Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Twiz
#604155
Mijn hond van 2,5 jaar heeft nu ook niet zoveel zin om te lopen. En het lijkt wel of de warmte eerst echt helemaal uit je huis en hun lijfje moet zijn voordat er weer een beetje aktie te verwachten valt.
Jij hebt een hondje van 8 jaar die ook nog eens kampt met wat overgewicht, niet heel veel maar toch.

Als hij nou wel een sok wil halen, en hij krijgt daar meer plezier in, kun je later een balletje in die sok doen, misschien dat ie dan ook nog weleens voor dat balletje gaat.

Begrijp ik goed dat Yves al een jaar was toen die bij jou kwam.
Sommige honden hebben in hun jeugd nooit leren spelen, en weten dus niet dat spelen ook leuk kan zijn. Die taak ligt dus bij jou.
En het is goed om speelgoed te bewaren op een plek waar de hond het wel kan zien maar er niet bij kan, dan blijft een speeltje iets waar jullie samen mee aan de slag gaan.

Je mag ook niet vergeten als Yves een poosje gaat kluiven dat ie dan nog moeier wordt, en misschien nog wel minder zin heeft om te wandelen.

Wil je hem iets slanker krijgen dan moet je denk ik maar 2% van die 6 kilo geven, dat zou betekenen 5 rondjes van 25 gram per dag.
Als je hem bv. de ene dag kvv geeft en de andere dag zelf zou gaan samenstellen, kun je de hoeveelheid, het volume dus, gaan verhogen door extra groente erbij te geven en misschien een pensmaaltje, dat is ook laag in kalorieen, dan heeft ie ook eens een lekker vol gevoel.
Maar voordat je dat allemaal gaat doen moet je eerst even verder lezen, hoe je te werk moet gaan bij het zelf samenstellen en het geven van botten. Succes met lezen.
Door jon
#604327
Yves schreef: Goed. Als ik het goed begrijp geef ik Yves op de ene dag kvv en hierbij geen bot (ook geen recreatiebot?). En op de andere dag alleen kippennek. Krijgt hij over een week gezien dan alle voedingswaarde binnen die hij nodig heeft?
Nee, volgens mij moet je dan ook andere dingen gaan geven, zoals groente, orgaan etc omdat barfmaaltijden door  de tijd heen uit meer dan alleen vleesbot bestaan. Ga maar eens lezen bij de menu's. Er zitten ook menu's bij van hondjes die ongeveer het gewicht van Yves hebben. Je kunt wel 1 maal per week een kippenek als maaltijd geven.

Nog een vraag: Doe ik 3% van het gewicht dat hij nu heeft. Dat is 7.6kg of van het gewicht dat hij moet hebben (6kg)? Denk zelf het tweede. Maar ik lees veel over gewichtsverlies bij honden die worden overgezet van brokken naar vers. Vandaar dat ik het toch nog maar ff vraag.
Ik zou 1 rondje per dag minder geven dan op de verpakking staat en hem regelmatig even wegen ter controle.

Het is natuurlijk niet zo dat Yves van mij niet mag slapen. Maar Yves lijkt soms meer op een kat dan op een hond. Hij gaat niet achter ballen aan, zwemt niet, gaat nooit in op spelen met andere honden, enz. Tegenwoordig wil ie ook nog maar heel kort op straat. Yves eet en slaapt! Dat is alles wat hij doet. Vanmorgen ging ik om 8 uur met hem naar buiten en na 10 minuten wou hij al weer terug. En om acht uur was het echt nog niet warm, dus dat kan het niet zijn.
Er zijn meer honden die het water niet in gaan hoor. Lhaki maakt nog geen teennagel nat, ook niet met het  warme weer. En een bal brengen en halen vergeet het maar. Buiten doet ie niets anders dan lopen, snuffelen en met andere honden spelen. Binnen wil ie wel met z'n flos gooi en trekspelletjes doen maar buiten ho maar.

Ik heb hem nu zo ver dat hij in ruil voor een blokje ham een sokje pakt wanneer ik die weggooi (een bal verdomd hij te paken) en weer terug brengt. Daarom dacht ik als ik hem nou iedere dag een botje geef dan wordt hij een beetje gestimuleerd om iets te doen ipv slapen.
Ja maar een bot kauwen is voor hem eten en dat deed ie toch al.  ;) Met sokken spelen vinden kleine honden vaak fantastisch. Misschien kun je in plaats van een blokje ham iets minder calorierijks geven. ham is best wel vet.
Door Yves
#604821
:) Ik vind het fijn dat iedereen zo mee denkt. Want ik zit met toch nog heel veel onzekerheden.

Heb vandaag een soort zoekspel gedaan met rauwe kipfilet tussen de vuile handdoeken (uit de wasmand) op de grond. Vond Yves geweldig. Mijn probleem is dus wel dat ik weer extra moet geven boven op zijn kvv maaltijd die hij later krijgt (maar zonder beloning in eten doet hij het echt niet). Terwijl hij moet afvallen. Wat zijn voorbeelden van light (barf)produkten die ik kan gebruiken om vb te verstoppen?

Ik zal idd ff bij de menu's gaan kijken naar voorbeelden die ik kan gebruiken om te barfen. Dacht zelf om te beginnen met 2 dagen barf en de rest kvv. Kan ik dan op de barfdagen Yves dezelfde groenten geven die wij die dag eten of moet het echt een mix zijn van verschillende groenten? En moet er altijd orgaanvlees, knoflook en peterselie bij zitten? Ik bedoel dus op die twee dagen barf.
Door Yves
#604866
klinkt logisch. Zo denk ik ook. Maar dan ga ik weer twijflen. Want staat 5ogr kippennek gelijk aan 50Gr kvv.
Misschien moet ik me niet zo druk maken :D
Door hellenbanjerbo
#605134
je hond is echt gericht op zijn eten en wil daar best wat voor doen lees ik. laat hem/haar er lekker voor werken. stop zijn maaltje in een kong, stop het kleine gaatje van de kong dicht met een klein likje smeerkaas, stop er in stukjes geknipte pensstaaf in o.i.d. vul op met magere yoghurt en zet de kong een poosje in de vriezer. een heerlijk hondenijsje voor warme dagen waar ie weer even zoet mee is. natuurlijk wel al die lekkertjes aftrekken van zijn gewone maaltijd. verstop overal in de kamer, keuken, tuin, delen van zijn maaltijd en ga samen op jacht. geef het niet te gauw op; ik ben meer dan een jaar bezig geweest om mijn hond geinteresseerd te krijgen in een balletje (en dat voor een border collie) maar nu vindt ze het fantastisch (en word ik er af en toe gek van).
Door Yves
#605833
Klinkt leuk! Bedankt voor de goede tips. Zijn volgende maaltijd zal ik idd eens over kleine bakjes verdelen en die dan verstoppen. Denk dat hij dat wel leuk vindt (stom he, dat ik daar zelf niet op kom). Vandaag moest Yves een hindernisbaan doen om bij zijn eten te komen. Ik heb er 15 min overgedaan om alles neer te zetten en Yves de recordtijd van 2,5 min om er bij te komen ;D ;D.
Nog even een vraag: wat is een kong? Een hol bot ofzo iets?
Door Twiz
#605858
Ik kan wel proberen uit te leggen wat een kong precies is of doet, maar als je even googled op kong, kom je ze vanzelf tegen.
Door Twiz
#606036
Ze worden er behoorlijk vindingrijk van. Twizzle krijgt met gewoon likken de kong niet leeg. Dus neemt ze de kong in haar bek, gaat een rondje draaien en geeft dat ding dan een zwieper zodat delen van de inhoud eruit vallen. Je moet eens zien hoe een kong dan alle kanten op stuitert, dan heb je als baas net zoveel plezier hoor. ;D
Door Elf
#606351
Yves schreef: Grappig ding. Zal ff kijken of ik er hier een kan vinden.
Een kong is ideaal om je hond wat langer over het eten te laten doen. Doodles vindt m geweldig! Soms stop ik er een deel van zn KVV in. Of gewoon wat lekkers (kaas, komkommer, beetje pindakaas, yoghurt). Leuk tijdverdrijf!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#607213
Gitte en Nitus kregen hun Carnibest ook altijd in een Kong anders was dat ook binnen een nanoseconde op ::), met de Kong deden ze er wel 5 minuten over :D.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door