Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pike
Lizzy schreef: Spiervlees is inderdaad rijker aan energie dan pens. En spiervlees is ook rijker aan de meeste voedingsstoffen dan pens. Ik vind alleen om die reden al dat pens te veel waarde wordt toegekend. Maar runderhart bijvoorbeeld, bevat evenveel energie (kcal) als rundspiervlees. Runderlever bevat zelfs nog iets meer energie dan rundspiervlees. Dus dat spiervlees per definitie rijker is aan energie dan orgaanvlees of dat honden daar meer energie uithalen: dat klopt niet helemaal.

Overigens is het ene spiervlees is ook energierijker dan het andere. Rundvlees bijvoorbeeld, is energierijker dan paardenvlees. En paardenvlees is weer energierijker dan kalfsvlees. Maar lamsvlees en geitenvlees en eend zijn weer rijker aan energie dan spiervlees.
Ik weet niet of mijn denkwijze correct is, als het niet klopt hoor ik het wel: Als je hond om bepaalde reden meer energie moet halen uit zijn voer, denk ik dat je niet alleen naar het aantal KCal/kg moet kijken van een bepaalde vleessoort. Calorieën worden geleverd door vetten, eiwitten en koolhydraten. En ik dacht dus dat een hond vooral vetten nodig heeft voor de verbranding (de "echte topsporters", zoals bijvoorbeeld de wedstrijdsledehonden heb ik begrepen hebben daarboven op een koolhydratenshot nodig). Dus als mijn hond op bepaalde dagen extra energie nodig heeft, zou ik hem voorafgaand een vettere vleessoort geven.
Door Lizzy
pike schreef: Ik weet niet of mijn denkwijze correct is, als het niet klopt hoor ik het wel: Als je hond om bepaalde reden meer energie moet halen uit zijn voer, denk ik dat je niet alleen naar het aantal KCal/kg moet kijken van een bepaalde vleessoort. Calorieën worden geleverd door vetten, eiwitten en koolhydraten. En ik dacht dus dat een hond vooral vetten nodig heeft voor de verbranding (de "echte topsporters", zoals bijvoorbeeld de wedstrijdsledehonden heb ik begrepen hebben daarboven op een koolhydratenshot nodig). Dus als mijn hond op bepaalde dagen extra energie nodig heeft, zou ik hem voorafgaand een vettere vleessoort geven.
Ja hoor, je denkwijze is helemaal correct. Ik heb naar benutbare energie gekeken en naar percentage vet. Rundvlees bijv. bevat 5 gram vet per 100 gram rundvlees. Runderhart bevat 6 gram vet per 100 gram runderhart. Benutbare energie voor rundvlees + runderhart is beide 133 kcal per 100 gram. Voor rundernieren geldt overigens dat ze 5 gram vet per 100 gram rundernieren bevat. Kalfsnieren bevat 6,5 gram vet per 100 gram kalfsnier. Kalfshersenen zelfs 7,6 gram per 100 gram. Schapenlever bevat 4 gram vet per 100 gram schapenvlees. En schapenvlees zelf bevat veel meer vet namelijk 16 gram vet per 100 gram schapenvlees. In mijn ogen kun je daarom niet stellen dat spiervlees per definitie meer energie bevat dan orgaanvlees. Dat hangt dus af van het diersoort en het soort orgaanvlees. Maar vette vleessoorten bevatten dus meer kcal omdat :

1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal

En daarom schreef ik ook dat lamsvlees en geitenvlees en eend weer veel rijker aan energie is dan spiervlees, waar ik overigens bedoel rundvlees (want lams en geitenvlees zijn natuurlijk ook spiervlezen).

Barfplaats wordt gesponsord door