Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Natuurlijk kun je eerst met versvlees beginnen, maar dat is niet noodzakelijk hoor! Ja, lekker verwarrend he ;D! Maar ik vind als mensen willen barfen, kunnen ze prima van brokken direct overstappen naar BARF. Je hoeft versvlees niet als tussenstap te nemen.

Lees wel deze even door: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Zo te lezen kan je hond aardig wat hebben (als ze al bot heeft gegeten in combinatie met brokken, zonder problemen) en dus kun je gerust overschakelen naar barf, maar je kunt rustig aan beginnen.

Wat weegt jouw hond? Ergens tussen de 15 en 18 kilo?

Ik zou beginnen met haar 2% van haar te geven. Zeg even, ze weegt 18 kilo. 2% daarvan is 360 gram barf voeding per dag. Dat is 2520 per week.

Als je nou de volgende percentages gaat geven:

50% vleesbot, 15% groentemix, 15% orgaanvlees en 20% spiervlees (het vlees dat het skelet bij elkaar houdt), dan zou dat voor jouw hond uitkomen op:

* 1260 gram vleesbotten per week (begin met kippennekken en bouw dit uit)
* 380 gram gepureerde groentes per week (zie daarvoor ook http://www.barfclub.nl/groentenz.htm)
* 380 gram orgaanvlees per week (geef altijd iedere week een beetje lever, bijv. 50 a 100 gram en de rest wat anders. Wissel af!)
* 500 gram spiervlees per week

Dit kun je dan over 7 of 14 maaltijden per week verdelen (afhankelijk of je 1 of 2 keer per dag voert).

Het gemakkelijkste is, in de overgangsfase, om iedere dag iets van vleesbot te geven en iedere dag iets van groentepuree te geven. Veel honden moeten namelijk even wennen aan groentepuree, en als je het over 7 maaltijden verdeeld, dan hoeft ze niet zoveel in 1 keer op te eten.

Je doet dan voor vleesbotten: 1260 gram vleesbotten gedeeld door 7 (maaltijden) = 180 gram vleesbot per dag. Let wel, je hoeft heus niet persee 180 gram per dag te geven hoor. Je kunt prima de ene dag 200 gram en de andere dag 150 gram voeren. Ofzo.

Je doet dan voor groentemix: 380 gram groentemix gedeeld door 7 (maaltijden) = 55 gram groente per dag/maaltijd.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 11 jul 2006, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
Peet schreef: Een volwassen hond geef je 2% van het lichaamsgewicht.
Even ter aanvulling.....je voert dus 2% van 't GEWENSTE lichaams gewicht....wanneer de hond te mager of te zwaar is is dan neem je het gewicht wat de hond zou moeten wegen...in DIT geval is de hond te zwaar...wanneer ie eigenlijk zeg pakweghebgeenidee 20 kilo moet wegen...dan neem je 2% van 20 kilo....dan zit je dus op de 400 gram inplaats van de 600 gram....
wanneer ie 25 kilo zou moeten wegen dan word het 500 gram...enz enz..
Door Gimley
Zo braaf als ik ben en te goede trouw ben ik net inkopen wezen doen en heeft Gimley de eerste maaltijd 400 gram (vier van de in mijn ogen lijkende bevroren hamburgers) binnen 5 minuten achter in de mik gepropt en staat me nu aan te kijken van: Mag ik nog meer van dat spul.

Ik heb 10 pakken Rodi ingeslagen. Hoop dat het de goede is maar het stond aangegeven als complete maaltijd dus ga ik daar maar van uit.

Ja gimley is een sterke hond gezien ik inderdaad rauw vlees wel is combineerde met brokken en haar ook geregeld een stuk knie/bot/mergpijpjes (uitgekookt :-[ :-\ ) aan haar gegeven heb.
Ze heeft nog nooit ergens last van gehad in mijn ogen. Wel was haar ontlasting de dag erna behoorlijk licht maar ging wel probleemloos. Ze at/eet zo bot helemaal op. Ze schraapt het gewoon netzolang tot dat het stukje in mijn ogen te klein wordt en dan pak ik het af omdat ik bang ben dat ze dat dan wel weer in 1 keer naar binnen slikt.

Ik weet nu (na een dag lezen hier op de site) dat ik behoorlijk wat foutieve dingen in mijn naieviteit gedaan heb en zal proberen mijn leven te beteren.

Daarom wil ik nu dan:
1 x dag rodi compleet geven KVK
1 x dag kippen atributen (nekken/poten/vleugels)

en dat dan steeds om en om en totaal geen brok meer.
Of ga ik dan in de problemen komen?
Door Lizzy
[quote="Gimley"]
Zo braaf als ik ben en te goede trouw ben ik net inkopen wezen doen en heeft Gimley de eerste maaltijd 400 gram (vier van de in mijn ogen lijkende bevroren hamburgers) binnen 5 minuten achter in de mik gepropt en staat me nu aan te kijken van: Mag ik nog meer van dat spul.

Ik heb 10 pakken Rodi ingeslagen. Hoop dat het de goede is maar het stond aangegeven als complete maaltijd dus ga ik daar maar van uit.

Ja gimley is een sterke hond gezien ik inderdaad rauw vlees wel is combineerde met brokken en haar ook geregeld een stuk knie/bot/mergpijpjes (uitgekookt :-[ :-\ ) aan haar gegeven heb.
Ze heeft nog nooit ergens last van gehad in mijn ogen. Wel was haar ontlasting de dag erna behoorlijk licht maar ging wel probleemloos. Ze at/eet zo bot helemaal op. Ze schraapt het gewoon netzolang tot dat het stukje in mijn ogen te klein wordt en dan pak ik het af omdat ik bang ben dat ze dat dan wel weer in 1 keer naar binnen slikt.

Ik weet nu (na een dag lezen hier op de site) dat ik behoorlijk wat foutieve dingen in mijn naieviteit gedaan heb en zal proberen mijn leven te beteren.

Daarom wil ik nu dan:
1 x dag rodi compleet geven KVK
1 x dag kippen atributen (nekken/poten/vleugels)

[/quote]

Ik vind dat als je voor de helft zelf samen gaat stellen, je er niet bent met alleen kip, 1 maal per dag. Kip is prima, als onderdeel. Het is te arm om het zo vaak te voeren.

Ook denk ik dat je niet alleen vleesbot moet voeren, maar ook wel vlees, groentemix, eitje, vis mag voeren. En behalve kip, zul je binnenkort ook andere vleesbotsoorten moeten gaan voeren. Te denken valt aan eend, parelhoen, konijn, geitenribben, lamsribben. Net waar je aan kunt komen. Maar alleen kip: is dus te weinig.

Zolang je Rodi voert, hoef je geen orgaanvlees te voeren. Rodi bestaat vrijwel alleen maar uit orgaanvlees.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 12 jul 2006, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
[quote="Gimley"]

[/quote]
De meeste mensen hier voeren totaal geen brok meer (inclusief ik, hier barfen ze volledig) en dat is juist heel erg goed!!! ;)
Als je echt wilt gaan barfen zou ik op zoek gaan naar goede adresjes voor vlees en dan gewoon lekker overgaan op barf en als je het idee hebt dat je hond niet zo'n vol gevoel heeft zou je bv ook 1 keer per dag kunnen voeren. Succes!
Door Laura2004
Als je niet weet waar je voor een redelijke prijs gevarieerd vlees kan kopen, kan je misschien een oproepje plaatsen hier op bp ;)
Door Gimley
Oke hier even een update.

We zijn nu een week verder. Ze heeft de hele week per dag 400 gram KVV van Rodi gehad en ze vond het super maar te weinig geloof ik hihi.

Ze doet het er goed op en in mijn ogen is ze ook een stuk actiever. Enige nadeel tot nu toe is de extreme haaruitval wat maar niet lijkt te stoppen. Verder is ze ook al wat afgevallen dus wordt er helemaal gelukkig van en zij ook.

Ook heb ik het weekend geprobeert haar kippenvleugeltjes te voeren. (Deze heb ik uiteraard helemaal tot moes geslagen met de hamer) Ze vond de eerste wel lekker en kauwde er heerlijk op maar de tweede kreeg al minder aandacht en liet ze zelfs even liggen om na een paar minuten het wel weer te gaan eten.

Wel ben ik nu ontzettend bang gezien Gimley zwaar HD en Atrose heeft dat ze met al die botten e.d. te veel calcium binnen zou krijgen waardoor je de atrose alleen maar bevorderd. Heeft iemand daar ervaring mee of informatie over?

Verder zoek ik nog wat adresjes in almere buiten waar ik wat vlees voor gimley kan inkopen.

Groetjes en alvast bedankt
Deborah
Door Peet
Een eventueel teveel aan calcium wordt uitgescheiden hoor, daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Teveel calcium is alleen gevaarlijk als het van een verhitte bron is (bijv beendermeel, Gistocal etc) en dan nog bij pups... ;)
Door Gimley
Dank je wel

Ik heb het gelezen.
Dan hoef ik me daar in elk geval geen zorgen over te maken.

Nu nog leuke en handige adresjes en een menu zien samen te stellen pfffff daar zie ik wel tegen op.
Door petrap
[quote="Peet"]
Sperziebonen zijn niet gezond, het is ook behoorlijk achterhaald om dat als dieetvoeding te geven.  ;)
[/quote]

Waarom zijn sperziebonen eigenlijk niet gezond (ik doe ze ook door de groentemix)?
Door Lizzy
[quote="petrap"]
[quote="Peet"]
Sperziebonen zijn niet gezond, het is ook behoorlijk achterhaald om dat als dieetvoeding te geven.  ;)
[/quote]

Waarom zijn sperziebonen eigenlijk niet gezond (ik doe ze ook door de groentemix)?
[/quote]

Nou, gewoon wat sperzieboontjes door je groentemix: daar is niks mis mee. Maar vroeger gaf men als advies om je hond af te laten vallen: de helft eten en de andere helft sperziebonen. En dat is behoorlijk achterhaald, want sperziebonen vullen natuurlijk nooit de voedingsbehoefte van de halve maaltijd die je weg laat. Oftewel: je scheept je hond af met een gebakken lucht. Hij krijgt sperziebonen als maagvullen maar mooi te weinig voedingsstoffen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door