Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Vanavond heb ik er wat extra vlees bijgedaan voor de zekerheid. Na de pens laatst heeft hij 's avonds nog een tijdje op kaal bot gekluifd maar ja die pens was zo'n vier ons dus dan is de verhouding weer omgekeerd. Nou ja het zal wel goedgaan zo.
Ik heb nog een paar karkasjes in de vriezer die mag hij nog opeten en als dat gewoon allemaal goed gaat ga ik een lekker kippeboutje :)proberen. Over een week of drie ga ik met vakantie en het zou fantastisch wezen als hij dan een beetje echte barfer is. Dat vergemakkelijkt het voeren in het buitenland aanzienlijk. In vreemde oorden is het stukken makkelijker om aan een kip te komen dan aan een karkas
Door pike
help hoe los ik het volgende op:
pike krijgt gemiddeld per dag 250 gram vleesbot en 140 gram spiervlees. Dat komt dus overeen met 125 gram bot en 140+125 gram is 265 gram vlees (klopt toch??)
nu wil ik hem een kippebout geven van stel 300 gram.
Dat is dan ongeveer 60 gram bot en 240 gram vlees.
Dan kom ik de helft aan bot tekort. Moet ik dat weer aanvullen met bijvoorbeeld een dik ons vleugeltjes?

Stel ik geef hem een halve kip van 600 gram. Dan komt hij wel aan zijn botpercentage maar krijgt hij een heleboel extra vlees (wat hij vast niet erg vindt).

Ik heb wel begrepen dat je niet alles netjes op één dag hoeft te geven, maar ik kan toch moeilijk een andere dag veel meer vleesbot geven ivm kans op verstopping? Of in het geval van de halve kip een dag geen spiervlees, met hetzelfde risico?
:-\
Door Mevroi Kruim
Geef je een dag een grotere maaltijd en de dag erop een kleinere. Is alleen maar goed dat hij daar ook aan went.
En als je een dag verhoudingsgewijs wat meer bot wilt geven om te compenseren voor een bot-arme dag, dan geef je daar bv lever en groentemix bij (laxerend).

Een halve kip is qua verhouding bot/spiervlees prima, hoef je je geen zorgen over te maken.
Door Laura2004
Ik vind het zo ingewikkeld hoe sommigen het hier doen, ik zal je zeggen hoe ik het doe, mijn honden krijgen 60% RMB en dat kan dus een geitenrib zijn, of een kippenbout of een eendenbout, of een lamsrib en that's it! Heel simpel, nooit last van verstoppingen.
Dat lijkt me zoveel makkelijker :D
Door 202Spots
pike schreef: okeej dus als ik het dan goed begrijp is karkas niet echt geschikt als rvb (tenzij slager ietwat kwistig is) en moet daar wat extra vlees bij? Straks kan arme pikie niet meer poepen :-\
zo raakt mijn hele schema weer in de war ::)
Ja, je moet effe bekijken of er genoeg vlees aan de karkas hangt...op Barfclub
http://www.barfclub.nl/BottenTEST.htm kan ook zo'n beetje zien hoe ze eruit zien.
Wanneer er te weinig vlees op zit, dan i.d.d eerst wat extra vlees er bij geven.
Door pike
Laura2004 schreef: Ik vind het zo ingewikkeld hoe sommigen het hier doen, ik zal je zeggen hoe ik het doe, mijn honden krijgen 60% RMB en dat kan dus een geitenrib zijn, of een kippenbout of een eendenbout, of een lamsrib en that's it! Heel simpel, nooit last van verstoppingen.
Dat lijkt me zoveel makkelijker :D
dus begrijp ik het goed, je voer bestaat voor 60% uit rmb, en je maakt je niet druk om de verhouding bot-vlees van de rmb? da's inderdaad heel wat gemakkelijker
En die overige 40% daar zit dan geen spiervlees meer bij?
Door pike
Kruimel schreef: Een halve kip is qua verhouding bot/spiervlees prima, hoef je je geen zorgen over te maken.
ik had begrepen dat de verhouding van kip 20/80 is
Door Twiz
pike schreef: help hoe los ik het volgende op:
pike krijgt gemiddeld per dag 250 gram vleesbot en 140 gram spiervlees. Dat komt dus overeen met 125 gram bot en 140+125 gram is 265 gram vlees (klopt toch??)
nu wil ik hem een kippebout geven van stel 300 gram.
Dat is dan ongeveer 60 gram bot en 240 gram vlees.
Dan kom ik de helft aan bot tekort. Moet ik dat weer aanvullen met bijvoorbeeld een dik ons vleugeltjes?

Stel ik geef hem een halve kip van 600 gram. Dan komt hij wel aan zijn botpercentage maar krijgt hij een heleboel extra vlees (wat hij vast niet erg vindt).

Ik heb wel begrepen dat je niet alles netjes op één dag hoeft te geven, maar ik kan toch moeilijk een andere dag veel meer vleesbot geven ivm kans op verstopping? Of in het geval van de halve kip een dag geen spiervlees, met hetzelfde risico?
:-\
Als er hele prooidieren gegeven worden bevatten die ook maar 15 % bot (dacht ik).
En er zijn genoeg mensen die volgens die methode voeren, dus als jou hond daar geen probleem mee heeft, dan geef je toch gewoon kip.
Van af en toe een kippenpoot zal er echt geen calcium tekort ontstaan.
Twizzle kreeg ook weleens een maaltijd van alleen maar kwartel, en daar zit zeker geen 50 % bot aan hoor.
Een andere keer kreeg ze weer parelhoenkarkas, dat is denk ik 70% bot en 30% vlees, maar daar geef ik dan wel wat spier of orgaanvlees bij, anders poept ze zo moeilijk. Dus in verhouding had ze dan die week (te) weinig bot gegeten, maar dat luistert niet zo heel nauw.

Voor ons mensen is het ook goed om twee stuks fruit en twee ons groente te eten, maar er is ook weleens een makkelijke dag, en dan wordt er niet zo moeilijk over gedaan hoor. Dan eten we een dag wat minder groente, als je alle andere dagen gezond eet loop je niet zo snel tegen tekorten op.
Door pike
dus af en toe een kippepoot is geen probleem. Of Pike er een probleem mee heeft weet ik niet hij heeft er nog geen gehad ;D maar het gaat zo goed met de vleugels en nu ook karkas 8) dat ik wel wat groter wil gaan. Maar dat grotere schopte mijn net met veel moeite in elkaar gezette menuutje helemaal overhoop >:(vandaar.
Door Laura2004
pike schreef: dus begrijp ik het goed, je voer bestaat voor 60% uit rmb, en je maakt je niet druk om de verhouding bot-vlees van de rmb? da's inderdaad heel wat gemakkelijker
En die overige 40% daar zit dan geen spiervlees meer bij?
Ik maak me idd niet druk om de bot-vlees verhoudingen, dat vind ik gewoon te ingewikkeld, de ontlasting van mijn hond (mijn andere hond heeft darmproblemen, dus haar ontlasting is zelden goed) is perfect.
Door pike
Pike heeft vanochtend zijn eerste echte kippebout gehad. Tot nu toe at hij alles bij zijn bak, maar deze bout die nam hij mee om verderop in het gras te gaan eten. 8 minuten heeft hij erover gedaan. Weg was ie! Als alles goed gaat wil ik over een paar dagen lams- of geiterib introduceren. Ik heb begrepen dat ik om in slikken te voorkomen minstens twee aan elkaar moet nemen (drie zal wel te veel gewicht zijn voor Pike). Kan je ze makkelijk zelf in stukken snijden/hakken of kan ik beter de slager vragen dat te doen? En, als die ribben nog vast zitten, kan de hond ze met knagen dan niet los krijgen en alsnog inslikken? Mag hij het bot waar de ribben aan vast zitten ook opeten of moet ik dat wegnemen (levensgevaar ;D)
Door Mevroi Kruim
Hihii, die Pike! Gaat hartstikke goed dus!

Lamsribben in maaltijdgrote porties hakken: het kan wel, maar het is een goeie spiertraining. Je moet tussen de wervels door proberen te snijden/hakken, dan lukt het wel. Maar als de slager ze even langs zijn lintzaag wil halen is dat natuurlijk wel zo makkelijk ;)

Ja, de laatste stukjes is altijd ff opletten of het goedgaat. Mijn honden zijn nette knagers, voral Tara, die kauwt echt alles in hapklare brokken, en als het echt te hard is laten ze het ook liggen. Ze hebben hier niet de neiging om ribben in hun geheel naar binnen te zuigen en ook de laatste stukjes gaan altijd netjes. Als Pike ook zo'n nette eter is gaat het eker goed. Als niet zou ik evt het laatste stuk tactisch verwijderen en evt. platslaan.

Ruggengraat kunnen ze prima eten, dus niks weggooien, zonde! Met wervels heb je zelden problemen.
Door pike
Kruimel schreef: Ze hebben hier niet de neiging om ribben in hun geheel naar binnen te zuigen en ook de laatste stukjes gaan altijd netjes. Als Pike ook zo'n nette eter is gaat het eker goed. Als niet zou ik evt het laatste stuk tactisch verwijderen en evt. platslaan.
Dus ze kunnen ze wel loskrijgen? en rib, dat is toch al plat bot?
Door pike
Hoe zit het overigens met geiterib annex wervels? Is dat wel zacht genoeg want je weet niet hoe oud dat dier was. Bij schaap is nog onderscheid: speenlam-lam-schaap maar geit is altijd geit (hier bij mij althans). Kan ik dat dan wel geven ???
Door pike
en nog een vraag: Hoe zit het met sardientjes uit blik: op sommige blikjes staat "in olijfolie", bij andere staat "in plantaardige olie" en die zijn ook goedkoper. Maakt het nog wat uit welke ik neem ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door