Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
Ik heb 'n abbonnement op WDJ.
zal wel schrijven of ze alsnog toestemming willen geven .
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 25 feb 2005, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
202spots schreef: Ik heb 'n abbonnement op WDJ.
zal wel schrijven of ze alsnog toestemming willen geven .
Ik heb net een mailtje aan ze gestuurd, ik heb ook een abonnement.
Door Lizzy
Ik wil wel met spoed uitsluitsel hebben, ander ben ik genoodzaakt deze artikelen te verwijderen (weet ook niet of ik niet beter de artikelen kan verwijderen totdat er toestemming is verkregen....).

Hetgeen overigens heel jammer zou zijn want het is bijzonder interessant!

Hoewel ik toch een paar andere conclusies trek.

Nogmaals (ook net ergens anders geschreven): een wolf een louter wilde prooidieren. Onze huishond eet bio-plof-industrie-dier. En ik vraag me ten zeerste af of het geven van louter vlees, orgaanvlees en botten een hond wel alles binnen krijgt wat hij vandaag de dag nodig heeft.

Daarnaast zie ik ook in het artikel staan dat de voeding van de wolf ons veel kan leren, maar er niet direct een 100% 1 op 1 relatie is te leggen met de huishond om de dood simpele reden dat we gewoon te weinig kennis hebben. We weten niet eens precies wat een wolf eet. We weten niet eens precies wat de evolutie van de huishond gedaan heeft en we weten niet eens wat nou werkelijk gezonde voeding is voor de mens. Laat staan dat je eenvoudig kan zeggen "dit is de enige echte waarheid over wat een hond moet eten".
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 feb 2005, 02:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jantje
Lizzy schreef: Hetgeen overigens heel jammer zou zijn want het is bijzonder interessant!

Hoewel ik toch een paar andere conclusies trek.

Daarnaast zie ik ook in het artikel staan dat de voeding van de wolf ons veel kan leren, maar er niet direct een 100% 1 op 1 relatie is te leggen met de huishond om de dood simpele reden dat we gewoon te weinig kennis hebben. We weten niet eens precies wat een wolf eet. We weten niet eens precies wat de evolutie van de huishond gedaan heeft en we weten niet eens wat nou werkelijk gezonde voeding is voor de mens. Laat staan dat je eenvoudig kan zeggen "dit is de enige echte waarheid over wat een hond moet eten".

Je hebt het blijkbaar nog niet echt door hé !

Ik heb het elders al eens geschreven, Mech heeft zich bewust niet laten verleiden om een discussie aan te gaan over de vergelijking voeding hond/wolf.

en wel om volgende reden:

WCC de organisator van dit evenement is een onafhankelijk studiecentrum voor wolven, dat grotendeels drijft op vrijwilligerswerk en sponsoring, en vooral dat laatste is belangrijk, zelfs levensnoodzakelijk voor het WCC.

Mech is wolvenbioloog en hij kwam spreken als dusdanig, en door in zijn inleiding een en ander af te blokken, door zulke uitspraken zoals jij ze hierboven refereerd, heeft hij duidelijk gesteld dat hij als wolf-expert kwam praten en geen discour kwam houden over voeding voor honden.

Al diegene die kwam om iets te horen over hoe honden moesten gevoerd worden zijn letterlijk en figuurlijk op hun honger blijven zitten( WCC/sponsorship remember !) en dit wist men op voorhand.

Mech heeft gedaan wat hij moest doen, namelijk over de wolf en zijn voeding komen spreken en elk discour over hondenvoeding uit de weg gaan, de inleiding is niet belangrijk, das een afblokking.

De rest van zijn betoog is belangrijk, een goed verstander heeft maar een half woord nodig.
Door Lizzy
Zeg Roger, blijf je een beetje op een normale manier discussieren?

Jouw hele betoogje hier, zegt mij trouwens niks nee. Het kan zijn dat ik wat mis, maar volgens mij mis jij wat ik wil zeggen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 feb 2005, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
De rest van zijn betoog is belangrijk, een goed verstander heeft maar een half woord nodig.
Dit zegt mij dat je het hier over je eigen intrepetatie hebt.
Als de spreker maar een half woord zegt is de andere helft van het woord het gedeelte wat er in jouw idee het best aanpast. En zo kan iedere toehoorder of lezer er zijn eigen intrepetatie aangeven, en kan een lezing met dezelfde tekst 100 keer anders worden uitgelegd. It's in the eye off the beholder .
Laatst gewijzigd door sylvia op za 26 feb 2005, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jantje
Lizzy schreef:

Nogmaals (ook net ergens anders geschreven): een wolf een louter wilde prooidieren. Onze huishond eet bio-plof-industrie-dier. En ik vraag me ten zeerste af of het geven van louter vlees, orgaanvlees en botten een hond wel alles binnen krijgt wat hij vandaag de dag nodig heeft.

Zeg Lizzy,

wat is er mis mee met zo blijven discussieren ?

ik heb gisteren een paar pb tjes en mailtjes gehad van mensen die willen gaan zelf samen stellen , wier hond geef gf mixjes lust en die bijna radeloos worden omdat ze niet weten of ze het nu wel of niet goed doen, met of zonder gf mixen.

Dat zegt toch meer dan genoeg denk ik ?

Zulke opmerkingen zoals je hierboven neerzet, maakt die twijfels alleen maar groter, is dat discusierren ?
Door Lizzy
jantje schreef: Zeg Lizzy,

ik heb gisteren een paar pb tjes en mailtjes gehad van mensen die willen gaan zelf samen stellen , wier hond geef gf mixjes lust en die bijna radeloos worden omdat ze niet weten of ze het nu wel of niet goed doen, met of zonder gf mixen.

Zulke opmerkingen zoals je hierboven neerzet, maakt die twijfels alleen maar groter, is dat discusierren ?
Dit soort zinnen Roger, daar gaat het om: "Je hebt het blijkbaar nog niet echt door hé!". Je komt hier op mijn forum en maakt gebruik van mijn gastvrijheid en ik verdien het gewoon niet om zo te woord te worden gestaan. Klaar.

Als mensen schrijven dat hun honden geen GFmix lusten, dan ben ik de eerste om aan te geven dat heel veel honden gewoon prima kunnen leven zonder mixen. Maar, GFmixen hebben ook z'n voordelen. Je kunt deze zomaaar klakkeloos weglaten, maar ik heb inderdaad mijn bedenkingen of dat verstandig is (en ik heb het recht, net zoals jij dat hebt, om mijn mening daarover te geven. Als jij dat niet kunt accepteren, dan is het jammer voor jou).

Je kunt GFmixen wel weg laten, maar het lijkt mij verstandig om daar goed over na te denken en ook de nadelen daarvan te bezien. Want, die zijn er in mijn ogen wel zeker. Groentes bevatten namelijk niet alleen vitamines en mineralen, maar ook vetzuren. Daarnaast leveren ze vezels. En ik geef liever groentes als granen. Want van granen zie ik nou totaal het nut niet.

Overigens is het geheel onverstandig om groentemixen zomaar weg te laten in bijv. het geval van de Dalmaat. Zoals ik gisteren al uitgelegd heb heeft een Dalmaat niet meer het identieke stofwisselingssysteem als de wolf. Een Dalmaat is een 'goed' voorbeeld van de evolutie van onze huishond. Niet meer 100% 1 op 1 te vergelijken met een wolf.

En, waarom geef jij dan geen fatsoenlijk antwoord op mijn vraag of een wild proodier werkelijk gelijk staat aan een bio-industrie-plof-dier? Leg me dat dan gewoon eens uit, zonder gelijk een grote mond op te zetten dat ik het niet begrijp. Misschien zie jij wel wat over het hoofd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 feb 2005, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
jantje schreef: Zeg Lizzy,

Ik ben geen Lizzy, maar dit forum drijft op discussie, het gaat meer om de toonzetting.

Over de groentenmixen en wolven.
Ik geef wel groentenmixen en ik denk dat een hond daar best vitamines en mineralen uit kan halen .
Ik wil namelijk mijn hond geen copie van een wolven dieet geven , teneerste is dat onmogelijk en ten tweede wil ik mijn hond eigenlijk gezonder voeren als een in het wild levende wolf.
Door Lizzy
Even voor de duidelijkheid: Roger alias Jantje heeft zichzelf zojuist voor de zoveelste keer afgemeld.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 26 feb 2005, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Lizzy schreef: Even voor de duidelijkheid: Roger alias Jantje heeft zichzelf zojuist voor de zoveelste keer afgemeld.
::)
Door chooky
Lizzy schreef: Even voor de duidelijkheid: Roger alias Jantje heeft zichzelf zojuist voor de zoveelste keer afgemeld.
Jeetje >:( Die man kan er ook echt niet tegen he, als je niet gelijk ja en amen tegen hem zegt >:(
Sorry, Lizzy, ik zal er niet over doorgaan ;)
Door sylvia
chooky schreef: Jeetje >:( Die man kan er ook echt niet tegen he, als je niet gelijk ja en amen tegen hem zegt >:(
Sorry, Lizzy, ik zal er niet over doorgaan ;)
Ja als je hier komt en verwacht dat iedereen ademloos aan je lippen hangt en alles wat je zegt inneemt als het enige ware, dan kom je er hier bedrogen uit.
Ongeacht of je gelijk hebt of niet, of dat je een route volgt die goed is, mensen hier denken graag zelf en nemen niet alles aan als waarheid omdat het uit de pen van een bepaald iemand komt.
Sterker had geweest om je stelling te onderbouwen , daar kun je namelijk mensen mee op jouw route krijgen of misschien zelfs je eigen route aanpassen.
Door amber2
Interessant artikel zeg! Maar wat is er dan bijvoorbeeld bij de Dalmaat veranderd aan het verteringsstelsel in vergelijking met de wolf? Ik wist niet dat er toch nog (grote) verschillen inzaten tussen verschillende rassen en dacht dat het verteringsstelsel van alle honden voor ongeveer 99 % overeenkwam met dat van de wolf, maar dat is dus niet zo begrijp ik...?
Door Helen
Wat ik ook in een andere topic probeerde te zeggen is dat er niet slechts een weg is die naar Rome leidt. Er zijn meerdere wegen. Van Atkinson tot Montignac. Ook bij diervoeding. Twee omvattende woorden zijn mijns inziens rauw en gevarieerd. Hoe je het verder invult is naar eigen inzichten. Als je goed naar je hond kijkt en je menu daarop aanpast, kan het bijna niet anders dan goed gaan. Een hond is een hond en was vroeger een wolf. Daar moet je rekening mee houden, maar een wolvenmenu nabootsten is niet haalbaar.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door