Filou schreef:Als men het al een jaar wist...
Hier een antwoord van het WHO, laatst aangepast op 5 december 2005 op de vraag of de wereld voldoende is voorbereid:
“No. Despite an advance warning that has lasted
almost two years, the world is ill-prepared to defend itself during a pandemic. WHO has urged all countries to develop preparedness plans, but only around 40 have done so. WHO has further urged countries with adequate resources to stockpile antiviral drugs nationally for use at the start of a pandemic. Around 30 countries are purchasing large quantities of these drugs, but the manufacturer has no capacity to fill these orders immediately. On present trends, most developing countries will have no access to vaccines and antiviral drugs throughout the duration of a pandemic.”
De eerste dodelijke gevallen nav het subtype N5H1 dateren trouwens uit 1997.
Ik bedoel natuurlijk niet dat "ze" al ruim een jaar wisten waar en op welk tijdstip precies een uitbraak zou komen, ik zeg alleen dat iedereen die het nieuws een beetje volgt op zijn vingers kan natellen dat je gezien de ontwikkelingen niet verrast hoeft te zijn als het ineens op de stoep staat.
waarom werd er dan niet ingegrepen??
Wat hadden ze moeten doen dan? Niemand kan een pandemie uitsluiten, aangezien het virus niet geëlimineerd kan worden. Er worden maatregelen genomen, maar die zijn niet voldoende. In NL zijn ik meen ergens in 04 twee uilen met het N5H1 subtype aangetroffen, die waren binnengekomen door illegale import. Tja, wat doe je daar tegen.
In Frankrijk geldt nu in het hele land ophokplicht. Zij die hun gevogelte niet kunnen ophokken, hebben een vaccinplicht. Als dat vaccin daadwerkelijk bestaat, waarom heeft niemand daar dan over gepiept??
Aan vaccins wordt al jaren gewerkt, maar aangezien het hier gaat om een virus dat mogelijk kan muteren en samensmelten met andere virussen is er nog veel onduidelijk op dit gebied.