Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Borke
Borke wil in een dolle bui wel eens aan de slag gaan met een pol gras met de klei er aan, ik leid hem altijd af, ik wil niet dat hij het eet. Als ik zo lees over honden die er zelfs aan geopereerd worden, dan ben ik blij dat het hier meevalt...
Door Mevroi Kruim
Tara eet ook allerlei eigenaardige dingen, en oa zwarte bosgrond of potgrond uit een zak. Geen enorme hoeveelheden maar regelmatig een paar happen. Ze zoekt echt naar de juiste grond, graaft in vochtige plekken in het bos tot het kennelijk de goeie aarde is en dan eet ze ervan. Van die voorzichtige hapjes, met de voortanden  ;D
Kátur eet exact hetzelfde aan barf en piekert er werkelijk niet over om grond te eten. Hij vindt het overduidelijk een idioot idee  ;D.

Tara eet ook rotte boomschors en plukt graag bramen, bosbessen, aardbeien en frambozen. Ook heel voorzichtig met de voortandjes, ff kijken of ze rijp zijn, en netjes tussen de dorens door. Ze weet precies dat de bosbessen vaak onder de bladeren te vinden zijn en gaat er echt naar ok zoek.
Kátur snapt hier helemaal niks van, hij neemt af en toe random wat happen struik, spuugt die uit met een vies gezicht en gaat zitten kijken wat Tara doet, met een groot ? boven z'n koppie  ;D

Echt zand eten doet Tara niet, het moet bosgrond of andere echte zwarte grond zijn.
Door ~Joke~
Hier eet Spike humusrijke bosgrond [als hij de kans krijgt] Kyra af en toe. Het gebeurde ook al in de brokkentijd, volgens mij vinden ze het gewoon lekker  :oIk verbied het want het ontaardt meestal in gekots als we thuiszijn. Zand eten zou ik sowieso verbieden, de kans op verstopping is erg groot.
Door El_Kato
Enige tijd geleden is een van mijn honden geopereerd aan een zandbal. Daar heb ik ook een topic over geplaatst, of over verstopping en dat bleek een zandbal te zijn.
Dit was niet omdat ze zand eet maar omdat ze veel met een  balletje in het zand speelt en het op die manier binnen krijgt.
Echt zand of modder heb ik ze nooit zien eten en dat zou ik na deze ervaring ook zeker niet toelaten.
Door me and my boys
die kleine van mij is nu bijna 1 jr en eet nu geen zand meer, wat het nu voor nut had bij hem---joost mag het weten!!!!!!!
ellen
Door Hitam
Alle wilde dieren eten zand of klei. Niemand weet precies waarom.
Olifanten trekken hondenden kilometers om bij bepaalde grotten te komen om daar kleigrond te eten. Als om de een of andere reden alle oudere olifanten in een keer doodgaan dan weten de jongere olifanten niet waar ze heen moeten en worden de olifanten een stuk vaker ziek, totdat ze weer grotten gevonden hebben met de goede kleisoort er in.

Dus ik beschouw het als normaal om grond te eten. Ik denk dat klei of humusrijke grond beter is dan los zand. Er zullen wel mineralen of bacterien in zitten die ze nodig hebben.
En ik snap niet zo goed hoe ze verstopt kunnen raken van zand. Door alle verteringssappen zou het gewoon uitgespoeld moeten worden.

Misschien niet te veel zand laten eten?
Door conleeuw
nu de topic toch weer actief is... ik loop drie keer per week met twee brokken honden, ook die eten wel "zand" net als mijn honden eigenlijk donkere aarde.... dus aan barfen zou ik denken kan het niet liggen. Ik heb wel gehoord dat je gewoon sand clear voor paarden kan geven om het te helpen afvoeren, volgens mij heeft "fido" dat verteld. Maar gewoon colon clear heeft volgens mij dezelfde stofje in als sand clear. Ik geef niets er tegen, hoewel Dot (alles doen we voor 100% Dot) wel eens zoveel zand naar binnen werkt dat er echte zand drollen tevoorschijn komen, dat is dan gewoon echt zand, als je er op sta, heb je een hoopje zand over :-\
Door ~Joke~
Lizzy schreef: Volgens mij eet Penny van Joke wel eens zand (of was het cement?). Mijn honden eten nooit zand. En ik ken verder ook geen (barfende) honden die zand eten.
Penny heeft  idd ws cementzand gegeten wat de eerste verstopping veroorzaakte. Ze heeft het daarna gelukkig nooit meer gedaan. Ze eten hier  wel humusrijke bosgrond. Dat verbied ik, omdat ze steevast thuis de boel weer uitkotsen.
Door hellenbanjerbo
interessant. mijn honden heb ik het nooit zien doen. maar blijkbaar is het voor andere diersoorten,zoals de olifanten wel heel belangrijk.  groene leem is,zoals het woord al zegt, ook een grondsoort die reinigend werkt.
in het gras voor de koeien willen boeren ook zo min mogelijk zand omdat het achterblijft in de pens en van een te veel krijgen koeien echt last.
Door Nynke
Wat een interessant topic !!!

Gunnar kauwt wel graag verrotte boomstronken of rietstengels op. Ik heb nog niet gemerkt dat hij dar dan later last van kreeg, gelukkig ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door