Xada schreef: Nee, maar heb jij ooit een paard gras zien maaien om te hooien? Toch weet ik niet hoe mijn paarden de winter doorkomen zonder hooi. Ik voer trouwens wel "Puur Natuur" van Equisanum. Zitten alleen granen en kruiden in.Nee, klopt, maar heb jij wel eens een wild paard op hetzelfde weitje zien staan het hele jaar rond? Ergens zijn er grenzen aan het natuurlijk houden. Zolang we niet de provincie Groningen kunnen omheinen en daar al onze paarden loslaten zitten we met kleine en dus beperkte weitjes voor onze paarden, en moet het wintervoer toch ergens vandaan komen. En dan is hooi toch wel een stuk natuurlijker dan gekookte en gepofte granen met suiker.
De discussie over brok/muesli/granen bijvoeren wordt volgens mij in de meeste groepen paardenhouders wel eens gevoerd (OK, waarschijnlijk niet bij de topsportruiters en wannabe's, maar wel bij de recreatieruiters) en ik geloof niet dat we er makkelijk uitkomen. Ik ken mensen met IJslanders die ze het jaar rond buiten hebben, nauwelijks rijden (teveel paardjes) en minstens een kilo sportbrok per paard per dag bijvoeren. En die paarden worden niet dik! Of hoefbevangen ...
Onze IJsjes staan 24/7 buiten, krijgen nauwelijks iets extra, een klein handje per dag om wat supplementen in te verstoppen (beetje extra vitamine, onze weiden op het zand zijn niet optimaal qua vitamine) en verder gras of hooi. Ze worden redelijk veel gereden, en ze hoeven maar naar een grasspriet te kijken en hup, weer een kilo erbij.
We doen ons best om ze zo paardvriendelijk en 'natuurlijk' mogelijk te houden, dus altijd weidegang of paddock, in een groep, geen ijzers, maar ja, we hebben ze toch wel om te rijden als puntje bij paaltje komt. Nou, onnatuurlijker kun je niet verzinnen haast. En dat heeft dan tot gevolg dat je soms ook in je voerregime je moet aanpassen aan de leefomstandigheden van je paard.