Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ruisje
Kim en Casper schreef: Kom je. Binnenkort nog in Brabant?
Nee, in september/oktober ga ik pas weer een lijntje gans/hooglander rijden. Dan rij ik weer door brabant. Ik zal tzt een berichtje plaatsen in de verzamelgroepen brabant en limburg. :)
Door Hope
Ruisje schreef: Nee, in september/oktober ga ik pas weer een lijntje gans/hooglander rijden. Dan rij ik weer door brabant. Ik zal tzt een berichtje plaatsen in de verzamelgroepen brabant en limburg. :)
Ooow dat ga ik in de gaten houden!
Ik moet dat topic toch beter in de gaten houden denk ik...
Kim en Casper schreef: Ik moet echt op korte termijn vlees hebben. Redt t nog twee weken dan is alles leeg.. Lupa komt maandag dus tenzij jullie binnen twee weken in de buurt van Breda zijn..
Ik bestel altijd via degomeat. Die is over het algemeen net wat goedkoper als Lupa en ze hebben ook ongemalen spiervlees. Kalkoenfilet bijvoorbeeld, dat is echt topvlees voor 3 euro per kg. Runderstoofvlees hebben ze voor 3,50 per kilo en het paardenvlees is er 3,75 maar dat vind ik dan weer best duur. Maar als 3,50 per kilo je uiterste prijs zou zijn (dat is het bij mij hihi) dan kan je al 2 diersoorten echt perfect vlees voeren, en dan kan je de rest van de week eventueel gemalen geven. Maar ik denk dat je dan wel meer kwaliteit voert.
Door Kim en Casper
Hope schreef: Ooow dat ga ik in de gaten houden!
Ik moet dat topic toch beter in de gaten houden denk ik...

Ik bestel altijd via degomeat. Die is over het algemeen net wat goedkoper als Lupa en ze hebben ook ongemalen spiervlees. Kalkoenfilet bijvoorbeeld, dat is echt topvlees voor 3 euro per kg. Runderstoofvlees hebben ze voor 3,50 per kilo en het paardenvlees is er 3,75 maar dat vind ik dan weer best duur. Maar als 3,50 per kilo je uiterste prijs zou zijn (dat is het bij mij hihi) dan kan je al 2 diersoorten echt perfect vlees voeren, en dan kan je de rest van de week eventueel gemalen geven. Maar ik denk dat je dan wel meer kwaliteit voert.
Degomeat is juist in veel dingen een stuk duurder geworden laatste tijd.. Daarom bestel ik bij lupa... Die is echt wel voordeliger. Runderpens heel scheelt 2,45. Konijnkarkas met kop heb ik nu voor 1,50 per kilo ipv konijnkarkas bij dego 2,50 per kilo. Paardenvlees heb ik nu gemalen 10 kilo van 28 euro... Degomeat is de laatse tijd echt omhoog gegaan met de prijzen.. Zeker voor een hond met gevogelte allergie.
Door pike
Kim en Casper schreef: Degomeat is juist in veel dingen een stuk duurder geworden laatste tijd.. Daarom bestel ik bij lupa... Die is echt wel voordeliger. Runderpens heel scheelt 2,45. Konijnkarkas met kop heb ik nu voor 1,50 per kilo ipv konijnkarkas bij dego 2,50 per kilo. Paardenvlees heb ik nu gemalen 10 kilo van 28 euro... Degomeat is de laatse tijd echt omhoog gegaan met de prijzen.. Zeker voor een hond met gevogelte allergie.
Die heb ik ook een keer gekocht maar was kleiner dan die van Dego, ik hield er minder kilo's aan over, per saldo was ik niks goedkoper uit.
Door Hope
Kim en Casper schreef: Degomeat is juist in veel dingen een stuk duurder geworden laatste tijd.. Daarom bestel ik bij lupa... Die is echt wel voordeliger. Runderpens heel scheelt 2,45. Konijnkarkas met kop heb ik nu voor 1,50 per kilo ipv konijnkarkas bij dego 2,50 per kilo. Paardenvlees heb ik nu gemalen 10 kilo van 28 euro... Degomeat is de laatse tijd echt omhoog gegaan met de prijzen.. Zeker voor een hond met gevogelte allergie.
Konijnkarkas met kop van lupa is zo slecht bevleesd dat er hier echt veel spiervlees bij moet wil ik geen krijtpoep krijgen. En dan ben ik dus alsnog duurder uit helaas.
Door Kim en Casper
Hope schreef: Konijnkarkas met kop van lupa is zo slecht bevleesd dat er hier echt veel spiervlees bij moet wil ik geen krijtpoep krijgen. En dan ben ik dus alsnog duurder uit helaas.
Hihi mooi mijn spiervlees percentage ligt iets hoger en mag iets minder zijn. Bot mag iets hoger. Makkelijk met afronden..

En aangezien alle vleesbot steeds minder gevleesd is hou ik hier dus al standaard rekening mee.

Konijnkarkas met kop heb ik eerder gehad van degomeat. Was ook niet rumoer hoed gevleesd. Dat kan ik iig vergelijken. Runderpens van degomeat wogen bij mij rond de 10 kilo.. Ben benieuwd..
Door Kaela
Hope schreef: Mwa...
In het wild krijgen dieren een uitgebalanceerd dieet, met precies datgene waar het dier voor gebouwd is en waar het behoefte aan heeft. Dat natte koeienkuil, snijmaïs en god mag weten wat er in de brok zit die veel dieren krijgen. Ik vind dat niet heel uitgebalanceerd.
Een ziek dier heeft over het algemeen in de vrije natuur nog wel gewoon mooi vlees. Van een longontsteking krijg je geen slechte botten, van urenlang stilstaan in een veel te klein hok wél. Het spiervlees van dieren in het wild heeft ook niet voor niets vaak een heel andere kleur. Het vlees is veel beter doorbloed door het vele bewegen wat bio-industriedieren gewoon niet kunnen. En die kleur is waarschijnlijk niet het enige verschil, het zal ook terug te vinden zijn in voedingswaarde.
Natuurlijk niet! Dieren in het wild krijgen helemaal niets, die moeten heel veel moeite doen om hun buik te vullen. In het wild zijn er tijden van overvloed en schaarste. En er zijn altijd sterkere en zwakkere en die zwakkere hebben altijd pech qua eten. In het wild gaan véél dieren dood van de honger en ik durf er veel op in te zetten dat heel veel dieren in het wild (minimaal bij perioden) enorme tekorten oplopen. Als ze mazzel hebben bereiken ze de tijden van overvloed weer en trekt het zich weer recht, hebben ze geen mazzel, worden ze opgevreten door een roofdier.

Ik ben het wel met je eens dat dieren in de bioindustrie niet gezond gevoerd worden en dat dingen als stilstaan en hutjemutje staan helemaal niet goed zijn.
Door Hope
Kaela schreef: Natuurlijk niet! Dieren in het wild krijgen helemaal niets, die moeten heel veel moeite doen om hun buik te vullen. In het wild zijn er tijden van overvloed en schaarste. En er zijn altijd sterkere en zwakkere en die zwakkere hebben altijd pech qua eten. In het wild gaan véél dieren dood van de honger en ik durf er veel op in te zetten dat heel veel dieren in het wild (minimaal bij perioden) enorme tekorten oplopen. Als ze mazzel hebben bereiken ze de tijden van overvloed weer en trekt het zich weer recht, hebben ze geen mazzel, worden ze opgevreten door een roofdier.

Ik ben het wel met je eens dat dieren in de bioindustrie niet gezond gevoerd worden en dat dingen als stilstaan en hutjemutje staan helemaal niet goed zijn.
Nee, dat snap ik wel. Maar toch. Onze koeien krijgen bijvoorbeeld Engels raaigras. Ziet er top uit, groeit als kool maar is het nog de voeding die een koe zou eten in het wild?
De bio-industriekonijnen krijgen brok waar ze explosief van groeien. Ze krijgen geen grassen, geen wortels en kruiden. Maar dat is wel waar hun verteringssysteem op gebouwd is. Waarom voeren wij barf aan onze honden? Omdat we ervaren dat ze veel gezonder blijven dan op brokken. Waarom zou dat voor konijnen, koeien en kippen dan niet gelden?
Door Kaela
Hope schreef: Nee, dat snap ik wel. Maar toch. Onze koeien krijgen bijvoorbeeld Engels raaigras. Ziet er top uit, groeit als kool maar is het nog de voeding die een koe zou eten in het wild?
De bio-industriekonijnen krijgen brok waar ze explosief van groeien. Ze krijgen geen grassen, geen wortels en kruiden. Maar dat is wel waar hun verteringssysteem op gebouwd is. Waarom voeren wij barf aan onze honden? Omdat we ervaren dat ze veel gezonder blijven dan op brokken. Waarom zou dat voor konijnen, koeien en kippen dan niet gelden?
Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het voer van de bio-industrie dieren! Alleen dan redeneer je vanuit de bioindustrie dieren. Dat wil nog niet zeggen dat wilde dieren precies krijgen wat ze nodig hebben en waar hun spijsvertering en lijf op ingesteld is. Zijn simpelweg twee verschillende kanten van het verhaal en staan mijn inziens los van elkaar. Sterker nog, ik denk dat de meeste wilde konijnen en hazen in Nederland leven in koeienweides en zij eten daar datzelfde Engelse raaigras. 

Daarnaast vraag ik me af of het echt zó veel effect heeft op de voedingswaarde van het vlees. Er wordt zo vaak geroepen dat vlees van dieren die diervriendelijk gehouden worden zo veel lekkerder is enz. Ik proef er geen zak verschil aan. En ik vraag me af hoe onderbouwd de beweringen zijn dat biologisch vlees en biologisch geteelde gewassen zoveel meer vitamine ed bevatten.

NB: ik ben zéér voor het diervriendelijker houden en voeden van dieren hoor! Los van het hele voedingswaarde verhaal, gewoon voor het dier zelf.
Door Hope
Kaela schreef: Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het voer van de bio-industrie dieren! Alleen dan redeneer je vanuit de bioindustrie dieren. Dat wil nog niet zeggen dat wilde dieren precies krijgen wat ze nodig hebben en waar hun spijsvertering en lijf op ingesteld is. Zijn simpelweg twee verschillende kanten van het verhaal en staan mijn inziens los van elkaar. Sterker nog, ik denk dat de meeste wilde konijnen en hazen in Nederland leven in koeienweides en zij eten daar datzelfde Engelse raaigras. 

Daarnaast vraag ik me af of het echt zó veel effect heeft op de voedingswaarde van het vlees. Er wordt zo vaak geroepen dat vlees van dieren die diervriendelijk gehouden worden zo veel lekkerder is enz. Ik proef er geen zak verschil aan. En ik vraag me af hoe onderbouwd de beweringen zijn dat biologisch vlees en biologisch geteelde gewassen zoveel meer vitamine ed bevatten.

NB: ik ben zéér voor het diervriendelijker houden en voeden van dieren hoor! Los van het hele voedingswaarde verhaal, gewoon voor het dier zelf.
Ik heb eens een onderzoek gelezen, waarin duidelijk werd dat de groenten van nu echt minder voedingswaarden bevatten.
Zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.
Door Ruisje
Hope schreef: Ik heb eens een onderzoek gelezen, waarin duidelijk werd dat de groenten van nu echt minder voedingswaarden bevatten.
Zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.
Het verschil tussen een tomaat uit de winkel en eentje die ik hier binnenkort weer van de planten haal proef je echt. Logisch want mijn planten groeien in de volle grond met alleen wat organische mest. Water en zon doen de rest. Groenten worden steeds meer op steenwol met kunstmest gekweekt, in een heel rap tempo net als de bio-industrie dieren.  Smaak en voedingswaarde hebben m.i. tijd nodig. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door