Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Kruimel schreef: Ja, die voer ik ook, van Henne, maar er was een reden om visolie en geen zalmolie te geven, ik ben alleen vergeten welke reden :-[
Was het deze? Zalmolie wordt vrijwel altijd gewonnen uit gekweekte zalm. Deze gekweekte zalmen bevatten kankerverwerkkende verbindingen (door vervuiling).

En misschien dat dit ook een reden kan zijn:

http://www.greenpeaceweb.org/oceanen/pdf_vis_a_card.pdf

Maar ja, dan zul je dus echt een visolie moeten vinden die alleen haring en makreel gebruikt... En die zijn er volgens mij niet of niet veel, want de meeste maken gebruik van een combinatie van deze soorten: haring, makreel, (wilde) zalm, sardines en ansjovis

Om even terug te komen op vervuiling in visolie: de consumentenbond heeft visolie-capsules getest. Er kwamen maar twee merken uit die geen enkele schadelijke stof bevatte. Een daarvan was de Solgar Omega-3 700 mg softgels. Die andere weet ik even niet meer. Maar deze Solgar capsules zijn in ieder geval schreeeeeeuwend duur! De andere visolie capsules bevatte niet meer schadelijke stoffen als toegestaan in vis. Maar ja..... wie eet er nou iedere dag vis? Ik zou zelf dus ook niet gauw dagelijks visolie-capsules aan mijn honden geven. Maar als ik visolie geef: dan tenminste geschikt bevonden voor menselijke consumptie en liefst afkomstig van niet-gekweekte vissoorten.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 03 dec 2005, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Ja, dat waren ze. Maar ik had ook stiekem het gevoel dat het met de hoeveelheden die ik voer niet zo'n vaart zal lopen met de kanker. Dus ik voer de zalmolie toch maar op.
Door Borke
Ik heb de pompoenzaden gekocht en bewerkt met de vijzel, dat is nog best een hele klus >:(

Hoe fijngemalen moet het zijn?
Ik neem aan dat het gemalen moet worden omdat de voedingsstoffen anders niet worden opgenomen door de hond?

Hoeveel beter gaat het malen met een oude koffiemolen - die ik weliswaar niet heb, maar daar kan ik wel aan zien te komen.
Hoe lang vantevoren kan je malen, zodat ik een voorraadje voor een week kan maken bijvoorbeeld?
Door Lizzy
AstridStraver schreef: Ik heb de pompoenzaden gekocht en bewerkt met de vijzel, dat is nog best een hele klus >:(

Hoe fijngemalen moet het zijn?
Ik neem aan dat het gemalen moet worden omdat de voedingsstoffen anders niet worden opgenomen door de hond?

Hoeveel beter gaat het malen met een oude koffiemolen - die ik weliswaar niet heb, maar daar kan ik wel aan zien te komen.
Hoe lang vantevoren kan je malen, zodat ik een voorraadje voor een week kan maken bijvoorbeeld?
Nou, flink stuk gemaakt moeten ze wel zijn ja. Ik heb een Krups koffiemolen en daarmee maal ik het tot poeder! Ik maal zelf altijd direct vers omdat ik bang ben dat het anders ranzig wordt. Maar of het werkelijk nodig is...? Dat durf ik niet te zeggen....
Door Borke
Lizzy schreef: Ik maal zelf altijd direct vers omdat ik bang ben dat het anders ranzig wordt. Maar of het werkelijk nodig is...? Dat durf ik niet te zeggen....
Ik heb voor een weekje gevijzeld, dus volgende week kan ik zeggen of het nog steeds mooi droog poeder is.
Door aaltje
ik doe de pompoenpitten en noten altijd in de blender samen met de groente. Als er even geen groente gegeten word dan doe ik het met joghurt. Moet wel zeggen dat ik altijd verse groentenmixjes maak.
Door James
Ik doe ook pompoenpitten in het groentehapje met de blender mee. Perfect gemalen worden ze dan.
Bij een molen waar ze broodmeel e.d. verkopen, kan je ze vaak erg goedkoop kopen... Maar ik hoorde wel dat pompoenpitten wel gevoelig zijn voor verrotten...
Door Borke
Bij nader inzien vond ik het gevijzelde ppmpoenzaad toch niet fijn genoeg.
Nu heb ik het gevijzelde goedje in mijn miniatuur keukenmachientje gedaan, dat werkt als een trein. Dat spaart me dus een koffiemolentje kopen uit, waar ik verder toch niets aan zou hebben ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door