Parelridder schreef: Vasten is voor mijn maatjes niet aan te bevelen i.v.m. de hartspierziekte.Maar waarom niet?
Laten titeren hoeft gelukkig zeker niet uit te sluiten dat je gelijktijdig even de algehele conditie/gezondheid laat onderzoeken.
Moderator: Lizzy
Parelridder schreef: Vasten is voor mijn maatjes niet aan te bevelen i.v.m. de hartspierziekte.Maar waarom niet?
Laten titeren hoeft gelukkig zeker niet uit te sluiten dat je gelijktijdig even de algehele conditie/gezondheid laat onderzoeken.
Parelridder schreef: In z'n algemeenheid wordt het afgeraden om zieke dieren (of mensen) te laten vasten, dat bespaard het lijf energie.Ah ok, duidelijk dankje
Andere redenen waarom vasten voor een hartpatient belastend is:
* risico op ritmestoornisen
* de hartslag die omhoog gaat (wat voor een patient wiens hart onvoldoende kan samenknijpen, met compensatie zoals vergroting van het hart tot gevolg, natuurlijk niet fijn, noch goed).
Paula1976 schreef: Hier hebben mun Chinezen 1 vastdag in de 2 weken. Ik ben er mee begonnen omdat ik de eerste keer dat ik hele kwartels besteld had dit behoorlijke joekels waren en zelfs Tico deze niet eens helemaal op at. Sindsdien werd de dag na kwartel een vastendag. Het is me nooit meer gelukt om weer aan dergelijke grote kwartels te komen maar met 300 gram barf per Chinees per dag, krijgen ze best veel en kan een vastdag prima. En de dag ervoor dus niet iets extra's. Chinezen die denken de hele dag dat je voor hun bezig bent en dat elke gang richting bijkeuken betekent dat ze misschien wel (weer) eten krijgen (selectief geheugen ofzo......Het is vollidig niet van belang voor het topic, sorry, maar ik vind dit stukje zo grappig. Ieder mensen beleeft de wereld zoals ie om hem heen is en soms is het zo grappig om te lezen hoe zeer je vanuit je eigen wereldje denkt. Een kwartel is voor jou honden een enorme maaltijd. Hier gebruik ik kwartels als extra, om bij een maaltijd te doen als we een heel actieve dag hebben gehad. Voor Oscar is het twee happen en weg is het.) dus het "zeuren" om eten is op de vastdag niet anders dan op de andere dagen! Ze krijgen elke dag op een ander tijdstip te eten, tis maar net hoe het me uitkomt en voor hun elke keer weer een verrassing wanneer het etenstijd is. Tussendoor af en toe een gedroogde snack en bedelen als wij eten of wat dan ook is een absolute NO!
Ik lees net de reactie van Parelridder; ik zie het verband niet tussen vasten en het hebben van een hartafwijking en de jaarlijkse APK??? (wat ik niet doe aangezien ik niet ent maar titer)![]()
Parelridder schreef: Laten titeren hoeft gelukkig zeker niet uit te sluiten dat je gelijktijdig even de algehele conditie/gezondheid laat onderzoeken.Klopt! Maar mijn oudste hoeft 3 jaar niet getiterd te worden en als hij in de tussentijd niets mankeert ziet hij dus ook 3 jaar geen DA.
Parelridder schreef: In z'n algemeenheid wordt het afgeraden om zieke dieren (of mensen) te laten vasten, dat bespaard het lijf energie.Ik zie, en heb geleerd, dat het verteren van voeding energie kost. Tevens geeft het een extra belasting voor de organen iedere keer dat je voeding geeft.
Andere redenen waarom vasten voor een hartpatient belastend is:
* risico op ritmestoornisen
* de hartslag die omhoog gaat (wat voor een patient wiens hart onvoldoende kan samenknijpen, met compensatie zoals vergroting van het hart tot gevolg, natuurlijk niet fijn, noch goed).
Fido schreef: Ik zie, en heb geleerd, dat het verteren van voeding energie kost. Tevens geeft het een extra belasting voor de organen iedere keer dat je voeding geeft.Dus in die theorie zou je een hond met hartklachten juist beter om de dag dubben kunnen voeren dan elke dag enkel?
Grotere " pauzes" tussen de maaltijden geeft de organen rust en tijd om te herstellen. Iedere maaltijd is namelijk ook schade voor het lichaam!
Voor vasten voor mensen is 20 uur vrouw en 24 uur man voldoende. Meerdere dagen vasten geeft geen gezondheids voordeel en kan idd niet gezond zijn.
martine-tom schreef: Dus in die theorie zou je een hond met hartklachten juist beter om de dag dubben kunnen voeren dan elke dag enkel?Ik refereer niet naar hart problemen
Fido schreef: Ik refereer niet naar hart problemenAh ok, ik was nog blijven hangen in het hartprobleem dus dacht dat je het daarover hadEn zou me moeten verdiepen in thema vasten Bij honden in relatie tot hartproblemen om daarover een uitspraak te doen.