Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ponneke
Een keer liepen hier zo'n 50 kippen....de helft waren hanen.
te veel hanen maken het leven ondragelijk voor de hennen....dus er moesten hanen geslacht worden.

Mijn zwager , zoon van een poelier kwam helpen.
Ik zorgde wel dat ik nodig om boodschappen moest....
In die week aten we haan.....ik kon geen hap door mijn keel krijgen.

Konijnen zijn voor mij huisdieren oftewel knuffelbeesies.
heb je weleens in de ogen van een konijn gekeken?.....zijn fluweel zachte neusje gevoeld?
En dat fluweelbeesie moet gedood worden door "gewoon"een klap op zijn kop?

heb sinds mijn kleutertijd....nooit meer konijn gegeten.....eet per definitie nauwelijks vlees.
Dieren die ik "persoonlijk" ken.....kan ik niet eten...dus ook niet voor mijn honden.
De honden eten konijn wat over is....dus de koppen...mensen willen geen konijnenkoppen op hun aanrecht.
Door ~Joke~
:o :o :o Ik vraag me af wanneer de volgende stap komt: hond zelf zijn door de baas gefokte prooidier laten vangen. :-\ :-\
Ik vind het veel te ver gaan om voor de voedselvoorziening van mijn honden dieren te gaan fokken. Ik houd het lekker bij onherkenbaar vlees wat niet door mensen geconsumeerd wordt. Heb ik het gevoel dat voor mijn lievelingetjes geen andere lievelingetjes gedood worden.
Door jantjehermien
ik fok wel zelf konijnen.Zo weet ik precies wat ze te eten krijgen.Mn konijnen worden heel goed verzorgt.Hebben een grote stal en zomers gaan ze naar buiten in een grote ren.Ik wil mn honden konijn voeren,omdat ze dr stapeldol op zijn.Naar mijn mening krijgen ze dan ook het perfecte voer alles in de juiste verhoudingen.Konijnen die ik bv in de supermarkt zou kopen hebben waarschijnlijk altijd alleen gezeten en niet zo'n leuk leven gehad.Dat het volgende is om mn honden erop zou laten jagen en ze zelf om zeep helpen vind ik onzin.Ze zouden niet eens weten hoe dat moet.Hier lopen mn honden gewoon tussen de konijnen als ik de stal schoonmaak.Ze kijken er niet eens naar. ;)
Door Nynke
ik zou het niet kunnen Jantje Hermien.  :o Ik vind het wel dapper van je. Hoe maak je ze dan dood, vraag ik me, toch enigszins genegeerd :-[, af ??
Door jantjehermien
Ik ben helemaal niet dapper.Ik kan dat zelf ook niet.mn man doet dat.(met een flinke klap in de nek)Ik verzorg ze en hij kiest er dan 3 uit.Wil ook niet weten welke.Dat zie ik wel als ze opgegeten worden.Het klinkt misschien gek ,maar je went er wel aan.M'n man komt van de boerderij.Vroeger hadden ze koeien,schapen,varkens en kippen.Ook werd er thuis geslacht voor eigen gebruik.Hij heeft er weinig problemen mee.Ze wisten zo ook wat voor vlees ze in de kuip hadden. ;)
Door dorinekok
Ponneke schreef: Een keer liepen hier zo'n 50 kippen....de helft waren hanen.
te veel hanen maken het leven ondragelijk voor de hennen....dus er moesten hanen geslacht worden.

Mijn zwager , zoon van een poelier kwam helpen.
Ik zorgde wel dat ik nodig om boodschappen moest....
In die week aten we haan.....ik kon geen hap door mijn keel krijgen.

Konijnen zijn voor mij huisdieren oftewel knuffelbeesies.
heb je weleens in de ogen van een konijn gekeken?.....zijn fluweel zachte neusje gevoeld?
En dat fluweelbeesie moet gedood worden door "gewoon"een klap op zijn kop?

heb sinds mijn kleutertijd....nooit meer konijn gegeten.....eet per definitie nauwelijks vlees.
Dieren die ik "persoonlijk" ken.....kan ik niet eten...dus ook niet voor mijn honden.
De honden eten konijn wat over is....dus de koppen...mensen willen geen konijnenkoppen op hun aanrecht.
lekker blijven slapen dan! koeienogen zijn ook heel lief. kippenogen kunnen ook heel lief en leuk knipperen (van onder naar boven wist je dat???)
Door roefus
Och, er waren vroeger zoveel mensen die konijntjes en kipjes hielden en soms een varkentje...dat was de eigen nering zeg maar.
In WO I en II werd het in Italië zelfs aangeraden...konijntjes fokken, om niet de hongerdood te sterven  :-\

Voor mijzelf...nee, nooit.
Ik probeer om mijn honden 'afval' te voeren en ik vind dat dit in deze westerse wereld heel gemakkelijk is.
Afval scoor ik gratis of voor een kleine prijs.
En dan doel ik m.n. op kopvlees, ribbetjes, pens, karkasjes, konijnkoppen, afsnijdsels enzovoorts.
Het zal niet altijd enkel 'afval' zijn...maar als ik er niets voor betaal, of slechts weinig, dan denk ik dat hier ten dage ergens toch 'afval' is.
En ikzelf vind dat fijn.
Ik wil niet graag dat er hele dieren geslacht worden voor mijn honden, het gaat me doodgewoon te ver.
Al denk ik dat 'eigen prooidieren' als je HELE prooidieren wilt voeren, waarschijnlijk een beter bestaan hadden dan de bio-beestjes.
Maar nee...niets voor mij, ook niet als het goedkoper zou zijn.
Door roefus
dorinekok schreef: voor mij is het ook alleen nog maar een theoretische kwestie maar het zal vast niet moeilijk zijn. De konijnen zelf hebben geen moeite met de voortplanting. Dus daar hoef je je alvast geen zorgen om te maken. Het gaat je ws om het slachten? Bij de buren geven ze ze gewoon een flinke mep met een steen of zo op de kop. Misschien helpt het als je er gewoon een heleboel hebt en er geen gevoel (meer) bij hebt.
Het lijkt mij absoluut voordeliger dan gewone konijnen kopen. Hier kosten die algauw 10 tot 15 euro per konijn (soms wel in de aanbieding goedkoper hoor). En je weet zeker waar je konijn vandaan komt... hoewel ik denk dat er met konijnen niet zo heel erg op grote schaal gefokt wordt maar ik vergis me misschien. Ik heb gewoon twee konijnen in een hele grote ren van 20 m2  met een enorm hok er bij in. Die kan ik niet meer afmaken.
Ik weet wel zeker dat jij je vergist.
Door Ponneke
dorinekok schreef: lekker blijven slapen dan! koeienogen zijn ook heel lief. kippenogen kunnen ook heel lief en leuk knipperen (van onder naar boven wist je dat???)

Tja....daar heb je volkomen gelijk in......mensen eten dieren....en mijn dieren (honden) eten slechts wat mensen niet willen eten...dus resten.
Wellicht begrijp je het nu.

Vraag mij af...voer je je eigen honden ook dode honden?
Tis maar een vraag.
Door ~Joke~
roefus schreef: Ik weet wel zeker dat jij je vergist.
Zo kwam ik een keer bij de Islamiet hij had me verteld dat er voorlopig geen konijn werd aangevoerd er lagen echter bakken vol geslachte konijnen[150 stuks]. De slager vertelde dat er net een show was geweest en dat de verliezers [de konijnen] na de show geslacht werden omdat ze voor de fok eer en roem nutteloos waren geworden.
Daar werd ik akelig van: je bent intensief met je dieren bezig en als ze niet aan een bepaald beeld voldoen worden ze als dode dingen weggedaan[=afgeslacht]
Door Happy Tail
~Joke~ schreef: Zo kwam ik een keer bij de Islamiet hij had me verteld dat er voorlopig geen konijn werd aangevoerd er lagen echter bakken vol geslachte konijnen[150 stuks]. De slager vertelde dat er net een show was geweest en dat de verliezers [de konijnen] na de show geslacht werden omdat ze voor de fok eer en roem nutteloos waren geworden.
Daar werd ik akelig van: je bent intensief met je dieren bezig en als ze niet aan een bepaald beeld voldoen worden ze als dode dingen weggedaan[=afgeslacht]
tja en dan vergeet je ook even niet hoe het afloopt met de duiven die te laat binnen zijn na een vlucht vanuit Frankrijk enz enz. Dus wat dat betreft, soms wordt er met dieren omgegaan dat er niets meer met liefde te maken kan hebben. Maar dat mag ieder voor zich weten.
Ikzelf zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om zelfgefokte dieren te voeren, maar dat is eigenlijk hypocryt toch? Ik neem aan dat je de dieren dan wel op een verantwoordere wijze groot laten worden ipv de huidige konijnen farm, waar ze op roosters zitten, zo veel mogelijk per m2 en zo snel mogelijk maar vet worden. Evenals veel andere dieren trouwens.
En jaren geleden deed men toch niet anders? had iedereen in de groene gebieden eigen dieren voor het vlees. varkentjes, schapen, koeien, konijnen en kippen.
dus tja. Er zijn ook zat reptielen mensen die om deze reden ook zelf muizen ed kweken.
maar hier geen konijnen en muizenkwekerij om in eigen behoeften te voorzien ;D
Door Billie
~Joke~ schreef: Zo kwam ik een keer bij de Islamiet hij had me verteld dat er voorlopig geen konijn werd aangevoerd er lagen echter bakken vol geslachte konijnen[150 stuks]. De slager vertelde dat er net een show was geweest en dat de verliezers [de konijnen] na de show geslacht werden omdat ze voor de fok eer en roem nutteloos waren geworden.
Ik heb bij een boer gewerkt die de prachtigste koeien had, de kalveren werden verkocht naar alle delen van de wereld, maar als die mooie prachtige koeien, Bertha 33 en Sientje 45, geen melk genoeg meer gaven, gingen ze wel gewoon naar het slachthuis.  Hun prijsbekers op de schoorsteenmantel bleven.
Stel je voor dat alle boeren hun koeien hielden omdat ze zo lief zijn, of met zoveel zorg gefokt. 
Geen melk drinken, geen boter eten en geen kaas eten.....dan heeft de boer weer niks te eten. 
Zelf konijnen kweken is niet zo'n slecht plan. 
Niet vergeten worteltjes te zaaien.  ;D
Door dorinekok
Alles met elkaar gaat het volgens mij om het feit dat je moet weten wat er in de werkelijkheid gebeurt. Mijn kennis daarover liet me zelfs in de steek met betrekking tot die konijnen. Nadat ik het geschreven had, zag ik op tv een konijnen fokfarm. Nee, niet fijn. En ook ik geef alleen maar afval. Lekker goed koop maar de mens laat zoveel afval over dat de honden er meer dan voldoende van kunnen eten. (hoewel er hier minder afval is dan in Nederland)
Ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om een dier nodeloos te doden. Maar ik vind dat van mijzelf wel hypocriet.
Rare vraag ogenschijnlijk over of honden dode honden eten. Maar heel toevallig is mij eergisteren het volgende gebeurd: ik maakte een lekkere lange wandeling met de honden en die van de buuf erbij. De buuf en ik kletsen natuurlijk tot we zagen dat alle 4 de honden ernstig lagen te rollen in iets. He gat, vervelend want dat stinkt vaak zo en ik heb niet aldoor zin de honden onder de douche te gooien. Maar ze bleven, ondanks hard roepen (uit de verte) halsstarrig volhouden. Wij erheen en ze er van af getrokken.... we kijken eens goed naar wat er ligt: haren.... niet van een konijn.... een gebit.... ziet er bekend uit. Het was een dode hond. Er lagen alleen nog wat haren (duidelijk ruwharige herder achtige) en een kaak en een paar botten.
Ik weet zeker , als er nog wat vlees bij had gelegen, dat  er van gesmikkeld hadden. De buuf en ik overlegd of wij niet gek waren maar we konden er echt geen ander dier van maken. bah, dat is toch wel luguber hoor.
Zomaar een dode hond eten, zullen ze niet. Tenminste, die van mij niet. maar als ze iets rottend vinden en ze hebben trek... ik denk het wel.
Door Tanna
roefus schreef: Och, er waren vroeger zoveel mensen die konijntjes en kipjes hielden en soms een varkentje...dat was de eigen nering zeg maar.
In WO I en II werd het in Italië zelfs aangeraden...konijntjes fokken, om niet de hongerdood te sterven  :-\

Voor mijzelf...nee, nooit.
Ik probeer om mijn honden 'afval' te voeren en ik vind dat dit in deze westerse wereld heel gemakkelijk is.
Afval scoor ik gratis of voor een kleine prijs.
En dan doel ik m.n. op kopvlees, ribbetjes, pens, karkasjes, konijnkoppen, afsnijdsels enzovoorts.
Het zal niet altijd enkel 'afval' zijn...maar als ik er niets voor betaal, of slechts weinig, dan denk ik dat hier ten dage ergens toch 'afval' is.
En ikzelf vind dat fijn.
Ik wil niet graag dat er hele dieren geslacht worden voor mijn honden, het gaat me doodgewoon te ver.
Al denk ik dat 'eigen prooidieren' als je HELE prooidieren wilt voeren, waarschijnlijk een beter bestaan hadden dan de bio-beestjes.
Maar nee...niets voor mij, ook niet als het goedkoper zou zijn.

Mijn moeder had in de oorlog twee duifjes. Op een dag kwam ze uit school en toen hingen de duifjes uit te druipen aan de kraan boven de gootsteen. Hoewel ook mijn moeder heel erge honger had, heeft ze toch niet meegegeten van haar duifjes.
Door flin
en als je maar lang genoeg nix eet houd 't vanzelf op......

'k kan goed begrijpen dat 't moeilijk is,
aan de andere kant eten 'wij' ook nog steeds voor 'ons' gefokte dieren,
(niet altijd even netjes behandeld/gedood)
en omdat 'wij' ' kieskeurig ' zijn , blijft er nog genoeg afval voor onze dieren over,( of voor de brokjesindustrie)

't ligt niet in onze mogelijkheid om een varkentje in de achtertuin te houden,
maar bij kleine voedseldieren, die je dan zelf goed kunt onderhouden en
netjes kunt  doodmaken,
mwa lijkt mij persoonlijk eerlijker tegenover 't beestje

dat wij zonder vlees kunnen, is duidelijk, maar voor de huistijger is dit toch een probleem....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door