Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Ik had een vreselijke stinkhond, en dat was na 10 dagen vers helemaal over. Nu laat ze alleen stinkende windjes als ze geit op heeft... :yucky:
Ook het haarverlies zou echt minder worden, mits je ook het borstelen maar zelfden doet, want dat stimuleert ook haarverlies.
Ik haal wel eens zo'n zak gemengde noten (in schil en al uiteraard, ligt meestal bij de friutafdeling) en soms gewoon walnoten.
Mijn groenteprut is vaak de helft ondergrondse groente en de helft bladgroente, ik doe bieten, wortels, andijvie, sla, tikkie spinazie, pompoen, en wat verder toevallig een beetje makkelijk te krijgen is.
Geen uien!!! Met tomaat, paprika en aardappel/ courgette uitkijken, sommige honden kunnen er niet tegen, en dat zowieso niet te veel geven.
Bij ons is de groenteprut net heel kort gekookt, en dan stamp ik het fijn met het kookvocht erbij. als ze het krijgen gaat het altijd in combi met vlees en dan komt er nog verse knoflook bij, en soms in plaats van vlees vis, en/of huttenkase of geitenyoghurt!
Hier kan je smuldier bestellen in de winkel per doos, normaal betaal je hier 39 ct voor 400 gram, per doos dacht ik 45 ct...
Zeker kan je kippennekken geven, en ook andere barfdingetjes zo tussendoor, ik zou dan juist kiezen voor spul wat niet in de kvv zit, zoals zalm, lamsribben, eendennekken, konijn...
Ik heb een paar oppashondjes die brok eten, maar ze krijgen hier dan een maaltijd brok (wat ze al niet willen eten... ::) ) en dan tweede maaltijd barf, maar dan niet al te zware spul, laatst bvb lijfjes van zalm, en gewoon spiervlees, kippennekken hebben ze ook gehad, geen probleem! :D
Shiva eet smakelijk, en vergeet niet dat enige domme vragen zijn de vragen die niet worden gesteld!  ;D
Minna schreef: Ik had een vreselijke stinkhond, en dat was na 10 dagen vers helemaal over. Nu laat ze alleen stinkende windjes als ze geit op heeft... :yucky:
Ook het haarverlies zou echt minder worden, mits je ook het borstelen maar zelfden doet, want dat stimuleert ook haarverlies.
Ik haal wel eens zo'n zak gemengde noten (in schil en al uiteraard, ligt meestal bij de friutafdeling) en soms gewoon walnoten.
Mijn groenteprut is vaak de helft ondergrondse groente en de helft bladgroente, ik doe bieten, wortels, andijvie, sla, tikkie spinazie, pompoen, en wat verder toevallig een beetje makkelijk te krijgen is.
Geen uien!!! Met tomaat, paprika en aardappel/ courgette uitkijken, sommige honden kunnen er niet tegen, en dat zowieso niet te veel geven.
Bij ons is de groenteprut net heel kort gekookt, en dan stamp ik het fijn met het kookvocht erbij. als ze het krijgen gaat het altijd in combi met vlees en dan komt er nog verse knoflook bij, en soms in plaats van vlees vis, en/of huttenkase of geitenyoghurt!
Hier kan je smuldier bestellen in de winkel per doos, normaal betaal je hier 39 ct voor 400 gram, per doos dacht ik 45 ct...
Zeker kan je kippennekken geven, en ook andere barfdingetjes zo tussendoor, ik zou dan juist kiezen voor spul wat niet in de kvv zit, zoals zalm, lamsribben, eendennekken, konijn...
Ik heb een paar oppashondjes die brok eten, maar ze krijgen hier dan een maaltijd brok (wat ze al niet willen eten... ::) ) en dan tweede maaltijd barf, maar dan niet al te zware spul, laatst bvb lijfjes van zalm, en gewoon spiervlees, kippennekken hebben ze ook gehad, geen probleem! :D
Shiva eet smakelijk, en vergeet niet dat enige domme vragen zijn de vragen die niet worden gesteld!  ;D
Heel erg bedankt voor deze duidelijke uitleg!
Ik borstel Shiva nooit! ik heb idd ook geleerd dat normaal gesproken dat niet nodig is, Ik heb geleerd dat normaal alle haren ongeveer even oud zijn, en dus rond de zelfde trijd uitvallen (dus tijdens de rui), doordat je een hond gaat borstelen trek en breken er haren waardoor alle haren een andere leeftijd gaan krijgen en dus op verschillende tijden uitvallen. Zeg ik dit zo goed?  ;D
Je komt uit Rijssen toch? Dan kun je op de markt zaterdags bij poelier Hoffman uit Laren in elk geval wel aan kippennekken komen en met vleugels is hij ook niet duur. Als ik in Rijssen ben ga ik altijd even bij hem langs voor dat spul (ben van origine een Rijssense ;)).
trimsalon schreef: dit zeg je idd goed. Je hebt verschillende soorten verharingen. Maar volgens mij gooit de boxer de vacht er in 1 keer uit.
Is ze gesteriliseerd/gecastreerd? Want dan geeft ook nogal eens wat problemen
Ze is nog helemaal heel, we hebben hier voor gekozen omdat veel boxers last krijgen van incontinentie van zon ingreep.

Maar in ieder geval is ze nu contstant van die kleine rot haartjes aan het verliezen. Nu ik kvv wil gaan proberen, moet ik dan helemaal stoppen met de snoepjes uit de supermarkt? En gaat ze nu ontgiften? Heb hier iets over gelezen, maar hoe lang gaat dat duren en wat kan ik verwachten?

Alvast bedankt!
Lycka schreef: Ze is nog helemaal heel, we hebben hier voor gekozen omdat veel boxers last krijgen van incontinentie van zon ingreep.

Maar in ieder geval is ze nu contstant van die kleine rot haartjes aan het verliezen. Nu ik kvv wil gaan proberen, moet ik dan helemaal stoppen met de snoepjes uit de supermarkt? En gaat ze nu ontgiften? Heb hier iets over gelezen, maar hoe lang gaat dat duren en wat kan ik verwachten?

Alvast bedankt!
Over hoe of wat van ontgiften kun je weinig zeggen. Dat is per hond verschillend. De een heeft het heel erg, de ander heeft veel minder last. Bij de een duurt het een paar weken, bij de ander een paar maanden...

Wat de snoepjes uit de winkel betreft, mijn hond kan er absoluut niet tegen, maar er zijn er genoeg die daar wel mee trainen bijvoorbeeld. Een andere optie is om zelf snoepjes te maken van gedroogd vlees in de oven of een droogmachine.
Dian schreef: Over hoe of wat van ontgiften kun je weinig zeggen. Dat is per hond verschillend. De een heeft het heel erg, de ander heeft veel minder last. Bij de een duurt het een paar weken, bij de ander een paar maanden...

Wat de snoepjes uit de winkel betreft, mijn hond kan er absoluut niet tegen, maar er zijn er genoeg die daar wel mee trainen bijvoorbeeld. Een andere optie is om zelf snoepjes te maken van gedroogd vlees in de oven of een droogmachine.
...............................en bij sommigen merk je helemaal niks (dit even ter aanvulling) :)
Als je adresjes voor kvv zoekt, kijk dan even HIER Bij sommige adressen kun je ook barf spullen kopen.
Als je een grote vriezer hebt, meld je dan maar bij Pauline of bij mij. Je kunt van ons adressen krijgen waar je van alles kunt bestellen of kopen in twente  ;)
Laatst gewijzigd door K&D op do 20 sep 2007, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Dubhe en Kyrah schreef: Als je adresjes voor kvv zoekt, kijk dan even HIER Bij sommige adressen kun je ook barf spullen kopen.
Als je een grote vriezer hebt, meld je dan maar bij Pauline of bij mij. Je kunt van ons adressen krijgen waar je van alles kunt bestellen of kopen in twente  ;)
Ik heb helaas geen grote vriezer, maar helaas ook geen ruimte voor een grote vriezer. Shiva zal het eerst moeten doen met LVV, maar dat is altijd beter als brokken die ze toch niet lust.  :-[ Iedere dag, en iedere keer is het een kriem om haar te laten eten  :'( Ik ben het niet gewend, mn ouders hebben altijd honden gehad, enhebben nog steeds, honden die alles, maar dan ook alles eten, over gaan op een andere brok is ook geen probleem, ze eten het toch wel. Laatst met mn ma naar de Lidl geweest, een zakje koekjes mee genomen, mooi niet dat ze het wilde eten  :( Hadden hun honden nog meer te eten. Ik moet binnenkort op hun bejaarde duitse herder passen die nog wel brok eet, ga ik me schuldig voelen dat ik mijn eigen hond het beste wil geven en moet ik haar nog wel brok geven  :-[ :'(
Nynke F schreef: :offtopic2: Hoi Lycka, wat heerlijk, dat enthousiasme van je !! Daar zit ik helemaal van te genieten als ik dit topic lees !!
Ik ben ook helemaal blij! Met name voor Shiva en Dora!
Vandaag heb ik kippennekken gekocht, eerste twee heb ik plat geslagen, maar de 2 die ik haar daarna gaf heb ik gewoon zo gedaan. Ik heb ze wel vast gehouden, maar het werd zeer goed gekauwd :) Ik ben helemaal trots  ;D
Ik heb op het kattenforum een paar mensen hier naar toe gestuurd, ze zochten een blikvoer met een hoog percentage vlees  :D
Dora deed nog niet veel met de kippennek, gaat dit nog komen? De kvv vond ze heerlijk! En ik heb Shiva nog nooit 10 keer naar haar bak zien lopen om te kijken of het echt op was  ;D
Ik geef Dora nu ook kvv, maar er staan ook brokjes  :-[, ik heb namelijk ergens gelezen dat een kat 10 keer per dag kleine beetjes eet, maar met kvv lukt dat niet, hoe doen jullie dit?
Lycka schreef: Ik ben ook helemaal blij! Met name voor Shiva en Dora!
Vandaag heb ik kippennekken gekocht, eerste twee heb ik plat geslagen, maar de 2 die ik haar daarna gaf heb ik gewoon zo gedaan. Ik heb ze wel vast gehouden, maar het werd zeer goed gekauwd :) Ik ben helemaal trots  ;D
Ik heb op het kattenforum een paar mensen hier naar toe gestuurd, ze zochten een blikvoer met een hoog percentage vlees  :D
Dora deed nog niet veel met de kippennek, gaat dit nog komen? De kvv vond ze heerlijk! En ik heb Shiva nog nooit 10 keer naar haar bak zien lopen om te kijken of het echt op was  ;D
Ik geef Dora nu ook kvv, maar er staan ook brokjes  :-[, ik heb namelijk ergens gelezen dat een kat 10 keer per dag kleine beetjes eet, maar met kvv lukt dat niet, hoe doen jullie dit?
Is Dora een kat?
Als ze nog niet zo goed kvv eet, zou je kunnen proberen om het met een beetje blikvoer te mengen (als ze dat tenminste wel lust).
En dan bouw je langzaam de brokjes en het blikvoer af, zodat ze helemaal op rauw zit.
Kippennekjes kun je goed doorknippen met een snoeischaar.
Misschien is dat in het begin wel makkelijk, dan geef je haar wat stukjes kippennek.

Een kat hoeft overigens geen 10 keer per dag te eten.
Ik gaf mijn katje twee maal daags een barfmaaltijd.
Lycka schreef: Aangezien Shiva helemaal geen brok meer van me krijgt, en alleen kvv enzo, gaat haar maagzuur dan ook zo zuur worden als bij barf honden?
Wat kan ik aan botten bij geven? en waar haal ik dit?
Yep, kvv is ook rauw, dus ook een hogere zuurgraad.

Als je met botten begint zijn kippennekjes heel geschikt, daarna kipvleugeltjes (even inknippen in het scharnierende gedeelte).
Vervolgens kunnen ook heel goed kipkarkasjes en uiteindelijk de poten.
Of...alles van een hele kip... ;)

En als dat allemaal goed gaat, kun je weer verder met vleesbot van andere prooidieren.

In de bibliotheek staat veel informatie over 'beginnend barfen'.
Onder andere een topic over botten... http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 801.0.html
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door