Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Daphne schreef: Hai Lizzy,
Balou weegt 22 kg. en is 3,5 jaar oud. Naast zijn gewone voer krijgt hij ook voerbeloning met oefenen en wandelen.
Wat je precies bedoelt met hoe ik voer weet ik niet, maar ik probeer een antwoord te geven.
Mijn menu's heb ik een aantal keren ter controle hier geplaatst, jij hebt toen gereageerd en ik zat (vooral qua afwisseling) goed met alles, soms wel 8 diersoorten. Ik varieer met de laxerende dingen enz. Hij krijgt nu een keer in de week lever. Sommige dingen krijgt hij gewoon in zijn voerbak (organen, kopvlees, groentemix). De knaagdingen krijgt hij of buiten of op een mat.
Hij krijgt 1x per dag eten aan het eind van de avond net na zijn laatste wandeling. Rust na het eten vind ik ontzettend belangrijk. Dat kan ook wel na 18:00 bijv. (uurtje of twee rust), maar met oog op een maagtorsie vind ik optimale rust belangrijk.
Heb je zo de informatie die je wilde hebben of wil je nog wat anders weten?
Ja, je menu is perfect hoor! Maar hoeveel voer voer je hem per dag, ongeveer? Voer je hem bijvoorbeeld 400 gram of 500 gram of 600 gram per dag?
Door karin G
ik ben echt geen kener, integendeel ik weet nog bijna niks, maar dit viel me op:
je schreef:De knaagdingen krijgt hij of buiten of op een mat.
wil hij dat misschien niet? gewoon in de groep eten krijgen en niet uit de groep gezet worden? (lees buiten moeten eten?)
Door 202Spots
Ik zou beginnen om de beloningen in heeeeele kleine stukjes geven, en alleen 'n beloning wanneer het absoluut nodig is.(of 'n knuffel inplaats)
Wanneer je NU 'n maat dobbelsteen geeft dan zou ik dat in 4-6 kruimels verdelen.
Wanneer ie al 'n hoop beloning heeft gegeten dan zit z'n buik vol en heeft ie geen honger meer..

Wanneer je 'n keer kijkt hoeveel beloning je geeft,dan zal je versteld staan denk ik...gewoon tellen hoeveel keer je beloont en dan thuis 't aantal beloningen in 'n bak bij elkaar doen.
20 x 'n kleine beloning geven is al gauw 'n hand vol (of meer)
40 beloningen is nog meer en ga zo maar tellen..dan ZIE je de hoeveelheid per dag ... in 1 keer :-\
Laatst gewijzigd door mahuni op vr 20 okt 2006, 02:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daphne
202spots schreef: Ik zou beginnen om de beloningen in heeeeele kleine stukjes geven, en alleen 'n beloning wanneer het absoluut nodig is.(of 'n knuffel inplaats)
Wanneer je NU 'n maat dobbelsteen geeft dan zou ik dat in 4-6 kruimels verdelen.
Wanneer ie al 'n hoop beloning heeft gegeten dan zit z'n buik vol en heeft ie geen honger meer..

Wanneer je 'n keer kijkt hoeveel beloning je geeft,dan zal je versteld staan denk ik...gewoon tellen hoeveel keer je beloont en dan thuis 't aantal beloningen in 'n bak bij elkaar doen.
20 x 'n kleine beloning geven is al gauw 'n hand vol (of meer)
40 beloningen is nog meer en ga zo maar tellen..dan ZIE je de hoeveelheid per dag ... in 1 keer :-\
Daar heb je gelijk in, maar als ik veel met hem geoefend heb dan houd ik daar rekening mee met voeren. De beloningen zijn miniscuul omdat vooral het doggy dance en clickeren in een heel rap tempo gaat, dus dat zijn kleine stukjes.
Een knuffel daar beloon je deze hond tijdens het oefenen niet mee, daar is hij erg van onder de indruk (erg gevoelig beestje). Een knuffel vindt hij prettig in alle rust en dan lekker kroelen.
Maar het valt me dus op dat het niet zo is dat hij geen honger heeft want andere dingen blijft hij wel eten. Het zijn puur de 'rauwe vlees dingen' en dat vind ik zo vreemd.
Door Daphne
Lizzy schreef: Ja, je menu is perfect hoor! Maar hoeveel voer voer je hem per dag, ongeveer? Voer je hem bijvoorbeeld 400 gram of 500 gram of 600 gram per dag?
Het verschilt, de ene keer 700 gr. ribben, dan weer 150 gr. kwartel met 300 gr. organen, vlak voor de vastendag eet hij soms wel 1,2 kg. (braadhaantje) . Maar meestal zit het iets onder of boven de 500 gram per dag.
Door Daphne
karin G schreef: ik ben echt geen kener, integendeel ik weet nog bijna niks, maar dit viel me op:
je schreef:De knaagdingen krijgt hij of buiten of op een mat.
wil hij dat misschien niet? gewoon in de groep eten krijgen en niet uit de groep gezet worden? (lees buiten moeten eten?)
Zou inderdaad kunnen maar ik denk zelf niet dat dat het is, als ik hem kippennekken buiten geef, eet hij ze wel op. Maar met de echte vleesdingen wil hij het niet. Hij krijgt het ook wel eens op een mat en dat is dan binnen maar dan loopt hij ook weg bij de eend of de ribben van lam of geit.  :(
Door Miekie
Daphne schreef: Oh ja, wat ik nog wilde vragen. Moet ik hem nu bijvoorbeeld om de dag voeren. Is dat wat Miekie en Lizzy bedoelen.
Geef ik hem dan op zijn 'eetdagen' het dubbele of bijvoorbeeld 1,5 keer zijn portie?
Ik varieer zelf erg met de grootte van de maaltijden.Ze krijgen 3 uitbuikmaaltijden in de week van 1,5 tot 2 kg,2 kleinere maaltijden van rond de 500 gram en 2 vastedagen.Het is dus zeker een dubbele dagportie die ze op de uitbuikdagen krijgen.

Heb je wel es geprobeerd het vlees in te wrijven met kruiden,misschien dat hij t dan wat lekkerder vindt?
Door 202Spots
Is 't vleesbot rechtstreeks uit de koelkast en misschien te koud?
Even in warm water zetten, of 2 tellen in beetje boter in de koekepan dicht schroeien misschien?
Door Daphne
202spots schreef: Is 't vleesbot rechtstreeks uit de koelkast en misschien te koud?
Even in warm water zetten, of 2 tellen in beetje boter in de koekepan dicht schroeien misschien?
Das een goeie, ga ik proberen.
Door Daphne
Miekie schreef: Ik varieer zelf erg met de grootte van de maaltijden.Ze krijgen 3 uitbuikmaaltijden in de week van 1,5 tot 2 kg,2 kleinere maaltijden van rond de 500 gram en 2 vastedagen.Het is dus zeker een dubbele dagportie die ze op de uitbuikdagen krijgen.

Heb je wel es geprobeerd het vlees in te wrijven met kruiden,misschien dat hij t dan wat lekkerder vindt?
Olijfolie heb ik al weleens geprobeerd. Wat voor kruiden zouden dan geschikt zijn? Kan me nog niet echt voorstellen dat hij dat lekker vindt.
Ik ga eens nadenken over die extra vastendag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door