Afgelopen zondag kreeg ik de "uitslag"van dit "onderzoek". Ik was uiteraard reuze benieuwd naar wat deze onderzoekers mij te vertellen hadden. Na het lezen van de eerste paar bladzijden viel mijn mond al open. Dit sloeg helemaal nergens op. Al het gevogelte schaarden ze onder kip, nou is parelhoenkarkas toch echt anders dan kip, zelfs tussen kiponderdelen zit al verschil in nutrienten. Persoonlijk hoop ik echt dat dit onderzoek nooit serieus in de openbaarheid komt want je zult geheid zien dat de fervent brokken voerders zullen zeggen, zie je nou wel de calcium verhouding is niet goed en wel meer van dat soort dingen. Ik zal er een paar dingetjes uitpikken en de resultaten van mijn hond (Misty) hieronder zetten. En dan is het aan ieder vrij om te reageren.
Dit geldt zeker voor calcium en fosfor en de calciumfosfor verhouding. De tabellen die gebruikt waren voor de nutritionele samenstelling bevatten geen botten, waardoor ze per dag veel meer fosfor binnenkregen dan calcium. Daarom is er daarna een berekening gemaakt van een kaal been. Deze berekening gecombineerd met het dieet kwam er een goede calciumfosfor verhouding uit maar een te hoog gehalte van beide nutriënten, terwijl voor beide een maximum is beschreven.
Dit kan je mijns inziens niet maken, je kan niet voor alles 1 kaal bot nemen
De conclusie is dat er voor dit onderwerp meer onderzoek nodig is. De honden verkeren naar uiterlijk in gezonde staat, maar als wordt gekeken naar de tabellen zouden de honden in een groot levensgevaar moeten verkeren. Hoogstwaarschijnlijk komt dit omdat we de botten niet bij de berekeningen meegenomen hebben. Tevens wijkt de samenstelling van sommige producten af van de werkelijke samenstelling.
Voor een uitgebreider onderzoek zouden de honden gecontroleerd moeten worden op bloedwaarden, urine en feces. En wat betreft de voedermiddelen die zouden dan voeranalyses uitgevoerd moeten worden.
Jongens wij zijn bezig met het vermoorden van onze honden....en blijkbaar dan ook van ons zelf. Misschien moeten we ze voorstellen om voor de mens ook een alles in 1 brok te ontwikkelen.
Het voeren met een BARF- of NRV – dieet brengt diverse risico’s met zich mee. Honden die gevoerd worden met rauw vlees hebben kans op tekorten aan ijzer, omdat het vlees en de karkassen die ze krijgen afkomstig is van verbloedde (doodgebloede) dieren.
We doen het echt fout hoor. Dit is dus pas het begin. Ze kraken het dus zonder een prakticum of wat dan ook al af. Dat kan je toch geen onderzoek noemen.
En wederom komen ze daar op terug;
Er is een kans op het ontstaan van ernstige tekorten aan onder andere calcium en fosfor (vooral bij dieren in de groei- en lactatieperiode, welke een verhoogde behoefte aan deze mineralen hebben). Dit omdat er onvoldoende informatie beschikbaar is over of rauw vlees (in combinatie met de botten) van in gevangenschap gefokte dieren geschikt is om de nutritionele behoefte van honden in verschillende levensfasen te dekken.
Wij lopen uiteraard ook gevaar;
Daarnaast is door onderzoek bekend geworden dat rauw vlees, en dan met name rauwe kip, een bedreiging kan vormen voor de gezondheid van de mens door de vele bacteriële pathogenen (overdraagbaar van dier op mens) die hierin voorkomen. Dan gaat het vooral om de Salmonella soorten, welke aanwezig zijn in rauwe kip.
Hieronder een van de korte verslagen wbt Misty en jullie kunnen dus zelf terug lezen dat ze een hoop nutrienten niet kennen en maar uitgaan van een algemeen bekend nutrient wat er in de hun ogen dan op lijkt;
Misty, kruising grote Münsterlander x Golden Retriever
Voor de berekening van Misty is de samenstelling van hertenstrot niet gevonden. Rundvlees lijkt qua samenstelling het meest op hertenvlees. Dus hiervoor is runderstrot als vervangend product genomen. Ook hertenrib is niet gevonden; hiervoor is rundvlees gebruikt. Ook de beloningssnoepjes kunnen qua samenstelling afwijken. Deze bestonden uit gedroogde runderlever, pens, kopvlees en tong, maar er is niet bekend hoeveel van deze ingrediënten er precies in de beloningssnoepjes aanwezig zijn. Daarom is voor de berekening uitgegaan van beloningssnoepjes met 100% gedroogde lever. Om aan deze samenstelling te komen is met het drogestofgehalte van runderlever gerekend. Ook voor de berekening van de samenstelling van pensstaafjes is uitgegaan van het drogestofgehalte van vuile pens, omdat pensstaafjes gedroogde pens zijn.
De samenstelling van parelhoenkarkas is niet gevonden. Daarvoor in de plaats is gebruik gemaakt van de samenstelling van kipkarkas omdat het allebei gevogelte is.
In plaats van konijnenkop is gebruik gemaakt van konijnenvlees, omdat de exacte samenstelling van alleen de kop nergens te vinden is.
Bij de samenstelling van het pensbot is ervan uit gegaan dat het ongeveer 50 gram gedroogde pens zou bevatten en 100 gram bot. Omdat de exacte samenstelling van bot niet gevonden is, is dit buiten beschouwing gelaten en is alleen de samenstelling van 50 gram gedroogde pens weergegeven. Om deze gehaltes te berekenen is gebruik gemaakt van het drogestofgehalte van vuile pens.
De samenstelling van kipgehakt is niet te gevonden. In plaats van kipgehakt is gebruik gemaakt van kip met huid. Dit is net zoals gehakt vetter dan alleen het vlees. Ook met eendennekken was dit het geval, hiervoor is eendenvlees met huid gebruikt, omdat dit er het meeste op zal lijken. Bij kalkoennekken is precies hetzelfde het geval en is er gebruik gemaakt van kalkoenvlees met huid.
Eerste discussie wat volgend de onderzoekers uit het onderzoek naar voren is gekomen.
Bijna alle honden in dit onderzoek krijgen te veel of juist te weinig energie. Hierdoor kunnen ze te dik worden of juist vermageren.
Hieruit blijkt dat ze van 1 botsoort de nutrienten hebben berekend omdat de rest van de door gevoerde vleesbotten niet bekend is. In mijn ogen kan je dan geen reeel advies geven of een conclusie trekken.
Uit de tabellen blijkt dat de calciumfosfor verhouding erg afwijkt van wat in de norm staat beschreven. De eerste conclusie die daaruit getrokken kan worden is dat er hoogst waarschijnlijk geen botten zijn mee berekend in de tabellen die gebruikt zijn om alle nutriënten per voedermiddel te beschrijven. Daarom is er gezocht naar de nutriënten die in een kaal been zitten. Er is gekozen om daarbij 1 tabel als voorbeeld te gebruiken.
Aanbevelingen en uitkomsten;
Sommige honden krijgen net te weinig linolzuur. Dit zit onder andere in lijnzaadolie. Dit zou over het voer gegeven kunnen worden om eventuele tekorten te voorkomen. Linolzuur heeft geen maximale inname, dus een overschot van dit nutriënt kan geen kwaad.
Een aantal honden krijgen volgens onze berekeningen te weinig calcium binnen. Het is misschien van belang om bij deze honden te supplementeren met bijvoorbeeld calciumcarbonaat. Bij oudere honden kan een te lage calciuminname leiden tot osteoporose (botontkalking). Wanneer calcium door een tekort aan vitamine D niet voldoende wordt opgenomen, kan osteomalacie (beenverweking) ontstaan.
Andere gevolgen van een tekort aan calcium zijn een vertraagde bloedstolling en, bij een ernstig tekort, spierkrampen.
Tevens is het fosforgehalte wat sommige honden binnen krijgen te hoog. Een overmatige inname aan fosfor veroorzaakt een verhoogde botstofwisseling, dit kan bij oudere dieren de kans op botontkalking verhogen. Verder kan een te hoge inname aan fosfor de absorptie van ijzer, koper en zink belemmeren.
Als gevolg van de afwijkende gehaltes aan calcium en fosfor, wijkt ook de calcium/ fosforverhouding af. Deze is in alle gevallen veel te hoog.
Naar aanleiding van het bovenstaande, kunnen we vooral aanbevelen om het gegeven voer te laten analyseren. Dit om zekerheid te krijgen over de samenstelling en dus eventuele tekorten die zouden kunnen ontstaan uit te sluiten. Er is weinig over de samenstelling van vers vlees bekend en het zou goed zijn als hier duidelijkheid over komt.
Dit laatste vind ik dan de beste conclusie. Met andere woorden; we weten het gewoon niet en het moet nader onderzocht worden
Ik kan helaas niet de uitkomstentabel van Misty hier plaatsen.
Maar om even af te sluiten, hieronder een foto van Misty van 1.5 week geleden. Lijkt me echt een hondje dat op het randje van de dood balanceerd
En ehh ik houdt her toch maar hierop