Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
Jaren geleden had de 1e Newf die ik had, Ulla, op een avond toen wij weg waren, zich toegang weten te verschaffen tot de bijkeuken, waar een emmer met 10kg. pens stond te ontdooien. Bijna helemaal had ze de emmer leeggevreten, inclusief de nodige bevroren kilo's. Ik verwachtte dus het ergste: spuitpoep, kotsen, noem maar op.
Niks hoor, helemaal niks aan het handje, alleen dat mevrouw de volgende dag wat minder honger had...
Door geer
Zich helemaal vol laten vreten doe ik niet. Past niet genoeg in mijn vriezer ;D Maar ik ben wel, na Mogens, eens begonnen met het voeren van hele grote en hele kleine maaltijden. Vanochtend hadden ze een grote: Sophie een parelhoenkarkas gevuld met een dikke penslap, vlees en een orgaantje (beestje nabouwen ;D), Ted idem. maar dan met een kwartel. Ze liggen nu nog steeds heerlijk uit te buiken. Vanavond krijgen ze een ieniemieniebeetje met wat Yoghurt, want Soof moet poeders en druppels binnen krijgen.
Door Borke
geer schreef: ik ben wel, na Mogens, eens begonnen met het voeren van hele grote en hele kleine maaltijden.
Ik zit daar ook steeds meer over na te denken, omdat je dan ook lekker grote stukken kunt geven.
Gisteren hebben we een flink stuk met Borke gewandeld en hem daarna zijn hele dagportie in een keer gegeven in de vorm van een dubbele grote geitenrib van bijna 500 gram. Direct daarna meegenomen in de auto naar een verjaardag.
Daar lag hij dan ons brave hondje, lekker te slapen aan mijn voeten. Iedereen vol bewondering kijken dat hij zo gehoorzaam bleef liggen ;D
Dat is me zo goed bevallen (en hem ook denk ik) dat ik hem wel vaker eens een hele grote portie wil geven.

Mijn vraag is: hoeveel kan je dan geven? Twee keer een dagportie?

Ik wil het dan wel in de vorm van vlees/bot geven zodat hij er wel voor moet werken en niet maar door blijft schranzen.
Door Lizzy
Ik doe dit al jaren, grote porties afwisselen met kleine. En dat bevalt mij erg goed. Ik heb ook nog nooit hier gehad dat mijn honden na het eten nog lopen te zeuren om meer eten. Na het eten zijn ze gewoon voldaan, zonder dat ik ze dus onbeperkt laat eten.

Ik heb gelijk even gerekend in de rekenhulp om te kijken om hoeveel % van hun lichaamsgewicht dit dan gaat: ze krijgen hier met regelmaat maaltijden in 1 keer die ongeveer 3% en 3,5% van hun lichaamsgewicht zijn. Dat is dus toch net iets meer als een dagportie. Ik ben dit overigens ook niet van de een op de andere dag gaan doen.
Door geer
Ik doe het vooral zodat Ted ook eens iets kan eten wat niet hapslikweg is. Ted mag, technisch gezien, tussen de 80 en de 100 gram. Da's een halve kippenvleugel, geen klap aan. Dus ik heb het hele idee van porties een beetje laten varen en voer alleen op het oog. Ik heb geen ideeee hoeveel ze qua gewicht krijgen. De ene keer krijgt ze een frummelhapje, de andere keer een dikke kwartel gevuld met een penslap (vindt het baasje leuk ::)) of een groot stuk vleesbot. Ik denk dat Ted tussen de 50-300 gram per maaltijd krijgt en Sophie tussen de 300 en 800 gram. Zoiets? Geen idee eigenlijk, ik zal weer eens gaan wegen! ;D
Door Ster
Marielle schreef: Ik ben benieuwd of er meer mensen dit geprobeerd hebben en wat de ervaringen zijn.
Ik ben sinds een maandje ofzo bezig minder op gezette tijden te voeren en af en toe een maaltijd over te slaan, met als doel uiteindelijk uit te komen op een aantal grote porties per week. Op den duur zou ik dan kunnen gaan proberen hoeveel mijn hond wegstauwd als ik hem onbeperkt laat eten, maar zover ben ik nog lang niet hoor.
Leuk dat je het aan het proberen bent. Zo te horen gaat er behoorlijk wat in ;D Mijn hond is op het moment nog behoorlijk verbaasd als hij niet krijgt. Hij wordt dan echt onrustig. Ik ga pas weer een stapje verder als hij die reactie minder vertoont.
Door Borke
geer schreef: Ik doe het vooral zodat Ted ook eens iets kan eten wat niet hapslikweg is. Ted mag, technisch gezien, tussen de 80 en de 100 gram. Da's een halve kippenvleugel, geen klap aan. Dus ik heb het hele idee van porties een beetje laten varen en voer alleen op het oog. Ik heb geen ideeee hoeveel ze qua gewicht krijgen. De ene keer krijgt ze een frummelhapje, de andere keer een dikke kwartel gevuld met een penslap (vindt het baasje leuk ::)) of een groot stuk vleesbot. Ik denk dat Ted tussen de 50-300 gram per maaltijd krijgt en Sophie tussen de 300 en 800 gram. Zoiets? Geen idee eigenlijk, ik zal weer eens gaan wegen! ;D
OK dat is voor mij welk interssant, jij geeft dus maximaal 1.5 dagportie als je heel veel geeft. Dat is waar ik ook aan zit te denken om incidenteel eens te doen ;)
Door evds
Ik voer heel onregelmatig ook qua hoeveelheid en mijn honden kunnen prima uit zichzelf stoppen met eten. Dat zal misschien niet voor elke hond gelden ???.

Ik geef mijn jonge hond (18 kg) dus rustig een schapen-bout of schouser van 3-4 kg. Hij is daar lekker mee bezig totdat hij voldaan neerploft en als dat zo uitkomt ook onmiddelijk weer rondreest (hij is ook een hyper de pieper mannetje) dat laatste vind ik dus niet goed. Eerst rust en uitbuiken.

Mijn meiden eten ook regelmatig tot ze echt vol zijn. Geen enkel probleem alleen soms wat winderigheid.
Als ze uitgegeten zijn berg ik de overblijvelen gewoon op (anders gaan ze lopen mieren en grommen naar elkaar) en dat krijgen ze dan de volgende dag tot alles op is. Bij een bout is dat dus de eerst dag bijna enkel vlees(veel), de tweede dag: vlees en bot; en de derde dag voornamelijk bot en wat vlees.
Raken ze een beetje oververzadigd dan krijgen ze een dagje niets. Of weer eens een periode met normale porties.
Laatst gewijzigd door evds op ma 27 feb 2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
Hier krijgen ze altijd m,aar 1 keer per dag te eten, dit omdat ze al niet zoveel krijgen, nu we barfen krijgen ze de ene dag wat meer dan de andere dag gaat heel prima zo.
Door dogsunlimited
Ik voer hier ook zo onregelmatig mogelijk en na een vastendag krijgen ze ieder 1,5 kilo vlees/bot.
Dat varieert van een grote kip of een grote runderstaart met extra spiervlees en orgaan. Meestal wat later in de ochtend en dan hoor je ze echt de hele dag niet meer.
Onbeperkt voeren durf ik dan ook niet echt aan, als ik al zie hoe verzadigd ze met die 1,5 kilo zijn. Zelf denk ik dat het kluifwerk meer verzadiging oplevert, dan de bedoeling van dat volgevoel door het onbeperkte eten.
Door Helen
Onbeperkt voeren is met Balou onmogelijk. Die eet zich helemaal de pleuris. Ik heb haar wel eens met een schapenkop in de tuin gelaten. De schapenkop was een kilo of 2 met hersenen en veel vlees en nog een stuk strot eraan. Ze heeft meer dan 2 uur geknaagd en gegeten en hij was bijna helemaal op....Balou heeft bijna anderhalve dag erna geslapen en verwachtte dezelfde avond alweer eten.
Als Balou 's avonds weer eten had gekregen, had ze zich weer helemaal tonnetje rond gegeten. Ik geloof er stellig niet in dat zij weet wanneer genoeg genoeg is...Kuma eet ook graag en veel, maar ik denk dat zij op een gegeven moment wel zou stoppen. Bij Balou varieer ik wel qua hoeveelheid voer. Bij Kuma niet. Zij heeft zeer gevoelige maag en darmen en variaties leiden tot problemen op dat vlak.
Door Nelly
Met Andor en Angel heb ik het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Ik vermoed dat Angel op een gegeven moment wel zal stoppen met eten, maar Dorretje? :-\ Overigens hebben ze wel allebei een maag/darmstelsel van gewapend beton of i.d. Zal het toch eens een keer proberen ;)
Door Lizzy
Nelly schreef: Met Andor en Angel heb ik het eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd. Ik vermoed dat Angel op een gegeven moment wel zal stoppen met eten, maar Dorretje? :-\ Overigens hebben ze wel allebei een maag/darmstelsel van gewapend beton of i.d. Zal het toch eens een keer proberen ;)
Ohwww, Nelly, doe dat niet zomaar!!! Dit moet je HEEEEEEL langzaam opbouwen hoor! De maagspieren moeten eerst getraind worden!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door