Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door 202spots
#389304
Gelukkig goed afgelopen!!! :o
Ik weet hoe je voelde....Tor had 'n halve kalkoen nek in ze strot en hard weglopen toen ik 't af wilde pakken.....hij nog vlugger slikken wanneer ik dichterbij kwam....ik kon niks anders doen dan kijken hoe ie aan 't koren was totdat die klere nek door z'n keelgat was verdwenen...
Hij doet alsof er niks aan de hand was...en ik heb 'n hartverzakking.....
Ik vind 't moedig dat je evengoed weer opnieuw de staart hebt gegeven.....ik geef nooit geen hele kalkoennek meer...
Maar gelukkig dat je wist wat je moest doen hoor!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#389323
Goed gereageerd zeg maar dat is inderdaad schrikken.
Ik heb dat ok 1 keer gehad dat was alleen met een bak brokken. Die stond daar en omdat dit voor mijn honden eruitziet als een bak vol snoepjes dacht ze wauw, die hebben de snoeppot op de grond staan en ze klokte de halve bak in 1 keer naar binnen. Het is gruwelijk te zien dat je hond de moord steekt, gelukkig kwam er een brokje los en heeft ze al hoestend een hele bak brokken in de rondte staan proesten.
Door Lizzy
#389333
Cool gehandeld hoor! Ja, het is vreselijk als er iets mis gaat met het eten van bot (of iets). Je schrikt je inderdaad helemaal het apenzuur (in het kwardraat). Het liefst geef ik daarom lekkere breede botten. Ook ribben hoor, maar dan gewoon stuk of -tig naast elkaar, met vlees ertussen (hetgeen echt geen recreatiebot mag heten hoor - die ribben die ik geef zijn trouwens zacht). Kalfstaarten en kalkoennekken en 1 rib enzo: die geef ik ook niet.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 21 sep 2005, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elf
#389346
Lizzy schreef: Cool gehandeld hoor! Ja, het is vreselijk als er iets mis gaat met het eten van bot (of iets). Je schrikt je inderdaad helemaal het apenzuur (in het kwardraat). Het liefst geef ik daarom lekkere breede botten. Ook ribben hoor, maar dan gewoon stuk of -tig naast elkaar, met vlees ertussen (hetgeen echt geen recreatiebot mag heten hoor - die ribben die ik geef zijn trouwens zacht). Kalfstaarten en kalkoennekken en 1 rib enzo: die geef ik ook niet.
ik heb de slager juist gevraagd de ribbetjes los te snijden. ik begrijp nu dat dat eigenlijk niet zo handig is? Doodles heeft de lamsribben tot nu toe heel rustig gegeten maar als ik zo'n verhaal als dit lees dan ben ik toch een beetje ongerust....

wat zijn nog meer zachte botten, naast lamsribben en kip?
Laatst gewijzigd door Elf op wo 21 sep 2005, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#389349
Elf schreef: ik heb de slager juist gevraagd de ribbetjes los te snijden. ik begrijp nu dat dat eigenlijk niet zo handig is? Doodles heeft de lamsribben tot nu toe heel rustig gegeten maar als ik zo'n verhaal als dit lees dan ben ik toch een beetje ongerust....

wat zijn nog meer zachte botten, naast lamsribben en kip?
Nou nee, ik vind zelf meerdere ribben aan elkaar prettiger. Maar ja, dat geldt voor mij en voor mijn honden. Als jouw hond rustig knaagt op 1 rib: prima.

Overigens kun je botten beter nooit voeren zonder toezicht. Er kan altijd iets mis gaan. Zelfs met buffelhuid, zelfs met een kong en zelfs met een Nylabone.

Alle botten van jonge dieren die geen gewicht gedragen hebben zijn in principe zacht en dus eetbaar. En verder kleine 'prooidieren' zoals kip, eend, parelhoen, konijn: die kunnen in z'n geheel gevoerd worden, inclusief de gewichtdragende botten.
Door Elf
#389351
Lizzy schreef:

Overigens kun je botten beter nooit voeren zonder toezicht. Er kan altijd iets mis gaan. Zelfs met buffelhuid, zelfs met een kong en zelfs met een Nylabone.

Buffelhuid en lamsoren/runderoren heb ik wel als eens uit zn keel moeten vissen. Gelukkig maar dat het kon, hij kluift inderdaad nooit zonder toezicht.
Door Mevroi Kruim
#389551
Bij mij eten ze wel losse ribben, maar die van mij zijn kleinere honden en ze eten rustig en met overleg.
Door Nelly
#389561
Heb zoiets gehad met Andor, ongeveer half jaar geleden. Met een stuk strot, waar hij mee in z'n bench zat. Hoorde hem ineens kokhalzen en rare geluiden maken. Zat dat stuk strot vast in z'n keel. Heb z'n bek opengemaakt, met een hand over z'n keel van onder naar boven gewreven en met de andere hand achter in z'n keel het stuk strot gepakt. Opeens kwam het los en kon hij het uitkotsen. Daarna heeft hij het weer opgegeten. ::) Sindsdien eet hij wel rustiger en kauwt beter :)
Door Lil
#389581
Poeh dat is schrikken zeg! Gelukkig heb je super gehandeld en is alles goed afgelopen. Ik ben echt blij met Boris, hoewel je bij hem veel geduld moet hebben. Over 450 gram lamsrib (ongeveer 8 stuks aan elkaar, de harde delen waar de ribben vastzitten gooi ik naderhand weg) doet hij wel een uur :o
Was bij brokken ook al zo dat hij op elk brokje twee drie keer kauwde, misschien moeten we onze honden kruisen, is de mijne wat sneller ;)
Door MarijeJoanne
#389606
Ik kan mij helemaal voorstellen dat je je kapot schrikt.

Ook bij mij is zo'n ervaring helaas bekend.
Vorig jaar januari heeft iemand mijn hond Gizmo (verhitte) ribbetjes gegeven.
Dat was toen niet bekend bij mij, maar de aap kwam uit de mouw de andere dag.
Gizmo wist niet waar hij het zoeken moest, liep in de achteruit en al.
We waren er gelukkig redelijk op tijd bij, het zat volgens mij niet ver weg van een perforatie.
We hebben dat weekend meerdere keren de DA bezocht.

Een tijdje later ging hij op KVV en BARF over, botten vond ik in het begin maar niks, grote angst dat het nog een keer weer gebeurde.
Nu vind ik het prachtig om hem te zien genieten van een (niet-verhit!!) bot, wel blijf ik er altijd bij of zorg dat er iemand anders bij is.

Enkele tijd later heeft hij wel dezelfde reactie vertoont, mijn hart lag toen ongeveer op de grond.
Dit keer was kipfilet wat hij te snel opgeschrokt had (nouja, of opschrokken een goed woord is, na een beetje kauwen in 1 keer doorgeslikt hebben).
Door over zijn keel te wrijven om te zorgen dat hij het doorslikte, is ook dat met een sisser afgelopen.

Dus ja, ik kan mij wel voorstellen hoe je je op dat moment voelde.
Brrrrrh
Door tieneke
#389768
Anna2 schreef: bedoel bot vastgehouden ;D ;D ;D mijn hond past niet in de waterpomptang ;D ;D ;D
;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door