Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Tineke *
Ik zelf koop kippenek en karkassen bij de poelier op de markt.Kost geen drol daar.

Tineke
Door Erna
tara-king schreef: hee erna hoe is het daar en hoe is het met nikkie??
Hier is het warm (ik zit op mijn werk) en Nik is rond en dik maar ze red het allemaal nog prima.
Door Anita*
we zitten op twee verschillende onderwerpen met elkaar te chatten haha lekker makkelijk
Door Lizzy
Nou meis, dat is dan kat in het bakkie want ik heb vorig jaar zelf een Dalmaten-pupje op laten groeien op 100% zelf samengestelde voeding ;D!

We kunnen zo een voer-schemaatje uit de mouw schudden hoor!

Een Dalmaat weegt bij 8 weken rond de 7 a 8 kilo. En zal ongeveer 7% van het lichaamsgewicht aan voer nodig hebben. Dat is dus 560 gram per dag bij 8 weken. Deze hoeveelheid groeit dus de eerste maanden met de pup mee. Dus bij 12 weken zal de pup ongeveer 11 kilo wegen en eet hij of zij ongeveer 770 gram per dag.

Maar goed, laten we even uitgaan van 8 weken leeftijd en 560 gram voer per dag. Dat is 3920 gram per week aan voeding. En dat ronden we dan af naar 4000 gram.

Als je dan voor de helft versvlees wilt geven (compleet), dan voer je over de week verdeeld: 2000 gram versvlees en 2000 gram zelf samengesteld. De helft van het zelfsamengestelde deel kun je aan vleesbotten geven. Dat is dus 1000 gram. Je kunt dan 15% groentemix geven (meer over groentemix : http://www.barfclub.nl/groentenz.htm) en dat is 300 gram per week. De rest kun je spiervlees en vis geven.

Ik zou niet vaker als 1 en maximaal 2 keer per week vis geven. In de vorm van sardientjes, makreel, ansjovis, zalmkop. Je begint met een pup het makkelijkst met sardientjes. Maar mijn pup at bij 12 weken ook al zalmkoppen hoor! Kijk hier maar: http://www.barfclub.nl/linga/BARF%20foto's.htm

Spiervlees: daar verstaan we onder: vlees dat het skelet bij elkaar houdt. Dus, kippenvlees, kalkoenvlees, lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees, runderkopvlees, etc.

Ik weet niet waar je woont, maar we kunnen je vast wel aan een paar goede adresjes helpen!

Qua vleesbotjes kun je trouwens prima beginnen met kippennekken. Jouw pup zal deze al gewend zijn te eten, dus daar kun je gewoon mee doorgaan. Je kunt ook kipkarkas en ingeknipte kippenvleugels geven. Buiten kip moet je ook wel andere vleesbotten geven. Eendennek of delen van hele eend (of parelhoen of konijn) voldoen uitstekend! Ik zou eerlijk gezegd niet meer als de helft van de vleesbotten uit kip laten bestaan. Hele kwarteltjes vinden ze trouwens op die leeftijd van 8 weken ook al heeeel smakelijk!

Weet je, je pupsel krijgt bij Erna al de beste start die het maar krijgen kan. Als jij daarop doorborduurd, ben je verzekerd van het feit dat je je hondje niet beter en niet gezonder op kunt laten groeien!
Door Anita*
jij kent erna dus ook haha een hele grote familie leuk hoor..ik woon in zaanstad in noord holland en ik hoop dat er hier in de buurt wat is..wat een info ..goed hoor ik moet het alleen nog even goed tot me door laten dringen.er komt zo heel wat op me af ..maar ja ik heb nog effe de tijd..
Door Lizzy
tara-king schreef: jij kent erna dus ook haha een hele grote familie leuk hoor..ik woon in zaanstad in noord holland en ik hoop dat er hier in de buurt wat is..wat een info ..goed hoor ik moet het alleen nog even goed tot me door laten dringen.er komt zo heel wat op me af ..maar ja ik heb nog effe de tijd..
Hihihi, ja, mijn Linga komt bij Erna & Huub vandaan. Ze is een dochter van Dakota x Ezra. Dit is mijn "kleine rups" nu ze 12 maanden jong is (deze foto is vorige maand gemaakt):

http://www.barfclub.nl/linga/LS.jpg

In Noord Holland heb je ZAT adresjes voor goed vlees en vleesbotten en orgaanvlees!! Gaat helemaal goed komen ;) :D 8)!!!
Door conleeuw
tara-king schreef: jij kent erna dus ook haha een hele grote familie leuk hoor..ik woon in zaanstad in noord holland en ik hoop dat er hier in de buurt wat is..wat een info ..goed hoor ik moet het alleen nog even goed tot me door laten dringen.er komt zo heel wat op me af ..maar ja ik heb nog effe de tijd..
het wordt hier wel een grote dalmaten klikje hoor :P maar wel leuk, nog een spikkel hond waarvan wij hier kunnen volgen hoe het gaat ;D
Door Anita*
en dan hoop ik ook hoe het werkt met de foto want die wil ik er natuurlijk ook bij zetten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door