Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Mike_v_E
Waar ik ook aan zit te denken... misschien is het wel omgeving allergie? We zitten natuurlijk midden in het pollen seizoen, zeker met dit warmere weer.
Door Siberienne
Dubbele vacht van de tamaskan, net als die van de husky, droogt lastig als je de wast met shampoo. Normaal is de vacht wat vettig, dus met zwemmen worden ze niet echt door en door nat. Was je met shampoo, zijn ze echt doornat en dan blijft de ondervacht lang vochtig. Is het dan ook nog erg warm, kan dat gaan broeien en juist jeuk geven. Lijkt me juist nu niet handig. Een blazer (en laten wennen aan een blazer op jonge leeftijd) is wel erg handig, ook als ze straks echt gaan wisselen van vacht. Je kan dan heel veel losse haren er buiten uit blazen, modder eruit blazen - gaat je veel troep in huis schelen. (Moet wel zeggen dat mijn huskies niet extreem veel jeuk hadden / hebben van het verharen normaal gesproken. )
Door Lizzy
Mike_v_E schreef: za 03 mei 2025, 12:17 Ik zal de visolie onthouden. Is de Schotse Zalmolie van Kivo ook goed?
Nee. Dit is olie van gekweekte zalm en dan kun je nog beter niks geven.
De dierenarts zei ook al dat de kans heel klein is dat ze op deze leeftijd allergisch is voor voedsel. Ze heeft geen vlooien, maar de dierenarts gaf wel aan dat het alsnog mogelijk is dat ze is gebeten door vlooien. Misschien toch volgende week maar laten testen met bloedonderzoek.

Het viel me wel op dat de jeuk erger werd toen ze 3 weken geleden aan de antibiotica zat. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft?

Ik zal aan de fokker, en andere puppy eigenaren, vragen of zij hetzelfde ervaren.

Kan het drogen van de vacht ook met een handdoek?
Antibiotica??? Heb ik iets gemist? Waar had ze antibiotica voor? Dit heeft in ieder geval minimaal de darmflora naar de xxxx geholpen en dat is iets dat je op deze leeftijd echt niet kunt gebruiken. Geef je haar al een goede probiotica?

Drogen met de handdoek is onvoldoende. De vacht blijft dan nat (ook na het zwemmen!) en dat kan erge jeuk geven omdat het gaat broeien.
Door Mike_v_E
Nee. Dit is olie van gekweekte zalm en dan kun je nog beter niks geven.
Kivo vermeld het volgende bij de zalmolie:
"Onze zalmolie wordt gewonnen uit verse zalmen die zwemmen in de koude wateren van Schotland."
Antibiotica??? Heb ik iets gemist? Waar had ze antibiotica voor?
Ze had der hoektand afgebroken en die moest getrokken worden.

Ik ben gisteren gestopt met het eliminatiedieet, omdat ik vermoedde dat het omgevingsallergie is dat ze heeft... Nou, vanmorgen gaf ze gelijk weer 2x over. Gisteren had ik weer wat gedroogde runderpens, gedroogde runderlong snoepjes en een konijnenoor met haar gegeven. Na het konijnenoor begon ze gras te eten en na de gedroogde runderpens en runderlong snoepjes begon ze opnieuw raar te schrokken. Dan ademt ze door der neus in en schrokt ze (dit heeft ze overigens niet veel).

Ik vermoed een allergie voor konijn, rund of misschien valt de gedroogde runderpens of het konijnenoor niet goed. De gedroogde runderlong snoepjes zijn best hard en scherp, misschien dat dat irriteert aan der slokdarm, waardoor ze zo raar gaat schrokken?

Ik ga nu weer terug naar alleen fazant kvv. Als ze morgen nergens last van heeft, dan doe ik hier konijn kvv bij. Als dat goed gaat, doe ik er rund kvv bij. Als dat ook goed gaat, dan moet het haast wel de vaste voeding zijn. Eerst voeg ik een konijnenoor toe, de dag daarna gedroogde runderpens. Even kijken hoe dat allemaal valt.
Door Siberienne
Zalm die in de koude Schotse wateren zwemt is nog geen wilde zalm. Zalm wordt gehouden in kweek bakken in zee. Onder erbarmelijke omstandigheden en met gevaar voor ziektes voor de laatste populaties wilde zalmen. Ik kan hier in Noorwegen alleen kweekzalm krijgen, wilde zalm is zowat uitgestorven en niet te vinden in de winkels. Dezelfde bedrijven die Noorse kwekerijen hebben, hebben die ook in Schotland en de VS en Canada. Alleen als er wilde zalm staat, mag je hopen dat het echte wilde zalm is, meestal uit Alaska.
Door pike
Mike_v_E schreef: ma 05 mei 2025, 10:14
Ik ben gisteren gestopt met het eliminatiedieet, omdat ik vermoedde dat het omgevingsallergie is dat ze heeft... Nou, vanmorgen gaf ze gelijk weer 2x over. Gisteren had ik weer wat gedroogde runderpens, gedroogde runderlong snoepjes en een konijnenoor met haar gegeven. Na het konijnenoor begon ze gras te eten en na de gedroogde runderpens en runderlong snoepjes begon ze opnieuw raar te schrokken. Dan ademt ze door der neus in en schrokt ze (dit heeft ze overigens niet veel).

Ik vermoed een allergie voor konijn, rund of misschien valt de gedroogde runderpens of het konijnenoor niet goed. De gedroogde runderlong snoepjes zijn best hard en scherp, misschien dat dat irriteert aan der slokdarm, waardoor ze zo raar gaat schrokken?

Dit zou kunnen komen doordat het te groot, te hard en te droog is voor de hond. Het klink alsof je hond zowat stikt in dat snoep. Als jij zelf snel iets groots en gortdroogs weg wil eten eet stik je er ook bijna in (denk bv. aan beschuit, en die is nog wel zacht). In elk geval klinkt dit niet als een allergie. Ik zou dat snoep even laten voor wat het is. Geef als beloning iets wat kleiner en zachter is. Heb je dat snoep zelf gedroogd of komt het uit de winkel? Ik heb ook wel eens uit nood penstrainers in de winkel gekocht, die heb ik weggegooid omdat ze niet alleen te groot waren om mee te trainen, ze waren ook werkelijk knetterhard. Ze hadden idd ook scherpe randjes. Het loont om zelf te gaan drogen. Als je zelf long of pens droogt is die nooit zo knetterhard. Je kan die gemakkelijk in kleine stukjes knippen.
Maar ik denk niet dat die randjes de slokdarm irriteren. Die slokdarm heeft een hele dikke, beschermende slijmlaag. Je kan ook bot voeren hè, daar haal je zelf je vingers aan open als je niet oplet maar de hond kan het probleemloos eten.
Door Mike_v_E
Dit zou kunnen komen doordat het te groot, te hard en te droog is voor de hond. Het klink alsof je hond zowat stikt in dat snoep.
Ze heeft het niet direct tijdens of na het eten, maar ik ga er sowieso even mee stoppen. Nu eerst rustig andere diersoorten kvv opbouwen en daarna langzaam aan vast voedsel.
Door pike
Misschien kan je eens een filmpje maken? Het is lastig een beeld te krijgen bij je omschrijving. Als je het hebt over "ze ademt door de neus" moet ik ook denken aan reverse sneezing. Ik weet niet of je dat kent? OP youtube kan je hier ook wel filmpjes van vinden.
Door Mike_v_E
Als je het hebt over "ze ademt door de neus" moet ik ook denken aan reverse sneezing. Ik weet niet of je dat kent? OP youtube kan je hier ook wel filmpjes van vinden.
Net een filmpje gekeken, maar dit lijkt er wel heel erg veel op. Het zou dan toch door omgevingsallergie kunnen komen!
Door Lizzy
Mike_v_E schreef: ma 05 mei 2025, 10:14 Kivo vermeld het volgende bij de zalmolie:
"Onze zalmolie wordt gewonnen uit verse zalmen die zwemmen in de koude wateren van Schotland."

Ze had der hoektand afgebroken en die moest getrokken worden.

Ik ga nu weer terug naar alleen fazant kvv. Als ze morgen nergens last van heeft, dan doe ik hier konijn kvv bij. Als dat goed gaat, doe ik er rund kvv bij. Als dat ook goed gaat, dan moet het haast wel de vaste voeding zijn. Eerst voeg ik een konijnenoor toe, de dag daarna gedroogde runderpens. Even kijken hoe dat allemaal valt.
Ben benieuwd hoe dat gaat, je experiment.

Ik zou toch ook hard aan de darmflora gaan werken. Want zo'n antibiotica kuur richt enorme schade aan. Ik zou kiezen voor een goede probiotica. Ik weet niet of je toevallig bij een Erica winkel in de buurt komt? Deze probiotica is echt meer dan prima:

Afbeelding

Je moet dan wel de PLUS hebben (ze hebben nog een andere, daar zitten te weinig stammen in).

Je mag daarvan 1 capsule per dag geven, door de voeding.

Verder is het erg belangrijk dat je nu ook groenten blijft geven (prebiotisch). Knoflook bevat veel prebiotische vezels (er wordt wel eens gezegd dat dit giftig is voor honden, dat is grote onzin, een beetje knoflook is heel gezond!), groene bananen (dus echt de onrijpe) ook, dat is lekker als stukje snack tussendoor, appel met schil (moet je wel biologische hebben, anders geef je weer teveel gif), pastinaak door de groentenmix doen, zoete aardappelen (ook liefst bio want die worden ook erg bewerkt met gif), zeewier (voor honden hebben ze ook zeewier van Beaphar en Bio-Ron).

Een betere weerstand in de darmen geeft je ook betere weerstand tegen allerlei ongemakken zoals ze die nu heeft (gevoelig voor voeding, omgevingsallergie - wat ook niet zeker is natuurlijk).
Door Mike_v_E
Ben benieuwd hoe dat gaat, je experiment.
Die dag na het overgeven weer fazant gegeven, dat ging goed. Gisteren Kivo paard/konijn gegeven, ook dat ging goed. Nu hert/geit, verwacht dat dat ook wel goed gaat. Gisteren ook een varkensoor gegeven.

Ik denk dat ik eergisteren gewoon te veel eten had gegeven ook.
Ik zou toch ook hard aan de darmflora gaan werken.
Ik heb Bio-Ron Bokashi voor vleeseters en Bio-Ron Veendrenk besteld. Ook de omega3 capsules heb ik besteld. Is een andere probiotica ook nog nodig?

Erica winkel hebben wij niet, is PUUR Probiotica ook goed of is dat niet meer nodig nu ik Bio-Ron besteld heb?
Door Lizzy
Mike_v_E schreef: wo 07 mei 2025, 08:15 Die dag na het overgeven weer fazant gegeven, dat ging goed. Gisteren Kivo paard/konijn gegeven, ook dat ging goed. Nu hert/geit, verwacht dat dat ook wel goed gaat. Gisteren ook een varkensoor gegeven.

Ik denk dat ik eergisteren gewoon te veel eten had gegeven ook.

Ik heb Bio-Ron Bokashi voor vleeseters en Bio-Ron Veendrenk besteld. Ook de omega3 capsules heb ik besteld. Is een andere probiotica ook nog nodig?

Erica winkel hebben wij niet, is PUUR Probiotica ook goed of is dat niet meer nodig nu ik Bio-Ron besteld heb?
Puur probiotica ben ik geen fan van. Er zit maltodextrine en maïszetmeel en dat vind ik ongeveer 10 keer een no no. Ik denk dat je dan beter de Bokashi en veendrenktstof kunt geven.
Door Mike_v_E
Puur probiotica ben ik geen fan van. Er zit maltodextrine en maïszetmeel en dat vind ik ongeveer 10 keer een no no. Ik denk dat je dan beter de Bokashi en veendrenktstof kunt geven.
Oke, dan hou ik het bij de bokashi, veendrenk en omega3 capsules. Heb ook nog wat rauwe geitenmelk, boekmaag en natuurlijk de rund en geiten pens liggen. Met die laatste dingen wacht ik misschien nog heel even. Wil het rustig opbouwen voordat ze dalijk weer gaat overgeven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door