Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anthraciet
Jeetje wat zal je geschrokken zijn!
Gelukkig kon je snel reageren en is het goed afgelopen.

Ik denk er ook wel eens over na hoe ik dat zou moeten doen bij mijn kanjers van 40-50 kilo... die til ik niet even op.
Door *wendy*
Gelukkig goed afgelopen. Maar kan me voorstellen dat je je rotschrikt.

Ik heb hier 2 honden van 50 kg en afhankelijk van het vleessoort krijgen ze hier grote lappen of kleine stukken. Boy heeft nl een bloedhekel aan kauwen /stukken eraf scheuren. Dus hij gaat alles voor zitten sabbelen en werkt dan het hele stuk ineens naar binnen  >:(
Bij pens moet ik hem een stuk van 2 kg of groter geven anders ook lijden in last.
Door Nynke
Anthraciet schreef:
Ik denk er ook wel eens over na hoe ik dat zou moeten doen bij mijn kanjers van 40-50 kilo... die til ik niet even op.
Dan til je de achterpoten op,  tegen je aan, net zoals een kind in handstand. dan drukken op de buik vlak achter de ribbenkast.
Door pike
Do schreef: iomdat denk ik dat de stukken die ze eruit happen veliger zijn omdat het kapot gescheurd is?
en omdat ze zelf bepalen hoe groot het stuk is?
maar als je in "brokken"snijd dan is er soms maar 1 mogenlijkheid en dat is naar binnen slurpen
als ik het aan een stuk geef wordt er niets uitgehapt. Het wordt in een keer ingeslikt.
Kruimel schreef: Nou, ik neem aan dat als je ze een hele pens van 12 kilo geeft ze die niet in 1x naar binnen werken. Dan moeten ze wel kauwen en knagen om er stukken af te krijgen. De truc is dan natuurlijk wel om de resten op tijd weg te halen anders wurgen ze alsnog een groot laatste stuk naar binnen.
Het handige aan hele penzen is ook dat je ze aan een stevige boom of hek kund spijkeren of vastbinden, dan kunnen ze hem ook niet in 1x naar binnen werken.
Tja Kruimel, Neem Armagnac die weegt 12 kilo. , die krijgt per week 385 gram orgaanvlees (dat is dus inclusief lever, hart,nier). Hij heeft een keer een lap van 500 gram gekregen. Het wordt gewoon in zijn geheel naar binnen gewurgd. En dat gaat zo snel dat als je even naar de andere hond kijkt je het hebt gemist. Tanden reinigen? Vergeet het dus maar. En dan kan je uitrekenen hoelang hij dan geen pens meer mag want bij mij is pens orgaanvlees. En het gaat hier dus niet alleen om pens, maar gewoon ook om vlees(lappen). Je kan moeilijk alles in lappen van 12 kilo aanbieden (zou wel gemakkelijk zijn hoef ik nog maar 1x per maand te voeren  ::))
Door Mevroi Kruim
pike schreef: als ik het aan een stuk geef wordt er niets uitgehapt. Het wordt in een keer ingeslikt.Tja Kruimel, Neem Armagnac die weegt 12 kilo. , die krijgt per week 385 gram orgaanvlees (dat is dus inclusief lever, hart,nier). Hij heeft een keer een lap van 500 gram gekregen. Het wordt gewoon in zijn geheel naar binnen gewurgd. En dat gaat zo snel dat als je even naar de andere hond kijkt je het hebt gemist. Tanden reinigen? Vergeet het dus maar. En dan kan je uitrekenen hoelang hij dan geen pens meer mag want bij mij is pens orgaanvlees. En het gaat hier dus niet alleen om pens, maar gewoon ook om vlees(lappen). Je kan moeilijk alles in lappen van 12 kilo aanbieden (zou wel gemakkelijk zijn hoef ik nog maar 1x per maand te voeren  ::))
Nou, ik zou dat dus doen. Om het te leren. Een halve pens kan ook en je hoeft hem natuurlijk niet helemaal op te laten eten, je kunt hem zoveel ervan af laten knagen als je voldoende vindt en hem dan weghalen. Van af en toe eens een flinke maaltijd pens zal hij niet slechter worden mits je het maar niet wekenlang elke dag voert.
Door pike
Kruimel schreef: Nou, ik zou dat dus doen. Om het te leren. Een halve pens kan ook en je hoeft hem natuurlijk niet helemaal op te laten eten, je kunt hem zoveel ervan af laten knagen als je voldoende vindt en hem dan weghalen. Van af en toe eens een flinke maaltijd pens zal hij niet slechter worden mits je het maar niet wekenlang elke dag voert.
Ik volg je wel en ben het ook wel met je eens dat hij er niet slechter van wordt, maar waar het dus in beginsel om ging: Hoe voorkom je dat je hond in zijn eten dreigt te slikken. Wat is veiliger: Hele lappen vlees of hapklare stukjes. Ik opteer dan toch voor hapklare stukjes.
Door Anthraciet
@Pike en Nynke:
Dit heb ik inderdaad wel eens gezien op internet, maar als een van mijn honden bewusteloos zou zijn en je dus 'dood' gewicht moet tillen, hoop ik dat ik sterk genoeg zal zijn om ze zo vast te kunnen houden en ook nog de druk kan uitoefenen die nodig is.

Op zo'n moment ben je vaak wel sterker dan je denkt, maar het lijkt me toch niet echt eenvoudig....
Door Nynke
ik heb ook niet gezegd dat het makkelijk zal zijn, maar ik denk dat je op dat moment door de adrenaline in je lichaam de kracht krijgt om het te doen.
Door evelyn02
Het was inderdaad vreselijk schrikken. Ik had ook gedacht dat het er anders uit zou zien, niet een hond die opeens neervalt en buiten bewustzijn is.
Ik kon alleen maar goed handelen omdat ik er heel vaak over nagedacht had, ik was heus wel een beetje in paniek hoor.
Maar nogmaals, ik schrijf mijn verhaal op barfplaats omdat ik hoop dat als een ander dit overkomt, hij/zij ook goed handelt in de paniek.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door