Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Sammy_Shunka
#96115
Hoi!!!

en wat doen mijn honden???

Sammy zal zich zeker niet moe maken met het jager achter konijnen. Maaaaar shunka wel die heeft al 12 konijnen gevangen en om ze te doden verstikt ze ze.
Waterhoenen hebben bij shunka geen schijn van kans, als ze er 1 ziet wel ja dan heeft ze hem ook, open veld water het maakt niets uit. Vorige keer op een wnadeling van 5u heeft ze 5 waterhoenen en eend te knippen gehad.

Persoonlijk wil ik dit gedrag niet afleren en ik denk dat het ook zeer moelijk zou zijn want de hond wordt immers beloont (hij vangt het konijn)
Ik vind het PRACHTIG om mijn hond in actie te zien. Sporen aflopen konijnen achterna zitten, bunkers inkruipen om ze te zoeken.

Toen ik verteelde aan bepaalde personen van shunka haar jachtinstict vroegen ze mij of ik de konijnen meenam naar huis, want een wild konijn zou toch oooo zo lekker zijn. Maar ja zoals marion zei ja een zak of tas heb je niet altijd bij.Of shunka het konijn zou opeten weet ik niet want ik heb nu ook geen zin om een uur of 2 te wachten tot ze klaar is. Daarom eingelijk dat ik het dier (konijn of waterhoen) mee zou willen nemen naar huis en kijken of ze het opeet.

Ik stelde deze vraag omdat ik op een andre forum allerlei verwijten naar mijn hoofd kreeg geslingerd en daarom dat ik mijn vraagje eens omgekeerd stelde ;D
Door ~anna~
#96135
Ik vind het ook prachtig om mijn hond in actie te zien maar dat kan ook op het trainingsveld of los als ik op de fiets zit en hij aan het sprinten is of een water apport uitvoert.
Verder zie ik het nut niet er van in om een hond achter een konijn aan te zien jagen als vertier.
Als het af en toe gebeurt en de buit word opgegeten of zoals sommige fokkers doen om de instinct in de hond
te houden omdat deze vorm van jachtinstinct bij de stamboomhollanders aanwezig hoort te zijn. :-\
Ik ben juist blij dat ik mijn hond nu in het gareel kan houden wat betreft de konijnen.
Ben benieuwd of Shunka ook achter katten aangaat.

En als een hond zijn gevangen konijn wil opeten doet ie dat meestal meteen als het nog warm is.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op vr 14 mei 2004, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sammy_Shunka
#96143
Hoi!!

Ja als ze een kat zit zou ze er achterna gaan, maar niet zoals ze een konijn ziet. Bij een kat is het anders als ik haar terug roep komt ze meteen en soms intreseert het haar niet.
Door ~anna~
#96147
Wees dan maar blij wat betreft de katten en het is maar goed dat mijn reu zie foto Shunka niet kent anders zou al mijn moeite om hem in gareel te houden voor niets zijn geweest want het blijft natuurlijk sluimeren.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#96177
Sammy_Shunka schreef: Hoi!!!

en wat doen mijn honden???

Sammy zal zich zeker niet moe maken met het jager achter konijnen. Maaaaar shunka wel die heeft al 12 konijnen gevangen en om ze te doden verstikt ze ze.
Waterhoenen hebben bij shunka geen schijn van kans, als ze er 1 ziet wel ja dan heeft ze hem ook, open veld water het maakt niets uit. Vorige keer op een wnadeling van 5u heeft ze 5 waterhoenen en eend te knippen gehad.

Persoonlijk wil ik dit gedrag niet afleren en ik denk dat het ook zeer moelijk zou zijn want de hond wordt immers beloont (hij vangt het konijn)
Ik vind het PRACHTIG om mijn hond in actie te zien. Sporen aflopen konijnen achterna zitten, bunkers inkruipen om ze te zoeken.

Toen ik verteelde aan bepaalde personen van shunka haar jachtinstict vroegen ze mij of ik de konijnen meenam naar huis, want een wild konijn zou toch oooo zo lekker zijn. Maar ja zoals marion zei ja een zak of tas heb je niet altijd bij.Of shunka het konijn zou opeten weet ik niet want ik heb nu ook geen zin om een uur of 2 te wachten tot ze klaar is. Daarom eingelijk dat ik het dier (konijn of waterhoen) mee zou willen nemen naar huis en kijken of ze het opeet.

Ik stelde deze vraag omdat ik op een andre forum allerlei verwijten naar mijn hoofd kreeg geslingerd en daarom dat ik mijn vraagje eens omgekeerd stelde ;D
Hier ook even een verwijt, je staat je hond dus toe dat ie voor de lol andere beesten dood. Ik vind dat je dan op z'n minst de plicht hebt om die gedode dieren mee te nemen en ze dan aan je honden te voeren, want dan heeft het dat jagen en doden nog enig 'nut'.
Leer dus je hond ook het wild te apporteren, geef het een functie, want zoals ik het nu lees, heb jij je hond niet onder controle en doet ie gewoon waar hij zin in heeft. Ik vind dat dus niet acceptabel.

Volgens mij wordt dit stropen genoemt, en dit is dus de reden waarom honden bijna nergens meer los mogen lopen. Omdat mensen zulk gedrag niet graag zien, het is ook niet nodig, want honden krijgen genoeg te eten.

Doe jezelf en mede hondenbezitters een lol en tolereer dit gedrag niet meer (al vrees ik dat je je hond dit niet meer af kunt leren), je verpest er een heleboel mee.
Door Lupa
#96184
helaas door dit gedrag kunnen we op vele plekken niet meer met honden los lopen.
dit valt onder stroperij en als bosbeheer dit ziet kunje een boeten krijgen.
ik vind het personelijk ook niet echt mooi om naar te kijken, wat mooi om naar te kijken is een hond die samen met de baas op jacht gaat.
zal een voorbeeld geven, gisteren heeben we getraind naast een fazant nest, alle honden hebben deze nest gerespekteert.en zo moet het.
als ieder hond stroopt hebben we geen wild meer over.
ik denk niet dat je het kan afleren meer, maar ik zou het zeker niet gaan stimuleren en zeker niet leuk vinden.
Door Sammy_Shunka
#96211
Hoi!!!

Ik ben al enkele maanden bezig om Shunka haar jachtpassie onder controle te houden. Zo heb ik haar geleerd om LEVENDE eenden te apporteren zodat ik ze terug in het water kan plaatsen. Op een open veld stuur ik haar van links naar recht van voor naar achter allemaal zonder probleem. En ik moet zeggen dat het zeer aardig lukt. De laatste 4-5 maand heeft ze geen enkel dier nog dood gebeten.
Ik moet toegeven dat ik in het begin dat Shunka bij mij komen wonen is ik een grote fout gemaakt heb. Ik was gewend aan een rustige schotse herder met waardigheid en trots, hij zou nooit zomaar als een gek ergens achterna crossen. En toen kwam Shunak een gans ander karakter. Ik dacht altijd z'n klein hondje kan toch nooit z'n snel konijn vangen. En daar heb ik mijn fout gemaakt inderdaad ze heeft er eentje kunnen vangen. En natuurlijk was dat een zeer grote beloning voor haar. Ze was beloont geweest. Shunka en Sammy zijn zeer actieve honden; fietsen, cani-cross en dagelijks gaan we z'n 5-6 per dag wandelen. Dus Shunka is gewend aan zééér veel lopen, haar aan de lijn houden vind ik geen oplossing, dus ben ik nu zeer intensief bezig met haar jachtinstinct naar mijn handen te draaien. En echt waar de laatste maanden werkt ze samen met mij.

Ik ben ook druk bezig op zoek naar eenhondenschool waar ze jacht training geven, maar ja hier in belgie moet je minsten een golden retriever met een ellelange stamboom hebben.

Maar nu heb ik nog enkele vraagjes;
de meeste onder jullie zouden het gedrag niet afleren en het dode dier meenemen?

Ik heb in de laatste 2 jaar hééél veel geleerd van Shunka wat betref jachtinstinct. De eerste maanden dat ze bij mij was was het zelf onmogelijk om haar terug te roepen zelfs al had ze het dier nog niet gezien, ze was enkel het spoor aan het volgen.Waneer je hond eenmaal beloond geweest is met zijn gedrag bv een eend of konijn kunnen pakken wel ja dan is dat een zeer grote beloning voor de hond. En dan zouden je het als stropen beschouwen dan vraag ik mij af wat jullie zouden doen?Opeens wel het gedrag afleren; dit is zeer moeilijk want ten eerste heeft de hond ook zijn instincten en ten tweede de hond is ondertussen beloond geweest. Daarom dat ik nu probeer samen te werken met Shunka. Shunka volgt nu feilloos mijn bewegingen en bevelen op.
Door ~anna~
#96214
Je kan het beheersbaar maken door goed op de lichaamstaal te letten en in fase 1 zo noem ik het altijd moet je inspringen dat is de fase van eerste interesse.
Wacht je te lang en komt de hond in de volgende fase dan word het bijna onmogelijk en fase 3 dan kan je echt helemaal vergeten.
In het voorjaar ben ik altijd heel waakzaam op mijn hond en dan gaat hij aan de voet en als ik het echt niet helemaal vertrouw dan lijn ik hem aan.
Maar jij met je hele lange C.V. moet dit best kunnen de roedelleider beslist tenslotte wat wel of niet mag.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#96241
Sammy_Shunka schreef: Maar nu heb ik nog enkele vraagjes;
de meeste onder jullie zouden het gedrag niet afleren en het dode dier meenemen?
Waar lees je dat de meeste mensen het gedrag niet zouden afleren ??? Ik lees toch echt wat anders.

Voor de duidelijheid: Ik wil niet dat mijn hond achter wild aanjaagt en vind dat geen enkele hond dat hoeft te doen.
Is de kans aanwezig dat mijn hond achter wild aan zou kunnen gaan, dan gaat ze aan de lijn. Dat vind ik een hele goede oplossing!
Mijn boswandelingen met mijn honden worden grotendeels aan de flexilijn afgelegd, af en toe mogen ze wel even los, maar ik houd ze héél goed in de gaten en roep ze als spelletje geregeld bij me.

Dat ik heb gezegd dat je de gedode dieren mee moest nemen was meer uit respect voor die dieren, dat ze niet voor niets gestorven zijn, dat je ze niet als oud vuil laat liggen. Ik vergelijk dit met een hond die achter schapen aanjaagt en ze dood bijt, zomaar voor de fun. Niet omdat dat beest zo'n honger heeft.

Zolang je dat jaaggedrag niet onder controle hebt hoort je hond niet los te lopen, ook al apporteert ze de eenden levend, ze moet gewoon van die eenden afblijven!

Maar jouw gedrag stoort me nog het meest, dat je dit toelaat. Je vertelt heel trots dat jouw hond al 12 konijnen, 5 waterhoenen en een eend gedood heeft, sorry hoor, maar dat vind ik dus niet normaal. Na die eerste keer had je dat gedrag aan moeten pakken, niet ettelijke gedode dieren later.
Door Janet
#96260
Er lopen nu 2 dingen door elkaar geloof ik ???.

1) De vraag of je de gedode dieren mee zou nemen
2) De gedragsvraag: wel of niet afleren of beheersbaar maken?

1) Ja, als de dieren al dood zijn, zou ik ze meenemen.
2) Ik zou het beheersbaar maken, niet afleren en niet meer aanmoedigen buiten het trainen om.

"Had moeten" is nu helaas te laat, ze staat in ieder geval open voor suggesties.
Door Anna Penta
#97998
Ik voeg er wel niets mee toe maar kan toch niet nalaten even te zeggen dat ik het helemaal met Anne-Marie eens ben. Ik had het niet beter kunnen verwoorden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door