Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lily
202spots schreef: Ik denk dat ZELF lopen de beste "vitamine" is om de achterhand steviger te krijgen. ;)
Het is hier onderhand 'n gewoonte om al die kleine hondjes te dragen,speciale buiktassen,speciale rugzakken allerlei soorten draagbuidels voor kleine hondjes...geen wonder dat ze zo zwakkies worden toch?
Lekker laten knabbelen aan de rauwe vleesbotjes en dan zal je zien hoe vlug dat  ie Mr.Macho is!
Ben wel benieuwd naar foto???
Als ik um op de grond zet wordt ie een soort stanbeeld ( met kromme pootjes) en verroert zich niet, durft niet te bewegen.... de vlag gaat uit op de dag dat het me gelukt is weer een gezonde vrolijke hond te maken van dit "mishandelde"beesie....eerst maar ff zijn gebit....
Door Lily
tieneke schreef: Onze volgende hond wordt ook een Chihuahua  8) ;D ;D
pas maar op waar je hem koopt!! je weet maar nooit!!!!
Door Lily
Chi-Girl schreef: Hoi, ik heb twee chihuahua's maar gelukkig niet van zulk extreem gewicht als die van jullie.
Ik zou echt oppassen met zo'n hele kleine chi en barf, die van mij wegen 2 kilo en 3.5 kilo en ik vind het al moeilijk om de gewichten en zo goed te krijgen.
Ook omdat je bij zo'n kleine hond het beste de hele dag door eten kan geven.
Dus ik voer carnibest en dan krijgen ze af en toe een kippennek, hazenkarkasje ( 1 karkas gaat in 4 stukken hier ::)) en kalkoennek in stukken, of een kippenvleugel of kwartel.
Kijk vooral ook hoe zn gebit is want die chihuahua staat niet bekend om zn goede tanden...
Met grotere honden moet wel kunnen , maar voor een volwassen chihuahua en dan zeker een reu ( ze zijn vaak nogal dominant  ;))is het niet altijd vanzelfsprekend dat het goed gaat.
Heb dus net geschreven wat een ellende ik heb met zijn vorige eigenaar m.b.t. zijn gebit.Mufasa is anderhalf jaar en heeft een gebit van een oude kerel.......losse kiezen en bakken met tandsteen......

Door 202Spots
Ohhww wat triest allemaal...zo jong en dan al zo'n slecht gebit???
Kan haast niet zou je denken..
En ik denk net....weet je zeker dat ie nog maar 1.5 jaar is??
Ik zou wel kijken of ie  kvv of zelf gemalen vleesbotjes weg kan krijgen.

En dat lopen is toch ook wel vreselijk zeg :'(
Misschien 'n meter bij hem vandaan iets lekker voor z'n neus houden zodat ie er erna to moet lopen? Kleine stukjes tegelijk dan maar..
In ieder geval fijn dat die DA naar z'n gebit gaat kijken/behandelen...
Door Chi-Girl
Balen van zn gebit maar het verbaast me niet echt helaas.
Ik zou het barfen laten voor wat het is, richt in deze gevallen meer schade aan dan dat het goed doet helaas.
Maar KVV zal wonderen doen hoor.
En lopen moet ie leren en dat kan ie prima.
Gewoon meenemen als je de andere honden uit laat en zo veel mogelijk laten lopen maar niet overbelasten en langzaam opbouwen.
Mijn oudste chineesje kreeg ik met 4 jaar en zonder spier op zn lijf, die viel letterlijk om aan het einde van het veld en die rent nu met bijna 10 jaar oud uren door het veld!
Door Decibels
de chi staat bekend om z'n slechte gebit...evenals vele andere kleine rassen, zoals de york en de maltezer. Op dit moment is de chi een modehond, waar broodfokkers een slaatje uit slaan. Vanochtend haden we nog een chi-pup op het spreekuur...10 weken oud en nog geen 500 gram....onverantwoord!

In verhouding tot z'n kleine lijfje gebruikt het lichaam enorm veel energie en daardoor heeft ie eigenlijk de hele dag door eten nodig. Jonge chi's krijgen nogal eens een hypo.
Door Mevroi Kruim
Goed van jou dat je dit ukkie een gouden mandje biedt! Wat een treurig verhaal, arm beestje.
Wat ongelofelijk sneu dattie niet eens gewend is om van de bank af te kunnen! Ik zou met hondje en al op de grond gaan zitten en hem vanaf je schoot de wereld laten verkennen, dan voelt hij zich waarschijnlijk het veiligst.
En triest van dat gebit  :-X goed dat je die da z'n vet gegeven hebt, en nu maar hopen dat hij capabel genoeg is om het gebitje te restaureren ...
Ik heb zelf ouwe katten met incomplete gebitten, Kruimel is nog geen 1,5 kg en heeft niet veel kiesjes meer maar barft op haar manier ook lekker mee. Geplette kippennek en eendennek, kleingeknipt kipkarkas, stukjes paardenvlees, konijn, kip, hele kwarteltjes en eendagskuikens krijgt ze nog goed weg. Daarmee houdt ze de resterende tandjes en kiesjes in conditie, dit itt kvv. Ik zou dus zeker op termijn proberen wat grotere stukken vers te voeren.

Mogens Eliasen zegt dit over chihuahua's en hypoglycemia  "The prime example I know of is the
Chihuahua. These poor dogs generally have a liver defect that makes it impossible for the
liver to produce the glucose they need for energy - so the dog gets symptoms of a diabetic
with insulin shock when not fed several times a day"

Succes met de uk!
Door Lily
Hallo allemaal!
Dank jullie voor de reaktie , ik houd jullie op de hoogte, morgen naar die dierenarts, ben benieuwd.....
Ben overigens wel van plan de Nederlandse Chihuahuaclub van deze toestand op de hoogte te brengen.
Naar mate de week vordert wordt voor ons steeds duidelijker dat deze hond eigenlijk het slachtoffer is van pure mishandeling.
Door Lily
202spots schreef: Ohhww wat triest allemaal...zo jong en dan al zo'n slecht gebit???
Kan haast niet zou je denken..
En ik denk net....weet je zeker dat ie nog maar 1.5 jaar is??
Ik zou wel kijken of ie  kvv of zelf gemalen vleesbotjes weg kan krijgen.

En dat lopen is toch ook wel vreselijk zeg :'(
Misschien 'n meter bij hem vandaan iets lekker voor z'n neus houden zodat ie er erna to moet lopen? Kleine stukjes tegelijk dan maar..
In ieder geval fijn dat die DA naar z'n gebit gaat kijken/behandelen...
Zijn geboorte datum staat in zijn paspoort (als dat iets waard is) hij's echt pas anderhalf.
Was veel te mager, is inmiddels 3 ons aangekomen. :D
Wat het lopen betreft, hij loopt NIET, geen meter, hij ligt daar waar je hem neerzet, weet niet waar ie het zoeken moet, als je hen zou achterlaten zou ie er blijven liggen tot ie verhongert.......erg toch....wat ben ik boos zeg op die zogenaamde fokker.
En weet je , ik zou um terug kunnen brengen, einde probleem, maar dat is voor ons géén optie......
Door tieneke
Lily schreef: pas maar op waar je hem koopt!! je weet maar nooit!!!!
Als ik alles zo lees heb ik echt de grootste bewondering en waardering voor jou  ;)
Dat je die kleine eindelijk een echt tehuis geeft...die tandjes is al treurig op die leeftijd maar dat hij een echte ''bank-hanger'' was is toch om te huilen he?  :'( :'( een hond moet toch vrij kunen bewegen en spelen etc...toch?
Hou die kleine zeker goed in beweging en geef hem ook meerdere malen kleinere porties barf zoals al gezegd was....moet je zien over een paar maanden,dan herken je hem zelf niet meer terug.
Hou ons wel op de hoogte he? van al zijn vorderingen?
Door 202Spots
Lily schreef: Zijn geboorte datum staat in zijn paspoort (als dat iets waard is) hij's echt pas anderhalf.
Was veel te mager, is inmiddels 3 ons aangekomen. :D
Wat het lopen betreft, hij loopt NIET, geen meter, hij ligt daar waar je hem neerzet, weet niet waar ie het zoeken moet, als je hen zou achterlaten zou ie er blijven liggen tot ie verhongert.......erg toch....wat ben ik boos zeg op die zogenaamde fokker.
En weet je , ik zou um terug kunnen brengen, einde probleem, maar dat is voor ons géén optie......
Tja..kweet niet of je de pasport kan geloven of niet,maar wanneer ie echt zo jong is,is het wel in en in triest...
Hoe gaat ie dan plassen en poepen? In huis nog?
Ik denk dat je nog op heel veel geduld zal moeten putten voordat ie 'n normaal hondje is....zo te horen heeft ie 't wel getroffen met je,en ik hoop dat er  beetje bij beetje verandering in zal komen !
Door roefus
Lily schreef: Als ik um op de grond zet wordt ie een soort stanbeeld ( met kromme pootjes) en verroert zich niet, durft niet te bewegen.... de vlag gaat uit op de dag dat het me gelukt is weer een gezonde vrolijke hond te maken van dit "mishandelde"beesie....eerst maar ff zijn gebit....
Goed van je hoor.
En ja...ik heb er beeld bij, hoe ze uit pure angst in 'een standbeeld' kunnen veranderen.
Met oogjes die nauwelijks meer kijken...maar als verstard staan  :'(
Mijn hondje Lara had dat...als je haar een bandje of tuigje om deed.
Inderdaad een 'standbeeld', precies zoals je het zegt, ik heb het indertijd ook zo genoemd.

Maar: houd vol...er komt waarschijnlijk een dag dat ook dit hondje weer levensvreugd oppakt.
En DAN mag inderdaad 'de vlag uit'...en ben je zo godsongelooflijk blij dat je doorgezet hebt, je intuïtie volgde, je kleine dingetjes deed...waardoor het beestje ontspannen kan.
Ze zijn het waard, helemaal  :-* :bigarmhug:
Vaak doen ze maar kleine stapjes, en soms weer stapjes terug, maar het gaat lukken.

Ik wens je veel sterkte en geduld.
Hartstikke lief en goed van je  :-*
En ja...laat alsjeblieft horen, hoe dit verder gaat.
Door roefus
Lily schreef: En weet je , ik zou um terug kunnen brengen, einde probleem, maar dat is voor ons géén optie......
Gelukkig maar, dat dat geen optie is  :'(
Hartstikke top van je!
Door Lily
tieneke schreef: Als ik alles zo lees heb ik echt de grootste bewondering en waardering voor jou  ;)
Dat je die kleine eindelijk een echt tehuis geeft...die tandjes is al treurig op die leeftijd maar dat hij een echte ''bank-hanger'' was is toch om te huilen he?  :'( :'( een hond moet toch vrij kunen bewegen en spelen etc...toch?
Hou die kleine zeker goed in beweging en geef hem ook meerdere malen kleinere porties barf zoals al gezegd was....moet je zien over een paar maanden,dan herken je hem zelf niet meer terug.
Hou ons wel op de hoogte he? van al zijn vorderingen?
Ik ga jullie zeker op de hoogte houden! Straks misschien in de clinch met die d.a.
maar misschien ook helemaal niet, we zullen het zien.
Als het op niets uitloopt gaat CHUCHU (voorheen Mufasa) morgenochtend naar mijn eigen d.a. voor gebits reiniging. ( de klank van chuchu wordt goed op gereageerd dus ook de naam hebben we aangepast zodat we meer kontakt kunnen maken met onze nieuwste aanwinst. :)
Door catokatink
Lily schreef: Hallo allemaal!
Dank jullie voor de reaktie , ik houd jullie op de hoogte, morgen naar die dierenarts, ben benieuwd.....
Ben overigens wel van plan de Nederlandse Chihuahuaclub van deze toestand op de hoogte te brengen.
Naar mate de week vordert wordt voor ons steeds duidelijker dat deze hond eigenlijk het slachtoffer is van pure mishandeling.
Heeft je hondje een stamboom? Ik ben zeer benieuwd wat de club hierop zegt. Wij hebben tien chihuahua's, ze krijgen kvv van verschillende merken en wat het gebit betreft, vroeger waren er nogal wat chihuahua's die met een jaar tandenloos door het leven gingen maar dat is nu toch wel verbeterd. Wij hebben zelfs hondjes van boven de tien die bijna hun compleet gebit nog hebben. Het komt vast wel goed met je hondje, het moet gewoon even de tijd hebben. Je zou misschien nog een paar keer per dag een lik nutrigel kunnen geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door