Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mevroi Kruim
Ik geef het wel, ze vinden het als lekkertje geweldig. Maar net zo min als ik er zakken vol van eet krijgen zij er zakken vol van. Het is een snoepje, een extraatje.
Noten geeft ik trouwens wel als onderdeel van het dieet maar ook in kleine hoeveelheden.
Door conleeuw
Lizzy schreef: Ik geef al jaren gedroogd fruit aan de honden.... Als beloning-kje. Banaan, appel, abrikoos, vijgen, dadels.

Dat gedroogd fruit meer suiker bevat is niet helemaal waar. Gedroogd fruit bevat dus minder vocht en 100 gram gedroogde banaan is dus niet vergelijkbaar met 100 gram fruit. Ik bedoel, 100 gram gedroogde banaan is erg veel, want dat is dus banaan zonder vocht.

Gedroogde vruchten bevatten wel veel vezels, grote hoeveelheden ijzer, kalium, seleen, etc. Het beste geef je wel natuurlijk gedroogd fruit, zonder zwavel.
waar je ook op kan letten is bijvoorbeeld bij dingen als vijgen en dadels wordt vaak glucose over de gedroogde fruit gesmeerd, weet eigelijk niet waarom, maar dadels die erg blinken hebben dus toegevoegde zuikers, als ze dof zijn niet ;D dus als je op zuiker inname wil letten goed de etiket lezen ;)
Door tieneke
Zolang je er geen ons per keer van geeft.
Noten heb ik hier ook maar vergeet ze altijd te geven :-[
Kan je die ook door de groentenmix knallen en invriezen?
Door tieneke
[quote="conleeuw"]
waar je ook op kan letten is bijvoorbeeld bij dingen als vijgen en dadels wordt vaak glucose over de gedroogde fruit gesmeerd, weet eigelijk niet waarom, maar dadels die erg blinken hebben dus toegevoegde zuikers, als ze dof zijn niet ;D dus als je op zuiker inname wil letten goed de etiket lezen ;)
[/quote]
Zijn zeker die kleine pakjes?
Hier ligt er heel veel gedroogd fruit in de winkels,mango,papaya en noem het maar op,kost echt niets hier,jammer dat ik er niet gek op ben.
Door roefus
Ik maal geregeld wat noten in het koffiemolentje.
Net als pompoenpitten, sesamzaadjes of zo.
Dan gaat daar een handje van door het voer.
Bij de groentenmix of los daarvan.
Door Mevroi Kruim
Als het niet bij de biologische winkel vandaan komt is het vaak ook met sulfiet behandeld. Ook niet echt jofel :-X Als het zo vrolijk fel van kleur is zit er meestal sulfiet overheen.
Dit soort dingen koop ik bij voorkeur biologisch, weet je tenminste zeker dat er niet mee gerotzooid is.
En bananen droog ik zelf, veeeeeel lekkerder dan die keiharde bananenchips! Dat badje met citroensap, dat doet het 'm ;D
Door tieneke
[quote="Kruimel"]
Als het niet bij de biologische winkel vandaan komt is het vaak ook met sulfiet behandeld. Ook niet echt jofel :-X Als het zo vrolijk fel van kleur is zit er meestal sulfiet overheen.
Dit soort dingen koop ik bij voorkeur biologisch, weet je tenminste zeker dat er niet mee gerotzooid is.
En bananen droog ik zelf, veeeeeel lekkerder dan die keiharde bananenchips! Dat badje met citroensap, dat doet het 'm ;D
[/quote]
Misschien moet ik het eens zelf drogen ;)
Zal het ongetwijfelt veel lekkerder zijn.
Door tieneke
[quote="roefus"]
Ik maal geregeld wat noten in het koffiemolentje.
Net als pompoenpitten, sesamzaadjes of zo.
Dan gaat daar een handje van door het voer.
Bij de groentenmix of los daarvan.

[/quote]
Een handje?
Heb jij grote of kleine handjes ;D ;D
Door tieneke
[quote="Kruimel"]
Een redelijk grote hOnd 8)
[/quote]
Dan komen die zakken noten hier ook wel op ;D ;D
Door roefus
[quote="tieneke"]
Een handje?
Heb jij grote of kleine handjes ;D ;D
[/quote]

Mag het ook 'gemiddeld' zijn ???
En yes, wel een grote hond, nog nét geen 'nollebakmonster' ;D
Dus er past bést wel een 'gemiddeld' handje walnoot of iets dergelijks in.

Gedroogd fruit heb ik overigens nog nooit aan Roef gegeven.
Wel vers, uit de blender (ettelijke handjes !!!).
Ik denk eigenlijk dat ik niet veel tussendoortjes geef.
En belonen?
Dat gaat van: 'ooooh....wat ben jij braaaahaaaf....liehief....knapperik.......'.
En dan zo enthousiast dat hij het zelf gelooft en weer heel blij is en me over lebbert.
Door Laura2004
[quote="Kruimel"]
[/quote]
Hoe droog jij bananen zelf? Lijkt me heerlijk!
Door roefus
[quote="tieneke"]
Misschien moet ik het eens zelf drogen ;)
Zal het ongetwijfelt veel lekkerder zijn.
[/quote]

heb jij dan een droogmachine ??? :o
Door Mevroi Kruim
[quote="roefus"]
heb jij dan een droogmachine ??? :o
[/quote]

;D ;D ;D ;D ;D

Hoi Laura, ja, ik heb een droogmachine van Tieneke, de simpele 1-knops uitvoering. En die droogt fantastisch! Ik heb er appeltjes en overrijpe bananen in gedroogd, hartstikke lekker. Dankzij de citroen ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door