Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Super bedankt voor je uitleg!  :D
Ik snap het nu een stuk beter hoe je aan dat menuutje bent gekomen :)
Ik vind het nog steeds wel best ingewikkeld en heb lang moeten puzzelen voor ik alles snapte, maar ik ben nu een heel stuk wijzer  :biggrin2:

Ik zie dat er in de eend en konijn qua orgaanvlees hart, lever en long in zit (hoewel long geloof ik niet echt iets toevoegt aan voedingsstoffen?) Is het niet zo dat ik nu nog maag moet toevoegen om het compleet te krijgen? Of is maag niet echt een 'vereiste'? Of is het zo dat pens onder maag valt, omdat pens natuurlijk een maagsoort van een koe/lam/geit is..

Wie weet mag de hond met zo'n menuutje wel voor altijd gaan barfen (ook al krijgt ie dan een deel gemalen, zowel kalfs en paarden spiervlees) , in plaats van altijd maar die smuldier :D (m'n ouders willen er zelf niet al te veel moeite voor doen dus wie weet als ik altijd de 'boodschappen' doe en het menu maak...) Moet ik alleen mijn ouders nog ff overtuigen dat zij best de helft van hun vrieskast kunnen missen, ik heb nu 3 van de 6 lades ingepikt voor de hond, vonden ze niet zo geslaagd volgens mij haha.
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op do 24 feb 2011, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Long is idd geen vereiste. Pens, hart, lever en nier zijn belangrijk om te geven. Wat je er verder nog bijgeeft of verder nog in de KVV zit, is meegenomen, maar niet nodig. Je hoeft nu verder geen extra orgaanvlees te voeren, want de belangrijke orgaansoorten voer je nu. Pens is idd onderdeel van de maag. Extra maagjes zijn niet nodig. Maar mocht je in de toekomst wat gaan wisselen, dan kun je wel maagjes bijgeven hoor. Zolang je maar de helft pens geeft en een deel hart, lever en nier. Van lever en nier geef je weinig, omdat deze orgaansoorten erg laxerend zijn.
Het voordeel is dat je nu zoveel kunt variëren als je wilt. Dus wie weet krijgt je hond straks een lekker uitgebreid Barfmenu. Stukken gezonder dan alleen Smuldier ;)
Bedankt weer. Ik leer echt veel hier  ;D
Ik hoop inderdaad dat mijn ouders inzien dat dit én gezonder én leuker is voor Cootje. Smuldier is erg eenzijdig, het is wel compleet maar het menu bestaat dan uit max. 2 diersoorten en dat is eigenlijk natuurlijk te weinig. Als ik dit menu mag aanhouden van m'n ouders dan krijgt ie 7 diersoorten (kalf en rund als 1 soort geteld), da's natuurlijk een hele grote verbetering! En op deze manier is het menu ook niet ingewikkeld ofzo en hoeven mijn ouders er verder geen moeite voor te doen (ik portioneer alles en doe de 'boodschappen') dus hopelijk kan ik ze overtuigen :)

Ok, geen maag toevoegen dus. Mooi, anders wordt het weer iets ingewikkelder haha. Morgenochtend worden de niertjes geportioneerd, ik ben erg benieuwd of Cootje die wil eten... Vrees het ergste, maar we gaan ons best doen!

Kipkarkas eet ie, gemarineerd in pens, nu heel goed gelukkig. Gister had ie kwartelkarkas, ook gemarineerd in pens, maar die heeft ie niet opgegeten. Nou ja, even volhouden en wie weet bedenkt ie zich dan nog :)
Honden moeten wennen aan sommige smaken hoor. Het ene gaat er in als koek, het andere duurt even. En sommige dingen zullen nooit in de smaak vallen. Het helpt als je hond een beetje hongerig is, dus dat je bijvoorbeeld de maaltijd 's avonds geeft. Dan zijn ze eerder te porren voor iets wat ze nog niet eerder hebben gehad...  :-X
Ja hongerig was ie wel, want hij had al 2 maaltijden overgeslagen. Dus je zou denken dat ie dan genoeg honger zou moeten hebben... Net als de lamsniertjes, die at ie ook echt niet. We hebben die gepureerd en door de lamsmix van slagerij west gemengd, en toen at ie het gelukkig wel :)
We hebben nog een paar kwartelkarkasje in de vriezer, die worden ook gepureerd en door ander voer gemengd in de hoop dat ie het dan wel wil eten ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door