Vind dit topic helemaal niet nutteloos en heb respect voor de moeite die Lizzy heeft genomen een en ander te weerleggen.
De kunst is on topic te blijven en niet te verzanden in bijzaken.
Moderator: Lizzy
Anne in Spanje schreef: Ik zou er natuurlijk op kunnen googelen, maar misschien heeft iemand hier al kant en klaar een link liggen: bestaat er een artikel over de overeenkomsten in het spijsverteringsstelsel van honden en wolven? Als het enigszins kan wetenschappelijk onderbouwd?http://www.nuttah.nl/images/spijsverteringwolf.pdf![]()
![]()
Niet dat ik daaraan twijfel, of aan de zegeningen van het barfen, maar het is handig om de brokkenmaffia daarmee om de oren te kunnen slaan als ze hun zendingswerk weer eens komen verrichten (niet alleen op bp, maar ook in gesprekken met "kenners" op andere plaatsen).
De anatomie van de hondHelaas kan ik geen link hierover vinden, als je het via google aanklikt moet je de tekst downloaden.
Het gebit
Het gebit van de hond is dat van een carnivoor en lijkt op geen enkele manier op dat van een omnivoor. Vergelijk een mensengebit maar eens met een hondengebit. Een hond kan bovendien zijn kaken niet horizontaal bewegen. Een hond kan dus niet kauwen zoals wij mensen dat doen, of koeien. Een hond kan knippen, trekken en scheuren, maar doet dit slechts om stukken vlees in ´doorslikbare` stukken te knippen, deze – veelal grote – stukken worden in zijn geheel doorgeslikt.
Een hond heeft, ook anders dan wij omnivoren, geen enzymen in zijn speeksel om voedsel te verteren. Het speeksel van de hond fungeert voornamelijk als ´glijmiddel` om voedsel door te laten glijden. Dit gegeven, én het feit dat een hond zijn kaken alleen verticaal kan bewegen, houdt in dat hij zijn eigen bek dus ook niet schoon kan houden. Hij kan niet, zoals wij, met zijn tong kruimels tussen zijn tanden vandaan halen en zijn speeksel breekt viezigheid zelf ook niet af vanwege het gebrek aan spijsverteringsenzymen. De belangrijkste oorzaak van tandplak, zo stelt Eliasen, zijn dan ook de koolhydraten in brokvoeding. Resten zetmeelhoudende brok die tussen de tanden blijven plakken zijn de primaire oorzaak van tandplak, het gebit van de hond is hier niet op ingesteld. Dat wordt dus poetsen…of….juist, rauwe voeding geven.
De maag
De maag van de hond is in lege toestand ´opgevouwen`. In volle toestand vouwt de maag zich uit en wordt de enzymactiviteit gestimuleerd. Wanneer een hond altijd kleine porties eet, die de maag niet geheel vullen, vouwt de maag nooit helemaal uit. Dit kan schade veroorzaken, de maag wordt lui. Bovendien is een hond die altijd kleinere porties eet vrijwel altijd hongerig. Een compleet volle maag geeft niet alleen geestelijke voldoening, maar ook een lichamelijke verzadiging. Vandaar dat Eliasen stelt dat het belangrijk is om een hond zich af en toe compleet vol te laten eten; zodat de gehele maag aan het werk wordt gezet: use it or loose it! (Doe dit echter nooit met brokken. Een hond die zich compleet vol eet aan brokken zal problemen krijgen, aangezien brokken uitzetten in de maag…u kunt zich voorstellen wat dit voor gevolgen kan hebben!)
Waarom geen brokvoeding?
De vraag die rijst is natuurlijk: waarom geen brokken? Wat is er mis mee? Wel, volgens Eliasen: alles. Niet alleen sluiten brokken door hun samenstelling, bestanddelen en vertering niet aan bij het spijsverteringssysteem van de hond, ook zorgen verhitting en de (vaak) synthetische supplementatie van voedingsstoffen ervoor dat een brok qua ook qua voedingswaarde onnatuurlijk is. Koken vernietigt de organische verbinding van aminozuren en chemisch gemodificeerde voeding kan op langere termijn vaak allerhande klachten veroorzaken.
Dit is slechts een korte weergave van Eliasens opvatting over brokvoeding. Desalniettemin zouden wij diegenen die niet bij de lezing aanwezig waren willen aanraden hun eigen ´onderzoek` te doen, om zo tot een eigen conclusie te komen. Wij willen hier met name de vóórdelen van een rauw dieet verduidelijken en niet de nadelen van brokvoeding.
setterlover schreef: Om nog even terug te komen andere reacties, het is mij duidelijk dat niet iedereen het artikel van A tot Z heeft gelezen. Dat de auteur werkt voor een voer fabrikant bewijst niet dat hij ongelijk heeft. Ik postte het artikel met het doel om goede en wetenschappelijk onderbouwde argumenten op tafel te krijgen waar uit blijkt dat hij ongelijk heeft. Tuurlijk is het ST net als vloeken in de kerk, maar goed onderbouwde argumenten om het tegendeel te bewijzen heb ik helaas nog niet gehoord, en die zou ik juist graag willen horen.Zelf heb je alleen aangetoond dat je "Myth 5" hebt gelezen (dat van die haren om uitgepoepte botjes). Gezien het feit dat je - ondanks herhaalde verzoeken - verder op geen enkele manier inhoudelijk op het artikel bent ingegaan, vraag ik me in alle oprechtheid af of je het artikel zelf wel van A tot Z hebt gelezen.
setterlover schreef: Euh, daar ben ik niet mee in overtreding. Ik heb gekozen voor 1 hond. Die 3 katten waren elders ongewenst en hebben wij van de straat geplukt. Die mensen die ze op straat gezet hebben zijn strafbaar, maar ja, hoe bewijs je dat? Bij ons komen ze de deur niet meer uit en kunnen niet meer zorgen voor nog meer nakomelingen. ;)Ohw..je schreef:
Maar dit gaat wel heel erg(heb de extra smileys inmiddels gevonden)
Waar het mij betreft minder honden en kattendus dan moeten andere maar minder dieren nemen dan...
Mijn tweede (dit keer rashond) hond van 7 jaar lijd aan een erfelijke aandoening. Barf is geen optie in dit geval, vanwege de medicijnen moet ze 4 maaltijden per dag. Hoever ga je dan?Je hoeft niet ver te gaan hoor,en ik zou ook niet weten waarom 'n hond die 4 x per dag medicijn moet hebben,
Lizzy schreef: Nou ja, ik ben met je eens dat de opmerking wel kant raakt. Alleen is de vraag of dat dan in deze discussie past of dat daar beter een nieuw topic voor geopend kan worden.....Verzoek aan de beheerder om dit te verplaatsen naar een nieuw topic.
setterlover schreef: Verzoek aan de beheerder om dit te verplaatsen naar een nieuw topic.Je mag zelf ook best 'n ander/nieuw topic maken hoor
lauraV schreef: maar goed , na dit alles ben ik nog steeds wat setterlover eigelijk aan d`r honden en katten voert ?
Ik voer wel eens Enerqique en rauw rundvlees of vis als wij dat toevallig zelf eten. In het verleden heb ik ook wel eens Rodi gegeven, maar daar kreeg onze setter jeuk van.
Wij voeren Acana en Orijen. Deze voeders zijn vrij van graan en chemische anti oxidanten.