Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1801882
koekje schreef: en lams/schaapsnieren dan? die voer ik meestal. of geldt dat daarvoor niet omdat die eerder geslacht worden en daardoor minder cadmium binnenkrijgen via aangetaste bevuilde graasvlakten?
Ik heb dus echt geen idee..... Maar men heeft het tot dusver alleen over nier van rund. Ik vind dat ook hoogst eigenaardig want wat maakt dat een schaap/geit niet net zoveel cadmium binnenkrijgt?
#1801953
Als het niet aan de weilanden die begraast worden ligt (wat dat doen geiten en schapen ook), zou het mogelijk aan de bijvoeding van de koeien liggen; te weten brok, in dit geval specifieke koeienbrok. Maar biologische koeien worden toch niet met brok bijgevoed?
Is er niet meer informatie?
#1801975
Het cadmiumgehalte in rundernieren van twee jaar of ouder blijkt te hoog te zijn.

Analyse
Het bureau Risicobeoordeling van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) voerde een statistische analyse uit naar cadmiumgehalten in rundernieren. Het onderzoek toonde aan dat ruim 15% van alle onderzochte nieren de productnorm van 1 mg per kg (vers gewicht) overschrijdt.

Leeftijd
Verder blijkt dat het cadmiumgehalte in nieren vooral gerelateerd is aan de leeftijd van het rund. Zo wordt de kans dat een rund van 9 jaar oud de norm van 1 mg per kg (vers gewicht) overschrijdt op 50% geschat. Voor tweejarige runderen ligt de kans op overschrijding op 5 tot 10%.

De geconstateerde overschrijdingen leveren geen gevaar op voor de volksgezondheid, vooral ook omdat de consumptie van rundernieren in Nederland zeer gering is.

dit is een artikel uit 2008
#1802976
koekje schreef: kan ik daar uit constateren dat dit voor geiten en schapen niet opgaat, omdat deze meestal jonger geslacht worden en daardoor minder cadmium in de loop der jaren hebben kunnen opslaan?
Maar er zijn ook oudere geiten en schapen die ook een keertje in de slacht geraken. En schapen lopen volgens mij véél meer buiten dan koeien.
#1803181
Als ze niet in vervuild gebied lopen en dat weet je natuurlijk niet zou het volgens die site geen kwaad kunnen. Maar wie ben ik, ik denk dat je dat voor jezelf moet bepalen en niet teveel lever en nier geven. Verbeter me als ik verkeerd denk. :-[
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door