Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202Spots
Hoeveel keer per dag geef je eten? 2 keer?
Ik zou 'n keer alleen maar de maaltijden geven en geen tussendoortjes.
Door pike
Hij krijgt 2x per dag eten en sinds ik met barf ben gaan stoeien helemaal niets meer tussendoor omdat ik anders niet weet waar hij eventueel niet goed op reageert.
Gister ochtend:
150 gr kvv (=pens/hart rodi),
100 gr kippenek
30 gram vlees van kip

Gister avond: zelfde als ochtend

vanochtend:
100 gr kvv
150 gr kippenek
30 gram vlees van kip
15 gram kippemaagje

Als er zometeen met wandelen geen rare dingen gebeuren krijgt hij dit vanavond ook.
En dan morgen weer minder kvv en wat meer orgaan

En dan uiteindelijk geen kvv maar groente erbij. Dan zijn we compleet. Weet niet of we het halen ???
Door 202Spots
Zit er ook bot in de pens/hart rodi ?
Wanneer er geen bot in zit dan was alleen 't bot van de kippennek misschien niet genoeg in verhouding.
Ik heb 'n idee dat alles beter gaat wanneer je met de kvv stopt en alles zelf samensteld.
Gaat echt wel lukken hoor!! ;)
Door pike
nou dank je wel :D ik hoop echt dat het gaat lukken. Soms ben ik in jubelstemming ;D en het andere moment lijkt het allemaal weer hopeloos. :'(
Ik heb geen flaaaauuw idee of er bot in de rodi zit. In elk geval zal er wel kalk zijn toegevoegd (valt onder de noemer mineralen) anders kan het geen compleet voer zijn natuurlijk.
Ik ben bezig de kvv langzaam af te bouwen, ik durf gewoon niet in één keer pats boem anders te voeren.
Eind van de week is volgens schema de kvv weg. Ga het nog eens bekijken of het wat sneller kan.
Door pike
Pik heeft vandaag zijn eerste volledige barfmaal gehad! ;D ;D ;D
Alleen de groente is nog niet optimaal want het machientje is er nog niet, maar ik heb wortel en komkommer zo fijn gemaakt als het maar lukt. Met het idee van hij zal er vast wel iets aan hebben dan en anders went zijn maag er vast aan.
Nou, die worteltjes (ietsie pietsie stukjes) die werden er mooi uitgehaald en naast het bakje gelegd >:( >:(, maar toen al het andere op was ging hij de worteltjes weer verzamelen ;D ;D

Alles bestaat nog uit kip (nekjes, vlees, maag). Wanneer kan ik nu het beste een nieuwe soort introduceren?
Is 2,5% niet te weinig voor een actieveling van 16 kilo? ???
Door pike
Laura2004 schreef: Je kan de groentes ook koken zolang je geen keukenmachine hebt ;)
Heeft ie er dan meer aan dan die kleine stukjes? Als ze een beetje zacht gekookt zijn krijg is ze wel tot prut met de middelen die ik heb
Door Laura2004
Je moet trouwens kijken naar je hond, als je het idee hebt dat 2.5% te weinig is (dus je hond is te dun) dan moet je meer geven. Mijn honden krijgen 3% van hun lichaamsgewicht.
Als het goed gaat met de kip kan je wel wat anders introduceren, bv eend.
Succes!!! Het gaat helemaal goedkomen!!!
Even off topic; Wat is Pike voor hond?
Door pike
Laura2004 schreef:
Even off topic; Wat is Pike voor hond?
Pike is een Basset Fauve de Bretagne van 3,5 jaar oud, gecastreerde reu. En hij is gek op kippenekjes ;D
Door pike
Hij ziet er nu nog goed uit, zijn ribben zijn niet te zien maar wel erg duidelijk voelbaar. Nou ja, ik zal het wel snel genoeg merken wanneer het te weinig is. Beter met te weinig beginnen dan met te veel lijkt me.
Door roefus
pike schreef: Pike is een Basset Fauve de Bretagne van 3,5 jaar oud, gecastreerde reu. En hij is gek op kippenekjes ;D
Ja, dat krijg je met Bassets.......... 8) ??? ;D
Door pike
roefus schreef: Ja, dat krijg je met Bassets.......... 8) ??? ;D
oh ja ???heb je daar ervaring mee dan? ::)
Door Laura2004
pike schreef: Hij ziet er nu nog goed uit, zijn ribben zijn niet te zien maar wel erg duidelijk voelbaar. Nou ja, ik zal het wel snel genoeg merken wanneer het te weinig is. Beter met te weinig beginnen dan met te veel lijkt me.
De ribben van mijn ene hond zijn ook heel goed voelbaar en die van mijn andere hond zijn ook heel goed te zien (en zij krijgt 900 gram per dag en ze weegt 25 kilo), dus ik denk dat het voor Pike gewoon goed is. Zodra je merkt dat het te weinig is gewoon meer geven, maar ik denk dat het voor een gecastreerde reu gewoon prima is. ;)
Door pike
Laura2004 schreef: maar ik denk dat het voor een gecastreerde reu gewoon prima is. ;)
hij is nog nooit te dik geweest ondanks de castratie, wel soms aan de magere kant wanneer ie weer eens in hongerstaking was omdat hij die vieze br >:( niet lekker vond
Door Twiz
Als ik kijk naar het menu van 12 juni krijgt Pike geen 2,5 % hoor maar 3,7 % volgens de rekenhulp. Ondertussen ben je natuurlijk volledig gaan barfen (zonder kvv), dus ik weet niet of er iets veranderd is aan de hoeveelheden. Maar als er niets is veranderd dan maakt dan dat maakt niet uit zolang de ribben nog te voelen zijn. Zeker een actieve hond kan wel eens meer nodig hebben, dan gebruikelijk. En dan nog, wat is gebruikelijk?, er bestaat een behoorlijke marge tussen de hoeveelheden bij barf.

En als alles zo lekker gaat kun je na een weekje kip idd eendenekken introduceren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door