Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ~anna~
Ik heb het 1 keer meegemaakt met mijn oudste hond dat hij moeite had met ontlasting.
Hij zat echt te piepen we zijn's nachts meerdere keren met hem naar buiten gegaan,is al weer een paar jaar geleden.
Ik let dus goed op is het te droog ondanks de groente en fruit dan laat ik wat meer vel aan het b.v. het gevolgelte zitten.Ik voeg geen olie toe aan hun eten wel let ik op vet wat aan vlees/vleesbot zit.
Ik kan wel mooi allemaal percentage's gaan aanhouden maar dat is meer een richtlijn.
Door Borke
El_Kato schreef: Pfff blij dat alles goed gegaan is en we weer verder kunnen beetje mutsig misschien maar ga gelijk aan het ergste denken..... :)
Het is indedaad dom om meteenhet egste te gaan denken, maar wel een zeer menselijke reactie als je dol bent op je hond  :)

Enig idee hoe al dat zand naar binnen gekomen is?
Door tieneke
202spots schreef: Kalkoen nek 64% vlees / 36% bot
Afbeelding

Kippen nek 67% vlees / 33% bot
Afbeelding
Dit zijn precies de gewichten per nek die ik hier voer,ook zo'n 375 per grote dikke kalkoennek en soms nog zwaarder,ze poepen er hier altijd vrij droog van maar verder geen problemen met verteren etc.
Door tieneke
El_Kato schreef: Bedankt voor alle reaktie's.

Vandaag heen en weer naar de dierenarts geweest. Nog een keer een klisma en paraffine gekregen maar alles zonder resultaat. Vanmiddag om 16.00 besloten om haar te laten opereren omdat ze ook sloom werd en een aantal keer gebraakt had. Net weer langs de arts geweest en het blijkt een ophoping van zand te zijn die vastgeklonterd zat. Heel vervelend maar wel verklaarbaar en voor mij een grote opluchting dat het niet het voeren was  :)

Door schade en schande word je idd wijs. Voordeel is dat ze zowiezo meer groente en orgaan gaan krijgen en dat ze om de dag vleesbot gaan krijgen. Ben vandaag niet met een menu bezig geweest maar ga het hier wel plaatsen als ik het klaar heb voor de zekerheid misschien zie ik iets over het hoofd  ???

Pfff blij dat alles goed gegaan is en we weer verder kunnen beetje mutsig misschien maar ga gelijk aan het ergste denken..... :)
Gelukkig is alles goed afgelopen of het nu door het bot of zand was?,je hond is er nog en dat is het allerbelangrijkste nu.
Ik denk dat het verstandig is om je hond voorlopig kvv of gemalen vlees te gaan geven na deze operatie  ;) of spiervlees met gemalen eierschalen etc.
Hardere botten geven zou ik nu echt even laten de eerste weken,overleg dit even met je Da.
Op de dagen dat je vleesbot geeft vooral groenten en/of orgaanvlees toevoegen zodat alles lekker soepel verloopt.
Beterschap voor het hondje  :-*
Door tieneke
202spots schreef: Kalkoen nek 64% vlees / 36% bot
Afbeelding

Kippen nek 67% vlees / 33% bot
Afbeelding
Dus geen 50% vlees / 50% bot zoals ik hier vaak lees  ;)
Door Lizzy

Vandaag heen en weer naar de dierenarts geweest. Nog een keer een klisma en paraffine gekregen maar alles zonder resultaat. Vanmiddag om 16.00 besloten om haar te laten opereren omdat ze ook sloom werd en een aantal keer gebraakt had. Net weer langs de arts geweest en het blijkt een ophoping van zand te zijn die vastgeklonterd zat. Heel vervelend maar wel verklaarbaar en voor mij een grote opluchting dat het niet het voeren was  :)

Door schade en schande word je idd wijs. Voordeel is dat ze zowiezo meer groente en orgaan gaan krijgen en dat ze om de dag vleesbot gaan krijgen. Ben vandaag niet met een menu bezig geweest maar ga het hier wel plaatsen als ik het klaar heb voor de zekerheid misschien zie ik iets over het hoofd  ???

Pfff blij dat alles goed gegaan is en we weer verder kunnen beetje mutsig misschien maar ga gelijk aan het ergste denken..... :)
Jeetje, dit is vervelend zeg, een opeenhoping van zand... :(. Maar je hebt wel goed/rap gehandeld zeg!!! Ik hoop dat ze snel opknapt. Veel sterkte!!
Door roefus

Nou zeg, wat zul jij geschrokken zijn  :o
Zeker niet mutsig: prima dat je meteen gereageerd hebt !!!
Hoe gaat het nu met je hond?
Ik hoop dat hij/zij zich weer lekker begint te voelen  ;)

Ik zou zelf (net als Tieneke) er niet over peinzen om deze hond de eerstkomende weken vleesbot te geven.
En ik zou zeker kiezen voor kvv of (gemalen) vlees met eierschaalpoeder of met een calciumsupplement.
Vleesbotten kunnen altijd nog  ;)

En tja, ieder doet het op eigen manier.
Als ik naar de voeding van mijn eigen honden kijk: ik geef nóóit en te nimmer vleesbot zonder een lap vlees erbij (spier of 'wat minder' orgaan).
Van mij mogen de botjes 'ingepakt'
Ik houd niet van 'kei-harde' ontlasting.
Heb het in het begin een paar keer gezien, evenals diarree...en heb er de voeding op aangepast.
Het is hier meestal fifty-fifty....half vleesbot, half vlees.
Tenzij het om complete kippen of eenden gaat.
Ik voel me daar zelf prettiger bij, van mij mag de ontlasting vrij 'constant' zijn.

Maar goed, samengeklonterd zand...wat kun je eraan doen?
Laat je nog even horen hoe het met je hondje gaat?  ;)
Laatst gewijzigd door roefus op za 04 aug 2007, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~

Wat vreselijk!!! Beterschap!

Wij hadden bij Penny ook het idee dat ze bij de eerste verstopping cement had gegeten.

Mijn ervaring is dat als ze een keer aan een verstopping geopereerd zijn het een zwakke plek blijft. Penny is een jaar later weer geopereerd aan een verstopping en afgelopen winter zat ze weer verstopt. De laatste keer kon de da het parafine loskrijgen. Sinds de 2e operatie geef ik haar alleen nog maar fijgemalen karkas. Het totale% bot voor haar is 10%. Geen grammetje meer.  Daarbij krijgt ze gesneden vlees, royaal groente, pens en lijnzaadolie. Dat werk ik goed door elkaar zodat het karkas er goed doorheen geprakt zit.
Verder is ze bij de orthomanuele therapeut geweest het bleek dat ze een vernauwing tussen twee wervels had op een plaats waar de zenuwen naar de darmen lopen. Het gaat nu goed [klop klop]
Door El_Kato
Tja hoe komt ze aan al dat zand.

Ze heeft heel slechte heupen waardoor we geen stukken met haar kunnen wandelen. Nu speelt ze heel graag met een balletje en dan met name het begraven en het weer opgraven vind ze helemaal leuk. We gaan dan ook bijna dagelijk naar een stuk braakliggend terrein waar water, zand en gras volop aanwezig zijn en waar ze dan dus lekker in het zand of in het water soort van op de vierkante meter aan het spelen is met haar balletje. Heel leuk om te zien en zo krijgt ze toch haar beweging en haar uurtjes buiten alleen krijgt ze dus ook veel meer zand binnen als dat ik dacht. Wel jammer maar goed dan gaan we kijken hoe we dat anders kunnen doen zodat ze wel voldoende leuke dingen meemaakt.

Hoorde net dat ze inmiddels ook weer wat wil eten (heeft 2 dagen geduurd...) dus het gaat de goede kant op. Voorlopig krijgt ze speciaal blikvoer wat de DA meegegeven heeft en daarna eerst even een aantal weken kvv en zacht vlees. Dan zien we wel weer verder.  Zal goed in mijn achterhoofd houden dat het waarschijnlijk een zwakke plek blijft.
Door Borke
Is dat balletje een tennisbal, daar blijft meer zand aan hangen dan aan een gladde rubber bal - misschien is dat een idee?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door