Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
maira schreef: Ik heb het menu aangepast.
Ben bij de islamitische slagerij geweest.
Ze krijgt nu ongeveer 800 gram geitstukjes met bot, 200 gram kippennekjes,
Wat voor bot zit er in die geitstukjes? Ik ken die geitstukjes van het islam centrum (ook een islamitische slagerij) en die stukjes bot die daarin zitten zijn niet geschikt, vaak zijn het stukken poot, dit zijn dragende delen en zijn dus echte tandenslopers.

Ik zou me even goed inlezen op het forum, zodat je goed weet wat je doet ;) Er staan hier veel interessante stukken waarin staat wat je allemaal kan geven, zodat je een gezond (en veilig) menu kan samenstellen voor je hond.
Door maira
Het zijn ribstukjes met veel vlees eraan, meer vlees dan bot eigenlijk.
De laatste stukjes haal ik ook weg, dat is wervel volgens mij en een beetje hard.
Vandaar ook dat ik kippennekjes erbij doe.
Dus 8 ons ribstukjes 2 ons kippennek 1ons pens 50 gram lever af en toe wat hart en nier, dan gaat ie goed?
Door pallas
maira schreef: Het zijn ribstukjes met veel vlees eraan, meer vlees dan bot eigenlijk.
De laatste stukjes haal ik ook weg, dat is wervel volgens mij en een beetje hard.
Vandaar ook dat ik kippennekjes erbij doe.
Dus 8 ons ribstukjes 2 ons kippennek 1ons pens 50 gram lever af en toe wat hart en nier, dan gaat ie goed?
Ik raad je aan zoveel mogelijk te lezen, dan aan de hand van  de barfrekenhulp een goed menu te maken met voldoende afwisseling en genoeg diersoorten.

Als je dan hier op BP je menu plaatst krijg je ook nog een heleboel tips.

Als je bovenstaan de elke dag wilt voeren heb je in ieder geval geen compleet menu voor je hond, en dus risico op tekorten enz. enz.

Er zijn nog genoeg andere soorten kvv. Die kan je geven totdat je een goed menu voor je hond hebt samengesteld. Je hond krijgt dan iig een compleet voer.
Door maira
Kan je me zeggen wat ik nog tekort kom?
Ik heb al best wel veel gelezen hoor, krijg vierkante oogjes!  :D
Ze krijgt nu dus geit lam kip en vis.
Zit ik er nog ver naast dan? :-[

Ik heb 6 verschillende soorten kvv geprobeerd hoor... ;)
Door pallas
maira schreef: Kan je me zeggen wat ik nog tekort kom?
Ik heb al best wel veel gelezen hoor, krijg vierkante oogjes!  :D
Ze krijgt nu dus geit lam kip en vis.
Zit ik er nog ver naast dan? :-[

Ik heb 6 verschillende soorten kvv geprobeerd hoor... ;)
Ik mis nog een volledig menu.
Wat je geeft en hoeveel van wat, hoe vaak per week enz enz.
Welke soorten vleesbot geef je met welke soorten vlees erbij?
Je hebt wel wat dingen genoemd , maar hoe het  er zeg maar per twee weken uitziet, dat kan ik nog niet uit jaou verhaal opmaken.

Dan pas kan je percentages gaan uitrekenen en kunnen we dus ook zeggen of de hond nog wat tekort komt.
Als je hond het lust geef ik er de voorkeur aan om wel een groentenmix erbij te geven.
Het bevat veel vitiaminen  (niet alleen maar C) anti-oxcidanten en goede vezels die de vertering nog beter maken. Mijn honden vinden het trouwens erg lekker.

Krijg je er echt geen groentenmix in, tja dan maar zonder.
Door roefus
Ik begrijp dit niet goed.
Lust je hond geen enkele kvv?
Geef je dan niet teveel of te vaak?

Maar goed, als je zelf wilt samenstellen dan moet je je toch echt even inlezen.
Een hond heeft spiervlees nodig, orgaanvlees en botten.

Dus bijvoorbeeld: 50% bevleesde botten, half vlees half bot, zeg mazr.
15 à 20 % orgaanvlees (o.a. pens, hart, lever).
Dan nog zo'n 25% spiervlees.
Dit alles vul je eventueel aan met groenten, een eitje, schepje yoghurt enzovoorts.

En met vleesbotten moet je opbouwen.
Dat wil zeggen, eerst kippennekjes of - vleugeltjes, pas als dit goed gaat kun je ook de andere delen van kip geven en uitbreiden met vleesbotten van ander kleinvee (bijvoorbeeld eend, parelhoen, konijn enzovoorts).
Daarna eventueel ribbetjes van jonge dieren.

Een visje erbij, is ook niet verkeerd  ;)

En elk menue is gediend met wat afwisseling (verschillende diersoorten dus).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door