Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nynke
Ik vind kip niet vies ruiken tijdens het drogen, integendeel  ::) ::)
Ik proef zelf ook weleens een stukje bij het wandelen, smaakt niet verkeerd  :D :D :D
Door *Natasja*
Kruimel schreef: Kip valt erg mee qua stank, beetje weeiig.
Het scheelt als je dunne reepjes maakt en die vantevoren nog ff uitwringt in een stuk keukenpapier, dan is er al een deel van het vocht uit.
De reepjes heb ik al, had ze een tijdje geleden voor onszelf meegenomen bij de Jumbo, maar ik bedacht me gisteren dat ik ze mooi kan gebruiken voor het drogen. Ik ben nogal lui... :-[ :P

Ik denk dat ik ook kippehartjes ga drogen. Als ik ze in 4-en snijd, zijn ze dan klein genoeg?
Door Nynke
Hoi Natasja, hoe kleiner, hoe beter ze drogen. Je ka, om het makkelijker te maken ze te snijden, ze eerst een ur of 2 in de vriezer leggen, naast elkaar, dus niet op een bultje. Dan zijn ze wel zovr bevroren dat ze goed klein te snijden zijn. Dat doe ik ook alijd met de kipfiletreepjes, met als resultaat dat ik die een 3-4 mm dun kan snijden, waardoo ze goed droog worden.
Door pike
Anita* schreef: Ik droog altijd kip in de oven en het ruikt niet hoor,ik heb hem op 100 staan en dan zo'n uurtje of 4 a 5
100 graden is kooktemp, dat is te heet, dan is het geen drogen meer wat je doet  :-\
Door roefus
pike schreef: 100 graden is kooktemp, dat is te heet, dan is het geen drogen meer wat je doet  :-\
Tja, en maakt dat zoveel uit, als het om wat snackjes gaat?  :-\
Ik heb tegenwoordig een droogmachine en ik droog heel geregeld wat snacks.
Maar in wat tijdnood, kook ik het ook gewoon een minuut of 10, laat het vervolgens even uitlekken...en dan in de oven, 10 minuten op hoge stand.

Wellicht niet zo lang houdbaar, maar altijd een paar dagen (en in de vriezer nog veel langer  ;)).
Ben dan wel mooi in 'n half uurtje klaar met het gedoe.

Maar ben zéker wat pens betreft, heeeel blij met mijn drogertje  ;D
Door pike
roefus schreef: Tja, en maakt dat zoveel uit, als het om wat snackjes gaat?  :-\
:-[ nee das waar heb je gelijk in
Door tieneke
pike schreef: 100 graden is kooktemp, dat is te heet, dan is het geen drogen meer wat je doet  :-\
Alle voedingsstoffen zijn er dan uit gekookt terwijl het op 50 graden gewaarborgd blijft.
Kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven.
Door roefus
tieneke schreef: Alle voedingsstoffen zijn er dan uit gekookt terwijl het op 50 graden gewaarborgd blijft.
Kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven.
Nee, dat vind ik niet waar.
Brokken is nog heel wat anders.
Zou je moeten weten  ;)
Over de samenstelling nog maar te zwijgen....!!!

Als je wat vlees kookt of bakt, als snack, dan is er niets extra ongezonds mee gebeurd  ;)
En ZEKER niets extra's toegevoegd.
Bekijk DAN de brok maar eens  ;)

Eiwitten blijven behouden, en mocht er iets 'verloren' gaan...ach...het is een 'snack'.
Overigens, sommige voedingswaarden nemen zelfs toe (per gram berekend)   ;

Maar als snack...volgens mij is er niets verkeerd mee.

Droogmachines zijn leuk.
Maar het hoeft ook niet overdreven te worden (naar mijn idee).
Gedroogd is OOK niet rauw.
Maar ze krijgen al alles rauw qua voeding...dit gaat om snackies.
Door tieneke
De voedingswaarde van gedroogd vlees op 50 graden en de eiwitten,enzymen plus vitamines blijft vrijwel behouden.
Omdat er ongeveer 60% vocht uit komt is de voedingswaarde per gewicht zelfs hoger dan vers  ;)
Niet voor niets wordt gedroogd vlees door mensen meegenomen op vaak zeer bizarre overlevings/trektochten.
Dus alles is/blijft doodgekookt op hogere temperaturen.
Door roefus
tieneke schreef: De voedingswaarde van gedroogd vlees op 50 graden en de eiwitten,enzymen plus vitamines blijft vrijwel behouden.
Omdat er ongeveer 60% vocht uit komt is de voedingswaarde per gewicht zelfs hoger dan vers  ;)
Niet voor niets wordt gedroogd vlees door mensen meegenomen op vaak zeer bizarre overlevings/trektochten.
Dus alles is/blijft doodgekookt op hogere temperaturen.

Nee, niet ALLES blijkt doodgekookt op hogere temperaturen.
Als DAT zo was...hoefden mensen geen vlees meer te eten, omdat het dan geen (nadrukkelijke) voedingswaarde meer had  ;)

De ruimtelijke structuur van eiwitten wijzigt wellcht door temperatuur, met name boven de 50 graden.           
Maar ik geloof niet dat ze daardoor direct hun doel ontlopen.
En de snelheid en efficiëntie van enzymen is nog niet bepaald door menselijke katalysatoren. :-\

En als er dan bij gedroogd vlees 60 procent vocht uitkomt?
Hoeveel vocht komt er dan na 'koken en bakken' uit?
Dan neemt de voedingswaarde per gewicht i.i.g. evengoed toe. ;)
SOMMIGE voedingswaarden althans.

IK maak me er verder ook niet druk om, als het om een snack gaat.
Mijn honden krijgen hun voedingsstoffen wel binnen  ;)

Ik vind een droogmachine wel leuk, voor hobby-isten...maar daar blijft het dan ook bij.
En een gebakken snack...vind ik OOK goed.

En jouw brokvergelijking...vind ik idioot.
Laatst gewijzigd door roefus op zo 23 sep 2007, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
roefus schreef: Nee, niet ALLES blijkt doodgekookt op hogere temperaturen.
Als DAT zo was...hoefden mensen geen vlees meer te eten, omdat het dan geen (nadrukkelijke) voedingswaarde meer had  ;)

De ruimtelijke structuur van eiwitten wijzigt wellcht door temperatuur, met name boven de 50 graden.           
Maar ik geloof niet dat ze daardoor direct hun doel ontlopen.
En de snelheid en efficiëntie van enzymen is nog niet bepaald door menselijke katalysatoren. :-\

En als er dan bij gedroogd vlees 60 procent vocht uitkomt?
Hoeveel vocht komt er dan na 'koken en bakken' uit?
Dan neemt de voedingswaarde per gewicht i.i.g. evengoed toe. ;)
SOMMIGE voedingswaarden althans.

IK maak me er verder ook niet druk om, als het om een snack gaat.
Mijn honden krijgen hun voedingsstoffen wel binnen  ;)

Ik vind een droogmachine wel leuk, voor hobby-isten...maar daar blijft het dan ook bij.
En een gebakken snack...vind ik OOK goed.

En jouw brokvergelijking...vind ik idioot.

Nou..nou..zeg...zeker te zwaar getafeld dat je na een half uur deze zin eraan toevoegd?
Wisniedajekwaadwerd  :-X
Door roefus
tieneke schreef: Nou..nou..zeg...zeker te zwaar getafeld dat je na een half uur deze zin eraan toevoegd?
Wisniedajekwaadwerd  :-X
JIJ schrijft: 'kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven'.

En die vergelijking, vind ik dus idioot. ;)
Daar deed ik geen half uur over, daar reageerde ik DIRECT op...

En yep...ik heb vanmiddag zwaar getafeld...maar dat is op dit tijdstip wel gezakt  ;D ;D ;D

Als ik iets 'tegen jou in' zeg, betekent dat niet dat ik kwaad werd.
Dat maak jij ervan.
Ik was het niet met je eens, op dit onderwerp.
Das wat anders  ;)
Door tieneke
roefus schreef: JIJ schrijft: 'kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven'.

En die vergelijking, vind ik dus idioot. ;)
Daar deed ik geen half uur over, daar reageerde ik DIRECT op...

En yep...ik heb vanmiddag zwaar getafeld...maar dat is op dit tijdstip wel gezakt  ;D ;D ;D

Als ik iets 'tegen jou in' zeg, betekent dat niet dat ik kwaad werd.
Dat maak jij ervan.
Ik was het niet met je eens, op dit onderwerp.
Das wat anders  ;)
Ik was die br*kkies allang weer vergeten eerlijk gezegd  ;)
Gelukkig is je maaltijd onderhand aardig gezakt  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door