Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Ik heb bij de slager van het schouderblad heel voorzichtig "vuile pens" laten vallen. :o wat keek hij vies!. Maar volgens mij heeft hij wel bruikbare (lams)pens. Hij zegt dat die is leeggeschud en gespoeld, verder niks mee gedaan. Wel goed schoonmaken thuis hoor! ;D Dat is toch "vuil" genoeg of niet?? ???
Verder is het diepvries en het weegt 1,5 á 2 kilo. Hij wil het wel voor me zagen, :D maar in hoeveel stukken moet het dan voor een hond van 16 kilo? Hoe groot 'n stuk mag hij krijgen (zodat zijn tanden en ook nog wat aan hebben??)
Door Mevroi Kruim
pike schreef: Ik heb bij de slager van het schouderblad heel voorzichtig "vuile pens" laten vallen. :o wat keek hij vies!. Maar volgens mij heeft hij wel bruikbare (lams)pens. Hij zegt dat die is leeggeschud en gespoeld, verder niks mee gedaan. Wel goed schoonmaken thuis hoor! ;D Dat is toch "vuil" genoeg of niet?? ???
Verder is het diepvries en het weegt 1,5 á 2 kilo. Hij wil het wel voor me zagen, :D maar in hoeveel stukken moet het dan voor een hond van 16 kilo? Hoe groot 'n stuk mag hij krijgen (zodat zijn tanden en ook nog wat aan hebben??)
Klinkt goed hoor, die pens! En misschien krijg je de slager nog wel zover dat hij 'm niet spoelt maar alleen leegschudt, dat scheelt toch weer.
Mijn hondje van 15 kilo kan makkelijk een lap van 500 gram aan, dus ik hak de pens meestal in lappen van een pond. Ongeveer dan, soms is het eerder 7 ons, soms 4 ons. Lekker knagen!
Door pike
dank je wel :D als ik het in drie of vier stukken laat zagen dan is het dus goed. Dat doet ie wel voor me. Is heel aardige slagermeneer. ;D
Door pike
en dat niet leegschudden dat vraag ik dan later een keer, alles rustig aan opbouwen ;D ;D
Door pike
Ik heb hier nu vier stukken lamspens van elk ongeveer 400 gram. ;D Als ik hem zo'n stuk geef, geldt dat dan als een dagmaaltijd? ??? Of gaat dat naast z'n bot en spiervlees? Het lijkt me zo ontzettend veel!
Ik heb geen ervaring met verse pens. Kan ik hem het beste in de schuur leggen om te ontdooien i.v.m. de reuk of hoe doen jullie dat? ???
Door 202Spots
pike schreef: Ik heb hier nu vier stukken lamspens van elk ongeveer 400 gram. ;D Als ik hem zo'n stuk geef, geldt dat dan als een dagmaaltijd? ??? Of gaat dat naast z'n bot en spiervlees? Het lijkt me zo ontzettend veel!
Ik heb geen ervaring met verse pens. Kan ik hem het beste in de schuur leggen om te ontdooien i.v.m. de reuk of hoe doen jullie dat? ???
Ik zou het liever niet in huis hebben, dus de schuur lijkt me 'n goed idee! ;)
Heb je de rest al in de vriezer gedaan?
1 stuk geven wanneer 't ontdooid is en laat maar uitzoeken wat ie er mee wil doen!
Hoeft verder geen spiervlees erbij, eventueel later 'n kaal botje als toetje kan wel.
eet ze!
Door pike
:) oké dank je! Heb in afwachting van bericht alles in de vriezer gestopt. Zal voor morgen dan maar een stuk in de schuur leggen om te ontdooien. Ben benieuwd wat hij ermee gaat doen.
Door Mevroi Kruim
Emmer met goedsluitende deksel voor het ontdooien, ideaal! Niks stinkende pens (of kopvlees, dat kan er ook wat van *neusdichtknijpsmilie*)
Een pondje pens is een maaltijd voor jouw hond, hoef je niks meer bij te geven. Botten, spiervlees enz. komt de volgende dag wel weer.
Het is niet nodige om elke dag van alles wat te voeren, je kunt heel prima de ene dag bot plus groentemix, de volgende dag pens, de dag erop spiervlees voeren.

Overigens KUN je natuurlijk best eens een reuze-maaltijd voeren, van 1 kilo ipv een pond. Maar dan moet je hond a) gewend zijn aan barfen en b) gewend zijn aan grote hoeveelheden in 1x eten. Dat moet je echt geleidelijk opbouwen. En dan een grote maaltijd en een vastendag erachteraan.
Door pike
een pond orgaanvlees is de weekportie van Pike. Als hij nu een stuk pens van 4 ons krijgt, mag hij de rest van de week nog maar een onsje van wat anders toch ???
Pike eet nu helemaal barf maar nog pas kort en hij zit nog in de ingeknipte vleugelfase. Kauwt wel af en toe ook al van een schouderblad (kalf). Een pensdag is weer iets heel nieuws voor hem!
Door Mevroi Kruim
Ja, dat klopt, dan kun je hem bv 1 ons lever geven. Je kunt ook de portie orgaan voor 2 weken in 1 week geven en dan een week geen orgaan. Barfen is errug flexibel ;)
Succes met de pens! Wordt hard werken voor Pike ;D
Door pike
Kruimel schreef: Succes met de pens! Wordt hard werken voor Pike ;D
Tja, het meeste werk had hij aan het op afstand houden van de vliegen. De eerste helft zat er vrij snel in (kwartiertje). De rest wou hij even bewaren maar er kwamen vliegen op af; woest werd hij op die vliegen ;D. Die mochten er niet op. Dus toen wou hij er mee naar binnen. Oh nee, niks daarvan. Toen ging hij het maar begraven. Dat was ook niet naar wens dus hij kwam er weer mee aanzetten. Weer vliegen wegjagen. Uiteindelijk rende hij snel weg met het restant en schrokte het heel snel naar binnen :o. Bang dat de vliegen het zouden afpakken. Dat spelletje van vliegen wegjagen heeft zo'n drie kwartier geduurt ;D Ik verwachtte dat het er weer uit zou komen maar dat gebeurde niet. Hij is lekker gaan slapen. Hij heeft nog nooit zoveel in een keer naar binnen gekregen. Ben benieuwd of het allemaal goed gaat.
Door pike
Geen problemen met de pens :D
vandaag voor het eerst kipkarkas (een halve) gegeven.
Hij kraakt hem aardig alhoewel er vast wel iets heel naar binnen zal zijn gegaan. maar wat ik mij nu afvraag, ik heb de indruk dat zeg maar 1,5 ons karkas vééél meer bot is dan 1,5 ons vleugel. Of lijkt dat nou maar zo ??? ???
Wanneer kan ik beginnen met bijvoorbeeld een half klein kippetje, en mag ik dan de poot (met het grotere bot) eraan laten?
Wanneer ik een hele kwartel geef, heb ik dan een zelfde verhouding vlees/bot van 80/20 of zoiets net als bij hele kip ???
Door Mevroi Kruim
Klopt, karkas is het spiervlees afgesneden (hoe nauwkeurig hangt van de uitbener af) en bij een vleugel zitten de spieren er nog aan. Soms heb je karkassen, dat lijkt wel bijna een hele kip, en soms is het echt alleen maar bot.

Voordat je met een halve kip begint zou ik eerst een karbo of een poot proberen. Daar zitten de hardste botten in (de pijpbeenderen van de dijen en de onderpoten) en als Pike die wegkrijgt kan hij een hele kip ook aan.

Een hele kwartel is een heel prooidier dus dan heb je de goeie verhouding spiervlees/bot. Alleen mis je meestal nog de kop en de ingewanden, dus hij is niet helemaal compleet.
Door pike
okeej dus als ik het dan goed begrijp is karkas niet echt geschikt als rvb (tenzij slager ietwat kwistig is) en moet daar wat extra vlees bij? Straks kan arme pikie niet meer poepen :-\
zo raakt mijn hele schema weer in de war ::)
Door Mevroi Kruim
pike schreef: okeej dus als ik het dan goed begrijp is karkas niet echt geschikt als rvb (tenzij slager ietwat kwistig is) en moet daar wat extra vlees bij? Straks kan arme pikie niet meer poepen :-\
zo raakt mijn hele schema weer in de war ::)
Geen paniek ;D Karkas gecombineerd met wat spiervlees zodat je ongeveer de verhouding 50/50 krijgt is prima als vleesbot. En het steekt echt niet zo nauw: ik mik bv na de pens of hart of lever nog een paar karkassen in de vierpotige kliko's en dan is de ontlasting prima.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door