Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

zeewieren dan zo'n 3a4 keer in de week, voor een show wil ik het ook weleens iedere dag geven.
Soms vitC bij een 'lekpikkie'
en Da Vinci krijgt vliernetextract omdat dat goed schijnt te zijn voor de pigmentatie van zijn oogleden.
ellen
Door laura86
Ik geef nu nog visolie, maar dat wil ik later weglaten.

Bo krijgt nu "dure" vis. Tegen de tijd dat hij zalmkoppen e.d. kan eten en ik dus meer vis zal voeren wil ik dat ook weg laten.
Door roefus
Paar keer per week wat gemalen noten/zaden. Ongeveer 1 keer per week wat zeewier. Verder geregeld 'n schepje zemelen en yoghurt, soms wat rauwe honing door de yoghurt.
En verder 'n paar keer een visolie-capsule, omdat ze niet zoveel vis eten.
hier een paar keer per week zeewier
voor het pigment
bijna iedere dag kefir
af en toe nootjes en zonnenbloempitten pijnboompitten pompoenpitten
en niet te vergeten verse knoflook een paar keer per week

annie laumen
Door Antonia
Een gezonde hond, die in de bloei van zijn leven is en die goede voeding krijgt (goed is in mijn opvatting: een gevarieerde samenstelling in de juiste verhoudingen) heeft volgens mij geen supplementen nodig. Ik beschouw noten, pitten, verse knoflook en yoghurt niet als supplementen maar als onderdeel van het menu.

De samenstelling en de verhoudingen pas ik aan aan de behoefte van mijn honden. Dus ik geef alleen supplementen als de gezondheid of de conditie van mijn honden daar aanleiding voor geven.
hier geen visolie meer. wel 1x per week zalm of een andere vette vis. banjer gaf ik voor haar arthrose (ik bedoel eigenlijk 'tegen') glucobest. maar daar ben ik even mee gestopt. ik geef haar regelmatig (een paar keer per week) een stuk luchtpijp te knagen (vanwege de chondroïtine die daar al in zit) en wil eens kijken hoe ze het daarop doet. ik heb de mening hoe natuurlijker en dus gezonder de voeding hoe minder supplementen er nodig zijn. wel krijgt ze homeopatische middelen tegen de arthrose maar dat kun je geen voedingssupplementen noemen.
Door *Monique
Hier krijgen ze 1 keer per week wat kefir, met wat gemalen noten, zeewier, lepel honing en teentje knoflook. Vienna eet slecht vis, dus zij krijgt er 1 keer per week een visoliecapsule bij. Zij krijgt ook glucosamine, en chinese kruiden tegen (voor) haar tumor. Kay krijgt glucobest en chinese kruiden voor haar rug. Verder krijgen ze hier 2 keer per jaar een kuurtje groene leem.
Door *Natasja*
Benthe krijgt geen supplementen, behalve okugest of probiotica indien nodig. Beau krijgt voor zijn gewrichten Glucosamine, omega 3 en 6-capsules en daarnaast momenteel Rust Compositum. Als het erg slecht gaat met zijn gewrichten, krijgt hij Groenlipmossel-capsules.
Door Chubby
De katten krijgen geen supplementen, hun vleesmenu vul ik aan met 1x per week vis en af en toe een lepel Biogarde.

De hond krijgt in verband met artrose dagelijks Glucosamine/ Chondroitine, haar KVV menu vul ik aan met botvlees en af en toe een lepel Biogarde.
Door Lizzy
Volgens mij is het handig om toevoegingen te categoriseren. Ik vind namelijk dat je gezonde natuurlijke toevoegingen hebt (zoals rauwe noten en zaten, knoflook, zeewier, chlorella, kefir) dat je niet als voedingssupplement zou moeten zien. Dan heb je de echte voedingssupplementen zoals visolie, vitamine/mineralenpoeders of pillen. En dan heb je de supplementen die je bij gezondheidsproblemen geeft.

Voorbeeld: Brutus krijgt aan natuurlijke toevoegingen dus : rauwe noten en zaden, knoflook, zeewier, chlorella. Allemaal 'super foods'.

Hij krijgt aan voedingssupplementen niks.

Hij krijgt aan gezondheidssupplementen: spiersupport van de Groene Os en Corta RX (glucosamine/chondroitine/msm enzo).

Zou dat niet duidelijker zijn, om het te categoriseren, of is dat zeikerig?
Door pike
Lizzy schreef: Volgens mij is het handig om toevoegingen te categoriseren. Ik vind namelijk dat je gezonde natuurlijke toevoegingen hebt (zoals rauwe noten en zaten, knoflook, zeewier, chlorella, kefir) dat je niet als voedingssupplement zou moeten zien. Dan heb je de echte voedingssupplementen zoals visolie, vitamine/mineralenpoeders of pillen. En dan heb je de supplementen die je bij gezondheidsproblemen geeft.

Voorbeeld: Brutus krijgt aan natuurlijke toevoegingen dus : rauwe noten en zaden, knoflook, zeewier, chlorella. Allemaal 'super foods'.

Hij krijgt aan gezondheidssupplementen: spiersupport van de Groene Os en Corta RX (glucosamine/chondroitine/msm enzo).

Ik vind dat niet zeikerig is, ik houd wel van ordening, maar het is soms wel lastig om bepaalde middelen in een hokje te stoppen vind ik. Want je zou chlorellatabletjes ook als een vit/min. suppl. kunnen beschouwen toch?

Maar in dat geval geef ik dus geen supplementen, alleen een paar natuurlijke toevoegingen  :D
Door Angelique
Lizzy schreef: Volgens mij is het handig om toevoegingen te categoriseren. Ik vind namelijk dat je gezonde natuurlijke toevoegingen hebt (zoals rauwe noten en zaten, knoflook, zeewier, chlorella, kefir) dat je niet als voedingssupplement zou moeten zien. Dan heb je de echte voedingssupplementen zoals visolie, vitamine/mineralenpoeders of pillen. En dan heb je de supplementen die je bij gezondheidsproblemen geeft.

Je vergeet zijn multipitamientje ;D

Het is altijd wat lastig om een grens te trekken tussen voedingssupplement en "overige toevoegingen".

Officiëel wordt de volgende omschrijvng gegeven aan een voedingssupplement:

Voedingssupplementen zijn levensmiddelen die in de vorm van pillen, pastilles, capsules, druppelvloeistof of als poeders op de markt verschijnen. Een beter woord zou zijn "nutriceutica" want hierin komt naast het voedingsaspect ook het pharmaceutisch aspect naar voren. De actieve stoffen in voedingssupplementen zijn vaak vitamines, mineralen (sporenelementen), kruiden of andere stoffen.

Ik denk dat deze omschrijving de lading wel grotendeels dekt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door