Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bullekes
#482728
Hautesse schreef: de link die je net hebt gkregen is dat van de slager waar ik heen wil gaan...omdat ik in een gat als Grave woon moet ik uitwijken naar nijmegen voor vlees en dat kan ik alleen op zaterdag omdat ik dan in onze zaak ben!
En die link van jou die bezorgen ook???? hoe duur is dat dan????

Lieke ;)
Die poeilier is ook erg duur zijn mijn vriend dus misschien moet je toch nog effe zoeken voor nog een adresje maar dit adresje van arnhem is niet zo duur vind ik
Onder kopje carnibest staat info over barf materialen:
Bezorging in Nijmegen
Voor de bezorging in Nijmegen en omstreken kennen we sinds kort 2 groepen. Iedere groep wordt 1 x per 3 weken bediend op de woensdagavond (afwijkende avonden worden tijdig vermeld). Eerstvolgende bezorgdata:

Groep 1: 1 februari
Nijmegen noord en centrum, Berg en Dal, Weurt, Beuningen en Bemmel. Klik hier voor de bezorgcalender
Groep 2: 8 februari
Nijmegen overig, Groesbeek, Malden, Wijchen. Klik hier voor de bezorgcalender
Wilt u hiervan gebruik maken? Geef dan tijdig uw bestelling door via e-mail of telefoon met vermelding van uw adres. De bezorgkosten bedragen €2,– voor leveringen in Nijmegen, €3,– voor Wijchen en Malden en overige plaatsen op aanvraag.
Door Bullekes
#482732
en viersen is voor jou ook maar: De snelste route van Grave naar Viersen (Duitsland) over 82,1 km in ongeveer 1 uur en 10 minuten. Valt toch ook nog wel mee. Tis wel een eindje maar dan heb je wel orgaanvlees van rund en runderlappen kan je hier halen. Rudnerlappen 2 euro en soorten orgaanvlees 1 euro. Ik ga deze zaterdag er weer heen. Misschien kan ik wat voor je meenemen en dat je het zelf bij mij in venray komt halen op zondag heb namelijk niet al te veek ruimte over en moet ook nog voor roefus meenemen :)
Door Lizzy
#482969
Hautesse schreef: als ik dat zo lees snap ik waarom ik er niet uit kom :-[ ben net niet blond! :P

wat moet ik onder groente /fruit verstaan???
en tafelrestjes?

de rest is mij duidelijk!

Ik ben al ruimte aan het maken in mijn vriezertje!!!! :D

thx lieke ;)
Volgens mij is het een goed idee om nog eens door de BARF documentatie te gaan. Je komt daar vanzelf tegen (inclusief een handleiding + foto's op BarfClub) wat ik bedoel met groente en fruit.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448

Tafelrestjes zijn dingen zoals eieren, yoghurt maar ook gezonde restjes van je eigen maaltijd.

Ik wil je ook wel aanraden om vooral rustig aan te beginnen. Want volgens mij eten je honden nog brokken? Je moet ze dus niet direct gaan voeren met allerlei botten. Het beste begin je met kippennekken. Dat staat ook verder wel uitgelegd in de link die ik je net gegeven heb.

Dit:

2240 gram vleesbotten
670 gram gepureerde groentes/fruit
670 gram orgaanvlees
220 gram tafelrestjes/voedingssupplementen
670 gram spiervlees

is echt niet moeilijk!

Ik zal 1 voorbeeld voor je uitwerken:

Dit voer je in 1 week aan 1 hond. Je kunt kiezen om elke dag twee maaltijden te geven. Dat is 14 maaltijden per week.

En je kunt bijv. besluiten om iedere dag vleesbotten aan je hond te voeren. Dan doe je dus 2240 gram : 7 dagen = 320 gram vleesbotten per dag per hond.

Als je besluit wel gepureerde groentes te gaan geven (je kunt ook zonder groentes voeren, volgens bijvoorbeeld de Tom Lonsdale methode, maar daar moet je je dan ook wel even goed in verdiepen want ik vind dat je dan wel een uitmuntende variatie van vlees, vleesbot, hele prooidieren, orgaanvlees nodig hebt), dan kun je besluiten iedere dag wat te geven. 670 gram : 7 dagen = 95 gram per dag per hond.

Je kunt dan nog 4 spiervleesmaaltijden 3 orgaanvleesmaaltijden geven. Want, je hebt nog 7 maaltijden te vullen.

Nou, 670 gram spiervlees : 4 maaltijden = 170 gram (ongeveer).

670 gram orgaanvlees : 3 = 225 gram.

De groentemix kun je mengen met je 4 vlees en 3 orgaanvlees maaltijden.

De tafelrestjes kun je ook mengen met de vlees en/of orgaanvlees maaltijden.
Door Lizzy
#482970
En oh, ik heb drie Dalmatische Honden (van 24, 27 en 32 kilo) en ik ben ongeveer 14 euro per week kwijt en hooguit 21 euro per week als ik een hele dure week heb. En ik ben er zeker van dat ik niet het goedkoopst uit ben van mijn collega barfers! Maar, ik rijd voor sommige spullen wel naar de andere kant van het land.... Het duurt iedereen meestal een tijdje voordat tie de beste adresjes heeft gevonden. Zo struinen we de visboer af voor gratis zalmkoppen, zo struinen we zelfslachtende boertjes af voor kopvlees en vuile pens en zo doen we op Barfplaats ook een beetje aan ruilhandel. Ik zou zeggen: vooral blijven zoeken!
Door Hautesse
#482971
Ja ik geef ze nog brokken en kalligino krijgt af en toe ook smuldier hautesse niet want zij moet er van spugen en raakt aan de diaree....Ik ga het eerst proberen met Kippennekken....om te kijken hoe Hautesse erop reageert

Lieke ;)
Door Hautesse
#484312
Hallo,

Ik krijg van Bullekes eten voor mijn boefjes...
1Kilo Lever
2.5 Kilo hart
2kilo rund
3 kilo pens
2 kilo tong

Wie kan voor mij hier een weekmaaltijd van maken voor mijn boefjes!

Alvast heeeeeel erg bedankt!

Groetjes Lieke ;)
Door Lizzy
#484363
Kun je met de in dit topic uitgewerkte voorbeeld niet zelf een weekmenu maken? Je mist overigens nog vleesbotten.
Door Lizzy
#484377
Wat eten je honden nu? Als ze nu nog brokken eten, dan is het goed te beginnen met kippennekken. Deze moet je vooral niet te lang blijven geven, dit is echt om de overstap te maken en je honden te wennen aan bot. Na de kippennekken kun je al overstappen op kipruggen/karkassen, hele stukken kip maar het is ook van essentieel belang dat je niet alleen kip blijft geven. Je moet ook andere diersoorten gaan geven zoals bijvoorbeeld eend, parelhoen, konijn, lam, geit, hele vissen, etc. Uiteidenlijk (wel langzaam wennen dus niet direct allerlei vleessoorten gaan geven, langzaam opbouwen) moet je toch wel tot 5 veschillende diersoorten in je menu komen. Ik denk dat je nu alleen rund hebt. Rund en kippennekken is leuk, voor bijv. de eerste week. Dan mag je de volgende vleessoort gaan introduceren.

Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik het zeg.... maar ik maak me een beetje zorgen..... Ik vind het natuurlijk echt helemaal leuk dat je gaat barfen, maar ik denk wel dat je nog iets beter moet onderzoeken hoe het werkt, wat je moet geven en hoeveel en waarom voordat je begint. De reden dat het belangrijk is om zelf te weten hoe je een menu moet samenstellen is er dus juist bijv. voor te zorgen dat je geen fouten maakt (en bijv. geen bot geeft of de verkeerde botten geeft).

Heb je deze link al bestudeerd? http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... adid=17448
Door Antonia
#484398
Hautesse schreef: Hallo,

Ik krijg van Bullekes eten voor mijn boefjes...
1Kilo Lever
2.5 Kilo hart
2kilo rund
3 kilo pens
2 kilo tong

Wie kan voor mij hier een weekmaaltijd van maken voor mijn boefjes!

Alvast heeeeeel erg bedankt!

Groetjes Lieke ;)
Dag Lieke,
Van dit aanbod kun je geen weekmenu maken. Het bestaat bijna helemaal uit orgaanvlees. De vleesbotten ontbreken helemaal, er zit te weinig spiervlees in en ik mis groente. Ik sluit me aan bij Lizzy: als je ergens aan begint - hoe goed je intentie ook is - dan moet je het goed doen. Een verkeerd samengesteld menu, omdat je onderdelen mist, kan op termijn schadelijk zijn voor je hond en dat wil je natuurlijk niet. Je wilt net als wij allemaal zo goed mogelijk voor je honden zorgen.
Dus probeer je eerst wat meer te verdiepen in het hoe en waarom zodat je het zelf begrijpt en kunt samenstellen. En natuurlijk willen we best meekijken of het lukt als je met vragen zit.
Groetjes,
Tonny
Door Hautesse
#484447
Bdankt voor de tips... bij mij krigen ze g brokken en smuldier...mar ik lees dat julli je honden vis geven dat kan ik niet geven omdt hautesse allerges is vor vis dus daar moet ik iets andes op verzinnen...Ik weet dat mijn honden ongveer 640 gram op een dag mogen hebben en als ik jullie goed heb begrepen heb ik dus alleen orgaan vlees in de vriezer liggen..mijn honden krijgen regelamtig harde megbotten van de slager en die eten ze netjes op zonder problemen...en als ik een menu moet opstellen ikheb weleen voorbeeltje maar daar kom ik niet helemaal uit

Ma: 1.5 kilo pens
Di: Kippengehakt 500 gram
woe: spiervlees 500 gram
Do: Kop vlees
200 gram kippennekken als toetje
vrij: orgaan vlees 500 gram
500gram kippenlever of kippenmaagjes of kippenhart als toetje
Za: 500 gram vismet rijst en groente Bijv sperziebonen
Zo : Smuldier

als extra kaas yogurt kanemelk of en rauw eitje

Is dit een oplossing?

zo ja wat versta ik onder kopvlees en spiervlees?

Ik hoor het wel weer

En alvastbedanktvor alle reacties!

Lieke ;)
Door Lizzy
#484521
Hautesse schreef: Bdankt voor de tips... bij mij krigen ze g brokken en smuldier...mar ik lees dat julli je honden vis geven dat kan ik niet geven omdt hautesse allerges is vor vis dus daar moet ik iets andes op verzinnen...
Op zich is vis niet nodig hoor. Eventueel zou je, voor de omega 3 vetzuren, wel wat groentemix kunnen geven. Dat zie ik nu niet in je menu terugkomen, groentemix. Ben je niet van plan te gaan geven?
Ik weet dat mijn honden ongveer 640 gram op een dag mogen hebben en als ik jullie goed heb
Dat is inderdaad 2% van hun lichaamsgewicht. Blijf verder vooral voeren met je ogen. Als ze te dun worden: geef je ze meer. Als ze te dik worden, geef je ze een beetje minder.
begrepen heb ik dus alleen orgaan vlees in de vriezer liggen..
Ik weet het niet. Wat versta je onder 2kilo rund? Is dat gewoon vlees? In dat geval heb je niet alleen orgaanvlees in je vriezer liggen ;D
mijn honden krijgen regelamtig harde megbotten van de slager en die eten ze netjes op zonder problemen...
En die zou ik nou lekker niet meer geven. Dit soort botten zijn meestal harde runderbotten die gewicht hebben gedragen en dat zijn beruchte tanden en kiezen slopers. Kiezen slijten erop en kiezen kunnen afbreken. Daarnaast hebben deze harde botten nauwelijks een tandreinigend effect.
en als ik een menu moet opstellen ikheb weleen voorbeeltje maar daar kom ik niet helemaal uit
Ik ga even rekenen voor je, met dit menu voorbeeld.
Ma: 1.5 kilo pens
Di: Kippengehakt 500 gram
woe: spiervlees 500 gram
Do: Kop vlees
200 gram kippennekken als toetje
vrij: orgaan vlees 500 gram
500gram kippenlever of kippenmaagjes of kippenhart als toetje
Za: 500 gram vismet rijst en groente Bijv sperziebonen
Zo : Smuldier
Met dit menu voer je (als ik het tenminste goed heb dat je 500 gram kopvlees geeft - er staat geen gewicht bij):

Je geeft 2500 gram orgaanvlees per week. Je geeft 700 gram vleesbot per week. Je geeft 1500 gram vlees per week. Dat maakt een totaal van 4700 gram per week. Daarvan is:

53,2% orgaanvlees
14,9% vleesbot
32% vlees

En dat is dus niet goed.... sorry..... Je voert veel te veel orgaanvlees. Dat moet teruggebracht worden naar ongeveer 15%). Je voert veel te weinig vleesbot. Dit moet omhoog naar 50% in totaal. En je moet dus niet alleen kippennekken blijven voeren. Je moet echt op zoek naar andere vleesbotten. Ik vind het met de matige afwisseling die je geeft (eigenlijk alleen kip en rund) eerlijk gezegd niet verantwoord om geen groentemix te geven..... Je hoeft de komende week/2 weken echt niet allerlei diersoorten erbij te geven, je mag dat best opbouwen, maar dit kun je dit niet blijven voeren.....

Zoals ik al eerder heb beschreven moet je toe naar de volgende situatie (nou ja, je moet niks, maar ik beveel het aan zeg maar ;D):

In 1 week voer je een totaal (in gewicht) van 4470 gram. Als je dat in de percentages onderverdeeld zoals ik al beschreven heb (50% vleesbot, 15% groente, etc), dan kom je per week uit op:

2240 gram vleesbotten
670 gram gepureerde groentes/fruit
670 gram orgaanvlees
220 gram tafelrestjes/voedingssupplementen
670 gram spiervlees
als extra kaas yogurt kanemelk of en rauw eitje

Is dit een oplossing?
Helaas, nee dus....
zo ja wat versta ik onder kopvlees en spiervlees?
Spiervlees is alle vlees dat het skelet van het dier bij elkaar houdt. Gewoon vlees dus, in fileetjes die je zelf ook eet. Maar om het goedkoop te maken, nemen we voor de hond die spiervleesstukken die overblijven van de mooie lapjes die zijn uitgesneden. Of het vlees dat nog vast zit aan botten (denk aan kippenvleugels). Kopvlees is het vlees uit de kop van een rund. En dat is gewoon spiervlees.
Door Hautesse
#484528
Dat goente moet ik da in een dag als maalijd geven of tussen het vlees door?

En Lizzy wil jij voor mij proberen net zo een schema maken als ik had :-[
En het vlees dat ik dadelijk ga halen krijg ik van bullekes dus ik weet nog niet hoe he er uit ziet! ;D

Ik hoop dat ik net zo een mooi schema kan krigen...ik ben echt al de hele da aan het lezen en dingen aan het opschrijven Ik ben er ook achter dat ze dingen hebben gehad die ze niet mochten :-[

Groetjes Lieke ;)
Door Lizzy
#484529
OK, ik heb het al een keer eerder voor je uitgewerkt, maar ik ga het nog maar een keer proberen (leg ik zo onduidelijk uit? Volgens Leo - mijn man - leg ik het inderdaad onduidelijk uit ;D):

Je voert dus in 1 week aan 1 hond:

2240 gram vleesbotten
670 gram gepureerde groentes/fruit
670 gram orgaanvlees
220 gram tafelrestjes/voedingssupplementen
670 gram spiervlees

In principe zou je het volgende kunnen doen:

2240 gram vleesbotten per week, gedeeld door 7 dagen = 320 gram vleesbot per dag per hond.

670 gram gepureerde groentes per week, gedeeld door 7 dagen per week = 95 gram groente per dag per hond

670 gram orgaanvlees per week, gedeeld door 7 dagen per week = 95 gram orgaanvlees per dag per hond.

670 gram spiervlees per week, gedeeld door 7 dagen per week = 95 gram spiervlees per dag per hond.

220 gram tafelrestjes per week, gedeeld door 7 dagen per week = 30 gram tafelrestjes per dag per hond.



OK, nou, nou is het zo lastig om iedere dag EN vleesbot EN orgaanvlees EN groentemix EN spiervlees EN tafelrestjes te voeren. Dat hoeft ook niet. Dat is ook niet nodig. Je zou ook 1 orgaanvleesmaaltijd per week kunnen voeren. Of 2. Of 3. Nou, dat geldt voor alle voedingsstoffen. Als je maar in 1 week ongeveer de bovenstaande hoeveelheden voert.



Poeh hee..... ben ik nu duidelijker?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door