Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Welke opmerkelijke veranderingen hebben jullie gezien nadat je hond van brok naar BARF overging?

Schoner gebit
8
10%
Fijner in de omgang
1
1%
Hij eet beter
7
9%
Algemene gezondheid
23
29%
Alles hierboven
31
39%
Geen verschil
4
5%
Betere vacht
6
8%
Door Hanna
Anuki eet met plezier, is niet meer aan de diaree, heeft geen abnormale jeuk meer en heeft volgens de dierenarts een zeldzaam mooi/schoon gebit!

Afgezien daarvan is Anuki ook één van de rustigste tjechen die ik ken. Maar of dat door voeding, karakter of een combi komt durf ik niet te zeggen.
Door tiny
Als pup was Rosco ziek, zwak of onderweg. Werd steeds een minder pupje. Sinds barf is hij in topconditie, vreet als een dijker (zo'n 3,5 ons per dag) Zachte vacht, schoon gebit, oren en ogen. Super dus.
Maar met Tessa hebben we echt een klapper gemaakt.
Zij zat op 40 gr light brokjes per dag, kwam nog steeds aan. Kreeg thyroxine voor schildklier, 2 tabl. per dag.
Ik merkte absoluut geen verschil (toen). Lusteloos, dik, doffe vacht, te zwaar enzv.
Sinds barf is zij 1,5 kg afgevallen, gestopt met thyroxine, mooie vacht, wordt speelser, is actiever en dat terwijl ze in gewicht nu 3x zoveel te eten krijgt per dag!
Ik dank onze Lieve Heer op mijn blote knieen dat zij aan de barf is gegaan.
BP Bedankt!! :-*
Door Bullen
Ik heb niet gestemd omdat ze nooit anders gehad hebben als in het begin KVV en vanaf ongeveer vier maanden oud  Barf, dus heb ik geen overgangsverschijnselen meegemaakt.
Wel kan ik zeggen dat het aantal DA bezoeken t.o.v. van mijn vorige hond aanzienlijk minder is, maar ja, de ene hond is misschien ook  de andere niet.

Groetjes Corrie
Door tt-tjes
Ik heb alles hierboven gestemd. Balou heeft geen diarree meer, eet heel erg goed en zit veel beter in zijn vel.
DA bezoeken zijn een zeldzaamheid geworden met hem (behalve als zijn allergie opspeelt).
Fjurdy glanst als een spiegel, eet ook veel beter dan voorheen.
Door MoniqueAppels
Ik heb drie voorbeelden:
Max, mijn eerste hond die nu kvv eet en BARF (zij woont niet meer bij mij maar ik zie haar nog vaak). Zij ziet er werkelijk ge-wel-dig uit. Heel strak, mooi bespierd en echt een verbetering ten opzichte van brok.
Rover, mijn tweede hond die ook met brok groot geworden is (maar in groei achtergebleven) eet nu 5 jaar BARF en ik moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil zie. Niet in uiterlijk en niet in gedrag.
Annak, mijn derde hond die ik heb gekregen als brokkenhond en daarna alleen maart BARF gegeten heeft. Daarvan kan ik niets zeggen omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb.
Door Drijver
jantjehermien schreef: Alles eigenlijk en niet te vergeten veel minder ontlasting. :)
Ook niet onbelangrijk nee.
Dat merk ik bij mijn honden idd ook. Van 3 keer per dag een bolus is het nu geslonken tot 1 keer per dag een keuteltje.
Door Wilhelmien
Heb geen honden maar wel 2 katten die ik sinds een tijdje aan het overzetten ben op carnibest en barf. Heb op algemene gezondheid gestemt maar er zijn meer veranderingen die ik toch ff wilde melden.  :)
Binky verhaarde erg en sinds kort verhaard hij veel en veel minder. Ook heeft/had hij last van IBD een verzamelnaam voor chronische maag/darmontstekingen wat veel diarree met zich mee brengt maar sinds ik  vlees voer is het compleet verdwenen. De prednison die ik ervoor kreeg ben ik nu aan het afbouwen maar het was wel opvallend dat toen ik 2 dagen geen vlees had gevoerd, hij weer last had van diarree en toen ik weer vlees ging voeren was het ook weer meteen over  :o
Verder is de hoeveelheid ontlasting gehalveerd, zijn de gebitjes schoner en natuurlijk vinden ze het heerlijk!!  Met mijn kitten Amara had ik geen problemen maar ze ziet er wel supergezond uit. Ik ben echt superblij dat ik via een collega (diegene die deze topic begon) op het vlees ben overgestapt 8)
Door Lizzy
Ik heb alles gestemd.

Whoofer, de Basset (zij is er niet meer) at brok en blik voordat ze bij mij kwam. Zij had altijd en eeuwig diarree en stond zelfs op permanente medicatie, vanwege de diarree. Ze kwam bij ons, ik ging haar vers eten geven en ze had nog zelden diarree. Ze at ook met smaak (was ronduit woest op haar eten!). Ze is helaas niet zo heel oud geworden. Op een haar na 11 jaar. Overleden aan maagkanker (komt zelden voor. Een van de oorzaken is meeroken. En meeroken deed ze....).

Pinkel at brok voordat ze bij mij kwam. Ze was vet en vatsig en had de goorste tanden die ik ooit heb gezien. Haar vacht zag er ook buitengewoon mottig uit en ze stonk. Ze kwam bij ons, ze ging op barf en ze slankte enorm af, haar vacht werd beter, de meur trok weg. Helaas blijven haar tanden op barf niet schoon. Haar hoektanden zijn dermate erg afgesleten (door mergpijpjes en tennisballen bij de vorige baas) dat ze die niet meer gebruikt bij het eten. Ik kom vrijwel nooit bij de DA (afgekloppen op ongelakt hout).

Brutus kreeg als pup brok. En was zoooo vaak aan de slinger... Zijn tanden waren op jonge leeftijd al erg goor. Hij is overgegaan op vers en snel daarna barf) en zijn algehele conditie werd subliem, zijn tanden werden schoon en zijn voor een 11,5 jarige hond hartstikke mooi en schoon en eigenlijk ziet hij er nog steeds uit als een jonge Adonis (hij loopt niet goed, maar dat komt door zijn aangeboren rugproblemen). Nadat ik hem over heb gezet op barf heeft hij eigenlijk nooit meer diarree gehad. Ik kom ook vrijwel nooit bij de DA (afkloppen op ongelakt hout).

Linga heeft nooit 1 brok gezien in d'r leven. Ze is afgespeend op versvlees + barf en bij mij heeft ze vanaf meet af aan barf gegeten. Afkloppen op ongelakt hout maar Linga is dus echt nooit ziek, heeft nooit diarree, zit superstrak in het pak, is prachtig mooi en sterk opgegroeid, heeft nooit groeipijnen gehad, heeft nul problemen gehad met wisselen en zelfs niet 1 tel uit d'r bek gestonken tijdens het wisselen (bij Brutus viel je echt stijl achterover van de meur) en ze is 1 groot stuk dynamiet! Ik ben met haar 3 keer bij de DA geweest. Voor een titersbepaling, voor 1 vaccinatie en voor gescheurde nagel die was gaan ontsteken dus die moest er even afgehaald worden.
Door Anthraciet
Ik heb niet gestemd, omdat je maar 1 ding kan kiezen en ook weer niet alles van toepassing is bij mij ::)
Ik merk wel dat ze een schoner gebit hebben, minder ontlasting en een mooiere vacht. Maar een gedragsverandering merk ik niet echt.

Hooguit dat mijn kitten erg fel is als hij vers vlees eet, dan mept hij iedereen weg ;D
Door hermine
Ik heb voor mijn kat  'alles hierboven' gestemd. We zagen na de overstap op barf een ernstig verwaarloosde kater verbazingwekkend snel weer kat worden. 't Schaap kon toen hij hier kwam niet op de vensterbank springen, zag eruit als een voddenbaal met botjes en wou alleen maar slapen. En dat voor een kat van net twee jaar... Nu hebben we een kater die de bomen in- en uitvliegt, urenlang op stap gaat en een wintervacht heeft waar je U tegen zegt. Bovendien wordt hier twee keer per dag met zichtbaar plezier en smaak gegeten.

Hoera dus voor barfplaats! Ik denk dat het zonder de overstap naar vers lang niet zo goed met hem was gegaan als nu.
Door **Jillaroo**
ik heb gezegd gaat beter eten, en dat klopt ook echt. in ieder geval bij Quinlan, die zat vaak te mutsen met zijn eten. Jill valt aan op alles wat in haar bak ligt.

En natuurlijk de anaalklieren van Quinlan, daar heeft hij echt geen last meer van!

Ik merk geen verandering van gebit, met brokken hadden ze een schoon gebit en nu dus ook nog. verandering van vachten, ook niet, gelukkig niet want de kelpie moet een harde vacht hebben, die van jill is te zacht geworden na de castratie/sterelisatie, maar Quin heeft een super harde vacht en dat wil ik wel zo houden  ;)
Door jon
evds schreef: Alles hierboven gestemt. Wat ik mis in keuzemogelijkheid is "voortuitgang in geestelijke gezondheid en stabilieit". Dat is mijn Fleer echt heeel opvallend. Ze isveel rustiger en meer ontspannen geworden op rauw. Zij is het ook haar maffe gedoe en "giga problems"  ::) die me 5 - 6 jaar geleden helemaal op BARF heeft doen overstappen.
Lhaki kreeg altijd al kvv maar hield toch van die heerlijke rommelige darmen en dikwijls dunne ontlasting. k Heb dit citaatje hierboven vermeld omdat ik vind dat als Lhaki barft hij een andere, veel zekerder houding heeft en zijn gedrag naar andere honden meer in balans is. Misschien verbeelding maar dat geloof ik niet ;)
Door Elvira
Zingaro had zeer vaak diarree. Zodra ik op KVV overging was dit over. De keren dat hij daarna nog diarree heeft gehad, zijn op 1 hand te tellen. Sinds 2-3 jaar krijgt hij NRV. Hij eet veel beter. Hij zit altijd goed in vacht, hij verhaard wel, maar hij is nooit uit vacht. Hij is 8 jaar oud en heeft een pracht gebit. 
Nelson heeft nooit wat anders gehad. Hij zit altijd prachtig in vacht. Z'n vacht glimt en hij eet goed. Hij heeft wel eens diarree, maar ik denk dat dit eerder stress is (voor de eerste keer naar de (nieuwe) training e.d.).  Ook hij heeft een pracht gebit.
Door dorinekok
Prachtige vachten natuurlijk. Vooral Babiche glimt als een spiegel. Bovendien is ze behoorlijk gespierd. Maar dat kan ook komen door kilometers wandeling. Bridjo is veel beter op gewicht. Ze was altijd ietsje aan de  mollige kant maar is nu heel stabiel. Zonder dat ik daar extra moeite voor hoef te doen.
Voor Barroush betekende het nog 6 maanden extra leven.
Door JolandaB
Eigenlijk heb ik geen verschil gezien.
Mijn hond was en is nooit ziek, zijn gebit was met brok ook nooit vies, hij heeft ook nooit problemen gehad met de ontlasting.

Ondanks dat ik geen verschillen zie wil dat natuurlijk niet zeggen dat ie niet gezonder is dan wanneer hij nog brokken zou eten, hier komen we nooit meer achter ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door