Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Suzanne schreef: Hoihoi,
Ik zal gaan zoeken naar voorbeelden ;-) maar lees met enige regelmaat, niet noodzakelijkerwijs in de rubriek 'medisch' een zin als 'allereerst raad ik je aan volledig op barf over te gaan'.
En hoewel dat waarschijnlijk juist is ;-) is het misschien voor mensen die hier voor het eerst komen niet meteen het beste advies.
De kans lijkt me dan namelijk ook vrij groot dat mensen onnadekend de hond verse worst of recreatiebotten gaan voorzetten wat het probleem niet beter maakt, maar erger.

Feit is ongetwijfeld dat barf goed is voor honden, maar dan wel 'als je het goed doet'. Ik weet van mijzelf dat ik het nu nog niet goed doe, ik ben absoluut een deeltijd barfer. Maar, wat ik doe, daar heb ik me eerst over ingelezen en informatie over gezocht. Gevoelsmatig is het dus niet zo dat ik maar wat aan zit te kloten al komt dat misschien wel zo over op jullie ;-)

Misschien is het mogelijk om nieuwe 'leden' een geautomatiseerde mail te sturen met daarin een welkomstwoord en een korte uitleg over barf, wat het kan doen voor je hond maar vooral een waarschuwing om de zaak eerst 's goed in te lezen. Want, ik vrees dat als je zomaar een biefstuk in de bak van hond legt ipv brokken je het probleem dus NIET oplost en het mogelijk verergert. Het is dus denk ik van het grootste belang om te wijzen op de noodzaak van 'inlezen'. Met het geven van kvv of br.. kan er weinig fout gaan in de zin van verhoudingen, tekorten of anderszins. Ja, ik weet het, het br... woord is verboden ;-) maar volgens mij liever een goede brok dan een slechte barf waarin mensen grove fouten maken met het soort vlees, het soort botten enzo.

Kortom... ik ga zo op zoek naar voorbeelden ;-) en hoop daar vandaag op terug te komen, anders wordt het morgen en als dat ook niet lukt na de vakantie..

Liefs,
Suzanne
Lieve Suzanne, weet je, als eigenaar van dit forum voel ik me nog steeds in de minst aangesproken door je tweede betoog. Sorry. Ik ben het gewoon niet met je eens. Wij laten hier mensen niet tobben. Wij nemen geen risico's door maar een dotje te roepen dat mensen zelf moeten gaan samenstellen, zonder zich daarin te verdiepen. En wij zijn hier ook niet anti-versvlees.

Heb je deze zin, in NIEUWS, nooit gezien: "Lees altijd eerst het document: "Honden en het eten van botten" in de bibliotheek !!". Heb je niet gezien dat er een Barfplaats bieb is, voor BARF? Heb je ook niet gezien dat ik een stuk BARF voor beginners heb geschreven? http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448. Het is je zeker ook nooit opgevallen dat bij de medische categorie staat "Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken".

Daarnaast begeleiden we iedereen die wil gaan barfen van A tot Z. Lees eens door de menu's. Of lees eens door de zelf samenstel topics.

Wat is nu eigenlijk je punt? Eerst vertel je me dat op Barfplaats ieder medisch probleem wordt aangepakt met "ga maar lekker barfen" en dat jij geen kvv of barf of wat dan ook promoot omdat je goed nadenken promoot en bij problemen naar je DA adviseert te gaan, nu ga je zoeken naar voorbeelden waarbij er elders op het forum geschreven wordt "allereerst raad ik je aan volledig op barf over te gaan". Zoek maar gerust hoor. En gij zult vinden! Want ja, ik adviseer dit zeker! In bijvoorbeeld gevallen waarbij het lijkt of de hond ergens allergisch voor is. Om er maar eens 1 te noemen.

Dus nog steeds: ik voel me totaal niet aangevallen, maar ik begin me wel steeds in grotere mate af te vragen wat nou eigenlijk je punt is.

Liefs, Lizzy
Door Peet
Ik zal gaan zoeken naar voorbeelden ;-) maar lees met enige regelmaat, niet noodzakelijkerwijs in de rubriek 'medisch' een zin als 'allereerst raad ik je aan volledig op barf over te gaan'.
En hoewel dat waarschijnlijk juist is ;-) is het misschien voor mensen die hier voor het eerst komen niet meteen het beste advies.
De kans lijkt me dan namelijk ook vrij groot dat mensen onnadekend de hond verse worst of recreatiebotten gaan voorzetten wat het probleem niet beter maakt, maar erger.
Ik heb nog nooit iemand hier horen beweren dat je een hond verse worst en botten moet geven ???...Bovenin de kop Medisch staat: Bij twijfel altijd naar de DA gaan. En als er vers wordt aanbevolen, dan wordt er in 9 van de 10 keer verwezen naar een duidelijke tekst in de bieb, of wordt er een KVV aanbevolen.
Feit is ongetwijfeld dat barf goed is voor honden, maar dan wel 'als je het goed doet'.
Klopt!
Misschien is het mogelijk om nieuwe 'leden' een geautomatiseerde mail te sturen met daarin een welkomstwoord en een korte uitleg over barf, wat het kan doen voor je hond maar vooral een waarschuwing om de zaak eerst 's goed in te lezen.
dat staat in knipperende letters bovenin deze site.
Want, ik vrees dat als je zomaar een biefstuk in de bak van hond legt ipv brokken je het probleem dus NIET oplost en het mogelijk verergert.
Maar niemandzegt toch dat dát de manier is?
Het is dus denk ik van het grootste belang om te wijzen op de noodzaak van 'inlezen'.
Daar wordt volgens mij ook constant op gehamerd.
Met het geven van kvv of br.. kan er weinig fout gaan in de zin van verhoudingen, tekorten of anderszins. Ja, ik weet het, het br... woord is verboden ;-)
Brokken is niet verboden, hoe kom je daar bij? Het is alleen niet onze keus. Maar ieder staat vrij zijn hond te voeren wat íe wil hoor.
Kortom... ik ga zo op zoek naar voorbeelden ;-) en hoop daar vandaag op terug te komen, anders wordt het morgen en als dat ook niet lukt na de vakantie..
Ik ben benieuwd naar je voorbeelden, want ik zit hier al heel lang en kan me iets dergelijks niet heugen. Barf is geen medicijn, nee. Maar een goede voeding staat aan de basis van een sterk immunsysteem en draagt dus wel zeker bij aan genezing & herstel van problemen.

Heb jij zelf voorbeelden van mensen die hier een "verkeerd" advies hebben gekregen? Of zijn het mensen die een goed advies "verkeerd" hebben begrepen? Of idd niet goed hebben gelezen?
Door Angelique
Joh, boven elk barf en kvv topic staat beginnersdocumentatie. Mensen worden daar continu naar verwezen en als men dan nog steeds niet voorzichtig begint dan is dat echt hun eigen verantwoording.

Persoonlijk vind ik nu dat je een beetje ver aan het zoeken bent en begin me af te vragen wat nu eigenlijk je punt of probleem is, want als jij in de rubriek medisch al flink moet gaan zoeken naar voorbeelden die jij schets dan valt dat met dat "jullie roepen overal ga maar barfen" wel mee denk ik.
Door tieneke

Feit is ongetwijfeld dat barf goed is voor honden, maar dan wel 'als je het goed doet'. Ik weet van mijzelf dat ik het nu nog niet goed doe, ik ben absoluut een deeltijd barfer. Maar, wat ik doe, daar heb ik me eerst over ingelezen en informatie over gezocht. Gevoelsmatig is het dus niet zo dat ik maar wat aan zit te kloten al komt dat misschien wel zo over op jullie ;-)

Misschien is het mogelijk om nieuwe 'leden' een geautomatiseerde mail te sturen met daarin een welkomstwoord en een korte uitleg over barf, wat het kan doen voor je hond maar vooral een waarschuwing om de zaak eerst 's goed in te lezen. Want, ik vrees dat als je zomaar een biefstuk in de bak van hond legt ipv brokken je het probleem dus NIET oplost en het mogelijk verergert. Het is dus denk ik van het grootste belang om te wijzen op de noodzaak van 'inlezen'. Met het geven van kvv of br.. kan er weinig fout gaan in de zin van verhoudingen, tekorten of anderszins. Ja, ik weet het, het br... woord is verboden ;-) maar volgens mij liever een goede brok dan een slechte barf waarin mensen grove fouten maken met het soort vlees, het soort botten enzo.

Liefs,
Suzanne
Waar gaat dit over ???
En wie zegt er dat jij maar wat loopt aan te klooien ???
Is er iets verkeerds gezegd ???
Door sylvia
Ik denk zeker na dat laatste stukje dat jezelf eerst eens goed deze site moet gaan lezen want dat heb je duidelijk niet gedaan.
Door tieneke
Angelique schreef:
Persoonlijk vind ik nu dat je een beetje ver aan het zoeken bent en begin me af te vragen wat nu eigenlijk je punt of probleem is, want als jij in de rubriek medisch al flink moet gaan zoeken naar voorbeelden die jij schets dan valt dat met dat "jullie roepen overal ga maar barfen" wel mee denk ik.
En als je het wel kunt vinden moet je de baasjes maar eens gaan vragen hoe het nu met de hond is ;)
Door dunja
Hoi Suzanne,

Ik ben nog niet zolang aan het barfen en daarom lees ik elke topic, dit om dat ik denk dat ik nog steeds veel moet leren. Ook lees ik nog steeds in de bieb.
Omdat ik elke topic lees, durf ik met een gerust hart te zeggen, dat dat wat jij beweert pertinent niet waar is. En zeker word barf geadviseerd, maar ook een bezoek naar de da. Ook wanneer degen in questie zelf nog even wil wachten. Alleen voor degene die de hele mallemolen al hebben gehad, word dit niet meer geadviseerd. Maar dat is dan ook niet nodig.
Denk dat je alles nog eens rustig moet na lezen, elke topic. Doe ik zelf ook nog. En dan zul je zien dat het echt niet zo is als jij beweert.
Door Qwertu
Suzanne schreef:
Hopelijk krijg ik nu niet de hele lijst over me heen ;-) want dat is ook de bedoeling niet. Wat ik wel graag wil is het gesprek op gang brengen over dit soort dingen. Juist omdat ik zo begaan ben met mijn eigen vriendje kan ik me voorstellen dat zeker beginnende barfers / eigenaren op aanraden van jullie overgaan tot barf, om er na een poosje achter te komen dat de hond een medisch probleem heeft wat evt met medicijnen moet worden verholpen voordat men kan overgaan op goed/beter voer.

Let op: ik promoot geen kvv of brok ;-) ik promoot 'goed nadenken en als je problemen vermoed naar je da'

Liefs,
Suzanne

Ik vind het meer dan prima dat je hier je mening over geeft. Ben het ook met je eens dat je 'goed nadenken en bij vermoeden probleem naar de DA' promoot. Volgens mij zit dat trouwens wel goed hier. De reacties zijn goed doordacht.
Alleen 1 ding (is al gezegd in een vorige reactie) Ik snap niet waarom je bovenstaand (dikgedrukte) zegt. Bij dat sluit ik me volledig aan bij Angelique
Laatst gewijzigd door Qwertu op vr 14 jul 2006, 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roel
Nitus schreef: Dit advies wordt ook bijna altijd gegeven, dus ik snap je betoog eerlijk gezegd niet helemaal :-\.
Er komen hier trouwens ook vaak mensen die al van alles hebben geprobeerd en al door een hele medische mallenmolen zijn gegaan.
Feit is wel dat een gezond lichaam begint bij goede voeding ;).

Ja, een gezond lichaam begint bij goede voeding en dan voeg ik nog even toe BEWEGING ;) dat is ook belangerijk.
Door Femke
Ik ben nu toch al een hele tijd op BP (bijna vanaf het begin) en weet je wat mij juist opvalt?

Dat na zoveel jaar de nieuwelingen nog steeds zo gigantisch voortgeholpen worden bij hun eerste vragen.
Moet je de antwoorden zien die Lizzy geeft: hele lappen tekst, compleet met onderbouwing en toegespitst op de betreffende vraag van die betreffende persoon.
Ik neem daar mijn petje voor af hoor, dat de 'vaste garde' keer op keer maar weer het hele verhaal van A tot Z vertelt. Misschien al wel voor de honderdste keer.
Soms doe ik het ook, de andere keer heb ik er niet veel zin in en geef ik gewoon een link waar mensen verder kunnen lezen.

Ik ben ervan overtuigd dat het eerste geval (dus: een goed onderbouwd verhaal, toegespitst op de vraag die jij hebt gesteld) vele malen beter werkt dan een link geven.
Mensen voelen zich dan gehoord, begrepen en serieus genomen. Krijgen echt het gevoel dat er met ze meegedacht wordt.
Dat is denk ik de kracht van dit forum! Er is veel tijd voor iedereen, en je wordt nooit afgeschoten omdat je KVV voert (wat ik op andere fora dus wel degelijk tegenkom. En waar ik me dus ook groen en geel aan erger.)

En wat betreft het 'constant hameren op verse voeding': Vind ik niet meer dan logisch, precies om de redenen die Angelique en Tannetje gaven. Verse rauwe voeding, dat is één van de belangrijkste pijlers van dit forum. Als dat niet het antword is wat de mensen zoeken dan verwijs ik ze met alle liefde door naar www.brokkenplaats.nl.
Door amber9960
ik had zelf ook heel veel gezondheidsproblemen met mijn hond,ben zelfs meerdere malen naar de universiteit op consultatie geweest met mijn hond,steeds kreeg ik dezelfde diagnose ligt aan de voeding! maar dacht je dat mij geadviseerd werd door die dierenprofesoren om vers te gaan voeren? no way probeer maar eens een ander merk brokken was hun advies,tot ik maanden later heel veel geld aan medicijnen en 10 tallen soorten brokken kwijt was,probleem opgelost denk je? niet dus heb uiteindelijk dan maar zelf mijn diagnose gesteld (correctie mijn hond heeft dit gedaan door simpelweg in hongerstaking te gaan voor neen geen dagen maar weken tot hij niet meer op kon staan om zijn behoefte te doen) ik ben toen zelf informatie gaan opzoeken via het net over gezonde hondenvoeding en ben zo hier terecht gekomen en wonder oh wonder mijn hond heeft geen enkele klacht meer sinds ik ben overgestapt.Dus zeg mij niet dat DA het altijd beter weet.
Ik weet het je hebt niks tegen barfen je wil enkel zeggen dat je niet alles oplost met gezonde voeding,dat is ook zo maar gezonde voeding is inderdaad wel (net zoals bij de mens) de basis voor een gezond lichaam.
Verder denk ik niet dat dit forum mensen er van weerhoudt om hun dierenarts te bezoeken,ik lees hier dagelijks en zie dagelijks advies van leden aan andere om toch eens naar de DA te gaan en niet te wachten.
En wat bertreft je waarschuwing om mensen van te voren in te lichten niet ondoordacht om te schakelen,wel laat mij ten eerste toe te zeggen dat wie hier op dit forum terecht komt al reeds naar info op zoek is geweest en al over bepaalde zaken heeft gelezen anders kom je hier niet.Ten 2de ik heb hier voldoende voorinfo gekregen toen ik mij registreerde zoals lizzy al aangaf.Ten derde spreekt het van zelf dat wanneer je met de gedachte zit om gezondere voeding te gaan geven je niet zomaar een biefstuk in de bak gooit maar dat je toch tenminste eerst informatie gaat verzamelen.Ten 4de ik heb nog niet het gevoel gehad dat mij hier  iets wordt opgedrongen,integendeel ik heb hier zelfs gelezen dat iemand zei " je kan dan nog beter brokken geven dan dat je probeert zelf samen te stellen en het helemaal fout doet"
ten 5de ook wanneer je brokken geeft ga je toch info inwinnen over welke soort,welke hoeveelheid ed.... je gaat toch dan ook niet zo maar een portie in die bak gooien,dus het spreekt toch voor zich dat je zelf je gezond verstand mag gebruiken.
En tenslotte ook al zegt men hier dat medische klachten zullen verdwijnen door op andere voeding over te gaan,iemand die echt van zijn hond houdt zal dit zo maar niet blindelings aannemen en bij ernstige klachten niet verzuimen om een DA te raadplegen,uiteindelijk moet je toch zelf weten dat de mensen die hier lid zijn niet allemaal deskundigen zijn,maar mensen die hun ervaringen met anderen delen,en wanneer je beslist om via het net een medisch probleem op te lossen ben je zelf verantwoordelijk voor de mogelijke gevolgen.Nog 1 punt is dat wanneer je een medisch probleem met je hond hebt je logischerwijs toch in eerste instantie naar je DA gaat niemand zal toch direct de link met de voeding leggen? het is pas wanneer je DA je maanden,of zelfs jaren aan het lijntje houdt en je probleem niet oplost dat je zelf andere oorzaken gaat zoeken en dan misschien hier terecht komt.
Door Qwertu
Femke schreef: Moet je de antwoorden zien die Lizzy geeft: hele lappen tekst, compleet met onderbouwing en toegespitst op de betreffende vraag van die betreffende persoon.
Ik neem daar mijn petje voor af hoor, dat de 'vaste garde' keer op keer maar weer het hele verhaal van A tot Z vertelt. Misschien al wel voor de honderdste keer.
Ja, dat valt me ook op. Niet om een veer in Lizzy d'r reet te steken  ;D, maar ze is steeds weer bereid om een goede, volledige uitleg te geven. Ook bij het onderdeel van de barf menu's rekent ze steeds weer uit hoeveel percentage alles is en wat er verbeterd kan worden.
Dus ook hier: petje af
Door Qwertu
Nitus schreef: Die link werkt niet....
;D
Waarom wil je er in godsnaam op kijken  :-X   ;D  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door