- za 19 mei 2007, 13:18
Hier wordt met de 6 (voorheen 8) spikkels volledig gebarft. Nadat we zijn begonnen met KVV werd de overstap naar zelf samenstellen uit financieel oogpunt al snel gemaakt. Ze krijgen ongeveer dezelfde percentages als de honden van Lizzy. Ook wij geven groente en zuivel erbij maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat doe wanneer het ons uitkomt. Het is een enorme klus om dat allemaal klaar te maken en schiet hier ook wel eens bij in. Onze bassets eten overigens ook gewoon hetzelfde dieet als de dalmaten, dus in totaal 10 honden.
Eigenlijk sta ik nooit stil bij de purinegevoeligheid van onze gespikkelde vrienden. Het is niet iets wat iedere dag naar voren komt zeg maar. Iedere dalmatische hond is gevoelig voor het ontwikkelen van uraatstenen maar er zijn maar enkele honden die ook daadwerkelijk problemen krijgen. De ervaring die ik heb is dat het voornamelijk honden zijn die droge brokken eten en blijkbaar niet genoeg doorspoelen of niet genoeg gelegenheid hebben om te plassen (in het geval van Joris 8 uur per dag alleen thuis).
Ook nu we zelf een reu in huis hebben die stevige uraatproblemen had (dat mag je wel zeggen na 2 operaties) speelt het purine verhaal niet echt bij ons in huis. Hij eet volledig mee met de andere honden en nu een jaar na zijn problemen (het was een brokkenhond) kunnen we wel zeggen dat zijn problemen compleet voorbij zijn. Ondanks dat hij ook niet altijd groente en zuivel krijgt.
Waar we wel wat mee spelen is de afwisseling in het menu. Zo krijgen de honden na een orgaanmaaltijd altijd de volgende maaltijd kip, dit is eveneens het geval met zalm. Na zalm volgt een kip maaltijd.
Ik weet niet echt of het lastiger is dan anders omdat ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal hebben qua andere rassen. Wel moet je bedenken dat hele volksstammen Dalmatische reuen op brok leven en nooit uraatproblemen ontwikkelen. Het geven van vers is al zo'n groot voordeel voor de honden dat ik vermoed dat het wel los zal lopen wanneer je niet altijd even strikt bent met zuivel en groente.