Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Sander schreef: Volgens mij is het niet helemaal correct om te zeggen dat de hond van de wolf afstamt. De hond en de wolf hebben zeker wel een gemeenschappelijke voorvader, waaruit de wolf zich de ene kant en de hond de andere kant op heeft geevolueerd. Maar of dit nou een wolf was zoals we die vandaag de dag kennen?
Hoi Sander,
Sinds ene Raymond Coppinger een boek schreef, helaas bij mijn weten nog niet vertaald in het Nederlands, komt de visie van een aantal wetenschappers er inderdaad op neer, dat de hond zich al veel eerder van de wolf afsplitste en apart evoleerde van de wolf. Uit een zo ontstane oerhond zouden dan uiteindelijk de mens de rassen gemaakt hebben zoals hij ze nuttig en leuk vond. Overigens kibbelen de geleerden daar nog steeds over hoor. Niet iedereen is het met Coppinger's visie eens.
Vooral in Engels sprekende landen doet deze visie nu opgeld en vooral in de gedragstherapie daar beging men te zeggen: vergeet die wolf nu maar, en het is een hond en behandel het dier als een hond.
gr.
Nicolette
Door roger
<< Niet iedereen is het met Coppinger's visie eens.<<

Nicolette, ik begrijp coppinger dan niet goed, tenminste als je de bioloog Raymond Coppinger bedoeld, want in National Geograpic van januari 2002, onder het stuk "van wolf tot hond" en "de evolutie van de hond" is hij heel duidelijk dat de hond een gedomsticeerde wolf is.

<<Vooral in Engels sprekende landen doet deze visie nu opgeld en vooral in de gedragstherapie daar beging men te zeggen: vergeet die wolf nu maar, en het is een hond en behandel het dier als een hond.<<

Daar kan ik alleen maar op zeggen , ga eens naar Merzig, en kijk eens héél goed hoe die wolven zich gedragen in roedelverband met Freund erbij en vergelijk dat eens met de totale hondse / wolfse lichaamstaal.
Ook de reportage gisteren op ADR van Tanja Askani maakte al een stuk duidelijk voor de aandachtige kijker die die pups goed geobserveerd heeft .

Gr.
Roger.
ik zat al te kijken waar uit het verhaal je zijn formaat had ;D
Wat nog ongeloofelijker is ,dat hij ook de voorouder van de beer is en dat uit een fretachtig beestje,het kost een aantal miljoen jaar maar dan heb je ook wat.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sylvia op za 24 jan 2004, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
sylvia schreef: ik zat al te kijken waar uit het verhaal je zijn formaat had ;D
Wat nog ongeloofelijker is ,dat hij ook de voorouder van de beer is en dat uit een fretachtig beestje,het kost een aantal miljoen jaar maar dan heb je ook wat.

Afbeelding
Ja vind het maar een wonder zoiets,dat daar een Grizzly uit ontstaan is he?En het diertje woog ook nog eens geloof ik maar 1 kilo,wel leuk om dat te zoeken allemaal ;D
Door yalla
Voor zover wij weten en voor zover er onderzoek naar gedaan is, stammen onze honden af van de wolf. Echter, er zijn ook aanwijzingen dat onze hond een afstammeling is van een afstammeling van de wolf. Dus eigenlijk een aparte wolventak die onafhankelijk van de wolf is geevolueerd. Maar hiervoor zijn geen concrete bewijzen.
Het feit dat ze genetisch grote overeenkomsten vertonen - denk aan gebit, spijsverteringskanaal en dat wolven en honden kunnen zich kunnen kruisen (net als jakhalsen met wolven en honden) duidt toch op een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de hond afstamt van de wolf. Er is in ieder geval, voor zover mij bekend is, geen wetenschappelijk bewijs dat het tegendeel waar is.
Door yalla
oebaya schreef:

Hoi Sander,
Sinds ene Raymond Coppinger een boek schreef, helaas bij mijn weten nog niet vertaald in het Nederlands, komt de visie van een aantal wetenschappers er inderdaad op neer, dat de hond zich al veel eerder van de wolf afsplitste en apart evoleerde van de wolf. Uit een zo ontstane oerhond zouden dan uiteindelijk de mens de rassen gemaakt hebben zoals hij ze nuttig en leuk vond. Overigens kibbelen de geleerden daar nog steeds over hoor. Niet iedereen is het met Coppinger's visie eens.
Vooral in Engels sprekende landen doet deze visie nu opgeld en vooral in de gedragstherapie daar beging men te zeggen: vergeet die wolf nu maar, en het is een hond en behandel het dier als een hond.
gr.
Nicolette
Volgens mij is hiervoor geen wetenschappelijk bewijs wat Coppinger beweert. Maar daar kan ik naast zitten. Ik sluit me dan ook bij Roger aan, dat Coppinger onvoldoende bewijs heeft voor zijn stelling.
Laatst gewijzigd door yalla op za 24 jan 2004, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sonja
roger schreef: sander, die van mij stammen in ieder geval af van een wolvin, ik kan op de stamboom teruggaan tot dan. ;D ;D
FF nieuwsgierig Roger: Hoeveel generaties zitten daar inmiddels tussen?
Door 202spots
roger schreef: <<Als de wolf de overgrootvader van de hond is ,is de miacis de bet overgrootvader.<<
zo iets ongeveer, sylvia.
wetenschappers nemen aan dat ongeveer 55 miljoen jaar geleden er zoogdieren waren met een "vleesetend gebit" de carnassials , een van de varieteiten hiervan waren de miacidea , de miacis dus.
uit die miacis zouden later alle huidge carnivoren geevolueerd zijn.
Dus als men spreekt over de oer-hond, oer-kat of oer-beer dan is dat volgens mij de miacis.
gr.Roger.
Ik denk dat de hond NIET van de miacis afkomt..
Wat ik heb gevonden over de Miacis,is dat het 'n
KATachtige vlees eter is...
http://www.gridclub.com/fact_gadget/pre ... /2316.html
De katten Feline familie is Felidae
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/c ... lidae.html
De honden Canis lupus familiaris,is Canidae
http://animaldiversity.ummz.umich.edu/c ... nidae.html
In een van de eerdere links,staat dat:
"At the molecular level not much changed at all:
The DNA makeup of wolves and dogs is almost identical"
Dat is voor mij genoeg bewijs dat de hond van de wolf afstamd (de Canis family dus)
Voor mij was de wolf er eerst,misschien hadden ze in de oertijd nog geen naam voor de wolf en noemde het dier gewoon "de hond"...de oerhond ;)

En nu ga ik 'n oplossing zoeken op de eeuwen oude vraag,wat was er eerst...de kip of het ei???
Door roger
<<Ik denk dat de hond NIET van de miacis afkomt..
Wat ik heb gevonden over de Miacis,is dat het 'n
KATachtige vlees eter is...
http://www.gridclub.com/fact_gadget/pre ... /2316.html
De katten Feline familie is Felidae <<

Dory, dat vind je terug op de meeste kattenside's maar waarom weet ik ook niet, heeft het iets te maken met hetgeen ze later verzonnen hebben , ivm de commercie , het obligate en niet obligae carnivoor zij???????????

ik ga voort op hetgeen Mech aangeeft, evolutie van de wolf blz. 21? whahahahahaha, zeg me nu niet dat JIJ ook aan David L. MECH twijfeld of ie wel een integer researcher is? :D :D :D

de Miacis, dan, katten hyenas en civetkatten splitsen af ongeveer 47 mio jaar geleden
Een beetje later de wezels
30 miljoen jaar geleden de beren en een aparte tak naar de wasberen.
de vossen 15 mio jaar geleden en 20.000 jaar geleden dan de honden van de wolf

Sonja, heb nog niet echt geteld maar ik kan teruggaan tot zowel in 1965 als in 1935, ik zal het eens nazien.

Gr.
Roger.
Laatst gewijzigd door roger op za 24 jan 2004, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
roger schreef: << Niet iedereen is het met Coppinger's visie eens.<<

Nicolette, ik begrijp coppinger dan niet goed, tenminste als je de bioloog Raymond Coppinger bedoeld, want in National Geograpic van januari 2002, onder het stuk "van wolf tot hond" en "de evolutie van de hond" is hij heel duidelijk dat de hond een gedomsticeerde wolf is.

<<Vooral in Engels sprekende landen doet deze visie nu opgeld en vooral in de gedragstherapie daar beging men te zeggen: vergeet die wolf nu maar, en het is een hond en behandel het dier als een hond.<<

Daar kan ik alleen maar op zeggen , ga eens naar Merzig, en kijk eens héél goed hoe die wolven zich gedragen in roedelverband met Freund erbij en vergelijk dat eens met de totale hondse / wolfse lichaamstaal.
Ook de reportage gisteren op ADR van Tanja Askani maakte al een stuk duidelijk voor de aandachtige kijker die die pups goed geobserveerd heeft .

Gr.
Roger.
Ja, die Coppinger bedoel ik en zijn boek is van 2001 en daarin zegt hij echt wat anders.
Ik zeg niet dat hij gelijk heeft, als je het leest, dan klinkt het gewoon heel plausibel en geeft stof tot nadenken.

En in Merzig ben ik in 1998 al geweest en ik heb helaas die TV-uitzending niet gezien. Maar, even los van jouw honden die wolvenbloed hebben, kijk eens goed naar een gewoon stel honden. Zoals bij mij thuis b.v., 3 Cesky terriërs en een bastaard Lab, dan herken je heel veel wolvengedrag, maar dan zie je ook (en dat is iets wat Coppinger ook beweert), dat de rangorde patronen lang zo vast niet liggen als in een wolvenroedel. Het hangt vaak van de activiteit af wie de leiding heeft.

Maar Coppinger beweert ook, maar hij heeft alleen ervaring met sledehonden en wakende herdersrassen, dat een hond die als pup niet leert wat hij moet doen, het later niet meer kan. Nou daar ben ik het dus met hem oneens. Mijn 2 oudste Cesky's groeiden op in de stad en hadden nog nooit wild gezien. Sinds we in België wonen, waar zo in de tuin wel het één en ander te vangen is, is het jachtinstinct rap ontwaakt en er wordt gejaagd en gedood. En is er geen wild, wee de vreemde kat die zich in 'hun' tuin waagt.

Ik denk persoonlijk dat de verdienste van Coppinger is, dat hij hondengedrag eens vanuit de hond heeft benaderd, want hoe je het wendt of keert van de meer dan 400 bekende rassen, is de meerderheid op zich een knap eind weg van de wolf.
gr.
Nicolette
Bedoel je dat de rangorde patronen bij honden afhangen van de aktiviteit? Heb ook weleens gelezen het, ging over trekken gedrag van honden aan de lijn ,dat het trekken aan de lijn, niet per definitie dominant gedrag hoeft te zijn.Maar vergelijkbaar is met de aktiviteit op dat moment net als bij de wolven.Er werd niet gesproken over honden die hebben leren trekken door wat voor reden dan ook.
Gevonden op deze site http://www.kenozoicum.nl/database/miacis.html

Dit kleine roofdiertje is de voorouder van de katten, honden en beren.
Miacis zag er uit als een wezel of een soort kat, het was een klein roofdier dat in de bomen leefden. Het is het oudst gevonden lid van de carnivora, de familie waar de katten en honden toe behoren. Miacis rende over de takken en sprong van tak tot tak, hij kon dit door de flexibele schouder -en ellebooggewrichten. Hij at kleine dieren, muizen, vogels en hagedissen, en misschien ook vogeleieren, insecten en vruchten.
Bijzonder aan Miacis is dat hij erg veel tanden en kiezen had, 44 in totaal. Bij zijn nakomelingen slonk het aantal tanden geleidelijk, de sabeltandkat Smilodon bijvoorbeeld had er nog 22 (inclusief sabels).

en dit komt van deze site http://www.addokoningderdieren.nl/alles ... edenis.htm

Naam: Leeuw
Klasse: Mammalia
Orde: Carnivora
Familie: Felidae
Soortnaam: Panthera Leo

geschiedenis van de leeuw

Miacis was de verste voorouder van de kat- en hondachtige en bewoonde 40 miljoen jaar geleden het Noord-Amerikaanse continent. Een andere, jongere, voorouder die hetzelfde gebit als de katachtige bezat, was de Nimravus. Deze soort had de lange, karakteristieke hoektanden die daarna ook vele malen is gezien bij andere voorouders van de leeuw. Een goed voorbeeld hiervan is de sabeltijger, die 12.000 jaar geleden uitstierf. Er zijn twee soorten leeuwen ontdekt, een in Noord Amerika en een op het Iberisch schiereiland, die de directe voorouders zijn van de huidige leeuw, Panthera leo. Een van deze soorten staat beter bekend als de grottenleeuw, waarvan vele grotschilderingen zijn teruggevonden in de grotten van Combarelles, in de Franse Dordogne. Deze leeuwen zijn verdwenen toen de bossen zich vermeerderden in deze streken.
In de Oudheid leefde de Panthera leo in een groot gebied dat bijna geheel Afrika besloeg, met uitzondering van het hart van de Sahara en de dichte regenwouden. Maar de leeuw kwam niet alleen in Afrika voor, ook in Griekenland, Macedonie, Palestina, Turkije, Afghanistan, Pakistan tot aan India zijn overblijfselen van de leeuw gevonden.
In het verleden is de leeuw een zeer bejaagd roofdier geweest. De laatste leeuwenpopulaties hebben nu hun toevluchtsoord gevonden in de nationale parken van Afrika en in een reservaat van India, het woud van Gir.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 24 jan 2004, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Luc
balupa schreef: dat het trekken aan de lijn, niet per definitie dominant gedrag hoeft te zijn.
Trekken aan de lijn heeft niets, maar dan ook niets, met dominantie te maken.
Maar da's een andere discussie dan degene die hier nu gevoerd wordt...

Luc
Door Luc
Er zijn recent een paar onderzoeken gepubliceerd waarin gesteld wordt dat nagenoeg AL onze huidige honden afstammen van enkele teven die zowat 14.000 jaar geleden leefden in Oost Azië.
DNA onderzoek op 654 honden van over heel de wereld bracht aan het licht dat zij afstamden van slechts drie verschillende teven.

Luc
Luc schreef: Er zijn recent een paar onderzoeken gepubliceerd waarin gesteld wordt dat nagenoeg AL onze huidige honden afstammen van enkele teven die zowat 14.000 jaar geleden leefden in Oost Azië.
DNA onderzoek op 654 honden van over heel de wereld bracht aan het licht dat zij afstamden van slechts drie verschillende teven.

Luc
Net als bij mensen dus ,de gehele wereld bevolking is ook terug te brengen tot 6 vrouwen ,bizar eigenlijk hé.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door