Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MoniqueAppels
Kruimel schreef: En weet je wat nou zo wonderljk is? Dat NIEMAND, geen arts waar dan ook, het in z'n hoofd zal halen om tegen ouders te zeggen 'jongens, tenzij jullie 6 jaar voedingsleer gestudeerd hebben zijn jullie uiteraard te stom om te snappen wat jullie kinderen moeten eten, jullie zijn dus per definitie niet in staat om je kinderen verantwoord te voeden.' Er is niemand die brood ziet in een kant-en-klaar volledig uitgebalanceerde en verantwoorde voeding voor het gemiddelde schookind, peuter, kleuter of noem maar op. Bij baby's is het geprobeerd maar kunnen ze nog steeds niet echt op tegen de borstvoedings lobby, bij oudere kinderen is nou juist kant en klaar een absolute nono en deug je als ouder alleen als je zelf van onbespoten noemmaarop een verantwoorde VERSE maaltijd samenstelt. Met behulp van wat simpele, voor elke randdebiel te snappen regeltjes van het voedingscentrum.

Zijn mensen makkelijker te voeden dan honden of katten dan? Welnee, voedingstechnisch gezien zijn wij juist veel ingewikkelder omdat we geen naaste wilde verwanten hebben van wie we het natuurlijke dieet kunnen afkijken. Wij verschillen een behoorlijk eind van chimpansees qua interne organisatie, terwijl honden en wolven, katten en wilde katten nog heel dicht bij elkaar staan. Als honden- en katteneigenaren hebben we het dus juist nog veel eenvoudiger, we kunnen gewoon te rade gaan bij de wilde neefjes en nichtjes en dat aanpassen aan onze geciviliseerde omstandigheden.

Schiet mij maar lek  ::)
Helemaal mee eens!
Door Lizzy
Kruimel schreef: En weet je wat nou zo wonderljk is? Dat NIEMAND, geen arts waar dan ook, het in z'n hoofd zal halen om tegen ouders te zeggen 'jongens, tenzij jullie 6 jaar voedingsleer gestudeerd hebben zijn jullie uiteraard te stom om te snappen wat jullie kinderen moeten eten, jullie zijn dus per definitie niet in staat om je kinderen verantwoord te voeden.' Er is niemand die brood ziet in een kant-en-klaar volledig uitgebalanceerde en verantwoorde voeding voor het gemiddelde schookind, peuter, kleuter of noem maar op. Bij baby's is het geprobeerd maar kunnen ze nog steeds niet echt op tegen de borstvoedings lobby, bij oudere kinderen is nou juist kant en klaar een absolute nono en deug je als ouder alleen als je zelf van onbespoten noemmaarop een verantwoorde VERSE maaltijd samenstelt. Met behulp van wat simpele, voor elke randdebiel te snappen regeltjes van het voedingscentrum.

Zijn mensen makkelijker te voeden dan honden of katten dan? Welnee, voedingstechnisch gezien zijn wij juist veel ingewikkelder omdat we geen naaste wilde verwanten hebben van wie we het natuurlijke dieet kunnen afkijken. Wij verschillen een behoorlijk eind van chimpansees qua interne organisatie, terwijl honden en wolven, katten en wilde katten nog heel dicht bij elkaar staan. Als honden- en katteneigenaren hebben we het dus juist nog veel eenvoudiger, we kunnen gewoon te rade gaan bij de wilde neefjes en nichtjes en dat aanpassen aan onze geciviliseerde omstandigheden.

Mooi gesproken! En 200% eens!
Door Borke
Kruimel heeft natuurlijk helemaal gelijk  8)

Maar ja... ik denk dat we het wel eens zijn met die DA dat goede voeding heel veel problemen oplost, dus dat hij naar "zijn" goede voeding grijpt is niet zo vreemd.
Daar is immers ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan...
De sponsering van de universiteit door brokkenfabrikanten is voor die fabrikanten een uitstekende beslissing en ik vraag me af wanneer die cirkel ooit doorbroken wordt  ???
Door Boefke
AstridStraver schreef: Maar ja... ik denk dat we het wel eens zijn met die DA dat goede voeding heel veel problemen oplost, dus dat hij naar "zijn" goede voeding grijpt is niet zo vreemd.
Daar is immers ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan...
Dat "hun" goede voeding "wetenschappelijk" onderbouwd is en dat zij daardoor in die voeding geloven is 1 ding, maar dat dat alles geleid heeft tot een massaal onvermogen om zelf voer samen te stellen voor onze huisdieren is toch wel erg bizar eigenlijk. Met name nog omdat die voeding zo ver afstaat van wat echt goed is voor een carnivoor. Misschien zit kennis over het wel en wee van andere diersoorten dan wijzelf gewoon niet in ons genen-pakketje, en die van hoe wij onze eigen kinderen moeten voeren nog net wel. Als de wetenschap dan zegt dat het bij honden sus moet gaat er blijkbaar geen instinctieve bel rinkelen...
Door Vena
Hoi Monique,

zodra gezondheidsklachten vaag worden weten heel veel dierenartsen het niet meer, maar toegeven.....nee dat ook niet.
Als een van mijn dieren vage klachten heeft ga ik naar een holistiche dierenarts. Zelf heb ik heel goede ervaringen met kliniek Den Hoek. Mijn pony is in een reguliere kliniek helemaal binnenste buiten gekeerd en we gingen naar huis met onstekingsremmer en een misschien diagnose. Dat vonden we niet genoeg en zijn verder gaan zoeken.
De eerste keer bij de holistische kliniek kregen we meteen de juiste diagnose en na behandeling liep mijn pony daar al veel beter weg. Voor honden weet ik dat ze echt per dier kijken of zijn voer goed is en ze adviseren ook Bandit kvv, dus ze zullen Barf ook oke vinden. Je moet wel openstaan voor een totaal andere diagnose techniek en het is ook erg duur, maar je hond wordt dan ook een uur lang met alle aandacht onderzocht en behandeld.

Succes met Annak
Door Borke
Boefke schreef: Dat "hun" goede voeding "wetenschappelijk" onderbouwd is en dat zij daardoor in die voeding geloven is 1 ding, maar dat dat alles geleid heeft tot een massaal onvermogen om zelf voer samen te stellen voor onze huisdieren is toch wel erg bizar eigenlijk.
Het is ook gemakkelijk en snel verdient (met leuke winstmarge denk ik) om een zak brokken mee te geven en er zijn tegenwoordig heel veel verschillende dieetvoeders.

Ik ben wel blij met onze DA die toentertijd mij geholpen heeft een eliminatiedieet vast te stellen voor onze kat met voedselintolerantie die tevens nierpatient is. Volgens hem moest het geitenvlees gekookt worden en ik gaf het rauw.
Maar goed, met het uitzoeken was hij heel wat meer tijd kwijt dan wanneer hij mij een zak brokken meegegeven had. Ik was overigens wel met brokken gestart met haar en ook toen had hij mij er op gewezen dat een eliminatiedieet zelf samenstellen ook kon, maar ja die brokken waren wel erg gemakkelijk ook voor mijzelf toen... alleen hielpen ze uiteindelijk niet meer.
Hoe je inzichten in een paar jaar tijd kunnen veranderen 8)
Door Laura2004
Toch heb ik ooit vernomen dat er tegenwoordig op consultatiebureau's ook olvarit wordt aangeraden :-\ Ipv zoals mijn moeder voor mij zelf babyvoeding maakte.
Dus misschien dat er voor mensen ook ooit nog een soort brokvoeding wordt ontwikkeld :P
Door Mevroi Kruim
Voor voeding ga ik niet naar mijn ha, en evenmin voor fysio e.d., daar weet de goeie man niks van en dat neem ik hem niet kwalijk. Als ik iets over voeding wil weten zoek ik een deskundige, dietest oid, en voor fysio ga ik naar de fysio.
Dat mijn da niks van voeding weet is jammer maar geen reden om er niet meer heen te gaan. Van zijn eigenlijke vak, ziektes, ongevallen etc, zeg maar de normale gezondheidszorg voor mijn beestjes, weet hij zeker voldoende, en daarvoor ga ik dan ook naar hem toe.

En dat we het allemaal misschien niet zo goed weten als zou moeten is vast wel waar, maar bij de voorlichters gaat men er tenminste niet van uit dat we er per definitie te stom voor zijn. Al die maffe drankjes en toestanden spelen in op onzekerheid van mensen die het graag goed willen doen maar zich niet zeker voelen. Je creeert als fabrikant een gat in de markt door mensen onzeker te maken en vult dat dan met zeer profijtelijke zaken als voedingsmiddelen en supplementen.
Gut, waar ken ik dat toch van  ::) ::)
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 11 okt 2007, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Decibels

je verwoordt het wel mooi.... ;)

Maar ik verwonder me er ook wel eens over dat zodra een dier iets 'mankeert' wat krijgt ie te eten? Zou wat moois zijn als ik naar mijn HA ging met een klacht en de beste man meteen vroeg: wat eet u zoal?.. ;D
Door mirjam_dc
Nou, dat zou ik anders helemaal niet zo gek vinden, want volgens mij komen er heel wat (welvaarts)ziektes van ons welvaarts- (lees kant-en klaar, zakjes, pakjes, zout suiker suiker suiker)-eten! Natuurlijk niet alles maar ik vermoed heel wat meer dan we nu met z'n allen nog denken.
Door pike
mirjam_dc schreef: Nou, dat zou ik anders helemaal niet zo gek vinden, want volgens mij komen er heel wat (welvaarts)ziektes van ons welvaarts- (lees kant-en klaar, zakjes, pakjes, zout suiker suiker suiker)-eten! Natuurlijk niet alles maar ik vermoed heel wat meer dan we nu met z'n allen nog denken.
Ja maar voor de ha heeft het geen (economisch) nut ernaar te vragen want hij heeft geen zakken met dieetvoedsel voor zijn patiënten in het schap liggen!
Door Lizzy
Nou, een huisarts mag van mij zeker naar het eetpatroon van zijn patienten vragen, vind ik! Dat lijkt me juist een zeer goede zaak, want ik vind dat veel mensen beroerd eten en heel veel klachten zijn daarvan het gevolg. Meer dan dat je denkt, denk ik. Maar, als een HA zich niet verdiept heeft in voeding (en dat hebben ze 100 van de 100 keer niet) en het is echt een schrijnend geval: stuurt hij je door naar een dietiste. Maar als jij zegt "gut, ik eet 's morgens een bakje musli met een sinasappel en een kopje koffie, 's middags twee boterhammen met kaas en tomaat en komkommer en alfalfaspruitjes en een glaasje karnemelk. Tussendoor eet ik nog een appel en een kiwi en een handje rauwe nootjes. En 's avonds eet ik meestal aardappel of pasta met 2 ons groente en een stukje vlees of vis of vega-ding". En hij begint dan te krijsen dat jij jezelf niet goed te eten geeft en je beter Albert Heijn kant-en-klaarmaaltijden kunt gaan eten: dan kun je toch rustig je ernstige twijfels hebben bij je HA. Zo ook bij deze DA.
Door Decibels
Lizzy schreef: Nou, een huisarts mag van mij zeker naar het eetpatroon van zijn patienten vragen, vind ik! Dat lijkt me juist een zeer goede zaak, want ik vind dat veel mensen beroerd eten en heel veel klachten zijn daarvan het gevolg. Meer dan dat je denkt, denk ik. Maar, als een HA zich niet verdiept heeft in voeding (en dat hebben ze 100 van de 100 keer niet) en het is echt een schrijnend geval: stuurt hij je door naar een dietiste. Maar als jij zegt "gut, ik eet 's morgens een bakje musli met een sinasappel en een kopje koffie, 's middags twee boterhammen met kaas en tomaat en komkommer en alfalfaspruitjes en een glaasje karnemelk. Tussendoor eet ik nog een appel en een kiwi en een handje rauwe nootjes. En 's avonds eet ik meestal aardappel of pasta met 2 ons groente en een stukje vlees of vis of vega-ding". En hij begint dan te krijsen dat jij jezelf niet goed te eten geeft en je beter Albert Heijn kant-en-klaarmaaltijden kunt gaan eten: dan kun je toch rustig je ernstige twijfels hebben bij je HA. Zo ook bij deze DA.

ben je mal...áls je al met voedings-problemen kampt dan stuurt je HA je door naar een dietiste...!!
Door Lizzy
Decibels schreef: ben je mal...áls je al met voedings-problemen kampt dan stuurt je HA je door naar een dietiste...!!
Ik ben bang dat ik jou reactie niet begrijp... Ik schrijf "van mij mag een HA zeker naar het eetpatroon vragen". Met andere woorden: dat doet tie niet. Helaas. En een schrijnend geval van "verkeerde voeding, tis van 1000 km afstand duidelijk" zal hij ongetwijfeld naar een dietiste zoeken. Maar als jij dus gezond eet (weer even 'in theorie'), zal een HA jou nooit zeggen dat je de kant en klare maaltijden van de AH moet eten. Een DA doet dat wel. En da's heel raar. Da's dus wat ik bedoelde.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door