Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lil
Jammer :(

Maar Boris krijgt toch voldoende bot, ik vond het alleen raar. Vind het ook sneu voor honden die op die manier slecht gevoerd worden...
Door roefus
Lil schreef: Jammer :(

Maar Boris krijgt toch voldoende bot, ik vond het alleen raar. Vind het ook sneu voor honden die op die manier slecht gevoerd worden...
jJa, vooral dat laatste.
Het is een stuk onwetendheid dan, terwijl het met de beste bedoelingen gebeurt >:(
Door Nitus
Dus als ik het goed begrijp kun je een kalfs- of runderstrot niet als bot rekenen, maar wel als 'recreatief' spiervlees?

Misschien dat ze dat op die Duitse site bedoelen, dat runder en kalfsstrotten vervangers zijn van botten als je het over de kauwbehoefte hebt? :-\
Door Lil
Nitus schreef: Dus als ik het goed begrijp kun je een kalfs- of runderstrot niet als bot rekenen, maar wel als 'recreatief' spiervlees?

Misschien dat ze dat op die Duitse site bedoelen, dat runder en kalfsstrotten vervangers zijn van botten als je het over de kauwbehoefte hebt? :-\
Ik hoop het, maar ik vrees van niet... Ben behoorlijk goed in Duits vooral mijn woordenschat op hondengebied is groot, maar ik lees het helaas echt anders...
Door roefus
Nitus schreef: Dus als ik het goed begrijp kun je een kalfs- of runderstrot niet als bot rekenen, maar wel als 'recreatief' spiervlees?

Ik heb eigenlijk (nog) geen ervaring met strotten.
Maar dat komt heel binnenkort :D
Als ze er lekker op kauwen, lijkt het me geschikt voor de 'kauwbehoefte'.
Eigenlijk denk ik ook wel dat er iets aan calcium inzit.
Maar dat je het niet als echte 'calciumbron' moet zien.

Mag ik weten van welke duitse site dit bericht komt?
Duits is voor mij redelijk makkelijk te volgen :D
Door 202Spots
Ik denk dat er heus wel iets van calcium in de kraakbeen zit hoor,(practies alle onderdelen van 'n dier bevat calcium) maar dat de hoeveelheid in kraakbeen dus niet te vergelijken is met verharde botten.
Omdat kraakbeen geen "echte" voeding is,kan ik er ook geen analyses van vinden...

Maar als voorbeeldje: per 100 gr.
Chicken, feet, boiled = 88 mg Calcium
Chicken,back, meat and skin, raw 13 mg Calcium
tripe, raw(gewassen pens) 69 mg Calcium
en dan......sesame seeds,whole,dried 975 mg Calcium
Door tieneke
Lil schreef: Jammer :(
Vind het ook sneu voor honden die op die manier slecht gevoerd worden...
Ja k vind het vooral sneu voor mijn eigen honden als ik ze iets geeft wat achteraf niet goed is ;)
Door Lizzy
Net het andere topic ook bijgewerkt. Blijkbaar is kraakbeen niet te vergelijken met bot. Misschien klopt dat ook wel, bot is verKALKT kraakbeen (van baby tot jong/volwassen mens/dier). Ik zelf runderstrot tot vlees rekenen en met m'n vleesbot niet hoger gaan als 40%.
Door jon
Ik weet het niet hoor, maar kraakbeen gaat over in bot en hoe jonger het beest hoe meer kraakbeen (ik las net ergens dat het skelet van een jonge hond bijna geheel uit kraakbeen bestaat!!! Hoe zit dat dan bij lam, kuiken en dergelijke??? Een kipkarkas heeft ook veel kraakbeen dat ga je toch niet bij vlees rekenen??? Ik ga nog wel effe verder snuffelen want ergens heb ik het gevoel dat het niet klopt. ???
Door Lizzy
jon schreef: Ik weet het niet hoor, maar kraakbeen gaat over in bot en hoe jonger het beest hoe meer kraakbeen (ik las net ergens dat het skelet van een jonge hond bijna geheel uit kraakbeen bestaat!!! Hoe zit dat dan bij lam, kuiken en dergelijke??? Een kipkarkas heeft ook veel kraakbeen dat ga je toch niet bij vlees rekenen??? Ik ga nog wel effe verder snuffelen want ergens heb ik het gevoel dat het niet klopt. ???
Ja, maar gevoelsmatig vind ik een kipkarkas weer wat anders als een runderstrot..... Ik vind dat daar ook behoorlijk veel vlees aan zit en relatief weinig kraakbeen. Of zie ik dat verkeerd?
Door jon
Ik kan het probleem en de discussie wel volgen, maar het lijkt mij dat ons beendergestel bestaat uit kraakbeen en botten. Beiden zijn steunweefsel maar met grote verschillen. Kraakbeen is a-vasculair dwz dat er geen bloedvaten inzitten en er is een vrij lage stofwisseling in tegenstelling tot bot dat gezien kan worden als een aktief weefsel dat steeds weer wordt afgebroken en door nieuw weefsel wordt vervangen. Er zijn drie soorten kraakbeen: het hyaline kraakbeen (de bekleding op de gewrichten en het ribkraakbeen,luchtpijp), vezelig kraakbeen met dicht opeengepakte collageenvezels (dit zit in de symphysis= de kraakbeen verbinding tussen de heupbeenderen ..
en de tussenwervelschijven) en elastisch kraakbeen in bijvoorbeeld de oorschelpen (bevat veel elastine)
De beenvorming uit kraakbeen is ingewikkeld.Dit gebeurt vanuit de beenkernen (die dus uit been bestaan) in de epifyse en de diafyse die naar elkaar toegroeien en onderwijl verbenen.Op de grens hiervan blijft een schijf over die het laatst verbeend (de epifysairschijf. De kraakbeencellen in deze schijven vermeerderen zich en zorgen voor de lengtegroei. Als het individu volwassen is zijn deze schijven eveneens verbeend en is er geen lengtegroei meer mogelijk. Groei in de dikte gaat uit van het bindweefselvlies dat het been omgeeft . Beenderen van heel jonge kinderen (en dieren) bevatten dus nog weinig kalkzouten ( en die van de oudjes juist heel veel. Eigenlijk wel logisch want daarom zijn de kalfsbotten makkelijker te verorberen door onze honden dan die van het rund.(De hardheid neemt ook toe met de belasting van het been) Tot zover een bundeling van feitjes uit mijn anatomieboeken.

Als ik runderkraakbeen geef dan reken ik dat tot bot. Dat zou ik bij runderstrot ook doen (nog nooit gegeven) Als ik echter een homp vlees geef met een ministukje kraakbeen eraan dan gaat het bij het vleespercentage en vind ik het botaandeel verwaarloosbaar. Maar dat heeft niets te maken met het aandeel calcium in kraakbeen (wat dus wel af zal hangen van het soort kraakbeen en de leeftijd van het beest. Of is dat een foute conclusie?) maar meer met het gegeven dat het eigenlijk bijna alleen vlees is wat je gaf. Dat zou ik ook doen met een forse kippedij waar een minibotje in zit.
In ieder geval lijkt het mij dat kraakbeen een leuke en goede (er zitten immers ook dingen als chondrotoine enzo in) aanvulling is voor de afwisseling maar dat je met hoofdzakelijk kraakbeendelen te geven je hond niet optimaal voedt. ;)
Door Lizzy
Maar de botten van een kalf zijn toch al weer voor een goed deel verkalkt? Misschien nog niet volledig uitgehard, maar wel voor een goed deel... En deze botten reken ik ook gewoon tot botten. Wat mij bij strot doet twijfelen is dat het inderdaad een homp vlees is met daarin een stukje heel zacht kraakbeen. Zo zacht dat je het met een schaartje door kan knippen. Net zo zacht, zeg maar, als het kraakbeen in je oorschelp. Ik heb geen idee hoe het daarmee staat, met het kalk aandeel......?
Door jon
Wat ik begrijp is runderstrot dus zo'n 90 % vlees en 10 procent kraakbeen of zoiets. Dan is het dus meer een extraatje dat kraakbeen, net zoiets als een stukje luchtpijp met long??? Dan zou ik het ook niet als bot zien. Maar dat geldt dus niet voor alle kraakbeen. Zijn we het toch weer helemaal eens ;D
Door Lil
roefus schreef: Ik heb eigenlijk (nog) geen ervaring met strotten.
Maar dat komt heel binnenkort :D
Als ze er lekker op kauwen, lijkt het me geschikt voor de 'kauwbehoefte'.
Eigenlijk denk ik ook wel dat er iets aan calcium inzit.
Maar dat je het niet als echte 'calciumbron' moet zien.

Mag ik weten van welke duitse site dit bericht komt?
Duits is voor mij redelijk makkelijk te volgen :D
http://www.pansen-express.de
Ik weet niet 100% zeker of het op de website staat, maar het staat in mijn foldertje. Ik ben in Dortmund op de show geweest (moest als duitse trainer agility toch naar de selectie voor het WK gaan kijken! Wilde komende jaar daar zelf staan, maar goed zie medische topic, geen agility meer voor Boris :'(). Ik ben wel positief over het feit dat een da daar dus versvlees promoot en zelf verkoopt in van die handige vacuumverpakkingen. Dan kan het thuisfront als ik er niet ben ook makkelijk de beesten voeren zonder dat ze het uit angst dat de bak bijt niet durven. ;)
Door tieneke
Ik heb mijn menu even gecheckt en ga nog maar 2 runderstrotmaaltijden per week geven ;)
Ze zullen van meerdere maaltijden strot ook weer niet dood gaan maar ik wil het toch zo goed mogelijk doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door