Ik proef zelf ook weleens een stukje bij het wandelen, smaakt niet verkeerd

Moderator: Lizzy
Kruimel schreef: Kip valt erg mee qua stank, beetje weeiig.De reepjes heb ik al, had ze een tijdje geleden voor onszelf meegenomen bij de Jumbo, maar ik bedacht me gisteren dat ik ze mooi kan gebruiken voor het drogen. Ik ben nogal lui...
Het scheelt als je dunne reepjes maakt en die vantevoren nog ff uitwringt in een stuk keukenpapier, dan is er al een deel van het vocht uit.
Anita* schreef: Ik droog altijd kip in de oven en het ruikt niet hoor,ik heb hem op 100 staan en dan zo'n uurtje of 4 a 5100 graden is kooktemp, dat is te heet, dan is het geen drogen meer wat je doet
pike schreef: 100 graden is kooktemp, dat is te heet, dan is het geen drogen meer wat je doetTja, en maakt dat zoveel uit, als het om wat snackjes gaat?![]()
roefus schreef: Tja, en maakt dat zoveel uit, als het om wat snackjes gaat?![]()
pike schreef: 100 graden is kooktemp, dat is te heet, dan is het geen drogen meer wat je doetAlle voedingsstoffen zijn er dan uit gekookt terwijl het op 50 graden gewaarborgd blijft.![]()
tieneke schreef: Alle voedingsstoffen zijn er dan uit gekookt terwijl het op 50 graden gewaarborgd blijft.Nee, dat vind ik niet waar.
Kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven.
tieneke schreef: De voedingswaarde van gedroogd vlees op 50 graden en de eiwitten,enzymen plus vitamines blijft vrijwel behouden.Nee, niet ALLES blijkt doodgekookt op hogere temperaturen.
Omdat er ongeveer 60% vocht uit komt is de voedingswaarde per gewicht zelfs hoger dan vers
Niet voor niets wordt gedroogd vlees door mensen meegenomen op vaak zeer bizarre overlevings/trektochten.
Dus alles is/blijft doodgekookt op hogere temperaturen.
roefus schreef: Nee, niet ALLES blijkt doodgekookt op hogere temperaturen.Nou..nou..zeg...zeker te zwaar getafeld dat je na een half uur deze zin eraan toevoegd?
Als DAT zo was...hoefden mensen geen vlees meer te eten, omdat het dan geen (nadrukkelijke) voedingswaarde meer had
De ruimtelijke structuur van eiwitten wijzigt wellcht door temperatuur, met name boven de 50 graden.
Maar ik geloof niet dat ze daardoor direct hun doel ontlopen.
En de snelheid en efficiëntie van enzymen is nog niet bepaald door menselijke katalysatoren.
En als er dan bij gedroogd vlees 60 procent vocht uitkomt?
Hoeveel vocht komt er dan na 'koken en bakken' uit?
Dan neemt de voedingswaarde per gewicht i.i.g. evengoed toe.
SOMMIGE voedingswaarden althans.
IK maak me er verder ook niet druk om, als het om een snack gaat.
Mijn honden krijgen hun voedingsstoffen wel binnen
Ik vind een droogmachine wel leuk, voor hobby-isten...maar daar blijft het dan ook bij.
En een gebakken snack...vind ik OOK goed.
En jouw brokvergelijking...vind ik idioot.
tieneke schreef: Nou..nou..zeg...zeker te zwaar getafeld dat je na een half uur deze zin eraan toevoegd?JIJ schrijft: 'kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven'.
Wisniedajekwaadwerd
roefus schreef: JIJ schrijft: 'kun je net zo goed een paar doodgekookte br*kkies geven'.Ik was die br*kkies allang weer vergeten eerlijk gezegd
En die vergelijking, vind ik dus idioot.
Daar deed ik geen half uur over, daar reageerde ik DIRECT op...
En yep...ik heb vanmiddag zwaar getafeld...maar dat is op dit tijdstip wel gezakt![]()
![]()
Als ik iets 'tegen jou in' zeg, betekent dat niet dat ik kwaad werd.
Dat maak jij ervan.
Ik was het niet met je eens, op dit onderwerp.
Das wat anders![]()