Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Laura2004
bloemetje schreef: Weet jij dan hoe de vogeltjes vliegen ;D. Nee hoor geintje lau. Ik sluit niks uit, maar kan ook niks met zekerheid zeggen.
Tuurlijk kan je dat wel met zekerheid zeggen, het virus is in Duitsland opgedoken, dan zullen de vogeltjes met een omweg om NL heen gaan ::)
Door Ster
Laura2004 schreef: Tuurlijk kan je dat wel met zekerheid zeggen, het virus is in Duitsland opgedoken, dan zullen de vogeltjes met een omweg om NL heen gaan ::)
Ik weet niet zeker of je hier besmetting door trekvogels bedoelt, maar ik geloof dat die kans heel klein is ???
http://www.nu.nl/news.jsp?n=662573&c=80&rss
Wat natuurlijk niet inhoudt dat NL onbesmet zal blijven. Alleen ik geloof dat dit zo'n geval is waarover pas achteraf zinnige dingen gezegd kunnen worden. Niemand weet het en er wordt achter de feiten aangelopen. Ik houd er wel rekening mee dat het kan gebeuren, maar ik pas vooralsnog mijn gedrag niet aan. Dieren krijgen dus gewoon kip en ik sla niks extra's in.
Door Filou
Eens het te laat is, is het te laat. Het kan toch geen kwaad om nu meer kip in te slaan dan je normaal zou doen?? Wij werden hier echt verrast door die vogelgriep, en dat zijn jullie dus niet... blijf dus niet bij de pakken zitten.. ;)
Door Laura2004
Boefke schreef: Ik weet niet zeker of je hier besmetting door trekvogels bedoelt, maar ik geloof dat die kans heel klein is ???
http://www.nu.nl/news.jsp?n=662573&c=80&rss
Wat natuurlijk niet inhoudt dat NL onbesmet zal blijven. Alleen ik geloof dat dit zo'n geval is waarover pas achteraf zinnige dingen gezegd kunnen worden. Niemand weet het en er wordt achter de feiten aangelopen. Ik houd er wel rekening mee dat het kan gebeuren, maar ik pas vooralsnog mijn gedrag niet aan. Dieren krijgen dus gewoon kip en ik sla niks extra's in.
Ik heb het stukje gelezen en het is idd wel interessant. Ik wist daar ook wel van, maar ik reageerde eigenlijk een beetje op de opmerking van Bloemetje.
Het feit is gewoon dat er een pandemie aan zit te komen en de vraag is niet of die pandemie er komt, de vraag is waneer (tenminste dat is wat epideminologen beweren, ik weet trouwens niet of ik het goed schrijf), dus ik ben er bijna zeker van dat het virus deze kant op komt. Misschien niet door trekvogels, maar wel door het illegaal importeren van vogels o.i.d.
En ik neem dus wel het zekere voor het onzekere en ga dus kip inslaan, want als ik dat niet doe dan wordt het menu van mijn hond (Ziggy mag geen kip) wel erg eenzijdig. En zodra het hier ook is geconstateerd raak ik geen kip meer aan (ik eet gelukkig zelf geen vlees).
Door Ster
Filou schreef: Eens het te laat is, is het te laat. Het kan toch geen kwaad om nu meer kip in te slaan dan je normaal zou doen?? Wij werden hier echt verrast door die vogelgriep, en dat zijn jullie dus niet... blijf dus niet bij de pakken zitten.. ;)
Hoezo verrast Filou? Voor het in Turkije werd geconstateerd was al een jaar ofzo bekend dat het om iets ging dat wel eens de hele wereld zou kunnen gaan treffen. En ik denk gewoon niet dat het inslaan van extra kip helpt. Ten eerste niet omdat besmetting op verschillende manieren kan ontstaan (waarover nog lang niet alles bekend is), waarvan er dus 1 handelstransport is. En wie garandeert mij dat wanneer de autoriteiten eenmaal vermelden dat het virus in NL is geconstateerd, de kippetjes in mijn vriezer veilig zijn. Aangezien er dus achter de feiten wordt aangelopen. Daarbij loop je naast de kip dus sowieso (klein!) risico. Het is gewoon een heel lastig zo niet onmogelijk te controleren iets, waarbij misschien geluk nog wel de grootste rol speelt ;) Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen geen extra kip moeten inslaan, ik zeg alleen maar dat ik het nut er niet van inzie.
Door Laura2004
Boefke schreef: Hoezo verrast Filou? Voor het in Turkije werd geconstateerd was al een jaar ofzo bekend dat het om iets ging dat wel eens de hele wereld zou kunnen gaan treffen. En ik denk gewoon niet dat het inslaan van extra kip helpt. Ten eerste niet omdat besmetting op verschillende manieren kan ontstaan (waarover nog lang niet alles bekend is), waarvan er dus 1 handelstransport is. En wie garandeert mij dat wanneer de autoriteiten eenmaal vermelden dat het virus in NL is geconstateerd, de kippetjes in mijn vriezer veilig zijn. Aangezien er dus achter de feiten wordt aangelopen. Daarbij loop je naast de kip dus sowieso (klein!) risico. Het is gewoon een heel lastig zo niet onmogelijk te controleren iets, waarbij misschien geluk nog wel de grootste rol speelt ;) Waarmee ik niet wil zeggen dat mensen geen extra kip moeten inslaan, ik zeg alleen maar dat ik het nut er niet van inzie.
Ik realiseer me ook dat de kip die ik morgen in ga slaan al besmet kan zijn met het virus, maar het is voor mijn gevoel (heel onbetrouwbaar dat weet ik :-\) nu veiliger dan over een maand ofzo.
Door Filou
Hier was het gekomen.. en toen weer weg... tot er plots, na een aantal maanden, terug 3 slachtoffers vielen... die, ter info... kip voorgeschoteld gekregen hebben door de oom die een dode kip gevonden had...

Als men het al een jaar wist... waarom werd er dan niet ingegrepen?? In Frankrijk geldt nu in het hele land ophokplicht. Zij die hun gevogelte niet kunnen ophokken, hebben een vaccinplicht. Als dat vaccin daadwerkelijk bestaat, waarom heeft niemand daar dan over gepiept??
Door bloemetje
Laura2004 schreef: Ik realiseer me ook dat de kip die ik morgen in ga slaan al besmet kan zijn met het virus, maar het is voor mijn gevoel (heel onbetrouwbaar dat weet ik :-\) nu veiliger dan over een maand ofzo.
Eet jij gerust je kip maar Laura. Geloof me je zal er niet ziek van worden.
Helaas, er zijn dode zwanen gevonden in Nederland. Het is nog niet zeker of het het virus is. Tenslotte was dat in Belgie ook niet het geval.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=67687
Door Cath
Het idee is eng, en we zijn best wel voorzichtig .
Maar er is gelukkig voorlopig genoeg kip /eend ingeslagen .
En hier geef ik het maar 1 x in de week dus we kunnen voorlopig voort .
Dus dat is een zorg minder ;) :)
Door Laura2004
bloemetje schreef: Eet jij gerust je kip maar Laura. Geloof me je zal er niet ziek van worden.
Helaas, er zijn dode zwanen gevonden in Nederland. Het is nog niet zeker of het het virus is. Tenslotte was dat in Belgie ook niet het geval.
http://www.nd.nl/Document.aspx?document ... l&id=67687
Ik eet geen kip :-X Ik eet helemaal geen vlees of vis. Ik ben vegetarisch, het gaat me alleen maar om mijn honden ;)
Door Ster
Filou schreef:Als men het al een jaar wist...
Hier een antwoord van het WHO, laatst aangepast op 5 december 2005 op de vraag of de wereld voldoende is voorbereid:
“No. Despite an advance warning that has lasted almost two years, the world is ill-prepared to defend itself during a pandemic. WHO has urged all countries to develop preparedness plans, but only around 40 have done so. WHO has further urged countries with adequate resources to stockpile antiviral drugs nationally for use at the start of a pandemic. Around 30 countries are purchasing large quantities of these drugs, but the manufacturer has no capacity to fill these orders immediately. On present trends, most developing countries will have no access to vaccines and antiviral drugs throughout the duration of a pandemic.”

De eerste dodelijke gevallen nav het subtype N5H1 dateren trouwens uit 1997.

Ik bedoel natuurlijk niet dat "ze" al ruim een jaar wisten waar en op welk tijdstip precies een uitbraak zou komen, ik zeg alleen dat iedereen die het nieuws een beetje volgt op zijn vingers kan natellen dat je gezien de ontwikkelingen niet verrast hoeft te zijn als het ineens op de stoep staat.
waarom werd er dan niet ingegrepen??
Wat hadden ze moeten doen dan? Niemand kan een pandemie uitsluiten, aangezien het virus niet geëlimineerd kan worden. Er worden maatregelen genomen, maar die zijn niet voldoende. In NL zijn ik meen ergens in 04 twee uilen met het N5H1 subtype aangetroffen, die waren binnengekomen door illegale import. Tja, wat doe je daar tegen.
In Frankrijk geldt nu in het hele land ophokplicht. Zij die hun gevogelte niet kunnen ophokken, hebben een vaccinplicht. Als dat vaccin daadwerkelijk bestaat, waarom heeft niemand daar dan over gepiept??
Aan vaccins wordt al jaren gewerkt, maar aangezien het hier gaat om een virus dat mogelijk kan muteren en samensmelten met andere virussen is er nog veel onduidelijk op dit gebied.
Door FB
Er staat vandaag een artikel in De Standaard (= belgische krant) waarin gesteld wordt dat honden en katten ook drager kunnen zijn van het vogelgriepvirus.
Van katten weet men dat ze er kunnen aan sterven, èn het kunnen doorgeven.
Van honden weet men dat nog niet.
En dat werpt natuurlijk een heel ander licht op de manieren waarop je besmet kan raken...
Ik zou het artikel scannen en bijvoegen, als ik wist hoe dat moest...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door