Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door roger
<<Roger schrijft daar o.a. over het boek van Juliette.
Nou heb ik eerder iemand over dat boek gehoord en ik had de gegevens nog ergens genoteerd.
Ik weet niet meer van wie ik het had. Maar diegene schreef dat het boek niet meer in Ned. te verkrijgen is.
Weten jullie daar iets van?<<

Gaby,

Van Juliette zijn er verschillende boeken vertaald geweest in het nederlands (en ook in het duits)
Die Nederlandse versies zijn niet meer verkrijgbaar, tenzij hier of daar ien een antikwariaat.

De Engelstalige versies zijn nog wel verkrijgbaar in de normale boekhandel en waarschijnlijk binnenkort ook terug de Duitse vertalingen.

Niet gereviseerd en nog helemaal perfect bruikbaar en toepasbaar voor een gezonde hondenvoeding.

De schrijfster, die staat voor jarenlange ervaring , staat ook nu nog voor de volle 100 % achter haar boeken waarvan "the complete herbal handbook for the dog and cat" eerste druk uit 1955 zogoed als ongewijzigd is tegenover dat van 1992 (7° druk).

Dat kan niet van allemaal gezegd worden !!!!

Gr.
Roger.
Door chooky
Hello, ben ik weer.
Nou zat er bij dat kweekbakje wat ik gekocht heb een zakje met allerlei zaadjes en boontjes (linzen, alfalfa, mosterdzaad, taoge en fenegriek als ik het goed heb).
Ik heb elke ochtend en avond gespoed met water. Af en toe het opvangbakje leeggegooid bij de planten, volgens aanwijzing, want dat schijnt allemaal vitaminen te bevatten (kun je het ook zelf drinken?).
Nou staat op het pakje geen duidelijke aanwijzing over hoelang je moet wachten met eten. Mijn zaadjes krijgen hele mooie witte sprietjes en zelfs groene blaadjes. De sprietjes zijn nu ongeveer een centimeter. Op mijn pakje staat 3 tot 6 dagen wachten totdat ze lang genoeg zijn. Maar zee mogen niet te lang worden want dan worden ze taai. Hoelang zal ik ze laten worden?
Wat moet ik ermee doen als ze klaar zijn. Op die site van Lizzy (sproutpeople of zo?) staat dat ze droog moeten zijn voordat je ze opslaat in de koelkast. Gewoon uitspreiden en buiten laten drogen?
En mogen ze ingevroren worden in gemalen toestand? Of verlies ik dan heel veel voedingsstoffen.
Oh ja, Lizzy had het over peulvruchten door de granenmaaltijd heen. Gelden gespruitte linzen en andere bonen ook als peulvruchten door de granen?
groetjes, Eva
Door Lizzy
Hello, ben ik weer.

**Hoi Eva!**

Nou zat er bij dat kweekbakje wat ik gekocht heb een zakje met allerlei zaadjes en boontjes (linzen, alfalfa, mosterdzaad, taoge en fenegriek als ik het goed heb).
Ik heb elke ochtend en avond gespoed met water. Af en toe het opvangbakje leeggegooid bij de planten, volgens aanwijzing, want dat schijnt allemaal vitaminen te bevatten (kun je het ook zelf drinken?).

**Ik zou het zelf niet opdrinken hoor!**

Nou staat op het pakje geen duidelijke aanwijzing over hoelang je moet wachten met eten. Mijn zaadjes krijgen hele mooie witte sprietjes en zelfs groene blaadjes. De sprietjes zijn nu ongeveer een centimeter. Op mijn pakje staat 3 tot 6 dagen wachten totdat ze lang genoeg zijn. Maar ze mogen niet te lang worden want dan worden ze taai. Hoelang zal ik ze laten worden?

**Ik laat ze 2.5 tot 3 centimeter worden, ongeveer**

Wat moet ik ermee doen als ze klaar zijn.

**Ik maal ze door de groentemix, ze gaan hier dus door de sap-pers**.

Op die site van Lizzy (sproutpeople of zo?) staat dat ze droog moeten zijn voordat je ze opslaat in de koelkast. Gewoon uitspreiden en buiten laten drogen?

**Ik geef ze gewoon 1 dag geen water, haal ze eruit en berg ze op in de koelkast**.

En mogen ze ingevroren worden in gemalen toestand? Of verlies ik dan heel veel voedingsstoffen.

**Ik maal ze en vries ze inderdaad ook in. Ze zullen best wel iets van voedingsstoffen verliezen, net als alle andere groente. Vandaar dat ik de groentemix ook meestal vers geef**.

Oh ja, Lizzy had het over peulvruchten door de granenmaaltijd heen. Gelden gespruitte linzen en andere bonen ook als peulvruchten door de granen?
groetjes, Eva

**Ja, gespruite linzen en bonen kunnen ook door de granen gegeven worden. Ze bevatten dan nog steeds calcium en meer!**.

Groetjes, Lizzy
Door chooky
Zo,
Gisteren heeft Chooky haar granenmixje gehad. Alle graansoorten een schepje in water geweekt, 'smogens even opgewarmd, honing en kokos erbij, klaar. Ze at het, wel met zo'n blik van "weet je het echt zeker? Je kan nu nog mijn bak weghalen en er iets anders (kippetje?????) in doen. Maar als ik me dan omdraai en gewoon wegloop gaat het goed.
Vandaag heb ik de eerste kiemen gemalen en samen met komkommer, lever en een teentje knoflook gegeven. En het wonder geschiedde... Chooky is geen groentefan (met lever ofzo erbij gaat het redelijk), maar dit was gelijk weg. Leve het kiemen!!!
Zometteen ga ik wat granen in de week zetten. In de melk dan... Voor mij morgenochtend. Heb lekkere honing en misschien doe ik er ook wel wat kokos door. (Zit chooky memorgen waarschijnlijk aan te kijken van "he, je zit mijn eten op te eten!!!)
groetjes en bedankt voor de tips.

PS
Ik heb het weer wat minder druk. Had vorig blok drie zware colleges tegelijkertijd, maar kan nu weer wat vaker op het internet rondhangen. Misschien dat ik ook weer op arf langskom... Ben toch een beetje verslaafd geraakt.. en ik mis jullie!!!!
Chooky is jullie nog steeds diep dankbaar voor het veranderen van de oersaaie hap-slip-weg-brok in een verrassingsdieet van de ene keer kippevleugeltjes, karkassen, lamsbotjes kalfsribbetjes en allerlei andere lekkere eetspeeltjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door