Ik wil gewoon even de tip geven om een groot genoege vleesmolen te kopen.
Aangezien je hier nog niet lang bent, sta je er misschien niet bij stil, maar om dit soort vleesbotjes te malen heb je minstens een 8, liever een 10 of meer nodig.
Ik heb een Westmark 10 en eendennekken gaan wel, maar niet helemaal van harte. Het zou wel zonde zijn dat je er een molen al meteen op kapot maalt.
Verder is er een tip: malen van vlees en orgaan gaat veel beter als het keihard bevroren is. Gewoon in stukken hakken met een goed hakmes (van zodra dat lukt) zodat het in de molen past en maar malen. Beginnen met het orgaan en eindigen met een goed bevroren stuk. Ontdooit vlees vormt al snel zo'n heel fijne prut die in de molen blijft zitten en alles doet opstroppen.
Vleesbot kan je best half laten ontdooien, zeker de harde zaken zoals eend. Kwartel zal ook wel bevroren gaan want dat is super zacht. Ik laat de karkassen ontdooien tot ik ze in stukken kan hakken en daarna maal ik ze zo snel mogelijk.
Verder wil ik er nog even aan toevoegen dat je nog een optie hebt wanneer de hier gegeven raad niet zo werken. Dan kan je ook nog eerst een pro-verse DA opzoeken ipv meteen aan de brokken te gaan. Het is normaal dat jouw DA geen raad kan geven als hij er niets van kent, maar er zijn DA'n die er wel wat van kennen en die kunnen wel in vers-termen helpen en onderzoeken.