Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door claudiaB
Ik begrijp al jullie reakties! En ik voelde me knap stom dat het mij overkwam dat onze ouwe theemuts me te snel af was. :-[ Ik heb het op barfplaats gezet als waarschuwing en om te vragen wat ik eventueel kan verwachten. Gelukkig gaat het nog steeds goed met haar en ik hou ook haar ontlasting goed in de gaten! tot nu toe (nog) geen problemen. Ik hou jullie op de hoogte! En bedankt voor het meeleven.
Door Mevroi Kruim
Ik geef ribben ook aan plakken en er blijft eigenlijk nooit 1 rib over. Ze eten meestal eerst het vlees eraf en beginnen dan aan de dunne kant van de ribben te knagen. Ze eindigen dan met de ruggengraat.
Door MoniqueAppels
Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom wij steeds weer deze discussie hebben. Het "probleem" van enkelvoudige ribben is al zo vaak de revue gepasseerd. Iedere weldenkende barfer moet nu toch wel weten dat dit een risico van zich mee brengt.
Door Hanny
Ik geef hier een van  mijn kleine honden wel geitenrib en dat wordt dan wel eens een stuk van één rib. Dat kan risico vol zijn, maar dat risico neem ik.
Als je een groter stuk in de breedte gaat doorknippen, dan krijg je volgens mij hapklare stukjes en dat lijkt me nog veel riskanter.
Als je per ribmaaltijd onder de 200 gram wilt blijven is er niet zo veel keus.
Misschien is het wel zo, dat kleinere honden helemaal geen rib zouden moeten eten. Dat is ook een optie. Is het overwegen waard.
Drie krijgen het hier niet, maar Karmijn wel. Ze is een rustige eter. Laatst heeft ze  's nachts  de hele gang onder gespuugd na het eten van een lekker kipkarkasje. Kennelijk had ze toen een whisbone zo ingeslikt en dat moest er uit.
Alweer een hele tijd terug heeft Guusje een ellendig stukje bot uitgekotst.
Iets van eend, lijkt op drumsticks. Wil ik niet voeren, want dat vind ik nu echt link. Ik had dat eendgedoe besteld en zo als dat gaat, toch maar geven. Ging een paar keer prima totdat Guus het kennelijk helemaal had ingeslikt. Kwam er de volgende ochtend netjes helemaal uit. Is toch ook een flink stuk. De rest ging toen toch maar wel de Otto in.
We hebben kennelijk het geluk aan onze kant.
Voor haastige eters hier geen rib, wel konijnenkop en daarvan zouden ze toch ook een laatste stuk kunnen inslikken, maar dat wordt zorgvuldig gekauwd.
Het blijft toch opletten, hoe je hond eet en naar mijn idee, vooral rust bij het eten.

Hanny
Door Staftime
Ik heb de honden al heel erg lang geen ribben meer gegeven, maar als ze het krijgen dan hou ik het vast voor Romeo, want die wil alles anders ook in één keer doorslikken.
Julia kauwt netjes alles kapot in haar bench.
Door K&D
Rovanna schreef: Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom wij steeds weer deze discussie hebben. Het "probleem" van enkelvoudige ribben is al zo vaak de revue gepasseerd. Iedere weldenkende barfer moet nu toch wel weten dat dit een risico van zich mee brengt.
Als weldenkende barfer weet je het wel, maar het kan nooit kwaad het af en toe te herhalen voor de minder ervaren nieuwe barfers ;)
Gelukkig is het weer goed afgelopen.
Door pike
Pike eet van ribben eerst de ruggegraat weg en dan rib voor rib. Hij houdt er dus een enkele over aan het eind. Of twee die hij dan dubbelvouwt  tot één :o Voor mij reden om ze niet meer te geven, wetende dat hij altijd alles zo groot mogelijk naar binnen probeert te werken. Daarom doe ik ze ook niet in de lengte doorhakken, dan slikt hij nog sneller de stukken in.  Er zijn nog genoeg andere botsoorten om te geven zonder dat ik daarbij in de stress schiet van zijn tafelmanieren  ;)
Door Staftime
Ik weet nog wel de allereerste keer dat ik ribben gaf.
Ik had twee enkele lamsribben gekocht bij de Islamiet, en die gegeven.
Romeo slikte dat ding in één keer door!
Ik ben me kapot geschrokken, gelukkig zat er weinig bot in, maar wel veel vlees en was het erg zacht en buigbaar.
Daarna kocht ik altijd voor Romeo een stuk van vier ribben aan elkaar, waar hij wel normaal op kauwde, en voor Julia kocht ik ze als enkele ribben, want zij wilde het niet eten als het aan één stuk zat.
Door claudiaB
Even een update. met Daisy gaat het gelukkig nog steeds goed! :) We zijn vandaag naar het strand geweest en ze heeft lopen dollen als een jonge hond. De ontlasting is ook nog steeds ok. gelukkig maar. ik hoop dat het goed blijf gaan. Het was een harde les maar ook ik durf geen hele ribben meer te voeren. ook al was de rib voor Chico en niet voor Daisy. Door deze gebeurtenis geef ik Chico nu hazebout als bot en ik hoop dat hij niet weer gaat jeuken :-\ maar dat is afwachten. Bedankt voor het meeleven en als er toch nog dingen veranderen hou ik jullie op de hoogte. groetjes Claudia
Door Staftime
Wat ontzettend fijn dat alles goed is gegaan!
Ik begrijp je schrik, want bij Romeo ben ik me ook kapot geschrokken toen hij een rib in één keer doorslikte.
Ik geef nu eigenlijk nooit meer ribben.
Door Femke
ik denk dat het anders werkt met honden die meerdere ribben aan elkaar vast krijgen, en er dan 1 overhouden. Zij zijn al rustig aan het eten, en zullen onder normale omstandigheden die ene rib niet meer in 1 keer naar binnen slikken.
Door Staftime
Ja, bij honden die rustig eten wel.
Maar Romeo probeert altijd het laatste stuk van zijn eten in één keer door te slikken.
Dit deed hij al van pup af aan met varkensoren, en allerlei andere kluiven.
Ik denk niet dat dat ooit nog zal veranderen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door