pike schreef:
help hoe los ik het volgende op:
pike krijgt gemiddeld per dag 250 gram vleesbot en 140 gram spiervlees. Dat komt dus overeen met 125 gram bot en 140+125 gram is 265 gram vlees (klopt toch??)
nu wil ik hem een kippebout geven van stel 300 gram.
Dat is dan ongeveer 60 gram bot en 240 gram vlees.
Dan kom ik de helft aan bot tekort. Moet ik dat weer aanvullen met bijvoorbeeld een dik ons vleugeltjes?
Stel ik geef hem een halve kip van 600 gram. Dan komt hij wel aan zijn botpercentage maar krijgt hij een heleboel extra vlees (wat hij vast niet erg vindt).
Ik heb wel begrepen dat je niet alles netjes op één dag hoeft te geven, maar ik kan toch moeilijk een andere dag veel meer vleesbot geven ivm kans op verstopping? Of in het geval van de halve kip een dag geen spiervlees, met hetzelfde risico?
Als er hele prooidieren gegeven worden bevatten die ook maar 15 % bot (dacht ik).
En er zijn genoeg mensen die volgens die methode voeren, dus als jou hond daar geen probleem mee heeft, dan geef je toch gewoon kip.
Van af en toe een kippenpoot zal er echt geen calcium tekort ontstaan.
Twizzle kreeg ook weleens een maaltijd van alleen maar kwartel, en daar zit zeker geen 50 % bot aan hoor.
Een andere keer kreeg ze weer parelhoenkarkas, dat is denk ik 70% bot en 30% vlees, maar daar geef ik dan wel wat spier of orgaanvlees bij, anders poept ze zo moeilijk. Dus in verhouding had ze dan die week (te) weinig bot gegeten, maar dat luistert niet zo heel nauw.
Voor ons mensen is het ook goed om twee stuks fruit en twee ons groente te eten, maar er is ook weleens een makkelijke dag, en dan wordt er niet zo moeilijk over gedaan hoor. Dan eten we een dag wat minder groente, als je alle andere dagen gezond eet loop je niet zo snel tegen tekorten op.