar biologisch gezien klopt dat wel langs geen kanten.Voor mij zijn het alletwee 'herten', een kip is een loopvogel en een eend een watervogel. Misschien wel zoals eend en gans vb of kip en parelhoen.
Maar goed, ik snap de opdeling dus wel, terwijl de soorten duiven opsplitsen mij redelijk onhoudbaar lijkt.
pike schreef: Nou nee. Het zijn toch echt verschillende soorten:Dat verklaard een hoop!
Ree: Capreolus capreolus
Edelhert: Cervus elaphus
Damhert: Dama dama
Het eerste deel van de naam is het geslacht (genus). Het tweede deel is de soortnaam (species). Dus het zijn niet alleen verschillende soorten, ze behoren ook tot een ander geslacht.
Alle drie worden ze wel ingedeeld bij de familie van de herten: Cervidae.
Je kan het vergelijken met een houtduif en een tortelduif. Twee verschillende soorten, verschillend genus, wel dezelfde familie.