Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lupa
kijk en daar gaat het om, we denken als mensen!
en we vinden gauw iets zilligs.
ik zou het hier ook in willen voeren maar ik vind het ook zillig,maar ik wou dat ik het niet zillig vond want ik geloof erin.
Door Ollie
Lupa schreef: kijk en daar gaat het om, we denken als mensen!
en we vinden gauw iets zilligs.
ik zou het hier ook in willen voeren maar ik vind het ook zillig,maar ik wou dat ik het niet zillig vond want ik geloof erin.
Lastig he?
Maar je bent toch wel met mee eens, als je hondje er echt ziek van zou worden, dat het dan ook zielig is?
Ik vind het dan ook niet meer goed voor je hond, als ze er zo ziek van worden.
Door Lupa
Ollie schreef:

Lastig he?
Maar je bent toch wel met mee eens, als je hondje er echt ziek van zou worden, dat het dan ook zielig is?
Ik vind het dan ook niet meer goed voor je hond, als ze er zo ziek van worden.
tuurlijk als je hond er ziek van wordt dan moetje het niet doen.
ik ben geen honden pester!!!!
maar de vraag is, is dat echt zo dat jou hond daarvan ziek wordt? of was het de brokken?
maar volgens mij als je ze van af het begin zo wend(en je hebt een gezonde hond) veel beter zou zijn voor de hond
Door Ollie
Lupa schreef:
tuurlijk als je hond er ziek van wordt dan moetje het niet doen.
ik ben geen honden pester!!!!
maar de vraag is, is dat echt zo dat jou hond daarvan ziek wordt? of was het de brokken?
maar volgens mij als je ze van af het begin zo wend(en je hebt een gezonde hond) veel beter zou zijn voor de hond
Ze was een poosje geleden ook een keer misselijk omdat ze veel te laat eten gekregen had. Dus ik vind het wel goed zo hoor. Gewoon 2x per dag en geen vastendag voor onze hondjes, en daar komt nog bij dat hubbie er helemaal op tegen is.
Door Ollie
Lizzy schreef: Waarom vasten goed is voor mensen staat hier beschreven:

http://www.rudolfdewit.com/vasten.html

En ik denk dat dit ook voor de hond geldt.
Nou, als er migraine op komst is bij zowel max als bij mij, dan gaan we juist eten als een gek, omdat het lichaam daar juist om vraagt. Dus wat daar staat over migraine klopt voor ons in ieder geval niet!
Door Kick4Toi
Fysiek gezien is er helemaal niets op tegen om een hond af en toe te laten vasten. Dit is uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid beweging. Als mijn honden 20 km hebben gefietst, dan smaakt zelfs het leren bankstel lekker! ;D Dan moet ik het ook echt niet in mijn hoofd halen om het eten over te slaan. Een keer per week sla ik het eten over 's ochtends. Op dinsdagavond train ik behendigheid met ze. Tijdens zo'n les vreten ze met z'n tweeën een hele Rodi-wordt op (ik ben wat dat betreft nog niet "Barf" genoeg om in stukjes geknipte penslap in mijn jaszak mee te nemen :-[). Als ik om 22.30 uur thuis kom, dan willen ze VRETEN! Woensdagochtend (dus dag na training) is het dus nada in de voerbakken. Mijn reu heeft dan niet eens trek in eten, terwijl mijn teef wel loopt te mopperen dat de dienstverlening van het hotel waar ze woont maar matig is 8)
Door MarijeJoanne
Op vrijdags train ik meestal met de honden, ze krijgen dan wel hun ochtendeten (of ik moet het in mijn kop hebben dat ze dat die dag maar overslaan), maar savonds krijgen ze dus echt niet wat voor de training.
Eerst trainen (ook met rodiworst, dit deed ik al geruime tijd met trainen bij Gizmo, iets anders eet hij dan gewoon niet, ja misschien echt vlees oid, maar dat probeer ik maar niet uit nu, en sinds ik over ben, krijgt Max dat ook, eerder met een deel van zijn maaltijd, oftewel, dieetbrokjes) en dan pas eten.

Ik train nooit met mijn honden als ze net hun eten ophebben.
Het zou dan dus ook heel ongunstig uitkomen als ze gewend waren om op een vast tijdstip eten te krijgen.
Net als dat ik een keer laat weer kom van mijn stage, of van vrienden of waar dan ook vandaan, of mijn moeder van het werk, of dat we gewoon laat eten (zoals ik al eerder zei, ze krijgen pas eten als wij dat van ons op hebben gewoonlijk).
Of dat we een dag weg zijn en laat weer komen.
En ga maar door.

Ik zou mijn honden dus niet willen laten wennen aan een vast voer tijdstip.
Niet op brokken, niet op vers.
Ik zie er alleen maar de voordelen van in.

Maar vast tijdstip of niet, vasten is wat anders.
Hier slaan ze dus wel eens een (ochtend) maaltijd over, niet vaak, maar wel eens.
Wel is het dan vaak, dat ik dan savonds denk, ach, dat beetje kan er ook nog wel bij, ze hebben vanochtend ook niks gehad.

Als ik echt volgens dat principe wil voeren waar ik over gelezen had, dan moet er nog heel veel veranderen.
En ik weet niet of ik wel zo ver wil gaan.

Dan is het dus niet een maaltijd overslaan, maar het aantal maaltijden verkleinen en de hoeveelheid voer per keer vergroten.
We halen er dan bij, dat het vroeger in het wild ook zo gebeurde, wolf eet prooi, daarna enkele dagen niks, gaat weer op jacht, vangt een prooi en dan begint het weer opnieuw.
Nu heeft het er niks meer mee te maken dat ze een prooi moeten vangen, maar des te meer dat de maag is ingesteld op dat ze niet iedere dag te eten kregen (of 2 maal op een dag of vaker).
En dat dat nog steeds zo is.
En dat ze dus tijd moeten krijgen om de hele maaltijd te verteren.
En dat de maag helemaal vol is, maar ook helemaal leeg.

En nu zeg ik dit dus wel zo mooi, maar ik zie het echt niet zitten om hun maar eens in de bijv 3 dagen te voeren.
Maaltijdje overslaan, ok, maar dagen?!
En waarom?
Zal wel komen door de menselijke gedachten (ben je een mens? ik? neejoh, hoe kom je erbij ;) ) dat ze toch minstens iedere dag wat te eten moeten hebben, omdat ze anders wel honger zullen krijgen.
Dat gebeurt bij ons ook (bij vegetariers nog erger trouwens).
En, wat het ook is, al is het in mindere mate, is dat iedereen om je heen de hond gewoon 2 keer per dag voert.
Maargoed, iedereen om me heen voert ook brokken aan hun hond (of laat ze met de pot mee eten) en dat doe ik dus lekker niet.

Ik zit er dus serieus over na te denken, maar vooral hoe ik het dan aan zou willen pakken.

Alle links die gegeven werden, bedankt, heb ze gelezen.
Internet doet de laatste tijd nogal eens raar bij ons (en als dat het niet is, is het de computer wel), vandaar deze late reactie.
Door alani
Heb al een poosje niet meer gereageerd hier maar deze sprak mij wel aan omdat Nemo een hele poos heeft lopen klieren met zijn eten. Dat is nu over, ik ben naar 4 dagen carnibest gegaan 1 pensdag en 2 dagen zelf samenstellen. Die vastendag zag ik helemaal niet zitten omdat ik dat "zielig" vind. Het grappige is nu juist dat Nemo uit zich zelf een vastendag inlast. Zo ongeveer om de 10 dagen eet hij gewoon niet, ik zet het neer hij kijkt er niet naar, ik laat het nog even staan en als hij dan niet eet dan gaat het terug een tupperware bakje in en krijgt hij het de volgende dag. Dan heeft hij blijkbaar weer genoeg trek om het wel op te eten. Heel moeilijk vond ik het maar erin proppen lukt niet, als ze niet willen dan willen ze niet. Ook heb ik geen vaste tijden meer, die waren er al niet echt maar zo tussen 7 en 9 's morgens en tussen 5 en 8 's avonds stond zijn eten toch klaar. Nu gebeurt het regelmatig dat hij maar 1 keer per dag eet, 's avonds na het laatste ommetje of als ik naar mijn werk ben tussen de middag als de buurvrouw hem heeft uitgelaten. Hij eet veel beter sinds dit erin is geslopen ;) Als ik op mijn vrije dagen met hem naar bos of strand ga krijgt hij ook niets, rennen op een volle maag is niet lekker, maar als we dan thuis zijn weet hij dat hij na een half uurtje een heerlijke maaltijd krijgt voorgeschoteld. Hij kliert niet meer met zijn eten en geeft zelf aan wat hij nodig heeft Hoe krijgt een hond het toch voor elkaar, ik kan nog heel wat van hem leren op eetgebied ;D
Door Lizzy
Hoi Anita, kijk, dat is prachtig, hij heeft het dus gewoon zelf geregeld, hoe hij wil eten! En blijkbaar is hij af en toe verzadigd en moet hij gewoon niet meer. Prachtig! Blijkbaar weet hij zelf het beste wat goed voor hem is (en gelukkig heeft hij een baasje die dat goed kan inschatten).
Groetjes, Lizzy
Door yalla
Lizzy schreef:Blijkbaar weet hij zelf het beste wat goed voor hem is Groetjes, Lizzy
Hadden onze honden daar ook maar last van, Lizzy ;) ;D
Door alani
Lizzy schreef: Blijkbaar weet hij zelf het beste wat goed voor hem is (en gelukkig heeft hij een baasje die dat goed kan inschatten).
Groetjes, Lizzy
Dat heb ik van jullie geleerd ;) Het heeft veel pijn en moeite gekost maar uiteindelijk heb ik leren luisteren naar hem
Door An
Soms krijgen ze 2 keer per dag te eten, maar eigenlijk gebeurt het meer en meer dat ze maar 1 keer te eten krijgen, maar dan is het natuurlijk ineens wat meer en dat vinden ze wel leuk. Ze zeuren nooit om eten sinds we barfen. Ik denk dat ik het wel op 1 keer in de week hou. Ik ben ermee akkoord dat het kan ze maar een keer of 3 per week eten geven, maar ik denk dat onze honden toch een heel andere manier van leven hebben dan wilde wolven. Mijn honden hebben heel wat beweging. Een wilde wolf eet en buikt dan een hele tijd uit, ze schieten eigenlijk pas weer in actie denk ik als ze achter de volgende prooi aangaan. Ik denk dat hun energieverbruik toch echt heel anders is dan van een hond in huis en ik denk dat je dat bij hun energie-inname toch ook in je achterhoofd moet houden.

Vaste tijdstippen hou ik me helemaal niet aan. Maaltijd 's avonds kan zo tussen 17.30 en 00.30 liggen ;)
Door Lil
Ik voer Boris twee maal per dag en door de week is het 's ochtends op vaste tijden. Het 's avonds is het nooit op vaste tijden. Het is wel standaard om eerst te gaan wandelen, dat lang of kort kan duren en dan bij thuiskomst te eten.

Zelf ben ik er ook nog niet uit hoe het zit met vastendagen. Vroeger leerde je dat een hond een maal per week moest vasten, nu heb ik op de cursus geleerd dat een wolf als hij elke dag een haas vangt (of wat anders) elke dag eet. Vasten zou onvrijwillig zijn. :-\

Boris reageert erg slecht op een vaste dag, hij heeft dan honger en gaat gras eten en overgeven. Hij eet dan helemaal niet meer, omdag hij zich niet lekker voelt. Bij een behendigheidswedstrijd heeft hij een keer suiker tekort gehad :o (hij krijgt dan 's ochtends geen eten ivm maagkanteling), maar dat is dan ook weer een uitzonderlijke situatie. Daarbij is hij dus te dun (o, ja ik moet eens zorgen voor foto's als handtekening).

Af en toe vasten zal vast niet slecht zijn, maar een maal per week vind ik wel erg veel.
Door Ollie
Lil schreef: Ik voer Boris twee maal per dag en door de week is het 's ochtends op vaste tijden. Het 's avonds is het nooit op vaste tijden. Het is wel standaard om eerst te gaan wandelen, dat lang of kort kan duren en dan bij thuiskomst te eten.

Zelf ben ik er ook nog niet uit hoe het zit met vastendagen. Vroeger leerde je dat een hond een maal per week moest vasten, nu heb ik op de cursus geleerd dat een wolf als hij elke dag een haas vangt (of wat anders) elke dag eet. Vasten zou onvrijwillig zijn. :-\

Boris reageert erg slecht op een vaste dag, hij heeft dan honger en gaat gras eten en overgeven. Hij eet dan helemaal niet meer, omdag hij zich niet lekker voelt. Bij een behendigheidswedstrijd heeft hij een keer suiker tekort gehad :o (hij krijgt dan 's ochtends geen eten ivm maagkanteling), maar dat is dan ook weer een uitzonderlijke situatie. Daarbij is hij dus te dun (o, ja ik moet eens zorgen voor foto's als handtekening).

Af en toe vasten zal vast niet slecht zijn, maar een maal per week vind ik wel erg veel.
Zo kijk ik er ook tegen aan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door