Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Minna
Ik heb altijd al vastendagen gehad voor de honden, van thuis uit meegekregen dat het hoort. Dus ook op brok hadden ze een vastendag zo af en toe. Toen ik me ging inlezen op het barf gebeuren werd er uitgelegd waarom vasten goed is voor de honden. Eerste had ik gewoon een dag per week vasten, en ja nu 2. Heel af en toe drie als ze twee giga maaltijden hebben.
Denk ook dat het afhankelijk is van de hond, hoe die er op reageert. Die van ons hebben geen eetrem (behalve Pika) dus zelf zouden ze waarschijnlijk nooit geen eten weigeren, maar zichzelf helemaal tot barstens toe vol vreten.
Maar als ik alle voordelen zie in het gedrag en prestatie en weet dat het gezond is, en zie geen nadelen, dan doe ik het maar zo.
Door ~anna~
Minna schreef: Ja ik merk er geen nadelen aan, ik heb ook niet het idee dat de honden op een vastendag honger hebben.
Hope heeft geen vastendagen, ze is maar 9 maanden en pas 2 weken op barf.
Ik merk dat de honden juist nu dat ze onregelmatig eten gewoon beter in hun vel zitten, zouden ze bvb gal spugen of zwakker lijken of zo dan zou ik wel misschien anders gaan voeren.
Dat ze met een lege maag beter presteren en nog feller werken lijkt mij vrij logisch en natuurlijk. En ik heb begrepen dat het vasten ook een goede leverfunctie stimuleert, en dat een hond (in tegenstelling tot mensen) geen gevoel van zwakheid etc heeft met het vasten, dankzij een systeem dat dan glucose vrij gaat maken in het lichaam.
Tenminste mijn honden doen het nu beter dan met een vastendag per week, en ja dat is voor mij toch wel de belangrijkste.
@minna:Dat ze met een lege maag beter presteren en nog feller werken lijkt mij vrij logisch en natuurlijk.
Ik dacht wel dat deze gedachte erachter zat.
Als dat zo was dan zou iedereen die in de top van de hondensport loopt op deze manier voeren en dat is dus niet zo.
Door geer
balou&crystal schreef: .
Mja, daar heb je een punt ja...
Door ~anna~
geer schreef: Mja, daar heb je een punt ja...
ik zit ff achter een andere comp.
Door Minna
Enne wat wou je zegge..? ;D
Wordt trouwens heel veel op dit manier gevoerd in de sport bij degene die rauw voeren wel te verstaan.
Ik kijk dan vooral even naar behendige rauw-voerders in scandinavie, omdat daar een iets grotere groep rauw-etende sporthonden zijn. Hier zijn de toppers in small rauweters maar verder voert bijna iedereen nog brok.
Ik kijk ook naar honden die echt noodzakelijk moeten presteren bvb reddingshonden, en binnen de pakwerk zijn er ook mensen die niet elke dag voeren. Ik kan natuurlijk ook zeggen dat meeste honden in nederland in de c klasse eten brokjes, maar dat is voor mij geen reden om zelf weer eens een zak Nutro te kopen.
Enne als ik nu ga vergelijken de prestaties van onze eigen honden, dan is de drive toch hoogst als er wat meer tijd is sinds de laatste maal.
Pinkki werkt altijd hard, maar na een vastendag is die net nog wat fanatieker. Pika is wat gemakzuchtig, maar die is ook fanatieker dan. Dus ja, bij onze honden is het wel zom dat ze dan ipv 90% ervoor te gaan 120% geven. En ja dat wil ik graag hebben.
Verder heb ik een hele leuke boek wat gaat over voeding van sporthonden (behendigheid, rensport en sledehondensport worden erin behandelt) en dat is toch heel erg intressant.
Door pallas
Minna schreef: Enne wat wou je zegge..? ;D
Wordt trouwens heel veel op dit manier gevoerd in de sport bij degene die rauw voeren wel te verstaan.
Ik kijk dan vooral even naar behendige rauw-voerders in scandinavie, omdat daar een iets grotere groep rauw-etende sporthonden zijn. Hier zijn de toppers in small rauweters maar verder voert bijna iedereen nog brok.
Ik kijk ook naar honden die echt noodzakelijk moeten presteren bvb reddingshonden, en binnen de pakwerk zijn er ook mensen die niet elke dag voeren. Ik kan natuurlijk ook zeggen dat meeste honden in nederland in de c klasse eten brokjes, maar dat is voor mij geen reden om zelf weer eens een zak Nutro te kopen.
Enne als ik nu ga vergelijken de prestaties van onze eigen honden, dan is de drive toch hoogst als er wat meer tijd is sinds de laatste maal.
Pinkki werkt altijd hard, maar na een vastendag is die net nog wat fanatieker. Pika is wat gemakzuchtig, maar die is ook fanatieker dan. Dus ja, bij onze honden is het wel zom dat ze dan ipv 90% ervoor te gaan 120% geven. En ja dat wil ik graag hebben.
Verder heb ik een hele leuke boek wat gaat over voeding van sporthonden (behendigheid, rensport en sledehondensport worden erin behandelt) en dat is toch heel erg intressant.
Al ik Didot nou eens vlak voor het parcour helemaal vol prop, is ie dan eindelijk eens normaal in plaats van ADHD????

(voor het fanatiek zijn hoef ik geen vastendag te doen...mischien wél voor het op de baas letten en luisteren ::)  )
Door Minna
Ja helemaal vol zeg maar geef 5 kilo of zo, kan die arme beest eens niet meer springen!  ;D
Ik heb er aan zitten denken om het stukje van die boek over voeding van sporthonden te gaan vertalen, zit alleen zoveel vakjargon tussen dat ik weet niet als het mij echt lukt om het zo letterlijk te doen. Zit ook met het idee om die meneer die dat geschreven heeft te vragen voor samenwerking, zou er op de nederlandse markt belang zijn voor een dergelijke boek?
Door Sanyo
Minna schreef: Ja helemaal vol zeg maar geef 5 kilo of zo, kan die arme beest eens niet meer springen!  ;D
Ik heb er aan zitten denken om het stukje van die boek over voeding van sporthonden te gaan vertalen, zit alleen zoveel vakjargon tussen dat ik weet niet als het mij echt lukt om het zo letterlijk te doen. Zit ook met het idee om die meneer die dat geschreven heeft te vragen voor samenwerking, zou er op de nederlandse markt belang zijn voor een dergelijke boek?
Ik wou net vragen welk boek dat is, lijkt me erg interessant! :D
Maar ik begrijp uit jouw woorden, dat het waarschijnlijk niet voor mij te volgen is vanwege de taal?
Door Minna
Is in het Fins...is dus een boek over behendigheid, over het kiezen van een pup, pup opvoeden, gedrag van een hond, en hoe dat te gebruiken in behendigheid (bvb het trainen van windhonden, wat dus een beetje anders is dan het trainen van een border collie etc), lichamelijke training van de hond, lichamelijke training van de baas, mental coaching voor de handler, voeding van de handler, voeding van de hond, en dan nog allerlei oefeningen.
Echt een hele goede boek, en geschreven door mensen die zich in het sport hebben bewezen als trainer en coach, op het WK-niveau.
Door Borke
Minna schreef: Taalcursus dan maar doen he! ;D
Handiger als jij het vertaalt denk ik :)
Tja is er een markt voor - lastig te zeggen denk ik.
Hoeveel mensen doen er behendigheid en hoeveel daarvan voeren vers?

Over dat vasten en sporten...
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, zeker als je met voer beloont.
Het is denk ik gewoon een paar stappen verder dan 1x per dag voeren en dat dan na de training doen.

Zelf voer ik nooit vastendagen in, maar soms wil Borke iets niet eten en dan kiest hij er blijkbaar zelf voor om te vasten...
Ik voer liever iedere dag, dat vind ik gemakkelijker en leuker :)
Door pallas
Minna schreef: Is in het Fins...is dus een boek over behendigheid, over het kiezen van een pup, pup opvoeden, gedrag van een hond, en hoe dat te gebruiken in behendigheid (bvb het trainen van windhonden, wat dus een beetje anders is dan het trainen van een border collie etc), lichamelijke training van de hond, lichamelijke training van de baas, mental coaching voor de handler, voeding van de handler, voeding van de hond, en dan nog allerlei oefeningen.
Echt een hele goede boek, en geschreven door mensen die zich in het sport hebben bewezen als trainer en coach, op het WK-niveau.
Ik vind dat er bedroevend weinig goede boeken over agility zijn in het nederlands >:(
Voral het complete plaatje zie je maar weining, dus keuze pup, opvoeding, training en voeding en natuurlijk ook het baasje trainen.

Via internet kom ik nog weleens ergens aan, maar dan in het engels.Dat is voor mij wel te doen, maar voor veel anderen niet. Heel veel kennis moet ik zelf opsnorren, som lijkt het wel afsof ik telkens het wiel opnieuw moet uitvinden :-\  Er zijn toch wel meer mensen in de behendigheid met een hond met héél véél aanleg en drive zoals Didot???!!!

Soms vraag ik me wel eens af op welk niveau we in nederland eigenlijk bezig zijn met deze sport....... :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door