Moderator: Lizzy
Kruimel schreef: En weet je wat nou zo wonderljk is? Dat NIEMAND, geen arts waar dan ook, het in z'n hoofd zal halen om tegen ouders te zeggen 'jongens, tenzij jullie 6 jaar voedingsleer gestudeerd hebben zijn jullie uiteraard te stom om te snappen wat jullie kinderen moeten eten, jullie zijn dus per definitie niet in staat om je kinderen verantwoord te voeden.' Er is niemand die brood ziet in een kant-en-klaar volledig uitgebalanceerde en verantwoorde voeding voor het gemiddelde schookind, peuter, kleuter of noem maar op. Bij baby's is het geprobeerd maar kunnen ze nog steeds niet echt op tegen de borstvoedings lobby, bij oudere kinderen is nou juist kant en klaar een absolute nono en deug je als ouder alleen als je zelf van onbespoten noemmaarop een verantwoorde VERSE maaltijd samenstelt. Met behulp van wat simpele, voor elke randdebiel te snappen regeltjes van het voedingscentrum.Helemaal mee eens!
Zijn mensen makkelijker te voeden dan honden of katten dan? Welnee, voedingstechnisch gezien zijn wij juist veel ingewikkelder omdat we geen naaste wilde verwanten hebben van wie we het natuurlijke dieet kunnen afkijken. Wij verschillen een behoorlijk eind van chimpansees qua interne organisatie, terwijl honden en wolven, katten en wilde katten nog heel dicht bij elkaar staan. Als honden- en katteneigenaren hebben we het dus juist nog veel eenvoudiger, we kunnen gewoon te rade gaan bij de wilde neefjes en nichtjes en dat aanpassen aan onze geciviliseerde omstandigheden.
Schiet mij maar lek![]()
Kruimel schreef: En weet je wat nou zo wonderljk is? Dat NIEMAND, geen arts waar dan ook, het in z'n hoofd zal halen om tegen ouders te zeggen 'jongens, tenzij jullie 6 jaar voedingsleer gestudeerd hebben zijn jullie uiteraard te stom om te snappen wat jullie kinderen moeten eten, jullie zijn dus per definitie niet in staat om je kinderen verantwoord te voeden.' Er is niemand die brood ziet in een kant-en-klaar volledig uitgebalanceerde en verantwoorde voeding voor het gemiddelde schookind, peuter, kleuter of noem maar op. Bij baby's is het geprobeerd maar kunnen ze nog steeds niet echt op tegen de borstvoedings lobby, bij oudere kinderen is nou juist kant en klaar een absolute nono en deug je als ouder alleen als je zelf van onbespoten noemmaarop een verantwoorde VERSE maaltijd samenstelt. Met behulp van wat simpele, voor elke randdebiel te snappen regeltjes van het voedingscentrum.Mooi gesproken! En 200% eens!
Zijn mensen makkelijker te voeden dan honden of katten dan? Welnee, voedingstechnisch gezien zijn wij juist veel ingewikkelder omdat we geen naaste wilde verwanten hebben van wie we het natuurlijke dieet kunnen afkijken. Wij verschillen een behoorlijk eind van chimpansees qua interne organisatie, terwijl honden en wolven, katten en wilde katten nog heel dicht bij elkaar staan. Als honden- en katteneigenaren hebben we het dus juist nog veel eenvoudiger, we kunnen gewoon te rade gaan bij de wilde neefjes en nichtjes en dat aanpassen aan onze geciviliseerde omstandigheden.
Schiet mij maar lek![]()
AstridStraver schreef: Maar ja... ik denk dat we het wel eens zijn met die DA dat goede voeding heel veel problemen oplost, dus dat hij naar "zijn" goede voeding grijpt is niet zo vreemd.Dat "hun" goede voeding "wetenschappelijk" onderbouwd is en dat zij daardoor in die voeding geloven is 1 ding, maar dat dat alles geleid heeft tot een massaal onvermogen om zelf voer samen te stellen voor onze huisdieren is toch wel erg bizar eigenlijk. Met name nog omdat die voeding zo ver afstaat van wat echt goed is voor een carnivoor. Misschien zit kennis over het wel en wee van andere diersoorten dan wijzelf gewoon niet in ons genen-pakketje, en die van hoe wij onze eigen kinderen moeten voeren nog net wel. Als de wetenschap dan zegt dat het bij honden sus moet gaat er blijkbaar geen instinctieve bel rinkelen...
Daar is immers ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan...
Boefke schreef: Dat "hun" goede voeding "wetenschappelijk" onderbouwd is en dat zij daardoor in die voeding geloven is 1 ding, maar dat dat alles geleid heeft tot een massaal onvermogen om zelf voer samen te stellen voor onze huisdieren is toch wel erg bizar eigenlijk.Het is ook gemakkelijk en snel verdient (met leuke winstmarge denk ik) om een zak brokken mee te geven en er zijn tegenwoordig heel veel verschillende dieetvoeders.
Kruimel schreef: En weet je wat nou zo wonderljk is? Dat NIEMAND, geen arts waar dan ook, het in z'n hoofd zal halen om tegen ouders te zeggen 'jongens, tenzij jullie 6 jaar voedingsleer gestudeerd hebben zijn jullie uiteraard te stom om te snappen wat jullie kinderen moeten eten, jullie zijn dus per definitie niet in staat om je kinderen verantwoord te voeden.' Er is niemand die brood ziet in een kant-en-klaar volledig uitgebalanceerde en verantwoorde voeding voor het gemiddelde schookind, peuter, kleuter of noem maar op. Bij baby's is het geprobeerd maar kunnen ze nog steeds niet echt op tegen de borstvoedings lobby, bij oudere kinderen is nou juist kant en klaar een absolute nono en deug je als ouder alleen als je zelf van onbespoten noemmaarop een verantwoorde VERSE maaltijd samenstelt. Met behulp van wat simpele, voor elke randdebiel te snappen regeltjes van het voedingscentrum.je verwoordt het wel mooi....
Schiet mij maar lek![]()
mirjam_dc schreef: Nou, dat zou ik anders helemaal niet zo gek vinden, want volgens mij komen er heel wat (welvaarts)ziektes van ons welvaarts- (lees kant-en klaar, zakjes, pakjes, zout suiker suiker suiker)-eten! Natuurlijk niet alles maar ik vermoed heel wat meer dan we nu met z'n allen nog denken.Ja maar voor de ha heeft het geen (economisch) nut ernaar te vragen want hij heeft geen zakken met dieetvoedsel voor zijn patiënten in het schap liggen!
Lizzy schreef: Nou, een huisarts mag van mij zeker naar het eetpatroon van zijn patienten vragen, vind ik! Dat lijkt me juist een zeer goede zaak, want ik vind dat veel mensen beroerd eten en heel veel klachten zijn daarvan het gevolg. Meer dan dat je denkt, denk ik. Maar, als een HA zich niet verdiept heeft in voeding (en dat hebben ze 100 van de 100 keer niet) en het is echt een schrijnend geval: stuurt hij je door naar een dietiste. Maar als jij zegt "gut, ik eet 's morgens een bakje musli met een sinasappel en een kopje koffie, 's middags twee boterhammen met kaas en tomaat en komkommer en alfalfaspruitjes en een glaasje karnemelk. Tussendoor eet ik nog een appel en een kiwi en een handje rauwe nootjes. En 's avonds eet ik meestal aardappel of pasta met 2 ons groente en een stukje vlees of vis of vega-ding". En hij begint dan te krijsen dat jij jezelf niet goed te eten geeft en je beter Albert Heijn kant-en-klaarmaaltijden kunt gaan eten: dan kun je toch rustig je ernstige twijfels hebben bij je HA. Zo ook bij deze DA.ben je mal...áls je al met voedings-problemen kampt dan stuurt je HA je door naar een dietiste...!!
Decibels schreef: ben je mal...áls je al met voedings-problemen kampt dan stuurt je HA je door naar een dietiste...!!Ik ben bang dat ik jou reactie niet begrijp... Ik schrijf "van mij mag een HA zeker naar het eetpatroon vragen". Met andere woorden: dat doet tie niet. Helaas. En een schrijnend geval van "verkeerde voeding, tis van 1000 km afstand duidelijk" zal hij ongetwijfeld naar een dietiste zoeken. Maar als jij dus gezond eet (weer even 'in theorie'), zal een HA jou nooit zeggen dat je de kant en klare maaltijden van de AH moet eten. Een DA doet dat wel. En da's heel raar. Da's dus wat ik bedoelde.