Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Xada schreef: Nee, maar heb jij ooit een paard gras zien maaien om te hooien? Toch weet ik niet hoe mijn paarden de winter doorkomen zonder hooi. Ik voer trouwens wel "Puur Natuur" van Equisanum. Zitten alleen granen en kruiden in.
Nee, klopt, maar heb jij wel eens een wild paard op hetzelfde weitje zien staan het hele jaar rond? Ergens zijn er grenzen aan het natuurlijk houden. Zolang we niet de provincie Groningen kunnen omheinen en daar al onze paarden loslaten zitten we met kleine en dus beperkte weitjes voor onze paarden, en moet het wintervoer toch ergens vandaan komen. En dan is hooi toch wel een stuk natuurlijker dan gekookte en gepofte granen met suiker.

De discussie over brok/muesli/granen bijvoeren wordt volgens mij in de meeste groepen paardenhouders wel eens gevoerd (OK, waarschijnlijk niet bij de topsportruiters en wannabe's, maar wel bij de recreatieruiters) en ik geloof niet dat we er makkelijk uitkomen. Ik ken mensen met IJslanders die ze het jaar rond buiten hebben, nauwelijks rijden (teveel paardjes) en minstens een kilo sportbrok per paard per dag bijvoeren. En die paarden worden niet dik! Of hoefbevangen ...
Onze IJsjes staan 24/7 buiten, krijgen nauwelijks iets extra, een klein handje per dag om wat supplementen in te verstoppen (beetje extra vitamine, onze weiden op het zand zijn niet optimaal qua vitamine) en verder gras of hooi. Ze worden redelijk veel gereden, en ze hoeven maar naar een grasspriet te kijken en hup, weer een kilo erbij.
We doen ons best om ze zo paardvriendelijk en 'natuurlijk' mogelijk te houden, dus altijd weidegang of paddock, in een groep, geen ijzers, maar ja, we hebben ze toch wel om te rijden als puntje bij paaltje komt. Nou, onnatuurlijker kun je niet verzinnen haast. En dat heeft dan tot gevolg dat je soms ook in je voerregime je moet aanpassen aan de leefomstandigheden van je paard.
Door Cin
Xada schreef: Nee, maar heb jij ooit een paard gras zien maaien om te hooien?
Gras wat lang doorgroeid en bijna geen water meer krijgt... das al bijna hooi.... Doordat gras gedroogd wordt en hooi wordt, wil dit nog niet zeggen dat hooi opeens anders van structuur is dan gras. Beetje vreemde opmerking, maar misschien snap ik je niet helemaal.

Mais wat gepoft wordt (wat je meestal in paardenmueslie tegenkomt) heeft een andere eiwitsamenstelling dan rauwe mais.
Knoflook wordt door paarden 'in t wild'  al helemaaaal niet gegeten.
Door Cin
Kruimel schreef: KNIP......
De discussie over brok/muesli/granen bijvoeren wordt volgens mij in de meeste groepen paardenhouders wel eens gevoerd (OK, waarschijnlijk niet bij de topsportruiters en wannabe's, maar wel bij de recreatieruiters) en ik geloof niet dat we er makkelijk uitkomen. Ik ken mensen met IJslanders die ze het jaar rond buiten hebben, nauwelijks rijden (teveel paardjes) en minstens een kilo sportbrok per paard per dag bijvoeren. En die paarden worden niet dik! Of hoefbevangen ...
Onze IJsjes staan 24/7 buiten, krijgen nauwelijks iets extra, een klein handje per dag om wat supplementen in te verstoppen (beetje extra vitamine, onze weiden op het zand zijn niet optimaal qua vitamine) en verder gras of hooi. Ze worden redelijk veel gereden, en ze hoeven maar naar een grasspriet te kijken en hup, weer een kilo erbij.
We doen ons best om ze zo paardvriendelijk en 'natuurlijk' mogelijk te houden, dus altijd weidegang of paddock, in een groep, geen ijzers, maar ja, we hebben ze toch wel om te rijden als puntje bij paaltje komt. Nou, onnatuurlijker kun je niet verzinnen haast. En dat heeft dan tot gevolg dat je soms ook in je voerregime je moet aanpassen aan de leefomstandigheden van je paard.
In de paardenwereld is brok al net zo gewoon als in de hondenwereld. Wil niet zeggen dat brok goed is. Net zo min als je in hondenbrokken weet wat ze erin mikken, weet je dat ook niet van paardenbrokken.
De paardenbrokken die ik ken worden geperst met dierlijke vetten. Nou, als een paard iets NIET in zijn lijf moet hebben is iets van een dier. Is het darmgestel niet op ingesteld.
Ik voer net zo min brok als Kruimel, om dezelfde reden. Mijn paarden krijgen onbeperkt hooi (droog gras  ::)  ) en een fijngemalen versie van kruiden wat een paard in het wild uit zichzelf al bij elkaar zou scharrelen (brandnetel e.d.) Dingen die niet op een Nederlands weitje groeit. Daarnaast likstenen voor de nodige mineralen en tada: 2 gezonde knollies.

Maar we dwalen af  ;D
Heb net mijn droogmasjientje besteld en ben erg benieuwd!
Door Xada
Was van mij ook maar even een opmerking, ik voer ook mijn paarden voornamelijk gras en hooi en een granen/supplementenmix wat de naam al zegt "puur natuur" is (theeglas per dag). Zit geen rotzooi e.d. in. Ook ik ben niet voor brok en heb ook drie gezonde paarden. Maar in de natuur worden de dieren ook niet voor de wolven geslacht. Dus hoever zouden we dan moeten gaan.  ;D
Door tieneke
Hier staan paardenbrokkies net als de hondenbrokkies ook op de verboden lijst...net als voederbieten,brood etc.
Tot de eerste sneeuw valt leven ze op gras,hierna goed eersteklas weidehooi en een klein schepje granenmengeling,zoutblok en in de winter wat supplementen...ze zien er uit als gouden haantjes.
Heel soms krijgen ze een appeltje....de meeste appels liggen nu te verrotten....echt zonde maar wat moet ik er anders mee?drogen in mijn machientje!!!! ;D ;D
Door Cin
tieneke schreef: Heel soms krijgen ze een appeltje....de meeste appels liggen nu te verrotten....echt zonde maar wat moet ik er anders mee?drogen in mijn machientje!!!! ;D ;D
Ja... duuhh!!!
Daarom heb ik er net eentje bij je gekocht!!  ;D
Door Mevroi Kruim
tieneke schreef: Jaja...gedroogde tomaten(op olie) voor mama  :P ;D ;D

Ze staan hier te rijpen, de gedroogde tomaatjes in de olie. Met tijm en rozemarijn en knoflook en baslicum ... als de tomaten niet te kanen zijn is de olie iig heerlijk  ;D

Ben trouwens helemaal weer van de zelfmaak. Vier potten vlierbessengelei staan klaar voor consumptie, en gisteren heb ik 4 potten superdeluxe pruimenjam-voor-grote-mensen gemaakt. Met sinaasappel en citroen en walnoten en een flinke scheut Grand Marnier  ;D Het restje was gelijk op toen heer Kruimel 's avonds thuiskwam van hard werken  ;D ;D
Door tieneke
Kruimel schreef:
Ze staan hier te rijpen, de gedroogde tomaatjes in de olie. Met tijm en rozemarijn en knoflook en baslicum ... als de tomaten niet te kanen zijn is de olie iig heerlijk  ;D

Ben trouwens helemaal weer van de zelfmaak. Vier potten vlierbessengelei staan klaar voor consumptie, en gisteren heb ik 4 potten superdeluxe pruimenjam-voor-grote-mensen gemaakt. Met sinaasappel en citroen en walnoten en een flinke scheut Grand Marnier  ;D Het restje was gelijk op toen heer Kruimel 's avonds thuiskwam van hard werken  ;D ;D
Heb hier pas pruimensap/smoothie gemaakt....litertje of 15  :D
Smaakt verrukkelijk...wat zoetstof,kaneel en citroensap erbij en lekker aan de kook gebracht!
Wel even werk om alles te ontpitten pffff.
Door conleeuw
Kruimel schreef:

oh yummy, nu moet ik jou natuurlijk nog zo gek zien te krijgen dat je ook voor mij legale dingetjes ga kokerelle. Heb jij zoveel fruit bomen, of was het fruit die jij heb gekocht?
Door Mevroi Kruim
conleeuw schreef: oh yummy, nu moet ik jou natuurlijk nog zo gek zien te krijgen dat je ook voor mij legale dingetjes ga kokerelle. Heb jij zoveel fruit bomen, of was het fruit die jij heb gekocht?
Gekocht ... bij de bio-winkel, dus peperduur  :-\ maar ik had zo'n zin in goeie pruimenjam.
Als jij nog iemand kent met teveel pruimen of ander fruit, dan hou ik me aanbevolen!
De vlierbessen waren gratis trouwens  ;D en alles is met bio-suiker dan wel bio-appeldiksap bereid, en Marmello, dus weinig tot geen suiker toegevoegd.

Maarre, geef maar een gil wat jij mag hebben/lekker vindt! Geen Grand Marnier iig, dat barst echt van de suiker.
Door Drossie
Ik heb net ook mijn droogmachine besteld, de goedkope versie.
Maar ben niet zeker of de bestelling gelukt is: bij het plaatsen kwam er een foutmelding tevoorschijn. Maar als ik inlog staat de bestelling wel in mijn lijstje...
Door tieneke
Drossie schreef: Ik heb net ook mijn droogmachine besteld, de goedkope versie.
Maar ben niet zeker of de bestelling gelukt is: bij het plaatsen kwam er een foutmelding tevoorschijn. Maar als ik inlog staat de bestelling wel in mijn lijstje...
Je bestelling is binnen hoor  ;)

Na herhaaldelijk vragen om dit op te lossen is er nog steeds niets gebeurd  >:(
Maar de bestellingen komen ondanks de foutmelding wel gewoon binnen  ???
Door Drossie
tieneke schreef: Je bestelling is binnen hoor  ;)

Na herhaaldelijk vragen om dit op te lossen is er nog steeds niets gebeurd  >:(
Maar de bestellingen komen ondanks de foutmelding wel gewoon binnen  ???
Ok! Ik heb net ook de bevestigingsmail ontvangen!
Maar hebben jullie geen ibannummer enz? Is makkelijker en goedkoper voor internationale overschrijvingen!
Door tieneke
Drossie schreef: Ok! Ik heb net ook de bevestigingsmail ontvangen!
Maar hebben jullie geen ibannummer enz? Is makkelijker en goedkoper voor internationale overschrijvingen!
Je hebt een pb  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door