Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door EdwinK
Femke schreef: ja, kom maar op met je info, waar heb je die machine vandaan want die wil ik ook :D
Ik had er ook eentje, een gewone voor normaal huiselijk gebruik. Volgens mij verkopen ze die bij de Blokker wel.
Door Angelique
Hier een hele simpele organisatie (hoe kan het anders ;D)
In kist 1 ligt al het runderkopvlees/pens en wat kleinere zakjes met niertje, miltje, runderhartje. In kist 2 liggen in de ene helft de kippedingen en de geitenribben. In de andere helft de zalmkoppen. In de 10ladenkast liggen de sardientjes en alles wat in kleinere porties ingepakt is zoals lever, lamshart, kipmaag. Alles in bakjes, stapelt lekker handig.
Mijn honden eten ongeveer 1 kilo per dag, dus ik verpak alles per kilo (in tweeen gesneden) per vleessoort. De katten eten ongeveer een pond per dag dus daar werkt het systeem ook voor, ik ontdooi dan in 1x voor 2 dagen. In de vrieskast sorteer ik zoveel mogelijk op vleessoort per lade. Soms valt dat niet mee, ik had 25 kg kopvlees in pakken van 5 kilo, door de slager al ingevroren, die heb ik dus maar een beetje verdeeld.
Ik stop alles in diepvrieszakjes met soort en datum, en vervolgens ruk ik er random iets uit en gooi dat in de ontdooi-emmer. Door de bank genomen komt het redelijk uit met de percentages ;D
Door Happy Tail
leuk om te lezen hoe mensen dingen oplossen
ik heb een kleurensysteem ;D ontbijt, orgaan en diner hebben een ander plakbandje eromheen. de gewichten varieren maaar een beetje

ik geef Baya smorgens iets van 200 gr en de avond maaltijd is dan 500.
Smorgens dus meestal iets kippigs en/of spiervlees.
De avond is dan bijv een beetje orgaan en rib.
ik koop voor een week of 5-6 in totaal en dan hou ik al rekening met de percentages. dus daar ben ik dan al van af:-)
dan haal ik per dag dus een zakje ontbijt eruit en een zakje orgaan met rib. verschilt dus steeds wat er in de zakjes zit en de ribben of ander bot zijn ook gewoon van boven naar beneden de vriezer in. Totdat de bodem in zicht komt en dan gaan we weer dezelfde variant in.
das mijn systeem, plastik bakken ed wordt hier een ramp, want dan moet ik mannetie lief ook nog uitleggen wat wat is, nu dus van elke kleur een zakje
Door Filou
Bij mij gaat alle vlees, orgaan, vis in zakjes, alleen de groentemixjes gaan in kleine potjes van elk 200gr.

Op de zakjes plak ik een stukje plakband van het soort dat je gebruikt om ramen ofzo af te plakken als je schildert.

Zo ziet mn diepvriezer er nu uit (had vorige week een foto van genomen ;) )

Afbeelding
Door Lizzy
Filou schreef: Bij mij gaat alle vlees, orgaan, vis in zakjes, alleen de groentemixjes gaan in kleine potjes van elk 200gr.

Op de zakjes plak ik een stukje plakband van het soort dat je gebruikt om ramen ofzo af te plakken als je schildert.

Zo ziet mn diepvriezer er nu uit (had vorige week een foto van genomen ;) )

Afbeelding
Ziet er goed uit! Het bovenste plankje buigt een beetje door onder de zwaarte van alle barfhapjes ;D
Door conleeuw
jeetje wat zijn jullie goed "georganised" op een enkeling na natuurlijk, ik hoort ook tot de kategorie enkeling, want ik heb de afgelopen tijd er een puinhoop van gemaakt, alles doorelkaar in de vries kist en vriezer in huis, niets heeft een etiket of kleurkode, dus of ik nu lam, of geit, of schaap, of rund eruithaal, dat zie ik pas bij het ontdooien, ook pens..... eerst ontdooien dan dier identificeren ;D, nu heb ik mijzelf verbetering beloofd, en dus ga ik de vlees vlees die ik zaterdag heb gekocht (die ik in grote zakken in de vriezer heb gedeponeerd) netjes ontdooien, verdelen en van etiketten voorzien ;D dus binnekort is het niet meer pot luck voor de honden ;D morgen denk ik dan maar ;D
Door Fido
Kén het probleem. Ook bij ons in de zaak is het roeien met de riemen (lees vriezers) die je hebt.

We hebben nu vijf (en niet de kleinste) vriezers staan. Vorige week had ik een probleem ::). Door de vraag naar vers had ik teveel besteld, te veel voor mijn vriezer voorraad, we hebben toen alle zakken los gemaakt en in de vriezers gegooid :(. Alle privé vriezers ook gevuld. Ging nét goed 8)

Ohhhh wat had ik die week extra veel werk om alles weer netjes te krijgen >:(
Ik ben ook nog steeds opzoek naar de wereldtip voor het organiseren van de vriezers.
Het gaat goed zolang er voldoende ruimte is maar zodra je meer vlees in huis haalt hoe moeilijker het wordt!
Door bas rouge
Ik heb twee vriezers. Ik heb grote plastic zakken waar ik per diersoort in verpak, per dagportie per hond of per complete dagportie voor de drie honden.
Ik heb een zak lam, zak geit, zak rund, zak pens, zak vis, zak kip, zak parelhoen.
Niet erg courante dingen zitten bij elkaar in een zak; paardenvlees, kalkoenvlees, hertenvlees en konijn en haas.

Ik heb een aparte zak voor al het orgaanvlees dat ik per dagportie voor de drie verpak. Gf-mixen zitten per 400 gr. (ongeveer) in een plastic bakje.
Door conleeuw
bas rouge schreef: Ik heb twee vriezers. Ik heb grote plastic zakken waar ik per diersoort in verpak, per dagportie per hond of per complete dagportie voor de drie honden.
Ik heb een zak lam, zak geit, zak rund, zak pens, zak vis, zak kip, zak parelhoen.
Niet erg courante dingen zitten bij elkaar in een zak; paardenvlees, kalkoenvlees, hertenvlees en konijn en haas.

Ik heb een aparte zak voor al het orgaanvlees dat ik per dagportie voor de drie verpak. Gf-mixen zitten per 400 gr. (ongeveer) in een plastic bakje.

Ik las dat iemand anders het ook zo doe, dat spreekt mij wel aan, een makkelijke manier voor mij om toch de verschillende soorten weg te zetten zonder al te veel gedoe, ik ga het zeker proberen. Goede tip !!
Door Filou
Lizzy schreef: Ziet er goed uit! Het bovenste plankje buigt een beetje door onder de zwaarte van alle barfhapjes ;D
Goh ja... ik denk dat er zeker voor bijna 10kg vlees inzit... ;D

Gisteren naar de supermarkt geweest... een pot ijs gekocht... en dan thuis "aaaaaa... geen plaats in de vriezer!!!" Dan maar voor 2-3 dagen vlees voor Filou uitgehaald en boven in de "chiller" van de koelkast gelegd. :D
Laatst gewijzigd door Filou op ma 01 mei 2006, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
hier een 3,5 laden kastje waar alle 4 de smaken in ponden bibi in gaan met fytomix en naar wat ik er nog bij kan proppen lamsribben.
Dat is soms ff zoeken naar de smaak die men wil.

In de kist, staan op elkaar gestapeld 4 zakken (dus weer elke smaak 1 zak) met daarin 12 kiloverpak.
Dat heb ik dan 2 keer, dus 8 zakken in totaal en daarnaast liggen dan 4 zakken los, de smaken een beetje door elkaar.
De eventuele barfspullen gaan daar op of doorheen.
Door Nelly
Thei en ik hebben samen 3 vriezers, waarvan er 2 bij Thei staan. Een daarvan is helemaal voor het honden-en kattenvoedsel gereserveerd en Thei is een echt Pietje Precies, dus dat is allemaal keurig gerangschikt. Om de zoveel tijd neem ik een voorraadje mee naar huis voor de dieren, dat gaat dan in de beide onderste laden. Over het algemeen toch vrij overzichtelijk, vind ik. Ook kan ik zonder labels meestal wel zien wat voor vlees of orgaan het is, ook als het bevroren is.
Door Elvira
Hier ook eerder een zooitje dan netjes op orde. Groentemix zit in plastic bakjes. De rest in zakken. Ik probeer hetzelfde bij elkaar in een grote zak te doen en er op te zetten, wat er in zit. Maar af en toe ben ik wat kwijt, of kan ik niet meer vinden wat er op de zak staat. Vooral kipkarkassen en lamsribben nemen veel plek in door hun afwijkende vorm. Die liggen overigens los. Ik zoek me eerlijk gezegd ook steeds een ongeluk. En als ik klaar ben, ben ik bevroren. :(
Door sylvia
Erna schreef: Kip dingen zitten bij ons in de dozen waarin we het ook meekrijgen. Deze staan op zijn kant in de vriezer zodat ze zo min mogelijk plek innemen.

De andere soorten vlees, RMb's e.d. zitten allemaal in die plastic boodschappentassen van de Jumbo (niet die kleine tasjes maar de grote shoppers). Groen is voor geit, geel is lam, wit is vis. Aan de andere tassen hangen labels met wat er in zit.

De mandjes hangen in de grote vriezer en daar zitten de chinese bakjes met groente en fruit en de losse extra dingen. Die halen we eruit als b.v 1 hond wat extra moet eten. Er liggen nu kipkarbo's los in.

Onze vriezers zijn eigenlijk best goed georganiseerd maar dat is niet mijn verdienste. Ik zou alles er zo in flikkeren. ;D ;D ;D
Jullie vriezer is een soort vlees archiefkabinet ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door