Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
202spots schreef:
Ik geef wat het beste uitkomt. en 't is ook geen probleem wanneer ze 2 dagen achter ekaar kip eten.
Nee, hier ook niet. Mijn honden eten vrij kleine maaltijden, ze zijn ook vrij klein. En ik ontdooi gewoon wat ik heb en voer dat net zolang tot het op is. En dan weer wat dagen wat anders. Dus als ik een kilo pens ontdooi eten ze net zolang pens tot het op is.
Door Nitus
Fedor is nu zo'n 15 maanden en zit al maanden lang op 1 kilo per dag. Ik heb al tijden hetzelfde (3 weken) menu, maar ik ben wel steeds meer van de losse pols... Ik gebruik het menu eigenlijk alleen maar om te kijken of de kip/geit/koe/lam/eend of vis aan de beurt is. Maar ook hier eten ze rustig 2 dagen achter elkaar hetzelfde hoor.
Inkopen doe ik aan de hand van het menu.
Door Malamoods
Wat grappig dat iedereen zijn eigen manier heeft.... Ik sla een grote voorraad in met allerlei diersoorten en ga aan de hand daarvan een menu maken.... Die hang ik op de koelkast, maar maak nu elke week een nieuwe... Soms staat er bijv. kippenvleugels en dan besluit ik toch kippennekken te voeren.... Of eendennekken en dan geef ik toch eendenkarkas.... Om maar een voorbeeld te geven.... Ik wil dus van het wekelijkse menu maken af en een standaardmenu in gaan voeren... Het menu wordt dan een berekening van hoeveel orgaan, vleesbot, etc. ik op bepaalde dagen ga voeren en dan kan ik elf bekijken welke diersoort of welk onderdeel ik ga voeren.... Dan ben ik wat flexibeler en elke week die menu's berekenen kost ook tijd.... ;) Omdat Ikijok nog wel iets groeit, kan ik na een maand altijd een nieiuwe maken.... Natuurlijk voer ik ook op het oog...
Eens kijken of dat werkt...

Rachel.
Door cylke
Ik weeg dagportie's af, en vries die in. Elke dag haal ik van alles (vleesbot,spiervlees,orgaan en groentenmix) een portie uit...en ik hou het in de gaten dat ze elke week een portie pens krijgt, en ei en 3x per week capsule visolie...
De poep is inderdaad iets wat ik in de gaten hou...te veel wit en hard, minder bot...
Door Angelique
Malamoods schreef: Wat grappig dat iedereen zijn eigen manier heeft.... Ik sla een grote voorraad in met allerlei diersoorten en ga aan de hand daarvan een menu maken.... Die hang ik op de koelkast, maar maak nu elke week een nieuwe... Soms staat er bijv. kippenvleugels en dan besluit ik toch kippennekken te voeren.... Of eendennekken en dan geef ik toch eendenkarkas.... Om maar een voorbeeld te geven.... Ik wil dus van het wekelijkse menu maken af en een standaardmenu in gaan voeren... Het menu wordt dan een berekening van hoeveel orgaan, vleesbot, etc. ik op bepaalde dagen ga voeren en dan kan ik elf bekijken welke diersoort of welk onderdeel ik ga voeren.... Dan ben ik wat flexibeler en elke week die menu's berekenen kost ook tijd.... ;) Omdat Ikijok nog wel iets groeit, kan ik na een maand altijd een nieiuwe maken.... Natuurlijk voer ik ook op het oog...Eens kijken of dat werkt...

Rachel.
Maar ddaarom hoef je toch geen nieuw menu te maken, je schroeft enkel de hoeveelheid op.
Door Happy Tail
ik koop eens in de zoveel tijd weer in.  Daarbij al rekening gehoudend met de %  Dan stal ik alles uit in de schuur en ga protioneren op dagporties. Iedere porties is dan 500-600 gram

De dag porties bevatten dan iedere keer wat anders, maar met inpakken hou ik rekening met bijvooreeld of er meer geitenrib in zit, dan wat meer orgaan en mn lever erin. Dan haal ik dagelijks dus een zakje uit de vriezer en wat erin zit is dan steeds een verassing.
Ik heb het idee dat Baya het hier het beste op doet, omdat ik zo de percentages per dag het best kan aanpassen. EEN maaltijd met meer dan 400 gram geitenribben is vragen om poepkogeltjes de dag erna. En ik voer als rbm eigenlijk meeste geitenribben, want die vind ze het lekkerste

oh en dan maak ik iedere dag als ik ook voor onszelf bezig ben de groentemix. van alles dat er dan in de koelkast zwerft snij ik een stukje af en dat gaat in de maler. Als ze wat te mager wordt dan verdeel ik een dagporties nog eens extra erbij gedurende 2-3 dagen en dan is het er zo weer bij.
En soms heb ik wat extra kipkarkassen in de vriezer, daar gaat dan een halfje van extra erbij

das mijn methode
Door Chaos
Ik heb hier ook een "standaard weekmenu". Dat gebruik ik om inkopen te doen, zodat ik in de juiste verhouding de rmb's, spiervlees, en orgaan in de vrieskist heb. Na de inkoop, portioneer ik alles op juiste hoeveelheden, volgens menu.
Boven de kist hangt het menu. Ik werk met een kleurcode: (sluitclip om het diepvrieszakje)
wit is geit/lams of herterib
geel is nekken, vleugels, karkas, poot, karbo van eend of kip. soms ook parelhoen.
rood is spiervlees
paars is hart
blauw is pens
paars+blauw is lever
Als er op het menu staat eendenkarkas (geel) pak ik er een zakje met een gele sluitclip uit. Dit kan dan i.p.v. eendenkarkas net zo goed kippenekken of parelhoen zijn. Dat maakt me niet uit. Als de vriezer leeg is, hebben ze toch in verhouding en gevarieerd gegeten.
De kleurcode is trouwens bedacht door m'n man. Weet hij zeker dat hij het goeie uit de vriezer haalt.  ;D
Door Boefke
Alles gaat hier op de gok. Ik zorg ervoor dat ik in ongeveer de juiste hoeveelheden en variatie inkoop, gooi alles in 'ongeveer' porties in de vriezer en haal er zonder te kijken iedere dag een zakje uit. Ik maak in de vriezer onderscheid tussen vleesbot (links), spiervlees (midden), orgaan (rechts) en hele kippen, hele vis (nog meer rechts). Orgaan trek ik 1 keer per week tevoorschijn, de rest van de dagen afwisselend de andere dingen.
Door Sultan
Ik heb een menu voor 2 weken op het pribord hangen. Eens per 2 maanden gaan we inkopen, en bereken dan hoeveel waarvan nodig is. Dat word thuis in dagporties verdeeld, echt niet op de gram nauwkeurig hoor, en dan per vlees/bot soort in diverse plastic tassen in de vriezers gedaan. Van het orgaan maak ik altijd orgaan pakketjes met diverse soorten orgaan. Ik ben zelf niet zo moeilijk als ik eens wat anders uit de vriezer pak dan op de lijst staat, maar manlief weet niet wat met wat uitwisselbaar is, dus die werkt strikt volgens de lijst :)
Mocht ik eens aan iets anders kunnen komen wat niet op het standaart menu staat, zet ik het er altijd even bij, dat ipv bv geitenribben, ook hertenrib voldoet ;)
Met verpakken ben ik niet zo precies, de ene dag wat minder, de andere dag wat meer..........maar in die 2 weken krijgen ze alles wat ze nodig hebben binnen!
Door KatCorso
Toen we pas begonnen met Barf maakte ik wekelijks een nieuwe menu. In't begin veranderden de hoeveelheden regelmatig, de honden waren toen 9, 6 en 1 jaar oud dus het was even uitzoeken hoeveel ze nodig hadden. Ik heb een hele tijd menu's gemaakt voor telkens 2 weken, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat dit niet nodig was, je kan tenslotte niet blijven verzinnen en combineren. Dus nu hebben we 8 verschillende menu's die dus om de 2 maanden terugkomen. Zoals bij de meesten hier kunnen de vleessoorten al eens wisselen, naargelang het aandbod en mijn voorraad zeg maar. Wegen doe ik nog maar ook niet meer tot op de gram  :)
Alles zit in de grote vrieskist in de garage, elke zondagavond haal ik er de nodige pakjes uit voor de komende week, die steek ik dan in de kleine vriezer in de keuken, het menu hangt zowel in de keuken waar ik het vlees moet uithalen, als in de bijkeuken waar de honden eten en ik dus de hoeveelheid moet weten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door